Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konflikthantering ?
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 10:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är din grupp mot hela världen . Hur löser man de konflikter som dyker upp ?
Någon som får "svälja gråten " och sitta på åskådarplats eller en lösning som svetsar samman gruppen och gör den starkare .
En konflikt har jag tagit upp tidigare och det är den om den svagaste länken i kedjan / gruppen . En person som kanske saknar många färdigheter och socialt inte passar i gruppen men är den viktigaste länken för överlevnaden .

Två självupplevda konflikter kommer här som ni kan fundera på hur ni skulle lösa i vardagslag och under senariot gruppen mot världen .
1) En mamma , pappa och två barn , sambopar . Pappan har en entreprenadfirma och anställer mig som traktorförare . Arbetsplatsens huvudcentrum är familjens gård . Normalt går jag direkt till verkstaden och tar min traktor och åker iväg .
En dag alldeles i början av min anställning så måste ett jobb bli klart och mannen kommer till mitt jobb när hans eget är klart för dagen . Vi blir färdiga till sent 11-12 på kväll/natten . Han vill att jag ska följa med in på fika innan jag åker hem . Väl inne vid köksbordet så börjar en väldigt grabbig terror av mig , mina val av killar mm. detta kan nog verka lite stötande för en som inte är van pratet som finns i killgäng . Som sambon till killen , som reagerade stark på hur mannen behandlar mig .Och blir "tvungen" att gå emellan och försöka avbryta .
det sista mannen säger åt mig när jag ska gå är att jag inte kan komma i tid nästa dag utan kommer att försova mig , en utmaning .
Jag står på tröskeln klockan 6 på morgonen dagen efter , mannen kommer och öppnar i ett hemskt skick och ber mig gå ner i verkstaden och vänta tills frukosten är klar . Efter ett tag ropas jag upp och det är som att hamna på ett isberg på nordpolen .
Vad händer sedan ? Tänk till ordentligt . Jag har under mitt liv hamnat i denna eller liknande situationer ett flertal gånger och det har haft tre upplösningar ; en dålig , en mindre dålig och en bra som stärkt hela gruppen och gett den styrka att fungera som grupp .
Svartsjuka och avundsjuka är starka sjukdomar som kan rasera både på arbetsplatser och inom en familj . Och kunskapen om hur man löser en konflit säger också mycket om oss som människor .
Senario 2)
Jag kommer nyanställd till en brandstation där jag ska jobba med beredskapsplanering och utbildning .
Innan jag fick anställningen så hade sekreteraren och samtidigt kanslisten fått löfte om att hålla i vissa utbildningar . Nu kommer jag med utbildning och kunskap och "tar" hennes utlovade jobb . Det blir ett hysteriskt liv från henne .
Hur löste brandchefen det ? Ni ser inte så olikt det första senariot .
Jag tänker inte avslöja det än , lösningarna alltså . Utan fundera på hur ni skulle lösa konflikter i en grupp mot världen där kanske den "sämsta personen" är vital för gruppens överlevnad .

Sedan plocka ihop ert Dream Team här på forumet (medlemmar här på forumet). En grupp på fem pers , och motivera varför och vad ni tror om gruppsammansättningen .
Är ni en grupp ganska slätstrukna personer som går rakt fram utan tydlig ledare , gör det som måste och hankar er fram .
Eller är ni en grupp som som klarar lite konflikter och ser det positiva att ur en konflikt som fokuserar på problemet kan flera konstruktiva lösningar komma .
Eller är ni en grupp som är alla starka individualister där en konflikt skulle leda till dragna knivar och rejält slagsmål ?

vad tror ni ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 11:01 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Intressanta tankeställare.

Svårt att handplocka då man inte vet tillräckligt om folk här och att träffa någon säger mer under den första minuten än månader av prat över nät.
Men ödmjukhet är ett drag jag premierar stenhårt, för då brukar det sociala fungera utmärkt och man kan arbeta gemensamt lättare.
Det och en dos positivt tänk.
Sen väger erfarenhet blytungt.
Hade defintivt kikat efter de egenskaperna samt lant/jordbruk/bond folk hade jag premierat, sjukvårdskunniga utan en blink och siktat på som minst en (the nurse etc).
Hade haft svårare för en person som inte passar in socialt i en grupp en en som saknar färdigheter. För du kan lära upp en människa inom det mesta men det är svårt att ändra en personlighet och det är den du måste leva med.

Enda jag är 100% på idag är Snaran då jag definitivt vet nog om han och litar på han.
Men hade som sagt först kollat av personligheten, ödmjukhet, samarbetsförmåga och inställning för överlevnad/gruppen vs andra. Sen erfarenheter/faktiska kunskaper.

Ledningsmässigt så hade jag stått bakom ett underförstått demokratiskt tänk där alla får ventilera sina åsikter at all time utan att känna sig hämmade och där majority rules.
Verkligen se till att ingen undermineras och att man gör saker som en enhet med gemensamma mål.
Men man behöver ibland snabba beslutsfattningar så en "ledarroll" för vissa scenarion kan rädda liv. Så en balans mellan de två.

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 11:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men den person som minst passar in socialt , har sämst fysiska förutsättningar osv KAN ju vara kirurgen som gjort tjänst i något skabbigt militärsjukhus i något totalt isolerat land och har massor av kunskaper . Vet hur mycket kroppen tål när det inte finns mediciner eller utrustning , som utan att blinka skulle operera en brusten blindtarm utan bedövning för att rädda patienten .
Alltså där det är svårt att träna upp någon ny för att ta denna personens plats .

Jag menar inte att personen skulle vara av samhällsfarlig karaktär , med stora kunskaper för gruppen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 12:02 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
Jag passar på scenario 1, men i scenario 2 är det ju chefen/arbetsledarens uppgift att fördela och leda arbetet och därmed styra vem som gör vad, kan han inte vara tydlig är han en dålig chef.

Själv är jag ingen ledartyp mer en egensinnig enstöring, jag håller mig i bakgrunden om jag anser att det fungerar, men hamnar jag i en grupp där ingen av de andra är självgående så kan jag ta på mig ledarrollen så länge det behövs och ser jag sedan att saker och ting börjar fungera så kliver jag sedan av den rollen.

Det har hänt att jag sagt upp bekantskapen med människor som jag inte haft något behov av att umgås med och en del undviker man bara, men en konflikt med någon man står i beroendeställning till som t.ex. en arbetsgivare är lite knepigare att hantera, det beror helt på om man har råd att säga sitt hjärtas mening eller om man måste bita ihop ett tag medans man söker ett annat jobb.

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 20:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
MEN vad fega ni är , är alla konflikträdda hur ska det då gå när och om ?

senario 1) 97 % av killarna jag träffat skulle bara ha sagt till sin fru att "-nu har jag anställt NN för det här jobbet och problemet finns inte annat än i ditt huvud "
Så löser det någon konflikt ? Nä det ökar väl istället ev. osäkerhet , misstro och leder till minskad tillit och respekt , för alla inblandade .

Nästa grupp killar i senario 1) ca 2% skulle slängt ut mig för husfridens skull .
Men samma där löser , ja men kortsiktigt . Eftersom problemet antagligen kommer att dyka upp igen och igen i en eller annan form . Och att alltid tassa på tå kan ju inte heller vara bra , speciellt inte i en grupp som ska fungera mot ett större yttre hot .

Den sista %en den killen som jag satt på isberget och åt frukost med dagen efter stormen löste det lite annorlunda .
Ska bre på lite till också . Han var snarare i min ålder då hon var drygt 10 år äldre än honom .
Vi steg upp från frukostbordet och han tog sin traktor och for , jag gick till verkstaden och hämtade min .
När jag kommit en bit på väg utom synhåll från kåken stod killen och väntade .
Han hoppade in i traktorn och jag fick en resume av nattens händelser .
Jag fick ett ultimatum om jag ville jobba kvar ....bli killens sambos bästis . Jag skulle äta frukost , lunch och kvällsfika där alla dagar . Och samtidigt med min totalt missanpassade sociala förmåga bli vän med henne .
När jag slutade där så åkte jag ofta dit och hälsade på , blev bjuden på kaffe och om killen var hemma ringdes han upp för att få träffa mig och dricka lite kaffe . Om han nångång hade extra jobb åt mig och ringde efter mig så stod det alltid kaffe och mackor på bordet och väntade medan hon var nån annanstans och höll på med sitt . Han kunde fortsätta att terra mig på sitt sätt .
De gifte sig sommaren efter att jag började där .

Senario 2) Där jag kom in som den med utbildning och kunskap , men var också den som fick gå när brandchefen inte vågade ta striden med sin kanslist/sekreterare .

I Första fallet senario ett när ni nu läser igenom vad tycker ni om utvecklingen ?
Var skulle ni själva platsa in ?
Tänk på att i gruppen måste man bygga på kompisskapet hella tiden och hur vi tacklar och löser problem kan antingen radera eller öka problemen på sikt .

Ingen heller som vågar sig på ett Dream Team och utveckla sig utifrån möjliga konflikter och hur de ska undvikas ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 22:32 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
vad det gäller gruppsammansättning vid sårare förhållanden så har jag vart i grupper där det fungerat väldigt bra och då har vi varit en grupp där alla är ledartyper men ingen har behov att vara den som bestämmer. ledarskapet har varit så att vi har haft olika uppgifter. där man har haft huvud ansvaret och stått för de snabba besluten. vid lägen där det inte har varit klart vem som gör vad så har den som först kommit med ett konkret förslag fått tagit över. såvida det inte har varit åt helvetet ( vilket jag inte har vait med om ) förslagen kanske inte har varit det bästa men det fungerart. och då godtjäner alla det. vid trötta hungriga perssoner så har man inte tid ork och kraft att diskutera bagateler. har varit med om 40 minuters diskutioner var man ska gräva liggropar men i praktiken så spelad det inge roll var man grävdde.
den typ av ledar kap med inte någon som är chef tror jag är optimal vid svårare förhålanden då man befinner sig i olka faser i sin fysiska och psysikiska status. i denna grupp så är vi väldigt noga att informera varandra hur vi mår, vilket i bland av vissa upplevs som gnäll, särskilt från perssoner som har kommit in i grupen i efterhand.

har man bara en chef så kommer man att komma till det läge då inte chefen har den vasaste hjärnan (pga. sönbrist matbrist psykiska upplevelser) vilket kan bli till ett stort problem för gruppen. men det kräver att grupp medlemarna känner varandra väl och vet hur de regarear vid svårare förhålanden.

det rådet som jag alltid ger när man ska på börja något som kommer att blir svårt och jobbigt är att inte börja diskuter saker som inte är viktiga, och om mansedan beslutet att ta en diskuton så ska man ha en förklaring varför man tycker så.


För mig är det omöjligt att sätt upp en grupp efter vad folk skriver, folk kan vara jätte duktiga på att skriva och utrycka sig och ha jätter mycke kunskaper men de kanske inte fungerar när de blir utan delar av basbehoven. Har träffat massor av folk som är väldigt duktiga på teoretisk överlevnad men saknar förmåga att jobba med t.ex.sömnbrist, matbrist. ( fast man skulle ju kunna välja någon som sitter på ett stort förråd av grejor :roll: )

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 22:47 
svårt med dreamteam

håller mig oftast för mig själv, men blir så blir det jaktkompisarna, där är 90% redan ordnat

att ta konflikter går bara om det är en rimlig möjlighet att kunna diskutera med motparten
om det är för korkade personer så är det bättre att avbryta och ägna tiden till något bättre

det är sällan lönt att försöka diskutera med dom rabiat, religiösa,sportfånar,politiker

om det måste göras efter skiten hamnat i fläkten så , tja, kommer jag inte ägna någon större möda att vinna den diskusionen med prat :twisted: (:) :rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 23:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
marja
det är nog en smart lösning att fördela ansvarsområden , lite enklare att hålla reda på .
Men hur går det då med ex. familjer eller andra "Svenssons" som kan bli följe till kärntruppen och inte har samma mentala styrka och kanske inte orkar mentalt utan av trötthet mm börjar ställa till det .
Hur ska sånna konflikter hanteras ?


Grym
:twisted:

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 10:23 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
grym skrev:
att ta konflikter går bara om det är en rimlig möjlighet att kunna diskutera med motparten
om det är för korkade personer så är det bättre att avbryta och ägna tiden till något bättre.


Håller med där, vissa människor vill man bara inte kasta bort sin tid på.

Till Dweomer: Jag hade problem med läsförståelsen i scenario 1 och jag förstår fortfarande inte riktigt detta, kanske är jag dum, kanske är du otydlig, jag vet inte riktigt?
:?

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 11:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
???

En man anställer en ung snygg tjej som traktorförare och frun blir ordentligt svartsjuk ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 11:50 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
mitt förra i lägg försvan försöker på nytt

har hittils inte stött på problem med folk som är trötta som ställer till med problem, blir det problem så är det med folk som är pigga t.ex följe ledare :D

men i kris och överlevnad sittuationer så är ledarskapet som med barn -vi gör så här, därför att..... då brukar det inte bli problem.

om det är folk som vill bestämma så låter jag dom göra det, börjar man t.ex argumentera och diskutera hur man ska bygga en bivack så tar det mycke längre tid än att man bara tar det första förslaget som kommer, då sätte jag den som har en stark vilja att bestämma över bygget och jag ser till att alla andra börjar samal materiel för det är det som tar tid, har man materielet så går det fort än hur man bygger.

men är det någon som vill bestämma och de kommer med ett helt fel beslut så brukar det inte vara svårt att övertyga dem att det är fel för då har man hur många argument som helst som stöd.
jag väljer väldigt noga vilka konflikter jag ska ta det ska vara värt att börja diskutera.

sedan har man som ledare bättre förspånt om man har varit med om liknande saker förut som man kan referera till -då gjorded vi så, och då blev det så...

Det är t.ex där för att vi i svenska överlevnadssllskapet har 3 dagar på grundkurs öveerlevnad då man får prova på att vara utsatt för sömnbrist, matbrist och vätskebrist. det är inte förens man har upplevt det själv som man kan säga hur det är, teoretisk och praktisk överlevnad är väldigt långt ifrån varandra. man kan vara väldigt bra teoretiker men klarar ej att jobba i en kris

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 12:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vinteröverlevnaden i sös som jag var med på funkade mycket bra . den gruppenjag var del i var en stark grupp där alla hade mycket vana . det fanns inget tjafs om hur saker skulle göras utan man ställde en fråga . Är det dax att fixa ved etc.
Likadant med kojbygget , vem gör vad ? En började med om jag gör det , så svarade nästa gör jag det osv .
Inga konflikter och heller inga diskussioner .
en fixa elden och smälte snö medan de andra samlade lav osv.

Men jag vet med mig att jag inte går in ien konflikt utan antingen anpassar jag mig eller också blir jag f.....d och tar över .
Ofta har jag förmågan att gå för långt , men som du beskrev att får man en vettig förklaring på frågan varför så löser sig det mesta .
Dock med mig kan man få vänta lite till ilskan har gått över . Men då tar jag mig tiden att be om ursäkt och berätta varför det var farligt att göra på ett visst sätt . Eller vilka skador som kunde uppstått . Det brukar hjälpa och ev. obehag personen kännt efter min avhyvling brukar vara bortblåst .
Så jag brukar inte hoppa på om inte riskerna är stora för gruppen som helhet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 13:43 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
Dweomer skrev:
Vinteröverlevnaden i sös som jag var med på funkade mycket bra ..

vilket år gick du?

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 14:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Början av 90-talet

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 15:33 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
Dweomer skrev:
???

En man anställer en ung snygg tjej som traktorförare och frun blir ordentligt svartsjuk ?

OK! Har lite fullt i huvudet just nu, sorry! :oops: :mrgreen:

Jag accepterar inte för mkt. svartsjuka från en kvinna så jag hade nog sagt åt henne att skärpa till sig och gilla läget. Min fru och jag älskar & litar på varandra samt ger varandra utrymme, lite svartsjuka kan väl finnas men aldrig så att det går till överdrift.

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet