Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 11:52 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
En del av de flesta scenariona som folk pratar om och preppar för är relaterade till att befinna sig i kyla, tex bug ut på vintern, ingen värme i bostaden vid bug in etc...

Förutom att verkligen ha grejorna för att klara det, hur många har provat att leva några dygn utan värme annat än det ni "har med er"?

Jag har så här långt bara provat att vintercampa i ett par veckor i tält, dels utan, men även med värmekälla.
Över tiden är det stor skillnad upplevde jag.

Vad är era erfarenheter?
Hur sköter man vardagsbestyren, eller hur får man de som inte är vana att göra det?
Vad är viktigast?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 19:15 
Jag har inga erfarenheter av det, men redan vistelse i enkel stuga vintertid har fått mig att bättre förstå vilket lyxliv jag lever idag. Det går ju åt en del ved som ska in (och förstås fraktas hem och huggas i tid), vatten likaså. Inga jättegrejor men det tar sin lilla tid. Att tvätta sig funkar väl, men klädtvätt är mindre roligt. Jag siktar på att ha ett bra förråd med kläder och sängkläder och skjuta på en del av tvättandet tills mildare väder, i vart fall så länge jag inte har någon bättre tvättstuga (t.ex. ihop med en bastu). Man drar också lätt in en massa smuts. Mycket stök och bök ju fler man är. Bra att tänka igenom hur man smidigast kan undvika det. Ett bra förråd med trasmattor vill jag också ha. De får sedan tvättas på vårkanten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 01:27 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Enligt min erfarenhet blir det fort kallt även när det inte är så kallt. Om man befinner sig i en ouppvärmd sommarstuga en kall, blåsig och regnig vår/sommar så får man frysa rätt mycket. Visserligen är man inte så välklädd som man borde ha varit, men om man aldrig blir riktigt varm så blir det fort otrevligt. Och att behöva gå till ett utedass minst två gånger om dagen blir blött. Utedass i smällkalla vintern är något jag helst inte vill prova...

En annan sak är att jag tror det gör stor skillnad om man har ätit eller ej. Efter en dag utan mat blir man mer frusen, då behöver det inte ens vara kallt. Jag vet inte riktigt var gränserna går men jag tycker det verkar så. (Och jag är inte den sorten som blir desperat över att missa en måltid. Gissar att det är värre för dem.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 10:16 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag har bara varit ute fyra dagar i sträck i kallt väder senaste åren (minusgrader på natten) och det i det militära. Min grupp har inga värmekällor, utan bara sovsäckar och liggunderlag, så det gör erfarenheten värdefull. Det är en besvärligare situation för då ska man ju lösa uppgifter och inte bara överleva. Att kliva ur sin sovsäck på natten när ens kroppstemperatur sjunkit för att vara post är initialt fruktansvärt. Det känns som att man har fem minuter på sig att klä sig för sen faller man död ner av köld. Det gör att man förstår hur viktigt det är att ha koll på sina grejer.
Tänk att släpa ut ”dagens ungdom” i sådan miljö och hoppas på att de ska ta vara på sig med noll erfarenhet när man själv är ganska upptagen med att jobba på att klara sig själv. Vilken mardröm.

Om man skulle fly under vintern med ryggsäck i en typ av bug out så blir det tung ryggsäck kan jag lova för det lär krävas samma typ av utrustning och då har man ändå bara tre-fyra dagars frist innan det behövs mer mat och vatten. Man bör absolut ha med sig vattenfilter och bära det nära kroppen för att det inte ska frysa sönder. Samma gäller vattenflaskor.

Zombie skrev:
En annan sak är att jag tror det gör stor skillnad om man har ätit eller ej. Efter en dag utan mat blir man mer frusen, då behöver det inte ens vara kallt. Jag vet inte riktigt var gränserna går men jag tycker det verkar så. (Och jag är inte den sorten som blir desperat över att missa en måltid. Gissar att det är värre för dem.)

Det stämmer bra. Varm blir man genom att äta & röra på sig. Behåller värmen gör man genom att elda och isolera.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 11:43 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Ja, erfarenheten av väta och kyla över tid är viktig. Det som jag har sett som nästa steg, efter att just överleva med skydd och mat och vatten som rinner, är hygienen.
Att göra nummer två blir snabbt ett problem som gör att folk avstår så länge det bara går. Att tvätta vitala delar i kallt vatten i minusgrader är inte heller helt lätt eller bekvämt.
Det var som en bekant sa: Det är först från dag två och bortåt i kallt blött klimat som man prövas. Håller grejorna? Tål de vätan och kylan nog för att göra så att man inte förfryser sig och går under? Och, orkar jag själv? :sneaky:
Det är ju en sak att hålla sig dold en eller några dagar för att undvika att man blir upptäckt vid tex snabb flykt, men sen tror jag att man måste få igång en eld och kunna värma sig, torka utrustning och få till varmt vatten för tvätt och hygien. Det absolut viktigaste är att hålla sig torr och varm. Ett väderskydd och en omgång torra kläder kan göra hela skillnaden.

Jag planerar att sakta men säkert träna min familj i detta under förevändning att prova att campa och vandra när det är höst/vinter (sämre väder mao...) och öka tidsuttaget beroende på acceptansen...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 12:41 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Ja man måste vara torr. Tänk att ligga ute i regn utan skydd. Vad hade man inte gett för ett skydd mot vind och vatten som var lätt att bära med sig? Jag hade kunnat betala minst... ja, alltså jag hade faktiskt betalat 60 kr. :rambo: —> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000040699/

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 13:13 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
somvanligt skrev:
Ja man måste vara torr. Tänk att ligga ute i regn utan skydd. Vad hade man inte gett för ett skydd mot vind och vatten som var lätt att bära med sig? Jag hade kunnat betala minst... ja, alltså jag hade faktiskt betalat 60 kr. :rambo: —> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000040699/



Hahaha! :lol: Helt rätt! Minst något sådant! Och så lite rep och tältpinnar:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000034190/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000032987/

Sen har man en hyfsad grund för lite pengar. :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 14:01 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
Fjällvandrade i yngre år i två veckor på sommaren ett par kalla somrar. Bodde i 2-manstält utan värme, låg på liggunderlag och frös nästan konstant, var så att magen hoppade och jag mådde illa. Tvätta sig i iskalla fjällbäckar var inte heller trevligt vilket ledde till att jag slarvade med hygienen. Frös också så mycket så jag drog mig för att byta kläder och blotta bar hud. Hoppas aldrig behöva uppleva att frysa så där en längre period igen.

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 14:08 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Tank skrev:
somvanligt skrev:
Ja man måste vara torr. Tänk att ligga ute i regn utan skydd. Vad hade man inte gett för ett skydd mot vind och vatten som var lätt att bära med sig? Jag hade kunnat betala minst... ja, alltså jag hade faktiskt betalat 60 kr. :rambo: —> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000040699/



Hahaha! :lol: Helt rätt! Minst något sådant! Och så lite rep och tältpinnar:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000034190/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000032987/

Sen har man en hyfsad grund för lite pengar. :up:

//Tank


Kommer ihåg lumpen överlevnadsveckan då fick vi en sådan grön plastpresenning, plus en sopsäck med alldeles för lite torrvaror, något köttstycke, lite potatis, och sen ut i skogen och virrra runt med diverse övningar som skulle avspegla gerillastridsföring i fientligt område. Att man gjorde överfall, att man blev överfallen, att man vart jagad både med och utan sårade.
Det gick men det var oerhört slitsamt, och då var man 20 år och det var snöfritt på våren.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 15:07 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Jag har tänk så här:

Normal klädsel på för årstiden.

Sedan vid rast/övernattning den här ovanpå:
Bild

Och överst denna:
Bild

Så borde man vara väl rustad för övernattning under en gran i nödfall. Om det inte är smällkallt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 16:46 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Wartime Furnaces Remind Bosnians of Struggle for Warmth

"An oven is life. Without it, there is nothing,“

Man klarar inte någon längre tid i minusgrader vid bug-in i en lägenhet.
Det upplevde invånarna i Sarajevo vid belägringen 1992-1995.
Många var uppfinningsrika och byggde kaminer som eldades med vad man kom över. Från ved till möbler och bildäck. Alla kaminerna, vad jag erfarit, hade någon form av skorstensrör.

http://www.balkaninsight.com/en/article ... 05-31-2017

Om ni skjälva vill vara förbreredda så finns fortfarande den här tillverkaren av småkaminer, med och utan kokplatta kvar!
Mycket prisvärda, men skynda på, för innehavaren är över 70 år och funderar på att lägga av....

http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm

Jag har skjälv förådsställt en "Laxen II" med tillhörande rökrör.

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: tor 04 jan 2018, 03:09 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Trodde inte man kunde köpa då det står nya EU direktiv 2013 avvaktar...
Sen inget om vad som hände.
Ringde du och beställde?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: tor 04 jan 2018, 05:39 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Palle500 skrev:
Trodde inte man kunde köpa då det står nya EU direktiv 2013 avvaktar...
Sen inget om vad som hände.
Ringde du och beställde?


Japp, ringde och beställde. Mycket trevlig och lättsnackad gubbe!
Priserna är fortfarande desamma som på saiten från 2011.
Han har lite av varje kvar i lager.
Hyfsat fraktpris, bra förpackat och snabb leverans också.

http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm

Det där med EU-direktiven är bara trams för såna här små värmekällor som inte är permanenta, så glöm dom! Det går att köpa i alla fall!

Laxen-kaminerna fanns i Jula-katalogen i årtionden förr om åren. Tror dom kom 1934 enligt hemsidan. En riktig svensk klassiker!

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: tor 04 jan 2018, 09:12 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tackar då är det bara att beställa modell.
Konstigt att ingen fångar upp detta bolag och för tillverkning och försäljning vidare. Borde ligga i tiden, klart trevligare än ett eldfat från designtorget etc.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att klara sig i kallare klimat.
InläggPostat: tor 04 jan 2018, 11:01 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Ute nu. Brutit läger dag tre. Första natten blev i tält. I natt blev det öppet vindskydd. Kallt och kallt.. njae Större delen av dagen igår med snöblandat och blåst. Hade hellre tagit 5-10 minus. Behagligare med rimlig kyla än en rotblöta. Fick igång en eld igår till slut vilket underlättade att torka lite.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet