Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Övertala partnern?
InläggPostat: fre 24 aug 2012, 15:20 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 11 aug 2012, 19:43
Inlägg: 103
Jag är ganska ny som prepper, och håller mina tankar väldigt mycket för mig själv (förutom när jag försöker övertala min mamma att det INTE är en bra idé att lägga sina sparpengar på att göra om ett bra, fräscht, fungerande kök eftersom hon kommer att behöva dem när en ekonomisk kris kommer...). Jag har egentligen bara berättat om mina tankar för min pojkvän som visserligen håller med mig om att vi är på väg mot sämre tider men säger att "man gör väl som alla andra och bara kör på tills de kommer". Inga förberedelser över huvud taget för honom alltså, och jag får intrycket att han tycker att jag mer är "gullig" som oroar mig. Så jag har alltså inga problem med att få honom att inse allvaret, snarare att få honom att göra något åt det. Har ni några förslag?

_________________
Fall seven times. Get up eight.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: fre 24 aug 2012, 15:38 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Exempel exempel exempel...

En idé är att försöka att göra framställningen scenario baserad. Det är då mycket enklare att
få praktisk hjälp för att lösa problemen.

Ex: Om strömmen går i vår lägenhet och det blir alldeles mörkt.. Vad skall vi göra ?

1. Köp och montera en nödficklampa som tänds automatiskt när strömmen går.
2. Fasta platser i lägenheten där det SKA ligga en ficklampa/värmeljus tändstickor.
3. osv osv..

För vissa scenarion blir kanske lösningarna de samma men det gör ju inget..

Läste i dina inlägg att ekonomi var ett orosmoment. Där kan en budget kanske hjälpa till.
Hur planerar ni om du eller han blir arbetslös/inkomstlös ?

Hoppas det kan vara till någon nytta jag brukar använda detta sätt på min fru :D

(Vill även passa på att säga välkommen till Forumet... )

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: fre 24 aug 2012, 20:44 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 11 aug 2012, 19:43
Inlägg: 103
Bra tips! Jag har tänkt i fel banor och försökt med t.ex. "om vi närmar oss en kollaps är det bra att ha vatten hemma". Istället kan jag tona ner det hela och försöka med "det är bra att ha vatten hemma om samma sak händer här som det gjorde i Borås,http://www.bt.se/nyheter/boras/vattnet-kan-vara-forgiftat(3070062).gm". Scenarior och exempel som är lättare att ta till sig är alltså tricket.

Tack för hjälpen :D

_________________
Fall seven times. Get up eight.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: fre 24 aug 2012, 21:59 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jo vi killar gillar att lösa problem ;) så kör på det spåret.
Vad händer om försörjningen av livsmedel till butikerna får problem. Ett krig i syrien kan ju innebära problem med bränsleförsörjningen. Då blir det problem med transporterna och långa köer till mackarna. Hmmm .... hur ska man hantera det?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: fre 24 aug 2012, 23:05 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 feb 2012, 19:03
Inlägg: 241
Ort: Västra Götaland
Du kan bara leda hästen till vattnet, men du kan inte tvinga den att dricka. Som Morgan_cat säger är det bättre att visa sina förberedelser när det faktiskt händer någonting, som exempelvis strömavbrott eller cryptosporidium. Vad du ska göra är att fokusera på vardagen, vilken är din ekonomiska situation i dag, kartlägg den med en budget och försök minska de utgifter som faktiskt är onödiga.

Rädsla leder ingenvart. :nono:

_________________
Bovar! Banditer! Byråkrater!
Swedish Prepper din källa för survivalism, matlagring och katastrofberedskap.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: lör 25 aug 2012, 20:08 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Dra ut propparna ur proppskåpet och se hur länge det tar innan han också börjar skriva en lista på vad som behövs.

Det är sjukt hur handikappad man blir efter bara några timmar utan ström.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: lör 25 aug 2012, 20:58 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 11 aug 2012, 19:43
Inlägg: 103
Horrorcore skrev:
Dra ut propparna ur proppskåpet och se hur länge det tar innan han också börjar skriva en lista på vad som behövs.

Det är sjukt hur handikappad man blir efter bara några timmar utan ström.


Nja, han överlever nog med stearinljus så länge det finns batteritid på hans dator! Jag får börja med att plocka isär den :P

_________________
Fall seven times. Get up eight.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: sön 26 aug 2012, 12:26 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
memsy skrev:
Jag är ganska ny som prepper, och håller mina tankar väldigt mycket för mig själv (förutom när jag försöker övertala min mamma att det INTE är en bra idé att lägga sina sparpengar på att göra om ett bra, fräscht, fungerande kök eftersom hon kommer att behöva dem när en ekonomisk kris kommer...). Jag har egentligen bara berättat om mina tankar för min pojkvän som visserligen håller med mig om att vi är på väg mot sämre tider men säger att "man gör väl som alla andra och bara kör på tills de kommer". Inga förberedelser över huvud taget för honom alltså, och jag får intrycket att han tycker att jag mer är "gullig" som oroar mig. Så jag har alltså inga problem med att få honom att inse allvaret, snarare att få honom att göra något åt det. Har ni några förslag?


Hur är han med ekonomin slösar han eller är han sparsam? Min fru är inte så brydd om dom svårigheter vi står inför hon tänker väl "jag kan inte göra så mycket ändå" men hon är sparsam så därför funkar det bra ändå. Det viktigaste är en ordnad ekonomi dom andra bitarna kan du jobba mot själv tex matlager och spritkök mm mm. Jätte bra att du börjat preppa det kan bli skillnaden mellan liv och död om det värsta händer och kollapsen går fortare än man tror. Jag tror på en långsam kollaps och där är en ordnad ekonomi det viktigaste men det kanske går fort vi får se. Ett som är säkert är att vi kommer få det mycket tuffare än vad vi och våra föräldrar växt upp med.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: sön 26 aug 2012, 13:19 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: sön 30 okt 2011, 13:33
Inlägg: 277
Jag vet inte riktigt hur gammal du är. eller din kille. Gillar du friluftsliv är det ju bara att börja smått med picknickar, ta en helg i skogen, Fiska lite, kanske ta jägarexamen tillsammans.
Liksom lura in honom i att bli förbered. Kanske svårt om han är datanörd. Om han är det så gör du honom intresserad genom Zombie apokalypsen eller få honom att spela fallout.
Brukar ju vara killen som får försöka få in tjejen att bli förbered. Och det har jag ingen aning över hur man gör. Så nästa tjej får nog bli en frilufts tjej.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: sön 26 aug 2012, 15:35 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
En sak som kanske fungerar är om han är bara lite konspiratoriskt lagd. Tala om 9/11 och hör vad han anser om det, tycker han att det är det minsta skumt så kan det vara en ide att fråga hur han tror regeringar och andra styrande politiska organ skulle agera om de visste att svåra tider var framöver.
Skulle de tala om det för folket och riskera att bli stämplade som knäppgökar eller bara att förlora valet för att det andra partiet lovar att det blir inte så och att de kan göra att det blir bättre för folk? (vilket var exakt vad som hände i Grekland, ena sidan lovade mer lön och pension till folk medans andra sidan inte lovade det... se hur det gick med populism)

Det kanske får honom att undersöka saker som "Peak Oil" och "Peak Resourses" själv och sedan kan du kanske ge lite olika förslag på saker att undersöka, om det är så att han gillar att gräva efter information själv dvs.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: sön 26 aug 2012, 17:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tycker det är relativt enkelt att få med frun på tankar om otäck framtid. Måla upp ett scenario där Sverige drabbas av en pandemi, hur lastbilarna slutar gå och man vill isolera sig så mycket som möjligt för att kunna överleva. Eller att en terrororganisation släpper en smutsig bomb över Stockholm, hur tror du att övriga Sverige funkar efter det? Eller nåt så enkelt som en jordbävning som slår ut all el inom några tiotals mil för ett halvår framåt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: sön 26 aug 2012, 19:29 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Nuvarande flickans familj har en 3/4 Hemvärnsmedlemskap och hon är uppvuxen med naturen nära, så där hade jag en väg in att få henne att förbereda, så hitta något som din partner är intresserad av och smyg in survivalistiska tankar den vägen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: sön 26 aug 2012, 20:17 
Börja med hyrfilm. Äventyr, romantik, komedi och sen fjärde veckan smyger in film om någon otäck sjukdom/ 28 days later/ krig och sen hyr man såna filmer lite oftare och oftare. 8)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: sön 26 aug 2012, 20:27 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: sön 30 okt 2011, 13:33
Inlägg: 277
hehe jag känner lite att vi preppers är rätt konspiratoriskt lagda?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övertala partnern?
InläggPostat: sön 26 aug 2012, 21:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Cranky_Joe skrev:
hehe jag känner lite att vi preppers är rätt konspiratoriskt lagda?


Näää...? Kanske en aning då.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet