Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 19:10 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jaha, kunde inte låta bli.
Gillar att träna och fundera och snacka runt ämnet. :)

Mitt allmäna mål är att vara i så bra form som möjligt för att inte bara orka med vardagens stress, utan så klart även att klara av mer påfrestande saker om det gör åt pipan.
Jag har tidigare skrivit att jag åtminstone vill kunna förflytta mig 25km utan problem med 25kg och vara fräsh när jag kommer fram.

Nu sedan hösten har jag satt upp som mål att vara med på Toughest i Malmö i Maj 2017.
På vägen dit tränar jag även så klart för andra mål.
Jag vill innan Maj persa 110kg i bänkpress och 15st chins samt på kuppen tappa några kilo. :notme:

Nåja, just nu denna veckan persade jag 105kg bänkpress, och klarade 14 chins, så det närmar sig. :mrgreen:
Det som tyvärr ligger efter just nu är löpningen som är sorgligt efter :hm: Men, jag har i alla fall börjat träna ben regelbundet, så det är en liten tröst.

I höst tänkte jag delta i min första Milruck om tid och plats passar.

Jag har turen att kunna träna på lunchen på jobbet, så jag brukar få ihop 3-5 pass i veckan.
Jag kör traditionell styrketräning varvat med lite cirkel/cross för att inte låta kroppen anpassa sig för mycket.

Jag fokar mycket på överkropp/hänga inför Toughest för att palla de hänghinder som finns i banan.
Shit vad klen man är! Måste banta bort minst 5 kg innan tävling... :hm:

Som enda kosttillskott kör jag med BCAA som jag upplever kortar ner träningsvärken med ca en dag.
Thats it. Inget annat, bara vanlig mat.

Nåja, lite om mig och träning.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 15:48 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Gissar att du inte är över 40 :lol:

Tough viking är ett av mina mål, bra träning och mycket variation!

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 17:51 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Ålder är relativt sa någon vid tillfälle... Jag skulle säga att åldern, eller rättare sagt kroppen och återhämtningen är det som är viktigt.
Själv har jag märkt att återhämtningen är rent ut sagt kass efter 45.... Jag skulle uppskatta att min återhämtning är ca dubbelt så lång idag som när jag var 25. :hm:

Jag har börjat köra ett par nya övningar i bänkpressen för att öka stimulansen och inte stagnera.
1. 33.3 - En övning som i princip går ut på att köra 3 reps med 70-80% av ditt max 33 set. Mycket intressant övning. Första gången failade jag efter 25 set.
2. 25.5 - Samma typ som ovan men då med 50-70% av max. Samma här, failure efter 20 set första gången. Man måste tala om för kroppen vad den skall klara. :notme:
3. Vändning med kort slag. Vid vändning vid bröstet går man bara så högt att man känner att man orkar upp hela vägen och övervinna den dåliga vinkeln i armbågen, alltså ca 10cm, sen ner igen. Vikt på ca 70% av max. Repetitioner tills man failar. Grym övning som sistaövning. :D

Alla övningar har så klart olika syften, men alla har verkligen gjort skillnad för mig när jag nu försöker komma till målet med bänkpressen om 110kg. För min del är det lite som att försöka flytta en betongklump. :shock: Samtidigt är det kul att se att mina 83kg kan göra något iallafall :mrgreen:

Nåja, att träna är kul och man kan ta ut en del frustration/adrenalin i övningarna. Rätt musik gör även den skillnad :rambo: Jag brukar köra en spotifylista som heter "Nu jävlar!". Lagom tungt.

Vad lyssnar ni på när ni tränar? Om något? ;)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 00:24 
Kör hårt! Själv är jag lite off just men återkommer nog snart. Bra med alla tips och funderingar. Bcaa funkar bra även för mig, får bara lite magsyra av den.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: lör 11 mar 2017, 21:54 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 81
Jag kör musikfritt faktiskt, föredrar total tystnad :) Hur går träningen?

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: mån 03 apr 2017, 00:00 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Var på mitt första Toughest pass idag i Malmö.
Som vanligt så är det annorlunda att göra saker IRL jämfört med test eller träning.
Jag hade text provat monkey bars tidigare men aldrig flying monkey bars... :hm: viss skillnad :mrgreen:
Fick testa en massa olika övningar som dyker upp som hinder. Bra övningar!
Jag kommer att ha ont känner jag :notme: Nu är det bara att öka träningsdosen de närmaste veckorna. Målet är 5-8 pass per vecka av olika typer.

Så, vad har detta med överlevnad att göra? Vem vet, men jag vet lite mera vad min kropp orkar, och jag klarar av ;)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: tis 04 apr 2017, 20:38 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Och då har jag gjort mina första 8km som förberedelse för Toughest för i år.
Segt, men genomfört. Ingen lysande snitthastighet men 5.25 får duga just nu.
Nytt pass på labbet imorgon. Skall testa några flera hänggrenar.
Tänker mig att man kanske har lättare att ta sig fram i urban miljö om man kan klättra, klänga och hoppa lite bättre :hm:

Milruck Urban lockar, men en sak i taget. Tyvärr har milruckryggan fått vila till förmån för stora ryggan och annan träning.
Men all träning är bra träning ;)

Oh, sa jag att krigsreserven börjar ge vika för, sixpacken.... :mrgreen:

//Tank - lite fåfäng :notme:

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: tis 04 apr 2017, 20:54 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Tank skrev:
Och då har jag gjort mina första 8km som förberedelse för Toughest för i år.
Segt, men genomfört. Ingen lysande snitthastighet men 5.25 får duga just nu.
Nytt pass på labbet imorgon. Skall testa några flera hänggrenar.
Tänker mig att man kanske har lättare att ta sig fram i urban miljö om man kan klättra, klänga och hoppa lite bättre :hm:

Milruck Urban lockar, men en sak i taget. Tyvärr har milruckryggan fått vila till förmån för stora ryggan och annan träning.
Men all träning är bra träning ;)

Oh, sa jag att krigsreserven börjar ge vika för, sixpacken.... :mrgreen:

//Tank - lite fåfäng :notme:


Härlig läsning, kämpa på! :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: lör 08 apr 2017, 19:58 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jaha... Åldern börjar göra sig påmind :evil:
På det senast Toughest passet var jag lite väl juvenil och drog (övertracerade) höger ljumske, vänster triceps nedre fästen och drog på mig en rejäl blåsa som sprack under träningen på höger hand - game over. Suck. Får tillskrivas ivern att snabbt förbättra tekniken och hondjuren av prima kvalitet som var i lokalen. :hm:
Bild
Känner mig som en rookie :smack: nåja, får träna annat ett par dagar tills det är bättre. Cykla går bra :D

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 14:50 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Motionsträning är alltid bra, särskilt om man har knän som orkar med det. Jag har för mig att det var i filmen Zombie land som det visades att det var "tjockisarna som blev uppätna först"(kunde inte springa ifrån monstren) när zombie apokalypsen började :)

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: mån 17 apr 2017, 16:38 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Då har jag kört ett par pass till på Toughest lab. För er som inte provat så kan man säga att det är lite som ett Crossfitpass, eller cirkelträning, och då med inriktning på de hinder som finns i själva tävlingen. Det som är kul är att det finns ett antal "häng och kläng" hinder. Rep, ringar och bars av olika slag som man skall ta sig över/igenom. Om man har kört traditionel styrketräning med latsdrag och chins/pullups så har man en bra grund, men det behövs i stort sätt inte i och med att alla hinder är gjorda för att man skall klara det om man har övat lite. Greppstyrka är A och O.
Sen finns det så klart svårare hinder och varianter av det.

Nåja, så här långt är det jättkul, och träningsvärken vill aldrig släppa... :shock: Eller, håller jag på att bli övertränad? :hm: Nåja, idag fick det bli 1.40 på motionscykeln som omväxling och lite fettförbränning.
Om några veckor är det dags för sista förberedelserna och nerträning inför loppet så att man är hel och pigg och på. :D

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: tor 27 apr 2017, 18:48 
Bra gjort Tank! Lycka till...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 22:25 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Okay, måndag kväll. 5 dagar kvar till Toughest. :hm:
Sprang med de nyss inköpta muddersena. Får se om Merrell kan detta med OCR på lördag. För det är ju materialet det hänger på? :notme:
Sista passet på Toughest lab imorgon, sen vila med ett lätt pass på torsdag. Kul ställe i Malmö, rekommenderas starkt...ni fattar ;) http://www.toughest.se/lab/

Smärta var visst något som lämnade kroppen? :shock:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 01:09 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Tank skrev:
Smärta var visst något som lämnade kroppen? :shock:


Mind over body:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tanks träning mot framtiden...
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 06:55 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Kör hårt Tank!
Familjen Parabellum håller tummarna. :up: :)

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet