Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Studiecirkel (Selco)
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 19:39 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 01 feb 2016, 22:45
Inlägg: 30
Vet inte hur pass känd Selco är bland folk här på forumet? En herre som levde ett helt år utan moderniteter som rinnande vatten, elektricitet, rättssamhälle osv under konflikterna på Balkan under 90-talet. För den oinvigde räcker det egentligen med att söka på "selco bosnia" på google så dyker det upp en del.

I dag så erbjuder Selco kurser i överlevnad. Det har varit en fysiskt träff hittills, tror det var i Kroatien någonstans. Annars håller han online-kurser, och det är detta som jag sneglar lite på.

Jag undrar kort och gott om någon/några här skulle vara intresserade av att ge en av dessa kurser en chans? Tanken är att vi var för sig tecknar upp oss på den första kursen (av två) och har detta som ett underlag för studiecirklar. Rent praktiskt tänker jag att det skulle gå att lösa genom Skype t ex, att vi helt enkelt "möts upp" där en gång eller två i veckan eller månaden (kan ju diskuteras givetvis) och till de "träffarna" har läst/lyssnat igenom en på förhand bestämt del av kursinnehållet på hemsidan. Diskussionerna ska syfta till (och kretsa kring) vad vi svenskar kan lära oss, vad som är applicerbart i vår tid utifrån våra förutsättningar och omständigheter, såväl lokalt som regionalt och nationellt.

Kursen går på ca 30 euros. Mitt subjektiva omdöme, ett par veckor senare efter att jag själv har tecknat upp mig på detta, är att innehållet har visat sig vara värt utgiften. Det enda jag kan sakna är någon/några att dela tankar och åsikter med kring innehållet, varför jag frågar efter en studiecirkel med ovan nämnt innehåll som underlag.

Denna trådstart syftar främst till att väcka en diskussion om behov utav och intresse för förslaget om studiecirkel, med utrymme för frågor, kritik och övriga synpunkter. Ambitionen är således inte att någon ska fatta ett impulsbeslut och teckna upp sig på någonting som vederbörande inte ens tror på själv.

Den åsyftade hemsidan kan besökas här http://shtfschool.com/community/selco-one-year-in-hell/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Studiecirkel (Selco)
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 20:55 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Har misset denne tråden, men fikk med meg at du linket til den i en annen tråd.

Preppspektiv skrev:
Denna trådstart syftar främst till att väcka en diskussion om behov utav och intresse för förslaget om studiecirkel, med utrymme för frågor, kritik och övriga synpunkter.

Dette synes jeg på et generelt grunnlag er en god ide, Studiesirkler er en god måte å lære på, både siden det forplikter deg som deltager om å aktivt delta og siden det gir rum for kritikk fra de andre medlemmene i sirkelen.

Hva Selco angår, så vet jeg ikke hvorvidt det er en rett kilde å benytte eller ei :?: . Det kan hende mitt minne er feil, men om ikke jeg husker helt feil, så var det vel en del kontrovers om hvorvidt han var/er the real thing eller ei? Korriger meg gjerne på dette, for her er jeg på tynn is, men om jeg husker rett, så var det en stor sak på SurviavalistBoards for noen år siden?

(alt ment ydmykt :oops: )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Studiecirkel (Selco)
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 22:40 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 01 feb 2016, 22:45
Inlägg: 30
Crusoe skrev:
Har misset denne tråden, men fikk med meg at du linket til den i en annen tråd.

Preppspektiv skrev:
Denna trådstart syftar främst till att väcka en diskussion om behov utav och intresse för förslaget om studiecirkel, med utrymme för frågor, kritik och övriga synpunkter.

Dette synes jeg på et generelt grunnlag er en god ide, Studiesirkler er en god måte å lære på, både siden det forplikter deg som deltager om å aktivt delta og siden det gir rum for kritikk fra de andre medlemmene i sirkelen.

Hva Selco angår, så vet jeg ikke hvorvidt det er en rett kilde å benytte eller ei :?: . Det kan hende mitt minne er feil, men om ikke jeg husker helt feil, så var det vel en del kontrovers om hvorvidt han var/er the real thing eller ei? Korriger meg gjerne på dette, for her er jeg på tynn is, men om jeg husker rett, så var det en stor sak på SurviavalistBoards for noen år siden?

(alt ment ydmykt :oops: )


Tack för din respons! Alltid trevligt när man kan konstatera att tiden och energin för nya trådstarter inte har varit förgäves :)

Jag tror inte att jag har tagit del av kritiken angående Selco vara eller icke vara. Sökte på SurvivalBoard, både på "selco" och "bosnia" i både trådstarter och poster. Sitter du på någon länk till kritiken? Skulle gärna ta del av den i så fall.

Naturligtvis ligger det i sakens natur att ställa sig frågande. Jag kan för egen del inte bevisa något, men hos mig så har "tro" vuxit sig större än "tvivel", så att säga.

Den som vill kan ju även kontakta Selco på facebook, via SHTF-schools officiella konto (https://www.facebook.com/shtfschool/?fref=ts). Vet att det också ska finnas något klipp på Youtube på ett par, tre minuter som handlar om tvivlen på huruvida han är äkta. Hittar den dock inte nu.

Fann däremot ett gäng med klipp på ~1 minut här https://www.youtube.com/user/SHTFschool/videos samt en spellista med lite längre klipp här, där blogginlägg som han har författat behandlas (högläsning av hans amerikanska kontakt dock, tror jag https://www.youtube.com/watch?v=g-pBbG3 ... owJ0aqq9U6)

Min avsikt är inte att försöka övertyga någon. Jag tror på konceptet med studiecirklar även att dessa kan utformas på ett sådant sätt att någon OPSEC inte behöver äventyras.

Ovan är blott ett gäng med förslag på studiematerial. Om inte något faller i smaken tar jag gärna del av andra förslag :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Studiecirkel (Selco)
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 23:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Preppspektiv skrev:
Alltid trevligt när man kan konstatera att tiden och energin för nya trådstarter inte har varit förgäves

Jeg har lest dine innlegg så langt (sett bort fra dette jeg har missad :oops: ) og synes så langt at det virker som om du har mye erfaring bak deg. Sette stor pris på det, så nye trådstarter er ikke förgäves :up:

Som skrevet, så er jeg i forhold til Selco på svært tynn is. Det var kun et minne jeg hadde om at han ble diskutert for noen år siden på SB. Etter å ha kikket litt rundt fant jeg dette:
http://www.preparedsociety.com/forum/f2 ... ndex2.html
Det er ikke noe forsøk på å diskreditere Selco! Jeg bare mener å huske diskusjoner rundt ham før det hele ble litt merkverdig og tålelagt.

Jeg skal forsøke å se om jeg finner mer informasjon, men har ikke tid i dag. Jeg er ikke medlem på SB, så om det ligger informasjon på "dark side", så er det utilgjengelig for meg.

Uansett så synes jeg tanken om studiesirkel har noe for seg. Selvsagt blir det teoretisk, men noe teori er ofte et godt grunnlag når man møter ny empiri.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Studiecirkel (Selco)
InläggPostat: ons 17 feb 2016, 18:49 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg har forsøkt å kikke litt, med min begrensede kunnskap om nettsøk, uten å ha funnet noe av interesse. Som skrevet tidligere, så var det info tilsvarende linken i mitt forrige innlegg jeg husker fra den gangen. I lys av hvor mye jeg har funnet om/av Selco, så regner jeg med at det hadde vært mye mer tilgjengelig info om det var stor tvil om hans autensitet.

Uansett så håper jeg du får et godt utbytte av din deltagelse på den campen du har skrevet om som du tenker å dra til. Det kunne jo vært morsomt om du fikk til en type reisebrev / dag til dag reportage om hvordan det var?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Studiecirkel (Selco)
InläggPostat: sön 12 jun 2016, 17:59 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 01 feb 2016, 22:45
Inlägg: 30
Kursen var givande. Finns lite bilder därifrån nu på SHTF Schools fb-sida (https://www.facebook.com/shtfschool/?fref=ts)

Ställningen med presenning var jag för övrigt med och byggde, kom gärna med synpunkter på den. Kom tyvärr aldrig något regn men tanken med det hela framgår i konstruktionen hoppas jag.

Frågor eller annat som rör kursen tas gärna emot. Kommer definitivt att åka ned nästa år igen!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet