Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Försvar
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 22:22 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2014, 14:17
Inlägg: 139
Ort: Stockholm
För att överleva i en kris situation kan det vara nödvändigt att också kunna försvara sig.

Slänger in några enl. mig mycket inspirerande videor om försvar:

Försvara dig mot en angripare
https://www.youtube.com/watch?v=SvRRb3kbKjQ

Avväpna en anfallare med kniv
https://www.youtube.com/watch?v=Ftfa1jzfg6k

Avväpna en anfallare med pistol
https://www.youtube.com/watch?v=DJuqDxyGYl0

_________________
PRAEPARATUS SUPERVIVET
Tystlåtenhet, Försiktighet, Måttlighet och barmhärtighet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 22:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
mitt tips är

gå och lär er självförsvar på kurs eller kampsportsklubb,
på "riktigt" och inte på youtube


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 22:44 
Lär er försvar, bli medlem i någon klubb, titta gärna på Youtube och öva att springa fort...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 22:49 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
T-72 skrev:
öva att springa fort...


Bästa tipset ever! :up:

Hoppas man kunna lära sig fungerande försvar på någon helgkurs eller via youtube så menar jag att man nog har lite bristande insikt i hur "omedgörliga" bråkigt folk faktiskt kan vara. ;)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 22:53 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 23:03 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Om man är nybörjare, otränad i självförsvar eller rent okunnig så är det säkrast att inte sätta sig i situationer över huvud taget.
Skulle det ändå behövas så är snabbt och hårt agerande samt fullföljande det enda rätta, ge dig inte in i diskussioner och tveka aldrig! Sen är det egentligen oviktigt om det sker med pungspark, slag i magen eller en rallarsving, men tveka aldrig! Dessutom, en ensam person attackerar sällan, det är i 99,9% av fallen flera, så ta med det i beräkningen och fly direkt efter du däckat en. Detta låter inte direkt modigt, eller rentav fegt, men det funkar för att hålla dig vid liv och att behålla det du har.

Ett bra tips överlag, låt bli alkohol och miljöer där den finns, då är man 10 ggr mer skärpt och snabb. Alkohol är grundorsaken till de flesta bråken i världen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 23:09 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Gör som jag, införskaffa boken Jiujitsu-tricks av Viking Kronholm!
http://www.youtube.com/watch?v=KIup2KczJoY

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 23:56 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 14:04
Inlägg: 29
Man kan kika på youtube, eller köpa en bok. Det fungera skitbra mot personer som antingen är med på det eller inte har någon slagsmålsbakgrund. Vill man kunna sätta ett vristlås, en strypning eller ett kast mot någon som verkligen attackerar dig så måste man öva, öva och öva. Det är det man får ut av att gå med i en klubb.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 13:48 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 05 okt 2014, 19:39
Inlägg: 75
Säger som folk innan har sagt: Det är mycket bättre att träna på riktigt

Vidare vill jag slå ett slag (i luften) för att inte försöka försvara sig mot en kniv utan någon form av skjutvapen och rejält med avstånd. Det är rent av livsfarligt. Bättre att fly.

Annars: Lägg på tankeprocesser mot den attackerar, ta ut avstånd, spring.

EDIT:

Länk gällande en knivattack och distans mellan angripare och attackerad (som använder pistol):
https://www.youtube.com/watch?v=cPdTzkXMRAk


Senast redigerad av Dex sön 16 nov 2014, 14:36, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 14:21 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
LTJD skrev:
Man kan kika på youtube, eller köpa en bok. Det fungera skitbra mot personer som antingen är med på det eller inte har någon slagsmålsbakgrund. Vill man kunna sätta ett vristlås, en strypning eller ett kast mot någon som verkligen attackerar dig så måste man öva, öva och öva. Det är det man får ut av att gå med i en klubb.


Jag tänkte ju mer att man kunde slå angriparen i huvudet med boken. Eller hålla upp framsidan av boken mot honom, i avskräckande syfte. :mrgreen:

Allvarligt talat, jag tror att bästa försvaret mot fysiska angripare är att helt enkelt lägga benen på ryggen, eller ännu hellre undvika att hamna i sådana situationer överhuvudtaget. Om man nu inte tränat kampsport seriöst i flera år innan.

Men om nu situationen uppstår ändå, så tycker jag att man bör försöka skaffa sig ett övertag mot angriparen på något sätt. En obeväpnad angripare skulle jag försöka oskadliggöra medelst en "batong" eller dylikt. ett 50 cm långt vattenledningsrör av metall, en bit av en trädgren, något som kan fungera som "knölpåk" helt enkelt. Slå mot ben och armar i första hand, undvika slag direkt mot huvudet. Man vill ju inte ha ihjäl någon. Det kan ju komma surt efteråt i så fall... Att det anses att man använt mer våld än nöden kräver.
Kniv som vapen skulle jag nog försöka undivika i det längsta. Det kan bli väldigt "stökigt". Risken finns ju också att angriparen lyckas vrida den ur handen på mig och använder den mot mig istället. Huga!

Skulle angriparen vara beväpnad med kniv gäller det väl att själv vara överlägset beväpnad. Dvs skjutvapen. Eller möjligen knölpåken igen. Vad gör man annars? Om inte lägga benen på ryggen är någon möjlighet återstår väl bara att försöka avvärja ev. attacker, såvida inte man kan lyckas neutraliser motståndaren på något sätt.

Som person helt utan slagsmålserfarenhet i vuxen ålder (senast man var inblandad i fysiskt handgemäng var väl i mellanstadiet), skall man nog inte underskatta svårigheterna i att möta en erfaren slagskämpe i batalj. Det gäller helt enkelt att skaffa sig någon fördel så man blir överlägsen i stridsförmåga. Eller som sagts ovan, ta ut så mycket avstånd, så att attacken uteblir.
Det är mina tankar om det hela.

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 14:29 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Att angripa någon för att försvara sig är en absolut sista utväg. I dagens samhälle kan det fungera att springa undan till mer befolkad plats, känner man att man inte har möjlighet att springa undan från angriparna, och att de inte nöjer sig med plånbok och annat då är man ju inklämd i ett hörn och måste avgöra om man skulle klara sig undan med några örfilar eller en eller två käftsmällar mot om man gör motstånd och kanske blir grovt misshandlad med div konsekvenser.

Är det ett gäng och man sänker en person så se då till att det är så grovt att de andra måste ta hand om personen innan man tar till harvärjan, och inte ens då kan du vara säker på att de tar hand om personen. För om man bara sänker en med en rallar sving så kan du räkna med att om de är fler att de kommer följa efter dig. Är du då inte snabb nog att komma undan så är du rökt, du kommer behöva vård

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 14:38 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 05 okt 2014, 19:39
Inlägg: 75
Hmm känner att det kanske blev lite mycket nerklankning på trådskaparen gällande youtubelänkar. Han skrev faktiskt inspirerande inte utbildande. :P


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 14:41 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Det har inte blivit något klankande vad jag kan se utan mer en diskussion om att applicera dylika "knep" är en svårighet utan träning.

Själva knepen är dock inte ifrågasatta och verkar vara ganska sunda.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 21:00 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Ulv i fårakläder skrev:
Det har inte blivit något klankande vad jag kan se utan mer en diskussion om att applicera dylika "knep" är en svårighet utan träning.

Själva knepen är dock inte ifrågasatta och verkar vara ganska sunda.

+1
Att veta åtminstone i teorin hur man avväpnar t ex en angripare med kniv, är ju bättre än ingenting! Ännu bättre om man även övat det. Om man nu trots allt skulle hamna i en sådan situation och ingen annan utväg finns.

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 04:05 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Silverio skrev:

Avväpna en anfallare med kniv
https://www.youtube.com/watch?v=Ftfa1jzfg6k


Trams! Det där är inte en angripare, det är en kille som visar sin kniv. Alla som på ett seriöst sätt har tränat försvar mot knivattack vet hur pissigt man ligger till.

https://www.youtube.com/watch?v=GKlO3vg08qk

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet