Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eldorados preppingkit
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 08:56 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 28 feb 2019, 13:57
Inlägg: 24
https://www.axfood.se/media-och-opinion ... t-med-mat/

Jag vet inte med er, men när sådana grejer börjar säljas av livsmedelsjättar, då undrar jag vad det är som händer i vår samtid. Går vi mot en total kollaps av Staten? Ska allt utgå från individerna? Kan jag sluta betala skatt snart?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 09:03 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Ha ha optimist där. Skatteindrivningen är nog det sista som slutar fungera. ;)
Handeln är trendkänslig. Den har snappat upp det där med 72 timmars egen beredskap, TV-såpan Nedsläckt Land, de återkommande strömavbrotten, översvämningarna, skogsbränderna mm. Det finns en ny kundgrupp på marknaden och då fyller man deras behov. Push and pull som det heter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 13:04 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
DanceCommander skrev:
https://www.axfood.se/media-och-opinion/pressmeddelanden/2019/02/mat.se-lanserar-prepping-kit-med-mat/

Jag vet inte med er, men när sådana grejer börjar säljas av livsmedelsjättar, då undrar jag vad det är som händer i vår samtid. Går vi mot en total kollaps av Staten? Ska allt utgå från individerna? Kan jag sluta betala skatt snart?


Eldorado skrev:
Beredskapspaketen börjar säljas den under vecka 9. Priset är 99 kr, medan det totala värdet av innehållet uppgår till 350 kr.
Innehåll:
4 paket snabbnudlar, 8 burkar krossade tomater i tomatjuice, 4 burkar morötter & ärtor, 2 burkar kidneybönor, 2 burkar kikärter, 3 trepack makrillfileér i tomatsås,
3 påsar rostade & salta jordnötter, 1 paket potatismos (12 portioner) samt 2 paket müslibars choklad (12 st).
– Beredskapspaketet ska räcka för fyra vuxna i drygt en vecka. Smarta kombinationer som också ser till att det grundläggande behovet av näring täcks, säger Helena Björck.


Säljer dom den för 99kr som utlovat så är det klart köpvärt och att rekommendera i bekanskapskretsen

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 13:24 
Om fyra vuxna ska leva på det där skräpet i en vecka kommer dom börja slå ihjäl varandra redan på Onsdagen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 14:43 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
DanceCommander skrev:
https://www.axfood.se/media-och-opinion/pressmeddelanden/2019/02/mat.se-lanserar-prepping-kit-med-mat/

Jag vet inte med er, men när sådana grejer börjar säljas av livsmedelsjättar, då undrar jag vad det är som händer i vår samtid. Går vi mot en total kollaps av Staten? Ska allt utgå från individerna? Kan jag sluta betala skatt snart?


Snarare så tolkar jag det som att budskapet börjar nå fram. DU, svensson, har ett eget ansvar att klara dig i händelse av kris. Samhället kommer vara fullt upptaget av annat.
Staten har aldrig lovat att stå med mat och vatten utanför din dörr några timmar in i en katastrof. Det börjar gå upp för folk nu.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 15:23 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
De vill sälja på trenden som alla andra bara. Vad affärsverksamheter vill sälja indikerar enbart vad de tror de kommer tjäna pengar på.
Arctic Fox skrev:
Om fyra vuxna ska leva på det där skräpet i en vecka kommer dom börja slå ihjäl varandra redan på Onsdagen.

:lol:

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: lör 09 mar 2019, 11:15 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Jag är inte speciellt orolig. Det är en trend.

Samma sak som att det finns en fyra-fem böcker om prepping på den lokala Akademibokhandeln, alla skrivna av enligt mig okvalificerade författare (journalister för tidsskrifter, oftast) som vill tjäna en slant på folks rädsla.
Dessa böcker är fullkomligt värdelösa. Det är bara lånade och omformulerade små gulliga tips utan ingående fördjupningar i hur och varför vissa saker skall göras och i vilken ordning.

Jämför exempelvis en sådan bok med något av Cody Lundins verk:

Cody: *djupgående förklaring av människans fysiologi och vad som händer i kroppen i fråga om temperatur, metabolism, medvetandegrad, organfunktion etc. när hydreringsnivån gradvis sjunker. Detaljerade och mångsidiga förslag på vattenrening, vattenlagring, fakta och myter om renhet, jämförelser av kärl, konventionella och okonventionella metoder, mängd per dag sett till kroppens behov, familhens behov, hela hushållets behov, osv osv osv*

Generisk svensk prepperbok: Drick vatten, det är livsviktigt. Minst 2 liter per dag.

Lite så.

OT över.

Om preppingkit kan få fler att preppa? Gött. Allt väl. Däremot brukar allt förpacketerat ge mig dåliga vibbar. Jag föredrar att göra saker själv, och det är inte så svårt att läsa sig till detta. Men jag antar att folk vill ha enkla lösningar alltid. Någon annan skall lösa deras problem. Detta är en farlig strategi om man inte förstår varför man gör eller bunkrar vissa saker.

Jag tror på det stora hela att det är ett sätt att stimulera ekonomin. Vad kan vara bättre än att få Sven Svensson att fylla på skafferiet, glömma bort att rotera tills hälften måste kastas, och sedan göra om igen?

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: lör 09 mar 2019, 16:28 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Speciellt som väldigt många tror att "bäst före = farligt att äta efter" och inte ens luktar och/eller smakar innan de kastar. Men det är som sagt bra för omsättningen hos livsmedelsaffärerna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: tor 14 mar 2019, 11:02 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Clas Ohlsson kör prepper grejer dom med.
Nu börjar det verkligen bli trendigt

https://m.clasohlson.com/se/campaign/co ... skap_image


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: tis 19 mar 2019, 22:10 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Det verkar som om lådan kostar 350kr nu? Var 99kr bara ett tidsbegränsat erbjudande?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: ons 20 mar 2019, 12:00 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Ja, det verkar så.

Även om innehållet i lådan inte är särskilt imponerande så tror jag att det ändå är en bra sak. Genom att köpa lådan kommer man över en tröskel till en annan verklighet där man behöver ta personligt ansvar för sin egen och närståendes överlevnad i händelse av en kris. Och man kan börja fundera på hur man kan komplettera...

Men 350:- är lite för dyrt. 99:- var precis lagom. Och jag tror att man lätt kan sätta ihop ett litet nödpaket för en person en vecka, eller flera någon dag, för 99:-.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: ons 20 mar 2019, 23:56 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Håller med,99kr tyckte jag lät ganska ok ,350kr nää tack för dyrt..
Hade tänkt tipsa andra och även köpa en själv.

Tanken med en sådan låda är ju bra,enkelt och smidigt för folk att köpa och ställa i förrådet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: tor 21 mar 2019, 19:39 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Köp en flyttkartong och köp samma varor som finns i kartongen och lägg i flyttkartongen, klart.
Kan inte vara svårt? Jag skulle ju komplettera med några kilo ris och pasta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: fre 22 mar 2019, 11:30 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Palle500 skrev:
Köp en flyttkartong och köp samma varor som finns i kartongen och lägg i flyttkartongen, klart.
Kan inte vara svårt? Jag skulle ju komplettera med några kilo ris och pasta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det har du givetvis helt rätt. Jag tänker mig att det är för personer inte ens tänkt tanken ännu. Då kanske det kan vara lätt att köpa en sådan färdig och ställa någonstans . Tänker att det kanske blir lätt att tänka: "usch vad drygt att pilla med en krislåda det gör jag en annan dag"

Men det jag tycker är intressant är att det börjat komma upp så mycket liknande grejer om hemberedskap just nu. Överallt talas det om det.

De flesta forum i olika kategorier har en tråd med "Om kristet eller kriget kommer"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldorados preppingkit
InläggPostat: fre 22 mar 2019, 12:47 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Håller med dig Daltorpet. Det är perfekt att bara ta en 72timmars kartong när man fredagshandlar.
Matsmart.se borde slänga ihop en preppers kartong 400kr inkl frakt.
Staten kan skicka prepperskartonger som skatteåterbäring istället för pengar. Då får vi igång debatten.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet