Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 02:04 
Funderar en del på SHTF-vård. Ska man bilda sig lite i vård av människor så är det en lååång väg för de enklaste saker, i alla fall om det ska ske civilt och som gubbe är försvaret rätt ointresserat av att utbilda mig och jag har ändå inte möjlighet att gå en längre utbildning med avbrott i civila yrket.

Jag vet att veterinär är en lång utbildning och inte lätt men jag funderar på om det är:
1) Lättare att hitta enklare kurser i veterinärmedicin.
2) Rimligt att tillämpa den kunskapen på människor i SHTF-läge.
3) Vad man ska börja med i så fall och var man hittar det.

Tankar?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 02:43 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Kontakta närmaste universtitet med en läkarutbildning, be att få kursplan och litteraturlista.

Det finns mycket du kan plugga själv om du är studievan, självklart missar du en hel del men du lär dig ändå massor.
Du behöver självklart inte beställa all litteratur, plocka av det du finner nödvändigt.

Säkerligen kan du även hitta litteraturlistor från andra sjukvårdsutbildningar, tex försvarsmaktens att börja med och ha som grund.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 12:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är många gånger väldigt svårt att överföra saker från djur till människa . Att lära sig provtagning är inte svårt varken på människa eller djur men att läsa av är mycket svårare på djur . Så att där direkt överföra kunskaper går inte .
Hästar kan man inte ta ut blodgrupper på som man gör på människa tex .

Men om du vill lära dig mer om djuren så är blå stjärnan en given väg där du även kan lära dig mer om krisberedskap eftersom stjärnan är en frivilligrörelse .
Du kan även självständigt jobba åt strålskyddsmyndigheten via blå stjärnan .

De har många bra kurser på olika platser runt om i sverige

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 13:01 
Dweomer skrev:
Det är många gånger väldigt svårt att överföra saker från djur till människa .


:( Trist, jag tänkte att det var mycket som var lika, t.ex. grisar är ju väldigt lika oss. Kanske inte så bra idé, får väl gå på militär sjukvård istället. Nån som har länkar till nånstans att börja?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 14:43 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 13:17
Inlägg: 144
Bli sjukvårdare inom hemvärnet, det är en bra början.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 15:41 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Toker skrev:
Bli sjukvårdare inom hemvärnet, det är en bra början.


:up: :up:

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 18:52 
Jag har jobbat som djurvårdare på några olika (smådjurs)veterinärkliniker och skulle väl säga att det på köpet gett mig en hel del kunskaper som även går att applicera på mänsklig sjukvård, och som jag därför är väldigt glad över att ha. Framförallt kunskaper om hygien, sårvård, olika typer av traumatiska skador, om saker som är gemensamma för alla djur (alltså även människor) som till exempel chock och olika typer av infektioner och en grundläggande kunskap om läkemedel och läkemedelshantering. Och så har jag blivit ordentligt härdad när det gäller blod och diverse annat äckel och vet hur jag funkar i sådana sammanhang (även om det känns betydligt jobbigare med skadade människor än skadade djur för min del). Så för min del har det fört med sig massor av bra saker - men om nu målet är att bli bättre på sjukvård på människor tror jag att det ger betydligt mer att lära sig mänsklig sjukvård direkt istället för att gå en omväg via djuren där man ändå får stora luckor. Just på grund av dessa luckor funderar jag på att försöka hitta någon lämplig sjukvårdsutbildning inriktad på människor.

För grejen är att går du någon grundläggande kurs i djursjukvård (oavsett om det är typ en dagskurs eller några månader på distans) så kommer du lära dig en hel del om just djursjukvård och olika sjukdomar och skador som är vanliga på det djurslag du intresserar dig för. Och det är ju bra om man har med djur att göra (både i ett fungerande samhälle och post-SHTF), men det där som går att applicera på människor (tänker framförallt på allt som har med traumatiska skador att göra) har i alla fall jag framförallt lärt mig genom att vara ute och jobba praktiskt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 23:32 
Tack för tips och tankar. Kollade upp några av kraven för sjukvårdare i hemvärnet och det var ju ingen hit för min del. :(

Övriga förutsättningar
* Du behöver kunna arbeta knästående
* Du behöver kunna bära en vuxen på bår, dvs klara av tunga lyft
* Du får inte ha någon kronisk sjukdom eller allergi, på grund av fältmiljö
* Du får inte ha dålig rygg eller knän som påverkar fysiskt krävande uppgifter

Minst en av dem faller jag på.

Finns det något inom RK eller FRG man kan ge sig på för att lära sig akutsjukvård?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: tis 29 dec 2015, 00:36 
Min första tanke var att det är så många människor som är "åsnor" att det borde iaf applicera en del av kunskapen :-g ...

Det fanns ju ett företag i Danmark där man kunde läsa akutmedicin typ First Responder men nuförtiden verkar kursen endast vara på Danska och det är inte så lätt för alla det. Finns ju annars privata kurser i England med om man söker just First Responder eller FPOS. Kanske kunde man ta en vecka ledig och läsa den på plats?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Veterinärmedicinsk utbildning?
InläggPostat: mån 16 maj 2016, 17:35 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Inlägg: 56
Ort: Liten svensk stad
Tror inte avkastning av 5,5 års heltidsstudier är värt insatsen. Du kommer lära dig reglerna för hur stall skall konstrueras och hur man använder mikroskop, samt mer latin än någon har nytta av.

Skulle tro att man kommer väldigt långt på grundläggande utbildning, eller så åker man ett par månader och praktiserar i ett land där du kan köpa dig en lärlingsplats på ett sjukhus.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet