Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: mån 26 sep 2011, 02:07 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Hemläxa för vecka 39. Genomföres någon gång under veckan och redovisas här.


Marschtesta din BOB minst två kilometer, det spelar ingen roll om du bara går ut genom dörren hemma och marscherar, eller om du åker iväg några mil och vandrar på en öde timmerskogsväg. Använd skor som du använder till vardags.
Redogör för erfarenheter av vandringen (Tung, felpackad, oergonomisk, alldeles underbar) och vilka åtgärder du eventuellt finner nödvändiga för att göra bärandet görbarare.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: mån 26 sep 2011, 13:05 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Upptäckte att väskan kanske skulle vara en storlek större för att klara 72 timmar utan problem. Eller investera i en ny sovsäck då den tar 70% av platsen i väskan.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: fre 30 sep 2011, 19:51 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Var ute och gick ca 3km ikväll med full packning (15,4kg). Hade dock bytt ut den största ficklampan mot en burk vita bönor. Ingen utflykt utan matsäck, och i normala fall har jag bara frystorkat och choklad i BOB'en.

Trots både fotproblem (plantar fasciit) som suttit i i snart två år, och ett ryggskott som suttit i i tre veckor, så gick det oerhört lätt! Kan konstatera att om man går med en ordentligt bekävm ryggsäck med rejält och bekvämt avlastningsbälte, så får man i princip MINDRE ont i ryggen än då man går utan ryggsäcken. Lite märkligt, men jag har varit med om det förr. Gäller såklart att ryggsäcken är packad korrekt, dvs de tyngsta grejerna närmast ryggen och ganska långt upp.

Råkade dock ut för två problem under vandringen:
1. Området jag gick i är ett naturreservat med en uppmärkt vandringsled. Dock hade man tydligen bestämt sig för att gallra och kört upp extremt stora hjulspår med skogsmaskin kors och tvärs över vandringsleden, vilket gjorde att jag hamnade ur kurs flera gånger där det var långt mellan markeringarna, trots att jag gått där förut. Läxa - gammelGPS'en med friluftskartan kanske skulle ner i BOB'en igen?

2. Älgflugor/hjortflugor/älglus (kärt barn har många namn) är det mest djävulska sattyg som finns. Och numera finns de i min tvättkorg, min bil, min jacka, min BOB, osv. För er som aldrig råkat ut för dessa små otäckingar så kan man väl lättast beskriva dom som okrossbara myggor med sugproppar på fötterna - omöjliga att krossa, omöjliga att vifta av sig. Enda sättet att bli av med dom är att nypa till om dem och slänga iväg dem. När de väl landat på en kryper de omkring som små spindlar, in under kläder, upp i håret, överallt. Fy fan.


Men det var en vacker solnedgång.
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: fre 30 sep 2011, 20:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hjortflugor , de kan jag gärna vara utan . Sist jag träffade på en svärm av dem så hittade jag dem i kläderna jag haft i många dagar efteråt , och de som krupit upp i håret var ju nästan omöjliga att få därifrån , gick inte kamma bort dem och deras platta kroppar gör ju att de är näst intill omöjligt att få tag om dem .

Liknar litegrann fästingar på anabola :shock: , de där djuren kan jag gott klara mig utan på en vandring .


Snyggt gjort Alex S :)

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: fre 30 sep 2011, 20:23 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Men dom bits inte. Sjukt irriterande men snälla ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: fre 30 sep 2011, 20:29 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
takiman skrev:
Men dom bits inte. Sjukt irriterande men snälla ;-)


Det trodde jag också, tills jag kom hem och läste lite om dem:

Från WikiPedia om Älgfluga:
"Den kan lätt ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men den kan inte använda människoblod för sin utveckling. Flugorna tros inte bära med sig några farliga virussjukdomar; dock kan betten ge klåda och svullnad, och flugorna kan vara bärare av bakterien Bartonella schoenbuchensis, som kan ge upphov till hudinfektioner, även hos människor."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: fre 30 sep 2011, 21:17 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Alex Supertramp skrev:
takiman skrev:
Men dom bits inte. Sjukt irriterande men snälla ;-)


Det trodde jag också, tills jag kom hem och läste lite om dem:

Från WikiPedia om Älgfluga:
"Den kan lätt ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men den kan inte använda människoblod för sin utveckling. Flugorna tros inte bära med sig några farliga virussjukdomar; dock kan betten ge klåda och svullnad, och flugorna kan vara bärare av bakterien Bartonella schoenbuchensis, som kan ge upphov till hudinfektioner, även hos människor."


Ok. Dom biter inte mig i alla fall...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: sön 02 okt 2011, 21:16 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 nov 2010, 22:57
Inlägg: 15
Gick strax under 3 km med ca 15 kg Bob och kan konstatera att min ryggsäck en el cheapo Mountain classic 50L inte funkar särskilt bra när man proppar
den full, omöjligt att justera den korrekt, avbärarbältet hamnar för högt. Alltså dags att börja jaga en ny ryggsäck.

Sen behöver man jobba på sin fysik förstås, sträckan var inte lång men det kändes.

_________________
Always assume your are under observation - Apocalypse man


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: sön 02 okt 2011, 21:30 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
wmute skrev:
Gick strax under 3 km med ca 15 kg Bob och kan konstatera att min ryggsäck en el cheapo Mountain classic 50L inte funkar särskilt bra när man proppar
den full, omöjligt att justera den korrekt, avbärarbältet hamnar för högt. Alltså dags att börja jaga en ny ryggsäck.

Sen behöver man jobba på sin fysik förstås, sträckan var inte lång men det kändes.


Kan rekommendera Haglöfs Matrix, finns i 50, 60 och 70 L. Ingen mening att ha för liten rygga - jag har 70L och det är på håret att BOB'sakerna går ner. Då har jag iofs en vintersovsäck som tar upp hela bottenfacket. Tycker den är sjukt komfortabel, men det är individuellt. Gå till en riktig friluftsaffär och be att få prova ryggsäcken med maxlast i.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: sön 02 okt 2011, 21:43 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Jag går sällan med en BOB utan föredrar att gå med mig RFSS (Ryggsäck För Spontanta Skogspromenader). Skillnaden är att ingen sovsäck finns och det är bara lite fika och dricka i den.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: sön 02 okt 2011, 21:46 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Nej det blev ingen test i helgen. Istället blev det fågeljakt med trädskällare. Jag burit mycket ryggsäck genom åren så testet kändes inte så meningsfullt.
I somras fick jag tag i en gammal goding, en Fjällräven Raven Gyro. En helt makalös ramryggsäck som slutade att tillverkas när softsäckarna blev populära. Kvaliteten är också väldigt bra och den fungerar alldeles utmärkt som den är, inga bärremmar eller avbärarbälten som behöver uppdateras. Den är lättare (känns det som) än min nya Kajka och jag tror att det blir Gyron på nästa fjällvandring. Den tyngsta fjällpackning jag burit vägde 36 kg. Den innehöll bl a en våt Moskoselkåta och det var alldeles för tungt och gav absolut ingen njutning. Nu för tiden har jag sällan över 15 kg packning.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: sön 02 okt 2011, 22:01 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 nov 2010, 22:57
Inlägg: 15
Alex Supertramp skrev:

Kan rekommendera Haglöfs Matrix, finns i 50, 60 och 70 L. Ingen mening att ha för liten rygga - jag har 70L och det är på håret att BOB'sakerna går ner. Då har jag iofs en vintersovsäck som tar upp hela bottenfacket. Tycker den är sjukt komfortabel, men det är individuellt. Gå till en riktig friluftsaffär och be att få prova ryggsäcken med maxlast i.


Tack för tipset, som sagt 50L är nog i minsta laget om man inte är minimalist, skall kolla in Haglöfs. När man kollar runt efter rekommendationer efter
större ryggor brukar berghaus vulcan nämnas som något beprövat iofs lite MÖP-varning, någon som har någon erfarenhet av den ryggan?

_________________
Always assume your are under observation - Apocalypse man


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: tis 04 okt 2011, 15:03 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Blev en seg och trist promenad på asfalt och beredda skogsstigar med utslitna M90 kängor. Väskan var helt okej att bära, men jag måste ha mig ett par nya kängor. Jag måste också hitta någon ny modell av kängor då M90 verkar vara på väg att passera sitt bäst före datum, det sägs att de har ett bäst före på ca sju år i förråd. Det börjar märkas, mina första två-tre par höll 4-5 år, det senaste paret är knappt tre år gammalt och slut. Mitt nästa par blir därmed mitt sista par M90 om inte produktionen av M90 tas upp igen så att man får tag på färska kängor igen.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: tis 04 okt 2011, 21:45 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Det här var riktigt festligt, jag kom nämligen iland i slutet på förra veckan och informeras av sambon att "innan söndag MÅSTE vi göra en vandring, det behöver inte vara så långt, men med mycket packning!"

Jag blev såklart lite misstänksam och frågade om det var så att hon hade halkat in på det där foliehattsforumet som hon vet att jag brukar hänga på. Så var inte fallet, däremot hade hon provat ut en ny fjällryggsäck och ville absolut testa att gå med den fullpackad innan tiden för öppet köp gick ut! :D

Så på lördagen tog vi ett par kilometer i ett naturreservat nära stan, i riktigt sommarväder. Själv fick jag gå med lättare packning ifall att jag skulle bli tvungen att bära hennes ryggsäck hem, så hemläxan blev väl inte riktigt gjord, men jag tycker det var ändå mer värt att få testat 'frugan' med full last... Hon trivdes med säcken för övrigt!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa V.39 2011
InläggPostat: sön 09 okt 2011, 11:42 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Bra hemläxor och kul iniativ :).

Lärde mig att lägga in kängorna på min BoB (den är på 85liter, dock inte full, så mer en hybrid INCH) så jag får med mig allt som ett kit. Dvs mina "riktiga BoB" kläder ligger redan i väskan så oavsett vad jag än har på mig så kan jag svida om till ett korrekt bra huvudställ och får med mig nästan allt genom att greppa bara en väska.

Behöver även värdera om det inte är dags att sluta gå med sneakers till vardags, fastän jag är invan, då de i princip är under all kritik för någon form av krisscenario (för finns lägen där man kanske inte kommer åt sin BoB tex och får klara sig på EDC).

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet