Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 04:00 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har en rätt gammal e-boksläsare (läsplatta). Jag kan dock inte läsa pdf-filer på den eftersom det blir mikroskopisk stil. (De idioterna har manualen i pdf-format, så det är knappt läsbart.) Vanlig epub kan dock förstoras till bekväm storlek. Plattan fungerar inte så bra i solljus. Bläcket bleknar i direkt sol men kommer tillbaka i skuggan. Däremot fungerar den inte alls i mörker, E-ink saknar belysning det är därför batteriet håller så länge.

Andra fördelar med en läsplatta:

Min har inbyggt lexikon så man trycker bara på okända engelska ord så kommer det en förklaring (om ordet finns i lexikonet alltså).

Min innehöll otaliga gratisböcker från början.

Man kan ladda ner hela världslitteraturen gratis på Gutenberg http://www.gutenberg.org/ http://www.gutenberg.org/ebooks/search/?query=l.swedish (det här sökbegreppet bör ge alla på svenska l.swedish).

Det finns ett bra urval med goda svenska gratis E-böcker, ofta med prepperintresse, eftersom de flesta är gamla pga copyrightskäl: http://litteraturbanken.se/#!/epub http://runeberg.org/katalog.html

Det finns otaliga andra ställen med gratis E-böcker: http://www.baen.com/catalog/category/view/s/free-library/id/2012

Man troligen låna gratis på sitt bibliotek via nätet (under en begränsad tid):

Man kan köpa en del böcker mycket billigt: https://www.adlibris.com/se/bokrea?filter=format_sv%3ae-bok&sort_by=Price&order_by=Asc

Och numera kommer mycket ut i E-boksform.

Länktråd: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/lank-trad-fria-ebocker-pa-natet-t10467.html

Men min läsare är som sagt gammal och bläddrar långsamt, och jag tycker att bakgrunden är litet för grå. Och sorteringen är också avig. Men det är praktiskt att ligga i sängen och läsa då man slipper så stora rörelser när man vänder blad. (Jag har litet problem att hantera glasögonen i liggande ställning.) Redan när jag köpte den tänkte jag att det nog kommer en där man kan växla mellan bakgrundbelysning eller inte så småningom och där man kan visa färgbilder. Vad är det för någonting du har fått tag i? Har du någon länk?

Gloomyvice skrev:
Sen finns det en (e-ink, inte tablet) eboksläsare som man kan ha i princip obegränsat med textböcker i. Drar knappt något batteri och funkar i direkt solljus.

Mest till tanten som använder den dagligen nu, men behövs det så finns det mer praktiska dokument att ladda in, så behövs inte så mycket ström. Dessutom har den ljus så ingen annan belysning behövs när man läser.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 09:07 
Tänker på kindle Paperwhite som har 4 GB minne och flera veckors strömkapacitet. Räknar man 2-3 MB per pdf bok så blir mängden böcker enorm.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 11:48 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Jag har flera varianter av kindle paper white (den första och andra stals av familjemedlemmar som tyckte om den) , jag brukar köpa eller ladda ner böcker, och göra om dem till mobi-format via ett program som heter calibre, ett fantastiskt program att hantera sina eböcker via, sedan mailar jag dem bara till kindlen så är det bara att läsa. Fungerar perfekt i direkt solljus med e-ink, ju ljusare desto bättre, som vanligt papper, plus att bakgrundsbelysningen fungerar ypperligt i mörker med. pdfer gör jag om till mobi med även om den har stöd för det, de kan bete sig lite underligt annars har jag märkt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 12:08 
@paratus: har funderat några veckor att köpa Kindle men efter läst det du skriver så blir det köp nästa vecka.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 12:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hrm.

Måste nog läsa på. Här är en sida både för de som inget vet och de som funderar på att köpa (tyvärr några år på nacken):
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.541666/7-e-bokslasare-i-stor-jamforelse

Men Kindle har övervakning, så den är inte preppervänlig. För ett antal år sedan så upptäckte de att de hade sålt en bok olagligt så då plockade de tillbaka dem från vare enskild Kindlekund de hade sålt den till - själva, utan aktivitet från kunderna. Kunderna fick tillbaka pengarna och förväntades nöja sig med det, men själv tycker jag det verkar högst oroande att de faktiskt klarade av att ta tillbaka böckerna rent tekniskt.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 13:34 
Övervakning kräver någon form av wi-fi eller liknande. Men idag finns risken att den har någon form av dolt gsm eller 3G sändare som är inbyggd.
Jag kommer inte köpa några böcker iom jag läser mesta på Scribd och sidorna som jag vill läsa om tar skärmbild på.
Men risken finns att man hat laddat någon pdf med upphovsrätt och då kanske Amazon bygger upp databas av vilka olagliga nedladdningar man har genomfört. Nu är man OT men då får man helt enkelt ha sönder wi-fi kretsen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 13:35 
@paratus: hur funkar överföringen av filer till Kindle? Kör man via utforskaren och "drag och släpp"?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 13:43 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Zombie skrev:



Men Kindle har övervakning, så den är inte preppervänlig. För ett antal år sedan så upptäckte de att de hade sålt en bok olagligt så då plockade de tillbaka dem från vare enskild Kindlekund de hade sålt den till - själva, utan aktivitet från kunderna. Kunderna fick tillbaka pengarna och förväntades nöja sig med det, men själv tycker jag det verkar högst oroande att de faktiskt klarade av att ta tillbaka böckerna rent tekniskt.



Jag hör för mig att de lovat att inte göra om det, men det är ju tekniskt möjligt och om de anser att du inte uppfyller deras villkor kan det bli problem.
http://www.nbcnews.com/technology/you-d ... -1C6626211


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 01:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hmm. Vill det säga att om jag köper en svensk E-bok och sedan dör så får mina arvingar inte överta den? (Det kanske de gör i vilket fall som helst, om de råkar vara intresserade, men rent legalt?)

Tant Prepp skrev:
Jag hör för mig att de lovat att inte göra om det, men det är ju tekniskt möjligt och om de anser att du inte uppfyller deras villkor kan det bli problem.
http://www.nbcnews.com/technology/you-d ... -1C6626211

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 10:31 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Funderar ibland på att skaffa en läsplatta men tycker om riktiga böcker. De har också fördelen att kunna läsas i fotogenlampans sken om strömmen försvinner en längre tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 11:03 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
T-72 skrev:
@paratus: hur funkar överföringen av filer till Kindle? Kör man via utforskaren och "drag och släpp"?


Ja, precis så, kopiera över boken i mobi-format till "documents" på kindlen som dyker upp som en disk när man kopplar in den via usb, jag brukar dock alltid bara maila till min namn@kindle.com mailadress så dyker den upp i kindeln (kindlen?) , men den enklaste metoden är att köpa böcker via amazon direkt i kindeln, de har många bra "indie"-författare som inte finns någon annanstans.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 11:04 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Omnivore skrev:
Funderar ibland på att skaffa en läsplatta men tycker om riktiga böcker. De har också fördelen att kunna läsas i fotogenlampans sken om strömmen försvinner en längre tid.


e-ink fungerar bra att läsa med fotogenlampa, och de har rejält bra batteritid, som prepper har man sannolikt batteribank och lite solceller att ladda dessa med dessutom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 11:09 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Zombie skrev:
Hmm. Vill det säga att om jag köper en svensk E-bok och sedan dör så får mina arvingar inte överta den? (Det kanske de gör i vilket fall som helst, om de råkar vara intresserade, men rent legalt?)

Tant Prepp skrev:
Jag hör för mig att de lovat att inte göra om det, men det är ju tekniskt möjligt och om de anser att du inte uppfyller deras villkor kan det bli problem.
http://www.nbcnews.com/technology/you-d ... -1C6626211



Alla böcker du köper lägger du väl ändå på ett ställe, antingen en lokal dator/disk alternativt din egen molnplats som är oberoende av någons kommersiella bok-tjänst, om du konverterar alla böcker du har med t.ex calibre så har du tillgång till filerna och kan läsa dem på vilken enhet du vill, det finns ingen som har kontroll på dem då utom du.

Kindle kan även gå i flygplansläge så den inte har nätkontakt, jag har skaffat med inbyggda telefonkort så man alltid kan komma åt sina "lagrade" böcker samt köpa nya, oavsett var man är i världen, man kan t.om surfa till några få ställen utan kostnad via det (man kan ju hacka den med så man kan göra med saker men riskerar att bli upptäckt då såklart)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 15:18 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Vi hade en som hette Kobo Glo, när skärmen sprack blev det en Aura https://www.dustin.se/product/5010998315/aura-one-78
Som används med caliber men det är mest min fru som håller på ärligt talat.
Kobo var överlägsen med belysningen, och man blir inte lika inlåst har jag fått för mig, men har aldrig haft en Kindle.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: mån 20 mar 2017, 12:41 
Jag är också en gammal e-bokläsare. Jag har en gammal liten e-ink-läsare (Bokeen Opus) och har haft en rad med androidtabletter.

E-ink har imponerande drifttider. Men nu använder jag mest android-tabletter. De behöver dock laddas dagligen...

Nu läser jag mest på en Chuwi HI12. Det är en 12-tum androidplatta. Har flashat om den för att ta bort Windows, så jag har ca 50GB lagringsutrymme för böcker på den. Använder mindre än hälften och har 1000-tals böcker på plattan... Fungerar perfekt för att läsa PDF typ tidskrifter och liknande. Jag har en massa manualer, nedladdade siter och datablad i PDF-format också.

Jag använder mig också av Calibre, som nämndes ovan. Det är ett FANTASTISKT program för PC (Mac, Win, Linux) för att samla, konvertera och organisera sina e-böcker. Och för att skicka till sina tabletter. Kan även användas för att ladda ner nyheter från nyhets-siter på webben. Har man en laptop kan man även använda Calibre som app för att läsa eböcker. Eller för att redigera eller skapa eböcker.

DRM-skydd gör det svårt att flytta böcker mellan enheter, ofta blir en bok man "köper" kopplad till en särskild läsare eller iaf till en särskild användare. Det första jag gör när jag köpt en bok är att ta bort DRM. Jag undviker att köpa böcker som har så starkt DRM att jag inte kan ta bort det. Googla "Apprentice Alf" för hjälpmedel för att ta bort DRM. Jag har inga DRM-skyddade böcker i Calibre... Jag konverterar alla böcker till epub, utom PDF som får fortsätta vara PDF. Svårt att konvertera PDF till epub så att det blir bra...

Det jag saknar är en bra ebok-läsare/app som kan hantera eböcker på ett NAS/filserver direkt. Alltså så att man inte behöver ladda ner eller kopiera böckerna utan läser "direkt" från NAS. Så att appen/läsaren listar böckerna på NAS och laddar ner och cachar vid behov helt transparent. Och lagrar anteckningar, positioner och markeringar på NAS automatiskt. Just nu skickar jag böcker från Calibre till en särskild mapp-struktur på mitt NAS och kör en sync-app på min tablet för att kopiera mappstrukturen så jag kan läsa på min tablet.

Eböcker i epub-format kan göras väldigt kompakta. Det är i princip zippad HTML. På ett 8GB USB-minne kan du lagra ett enormt bibliotek. Tyvärr är många epub-böcker "uppblåsta" med stora infogade filer typ teckensnitt och bilder. Men calibre kan ofta användas för att minska storleken rejält. Man kan skala ner bilder och byta teckensnitt och till och med peta på CSS och liknande. Det är inte ovanligt att man kan göra om en epub på 3-8 MB till en som är en 1/10 så stor. 3-8 MB blir kanske 3-800 kB.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet