Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lista till anhörig om du måste iväg/dör?
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 17:19 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Jag har börjat göra en lista/instruktionspärm på hur sambon ska göra om jag blir inkallad eller bara allmänt vaknar död :-g .

Består bla av elverksskötsel, batteriladdning, vattendunkar/rening osv

Hur har ni gjort?
Eller räknar ni med att respektive klarar allt sånt + vet var ni har allt?

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lista till anhörig om du måste iväg/dör?
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 17:22 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Dessutom en lista på alla verktyg, maskiner och andra prylar samt olika andra tillgångar vi har. Var dom finns, vad dom är värda och vem man kan be om hjälp.
Vi kallar den för dödboken ;)

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lista till anhörig om du måste iväg/dör?
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 17:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Frågan är väl om respektive vill föra arvet vidare...

Men det är bra att ha ordning och reda. När du gör upp planerna kommer du att hitta luckor och annat som du ändå behöver åtgärda/förändra på ett eller annat sätt.

Kanske bra med en länk hit också. Här finns det ju spekulanter på all "onyttig" utrustning. Det är väl bättre än att det får rosta...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lista till anhörig om du måste iväg/dör?
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 18:10 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Tänk också på det digitala testamentet. I mitt testamente står uttryckligen att min make (som är mycket yngre och borde överleva mig) tar över ägandet av alla mina konton på sociala medier etc att förvalta efter eget skön.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lista till anhörig om du måste iväg/dör?
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 20:08 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Zombie skrev:
Frågan är väl om respektive vill föra arvet vidare...

Men det är bra att ha ordning och reda. När du gör upp planerna kommer du att hitta luckor och annat som du ändå behöver åtgärda/förändra på ett eller annat sätt.

Kanske bra med en länk hit också. Här finns det ju spekulanter på all "onyttig" utrustning. Det är väl bättre än att det får rosta...


Jag var nog otydlig hur jag menade....

scenario: Jag som HV-soldat inkallas, Anfallet kommer medans jag är borta,
Sverige är blockerat, strömmen är borta och katten är gravid. (senare när svälten kommer så blir katten gravad ist)

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lista till anhörig om du måste iväg/dör?
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 21:43 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
ordonnansen skrev:

Jag var nog otydlig hur jag menade....

scenario: Jag som HV-soldat inkallas, Anfallet kommer medans jag är borta,
Sverige är blockerat, strömmen är borta och katten är gravid. (senare när svälten kommer så blir katten gravad ist)


Bra bruksanvisningar är alltid bra att ha, särsild om man är trött och det var länge sedan man använde utrustningen i fråga.
I det scenario du beskriver så kan det ju också vara så att ett tolvårigt föraldralöst barn som lyckats fly från närmaste större stad, är tvungen att ta hand om alltihop eftersom din sambo har brutit benet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lista till anhörig om du måste iväg/dör?
InläggPostat: tor 19 jan 2017, 16:42 
Jag har tyvärr inte så mycket att informera om som elverk mm- men har en del göra-listor vid/ inför strömavbrott och flykt (kärnkraftshaveri) eller tillfällig evakuering. Det är för familjen, men också för mig. Det är ju långt ifrån säkert att jag har koll på allt i en stressig situation. Jag har påpekat och visat att det finns en pärm och jag har visat några göra-listor för de äldsta barnen, om de skulle vara ensamma/ först hemma vid t.ex. ett strömavbrott. Det som jag gömt undan för ett TEOTWAWKI-liv får de upptäcka när de gör bouppteckningen...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lista till anhörig om du måste iväg/dör?
InläggPostat: tis 24 okt 2017, 15:53 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag är inte riktigt klar med all prepp ännu men snart så. Då kommer jag sammanställa ett dokument med punktindelning för områdena Mat, Vatten, Värme, Skydd, Kommunikation & Utrymning. Där kommer jag med text och bilder skriva vad som finns och hur det fungerar. För mig har det tagit mycket tid av grubblande och förberedelser att få ihop totalpreppen och det är inte rimligt att förvänta att min sambo av sig självt kommer förstå utan ett ledsagande dokument och jag kan komma bli inkallad eftersom jag är hemvärnsman.
Förutom det så har jag redan tejpat instruktionslapp på på gasolvärmaren hur den fungerar (det var inte självklart trots att det borde varit det) och nyligen utbildat henne i att använda spritkök och tändstål (det tyckte hon var roligt faktiskt). Mer utbildning kanske kommer om jag bedömer att det är av vikt :rambo:

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lista till anhörig om du måste iväg/dör?
InläggPostat: sön 13 maj 2018, 22:12 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Inlägg: 56
Ort: Liten svensk stad
En nära släkting i 70års åldern fick 18månader på sig att leva av läkarna. Han var en sådan som gjorde allt grovjobb, slänga sopor, tanka bilen, skötte allt på på huset. Medans hans sjukdom blev allt värre ställde de om sina liv - han fick lära henna att tanka, byta proppar osv. Samtidigt märkte han upp allt, elskåp, vilka verktyg som gjorde vad (tex stänga av gasen), hur man dränerade gästhuset på vatten på hösten osv. Skrev långa listor och annat.
Så när jag kom på besök, ja då var det en barnlek att hjälpa till med saker som behöver åtgärdas. Och hon blir inte yngre eller starkare - hon kommer behöva mer hjälp av utomstående som inte har en aning om hur garageporten manövreras osv.
Den här karakarln är för mig en förebild och jag försöker visa/lära/berätta min sambo hur man fixar och donar med det tekniska. För jag är inte alltid hemma, och skiter det sig så är jag glad om jag hinner säga hejdå innan jag kallas in.

Nu visar det sig att hennes yrke är av sådan art att hon troligtvis behöver jobba när det blir riktigt brunt pga allmän tjänsteplikt. Då står vi inför två problem:
Vem tar hand om bostaden, vilka förberedelser behöver hon vidta? Ska hon ta med sig något? Lämna hos en vän?
Och det mest komplicerade - hur buggar man ut barnen till släktingarna utanför staden?

Att förbereda lantisfarbrorn, ja det jag inte hur. Kanske deponera ett kuvert med instruktioner? Säga att kuvertet är nåt ni kan läsa om ni inte får tag på oss?


Sen lite allmänt: jag vet par där den ena gått bort utan förvarning. Där den efterlevande haft ett helvete då denne inte haft en aning om koder/rutiner, var försäkringspapper finns, vilka banker man har, skulder osv. Själv har jag skrivit ner allt, PIN-koder, vilka abonnemang vi har och hur man säger upp dessa. Koder till datorer, var nyckeln till ditt och datt finns. Det här bör alla som bryr sig om sin partner göra, för den som sörjer ska inte behöva ringa runt, åka på inkasso osv.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet