Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 09:03 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Med inköpstillstånd klart och bössan på väg i en lastbil någonstans i Europa så börjar frågorna snurra runt i huvudet.

1) Nära huset finns kanske 3-4ha av grannens åkermark som är på väg att växa igen pga ointresse så jag funderar på att göra något åt det. Finns det någon sorts kursplan+litteratursamling som tar en från kunskapsnivå "stadsbo som kan identifiera kantarell" till hyfsad lantbrukare? Ungefär som jaktlitteraturen jag plöjde i våras.

2) Min tanke med åkern är att anlägga en viltåker som helst ska ha glutenfria växter som människor kan äta om det kniper.

3) Det finns en gammal traktor med olika vagnar och ...lantbruksutrustning av nåt slag som jag antar använts i anslutning till den där åkern.

4) Det verkar inte vara några problem att få ta hand om jakt o dyl då vi redan pratat löst om det. Jag gör självklart inget utan att prata med markägaren först.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 09:33 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Jag tolkar det som att du tänker inte fråga grannen om du kan/får arrendera åkern, utan helt enkelt "smyga ut lite fröer" så att det finns mat där vid behov?

Du skulle kunna sätta jordärtskockor där. Problemet blir om grannen plötsligt vill använda åkern till annat, de är tydligen lite svåra att bli av med...
Om ekonomin störtdyker och det inte finns mat i affärerna, typ venezuela, så lär ju grannen komma på att det kan vara en god idé att odla upp sin åkerplätt.

Så risken är ju att när du väl behöver din ninja-odlade mat så inser du att grannen plöjde ner hela skiten 2 dagar innan för att så höstvete. Bäst är nog att du pratar med grannen, kanske använda gemensamt. Om han nu är lantbrukare som har odlat denna mark tidigare men nu slutat för att det inte "bär sig" eller för att han är för gammal kanske han gärna berättar för dig vad du ska göra. Så han kan lära dig, du odlar på hans mark, och kanske kan få låna lite maskiner av honom. Det är nog inte många lantbrukare som egentligen vill se mark växa igen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 10:17 
John Seymour självhushållning är en rätt bra bok i ämnet.
Skriv ett jordbruksarrende med grannen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 11:16 
Jag skulle inte gärna ingå ett arrendeavtal med nån granne som ville låna mark. Det kan vara svårt att ta sig ur arrenden. Däremot ett muntligt tillstånd att år från år låna marken skulle jag se positivt på.

Starten med jordbruk är inte så knepig om du nöjer dig med måttlig avkastning och inte bryr dig om ogräs. Googla, du hittar nog det viktigaste så. Nej, jag känner inte till någon annan nybörjarlitteratur annan än alla de olika böcker som finns om "Homesteading". Principerna är rätt enkla dock.

Börja med att slå av allt som växer med en hack / betesputs som hackar sönder materialet.
Plöj på hösten, i synnerhet om det är lermark.
Harva igenom ordentligt på våren. (Före harvning kan man köra med en "sladd" men ej nödvändigt.)
Så.
Se ogräset frodas.

Alternativt struntar du i att så första året och bara repeterar harvningen flera gånger under säsongen. Då tar du död på en hel del ogräs och får det lite bättre när du sår året därpå.

Tänk på att du måste föra tillbaka minst lika mycket gödsel/kompost som det material du tar bort från marken annars utarmas den ganska snart.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 14:38 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Jag är en av de som också förespråkar ett arrende, det skulle innebära att du kan ha en långsiktigare plan. Både självhushållsodling och jakt underlättas om du har ett längre avtal. Riktpris på jordbruksmark kan vara 1000:-/ha och år jakträtten kan vara mellan 100-200:-/ha och år. Allt beroende på var marken är belägen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 17:08 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Spännande.
Får man fråga vad det är för traktor?

Nyplöjd mark ger bra möjligheter för potatis för nybörjaren eller den lille odlaren.

Gamla traktorer i mindre redskap är fenomenala till detta.
Det bör finnas skärande plog för att plöja marken från start. Gör som tidigare talare sagt och höstplöj.
Harva eller pinnharva på våren, kör med trebladig fårarplog, sätt lite olika sorters potatis, helst sena vintersorter.
Kroka på när plantorna vuxit lite, skörda enligt sort.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 17:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Först och främst tala med grannen . Denne kan ha planer för marken även om den ser oskött ut som att tex låta den växa igen med skog . Eller den kan ligga som "uttagen areal" och får därför inte brukas .
Du kan få stora problem om du inte talar med grannen .

Bovete och havre används till viltåkrar och är glutenfria . Jordärtskockor har påtalats . Grönkål eller fodermärgkål . Raps .
Fruktträd och bärbuskar .

Sök böcker som handlar om viltvård för att få tips på hur du lockar vilt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 19:24 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Får du en bra och långsiktig affär med markägaren är det mest tacksamma fruktträdet du kan sätta äpple.
Sätt en mängd olika, robusta sorter. Gärna cideräpplen och vinteräpplen som går till cider och vinterförrådet som mat.

Äpplen avkastar maximalt med skörd till liten insats.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: mån 08 aug 2016, 07:25 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Tack för många svar! Det kan vara svårt att skriva tydligt så här i skrift. Bara för att förtydliga har jag alltså inga planer att tjyvodla eller något sånt, mer som MD skriver. Men bara att googla alla maskiner o dyl ni skrivit om hittills kommer ta rätt mycket tid med tanke på att jag är lagd så att jag behöver förstå ordentligt innan jag tar mig för någonting.

Innan jag ger något förslag till grannen vill jag veta vad jag ger mig in i, men om ni säger John Seymore så börjar jag väl där :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: tis 09 aug 2016, 01:39 
Slå av det som växer där med en betesputs / slaghack / vertikalklippare
https://www.youtube.com/watch?v=RV7Tumn ... forretning
Annars blir det hopplöst att jobba vidare. Vertikalklipparen / hacken har fördelen (framför rotorklipparen) att den finfördelar materialet så det blir lättare i följande steg. Annars riskerar du att få massor av tussar som ställer till det. Nackdelen med hacken / vertikalklippen är att den tar mycket effekt. En 60 hk traktor som drar en 2 m vertikalklippare får man ta det rätt sakta med om det är rejält med gräs.

Plöj marken
https://www.youtube.com/watch?v=WeAOCvt ... C3%B6glund
Detta är steg ett för att luckra jorden och bli av rester från tidigare växtlighet som kommer ned i jorden och så småning om bryts ned och blir gödning och mull.

Harva
https://www.youtube.com/watch?v=SffStSq ... LRFSverige
Ytterligare luckring av jorden och för att få en jämn botten att så på. Såmaskinen (beroende på typ av maskin och typ av frön) tar stöd av såbotten för att placera fröna på lämpligt djup. Därav att man måste harva mycket och därifrån uttrycken om att "det är ett djävla harvande" när man jobbar och jobbar och inte kommer nånstans. Typiskt harvade jag 4-5 vändor (4-5 passager över varje markbit) innan sådd. (Men då pratar vi betydligt större arealer än en köksträdgård som hanteras helt annorlunda.)


https://www.youtube.com/watch?v=5HrUQF2 ... lJohansson
Tja, peta ned fröna i jorden.

Välta
https://www.youtube.com/watch?v=Wp0t-1W ... LRFSverige
Packar till jorden kring fröna så de lättare får tag i fukt och näring. Trycker också ned många av de stenar man alltid får upp när man plöjer.

Plocka sen bort de största stenarna som skjutits upp av tjälen sen förra året.

Se ogräset växa. :mrgreen:

Som du ser i filmerna är det en himla massa maskiner som går åt. Även begagnat blir det dyrt, även om man köper gamla grejer. Det är f.ö. inte längre jättelätt att få tag i gamla maskiner i gott skick som passar mindre traktorer. Det säljs mycket skit också, "miniredskap" till minitraktorer. Inte allt är dåligt men det finns mycket dåligt.

Hmmm... Ja, mycket maskiner... Kolla runt med bönderna omkring om du kan få hjälp med olika steg. Att slippa hacka och plöja är väldigt skönt.

Skörd går jag inte alls in på för det beror ju helt på vad du sått, eller för den delen satt om det är t.ex. potatis.

Hoppas det ger en första inblick.

/MD

PS: Blir vi utan diesel i landet kommer vi att få det minst sagt bekymmersamt. Det går åt en del... :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 13:23 
Jag har några vallar som jag är på väg att arrendera ut. Håller på att kolla upp arrendeavtal och liknande. Arrendatorn är ute efter foder till kossor.

Jag har haft hjälp av:

http://lantbruksradgivning.se/radgivnin ... -jordbruk/

Det handlar om hur man odlar för att minimera bruket av konstgödsel, minimera bekämpningsmedel (glyfosfat) och maximera bildandet av ny mull. Alltså så att marken blir en kolsänka och maskar trivs. Det handlar om att plöja så sällan som möjligt, varje plöjning ökar mineraliseringen av mullen (förbrukar mull). Och att odla växter som bygger upp mull. Typiskt fleråriga gräs/klövervall/lupin. Och låta klövern gå i frö första året för extra vigör... Kanske 3-4 år mellan plöjningarna. Bryta vallen och plöjning och höstsäd för att dra nytta av näringen och/eller vårsäd med undersådd av ny vall. Sedan 3-4 år med ny vall igen...

Får se om jag får arrendatorn att acceptera detta. Han vill gärna använda glyfosfat och konstgödsel. Men jag är villig att arrendera ut marken gratis(!) om han odlar så att mullhalten stiger över tid. Iaf den första rotationen, 4-5 år, får se hur bra det går...

Istället för säd kan du naturligtvis odla något annat. Potatis. Ärtor/bönor. Annat. Och gröngödsla med gräs/klövervall emellan. Kanske kan sälja vallen "på rot" till någon jordbrukare i närheten. Eller köpa tjänsten att göra ensilagebalar och sedan själv sälja dem. Mindre ensilagebalar kan vara populära till hästar, men kanske det blir för lite grovt om det är mycket klöver i? Annars perfekt till kompletterande vinterfoder till höns om ensilaget hackas ner.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarbondens kursplan
InläggPostat: fre 12 aug 2016, 23:36 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Se där, jag hade dragit ut på det för länge, så nu hade någon hunnit före att använda den som vall.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet