Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: När jag vaknade var strömmen borta...
InläggPostat: lör 03 okt 2009, 11:55 
I morse strax före 7 vaknade jag och noterade att det inte fanns någon ström. Gick på toa, men spolade inte...

Tittade ut och såg att grannens utebelysning inte lyste. Stilla regn och inte särskilt kallt. Lördag. Har inga direkta planer, annat än att tvätta, städa, diska och ta det lite allmänt lugnt. Men nu såg det ju ut att bli lite annat också...

Tände min Alladin fotogen-lampa och fick ljus och något kilowatt värme i sovrummet. Inte för att det egentligen behövdes, det var nog 15-17 grader.

Jag började med att tappa upp vatten i en gryta från kranen. Ett par liter var allt som fanns kvar under tryck. Fick räcka till frukosten.

Sedan gick jag ut på toa och spolade. Fanns fullt med vatten kvar i cisternen så det gick fint.

Sedan gick jag och lade mig igen och lyssnade på naturmorgon på radion, den går på laddningsbara R20-batterier och jag använder den som reserv-väckarklocka klockan 07:00. Den ordinarie väckarklockan, som brukar ringa kl 06:00, var avstängd eftersom det var helg. Slumrade lite till radio-pratet.

Sedan, strax före 8, var det dags att stiga upp på riktigt och fixa frukost.

Jag tog en ficklampa (LedLenser P14 ;)) och gick in under trappen, där jag har lite bra-att-ha grejer. Tog fram mitt Optimus 111-fotogenkök och en stor kaffe-petter. Satte fotogen-köket på vedspisen i köket och tände upp. Hällde upp vattnet från grytan i kaffe-pettern och satte kaffe-pettern på fotogenköket.

Tog fram min mattermos och laddade den med havregryn och lite salt. Satte en filterhållare och kaffefilter direkt på en kaffekopp och laddade med kaffe.

Tittade till fotogenköket och fotogenlampan och gick sedan ut och hämtade två rostfria mjölkkrukor på 20 liter och ett par vanliga vattenspannar. Sköljde ur spannarna och vattenkrukorna med hjälp av vatten från handpumpen. Fick samtidigt bort brun rost från pumpen som inte använts på ett antal veckor. Den ena krukan var tänkt åt min granne med familj, de har ingen handpump till sin brunn. Om de behövde vatten till frukost eller till toa så skulle de komma och hämta vid min pump, då hittar de krukan där. Vi har gjort så innan. Tog sedan in en vattenspann full med vatten och satte på toa för att ha till att spola med.

Vid detta laget kokade vattnet på fotogenköket. Stängde av köket och hällde på kokande vatten från kaffe-pettern i mattermosen med havregryn och på kaffet. Det blev en hel del vatten över som jag hällde över i en vanlig termos, bra att ha för att diska med.

Sedan bar jag in fotogenlampan i matsalen och åt grötfrukost direkt ur mattermosen.

Efter frukosten diskade jag mattermosen med varmvatten jag hade sparat i den andra termosen. Skakade runt hett vatten två gånger.

Därefter klädde jag på mig och borstade tänderna. Hade ju vatten i en spann på toa.

Gick ut och pumpade upp vatten till den rostfria mjölkkrukan och tog in den i köket. Hängde en soppslev över kanten och en tallrik som lock.

Därefter bar jag in fotogenlampan i sovrummet igen, och la mig på sängen att läsa en stund i en bok. Drog upp rullgardiner för att släppa in lite dagsljus. Kunde vrida ner fotogenlampan, men lät den vara på för lite värme. Mysigt.

Efter ca en timme gick jag upp igen och satte på fotogenköket och kokade upp vatten till en kopp kaffe. Lite onödigt, jag hade varmt vatten i en termos, men hade jag fotogenköket framme så vore det väl attan om jag inte skulle använda det...

Denna gången kokade jag bara upp ett par deciliter vatten. Det gick väldigt snabbt. Kaffe-pettern rymmer 3 liter vatten, men det tar en god stund att koka så mycket. Nu hade jag bara en skvätt på botten. Sedan bryggde jag en kopp kaffe igen, och mumsade på en skorpa med ost på till det.

Vid det här laget var klockan lite efter 10:00. Då blinkade det till och strömmen kom tillbaka. Vattenpumpen gick igång och kylskåpet gick upp i varv. Efter en stund kom det värme i elementen från ackumulatorn i pannrummet. Blev nästan lite besviken...

Släckte fotogenlampan, packade ihop fotogenköket.

Nu skall jag ut och elda i pannrummet, sedan tvätta och diska och städa. Och ställa undan spannar och mjölkkrukor...

Jag tänker köpa ytterligare ett par Alladin-lampor. De är himla bra, även om de är lite ömtåliga och dyra. Mycket ljus och mycket värme. Jag är väldigt nöjd med mitt Optimus 111 - kök. Det ingick när jag köpte Kantin 10 i nyskick från Surplus. Även kaffe-pettern...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När jag vaknade var strömmen borta...
InläggPostat: lör 03 okt 2009, 12:48 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Låter som du hade det jättemysigt och att du tog det med ro. Lätt att hamna i panik i sådana lägen (Gäller väl kanske inte oss rutinerade här på forumet men) =)
Skönt när man har grejerna i ordning så man slipper leta för mkt och stressa iväg o köpa saker för att man har glömt bränsle etc.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När jag vaknade var strömmen borta...
InläggPostat: lör 03 okt 2009, 21:02 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Det verkar inte ha gått nån nöd på dig. :)

_________________
Köp saker du inte behöver, för pengar du inte har, för att imponera på folk du inte känner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När jag vaknade var strömmen borta...
InläggPostat: lör 03 okt 2009, 21:29 
Lite märkligt, men jag saknar den tiden, innan elkablarna grävdes ner, då det var elavbrott ofta... 8)

Fast flera dagars elavbrott är ju inte lika behagligt. Blir knöligt då tvättmaskin, diskmaskin och varm dusch inte är tillgängliga.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När jag vaknade var strömmen borta...
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 15:16 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Låter så mysigt... Nästan lite avundsjuk... :lol:

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När jag vaknade var strömmen borta...
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 15:31 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 16 jul 2009, 23:15
Inlägg: 15
samma sak händer relativt ofta hos oss.. själv svär jag ilsket innan jag går ut och startar diesel elverket sen går jag in, sätter på kaffe, skiter och spolar :shock:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När jag vaknade var strömmen borta...
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 15:42 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Där/när jag växte upp så bodde vi i slutet på en luftburen el-ledning, vid hårdare vind eller snö så var det bara att bära in ved och fylla upp med vatten. Vid tyngre snöfall så tog det max 2 timmar så gick strömmen.

Sen jag flyttade in till stan (mindre stad på västra sidan av Sverige) så har strömmen försvunnit en enda gång på 17 år och det var ifjol. Då var strömmen borta 2 timmar. Var otroligt skönt att redan var tänt i täljstenskaminen :) Och väldigt skönt att bara ta fram laptopen och surfa via 3G och kolla Vattenfalls hemsida efter kända driftstörningar.

Är ganska så skönt att strömmen inte försvinner oftare :)

Tips: Man kan anmäla sig hos Vattenfall och få SMS om strömmen försvinner i ett visst postnummerområde!
Kan vara bra att hålla koll på sin sommarstuga/BOL/hem på så sätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När jag vaknade var strömmen borta...
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 15:48 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Avokadon skrev:
Där/när jag växte upp så bodde vi i slutet på en luftburen el-ledning, vid hårdare vind eller snö så var det bara att bära in ved och fylla upp med vatten. Vid tyngre snöfall så tog det max 2 timmar så gick strömmen.

Sen jag flyttade in till stan (mindre stad på västra sidan av Sverige) så har strömmen försvunnit en enda gång på 17 år och det var ifjol. Då var strömmen borta 2 timmar. Var otroligt skönt att redan var tänt i täljstenskaminen :) Och väldigt skönt att bara ta fram laptopen och surfa via 3G och kolla Vattenfalls hemsida efter kända driftstörningar.

Är ganska så skönt att strömmen inte försvinner oftare :)

Tips: Man kan anmäla sig hos Vattenfall och få SMS om strömmen försvinner i ett visst postnummerområde!
Kan vara bra att hålla koll på sin sommarstuga/BOL/hem på så sätt.


Kanske detta som är bekymret med dagens samhälle. Luftburen el är nergrävd, elvabrotten kommer mer sällan så man slappnar av lite för mkt och förlitar sig "på den goda tekniken". Förr så var man mer van med det och man hade kunskaperna/erfarenheterna. När det väl försvinner nu för tiden så står man där i kallingarna o ser bara mörker, paniken blir större osv.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet