Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: ons 17 apr 2019, 16:05 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 16 apr 2019, 15:05
Inlägg: 2
Hej survivalister!

Jag tillsammans med några kursare tänkte utveckla en mobilapplikation för preppers. Arbetet är just nu i planerings-fasen och vi behöver samla in information för att veta vad som kan vara intressant innehåll/funktionalitet i denna applikation. Vi vore därför ytterst tacksamma till de som kan tänka sig att avvara lite av sin dyrbara tid för att besvara denna enkät:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... sp=sf_link

(Ber om ursäkt om jag postar denna under fel del här på forumet, men hittade inget bättre alternativ)

//krix


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: ons 17 apr 2019, 23:09 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Intressant appval, och hoppas det blir något bra av det hela.

Har fyllt i och hoppas fler gör det, det är inte många frågor!

Good luck :up:

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: tor 18 apr 2019, 17:29 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Jag har fyllt i blanketten iaf även om jag inte är helt hundra på grejen. Jag får känslan av det blir endera som ett forum vilket ju är ok men man har ju dels detta och flashback eller så blir det en "träningsapp" dvs väldigt basal. Det är ju väldigt bra förvisso men det känns mer inriktat till de som inte preppar. Kanske de som precis vill gå längre än 72 regeln.

Hursomhelst kul idé :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: fre 19 apr 2019, 07:30 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Kul idé men jag vägrar appar eftersom skärmen på mobilen är för liten för att jag skall kunna se ordentligt. Jag sitter här vid min PC.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: fre 19 apr 2019, 08:51 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Omnivore skrev:
Kul idé men jag vägrar appar eftersom skärmen på mobilen är för liten för att jag skall kunna se ordentligt. Jag sitter här vid min PC.


Hur är det med surfplattor då? Och på någorlunda nya android enheter kan man dessutom ändra hur stora teckensnitt som ska användas överallt, vilket borde påverka en sådan app. Kan vara bra att känna till.

Men ja, tycker också datorer är kraftfullare/bättre, men vid shtf vill man ha alla möjligheter.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: fre 19 apr 2019, 09:52 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
jag funderar lite på hur det är tänkt, vilka som ska annvända den och när och hur

ex kommunikation efter skit i fläkten är guld värd, men en vanlig mobil är halft värdelös då
man kan ha någon walkietalkie funktion över wifi
eller mesh med wifi, men det kräver då att det finns ganska många som har det och att alla kan ladda batterierna

man kan kanske ha en världsradio som klarar ssb och ha en morse till textfunktion i mobilen

en sak jag skulle vilja ha i en mobil som är funkis är text till morse i ficklampan och sedan kamera som läser morse och ger till text, och båda sakerna måste klara att skicka från fil och spara till fil

hur är opsec i appen?

prepper tips är oftast för lite
man skulle behöva en ganska diger samling filer för olika ändamål, ex
mat
vård
odling
karta
översättning språk
och en massa andra saker

google earth offline skulle vara riktigt trevlig, men kanske en aningen jobbigt i lagringsvolym :notme:


sedan, vid en nemp så kan mobilernas saga vara slut och då är det en falsk trygghet (:) :notme: ;)

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: mån 22 apr 2019, 09:57 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 16 apr 2019, 15:05
Inlägg: 2
Tack så jätte mycket för svaren alla survivalister!

Vi har fått många tips, idéer och förslag ifrån er och andra forum som vi nu skall gå igenom och se hur vi skall implementera önskad funktionalitet. Vi är fortfarande i utvecklingsfasen och skall nu idag utifrån dels svaren på enkäten och utifrån olika aspekter (så som säkerhet) sätta krav på hur/vad som skall implementeras vid kodning, arkitektur och design av applikationen.

Daltorpet, tanken från vår sida är ju att appen främst skall upplevas som användbar utav folk som redan är preppers, det är just därför enkäten länkades här på forumet för att se vad för funktionalitet som önskas. Sedan är det väl en bonus om icke-preppers även skulle tycka att applikationen var nyttig att använda sig av. Kul att du gillade idén :)

jr_36 tack för lyckönskningarna!

Slasken tanken är precis det att vi skall försöka fixa just en bred samling med filer för olika ändamål, dels "allmänna" tips så som hur man kanske konserverar mat, till filer som fungerar som hjälp vid olika kris-scenarier. Morse till text lät spännande, hade även en kompis som önskade det som funktionalitet, skall höra med kodningsteamet och se vad det finns för möjligheter till implementering! Opsec är självklart av hög prioritet :)

Återigen stort tack för all feedback!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: mån 22 apr 2019, 11:31 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
En app för att hantera och rotera ett livsmedelslager vore intressant. Lagret behöver byggas upp och roteras under flera år. Då fungerar infrastruktur och molnet och det kan utnyttjas för att underlätta hanteringen.

Molnbaserad och samarbete vad gäller grunddata. Så att man kan scanna en streckkod och direkt registrera in/ut och näringsinnehållet och hållbarhet. Och om streckkoden inte finns registrerad, fylla i grunddata och ladda upp på molnet åt andra. Eventuellt ett häfte med streckkoder för egenodlade grönsaker och rotfrukt i jordkällare. Skriva ut en klisterlappar eller bara ha ett lager som bygger på strikt fifo-flöde? Först in först ut. Kunde hanteras med numrerade lappar. Lägst nummer är alltid äldst. Appen håller reda på exakt in-datum.

Fotografera lagerstället/hyllan med nyss insatt produkt och få upp bilden när uttag behöver göras. Kanske streckkoder för lagerställen? Vid insättning reggar man streckkoden på förpackningen och streckkoden på hyllan. Vid uttag motsatsen. Appen kan lokalisera och registrera streckkoder på bilden. Kanske en trådlös streckkodsläsare?

Total mix protein/fett/kolhydrater. Värde. Hållbarhet. Behöver omsättas. Behöver köpas. Behöver kasseras.

Kanske även matlagningstips för att rotera maten.

Kanske även anonymiserade köptips, vad andra nyligen har fyllt sitt lager med och varifrån. Och vad det kostar.

Säkerhetskopiering till molnet eller lokalt på ett NAS. Kanske en Raspberry Pi Zero W? Blåtand eller wifi. NCF? RFID? Dela data med andra lokalt.

En liknande app kunde vara mycket användbar för butiker, restauranger och storkök. Men med mycket snabbare rotation och mer säsongs- och färskvaror. Finns kanske redan?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: tis 23 apr 2019, 08:50 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Att hålla reda på rotering av livsmedel får mig att tänka på växtföljder som också måste hållas reda på. Till detta finns redan stöd i olika former. Själv använder jag Garden Planner. "Tänket" i odlingsappar borde kunna fungera som inspiration till livsmedelsroteringen i prepperappen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: tis 23 apr 2019, 09:17 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Jag har läst igenom tråden och skulle det funka att ha med det som skrivs i tråden vore det ju extremt bra och användbart. Jag är verkligen ingen appexpert tvärtom faktiskt men för mig låter det som ett otroligt stort arbete som skulle ta lång tid att färdigställa? Nu har jag iofs bara erfarenhet av tex endomondo, zombie rum etc Och de är ju inte ens nära lika omfattande.

Skulle ni få till en app med dessa och kanske några tips på djurhållning på nivå av shtf scenario, hur man renar vatten, naturens skafferi , husmorstips så skulle jag vara grymt såld och grymt impad!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: tis 23 apr 2019, 12:30 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Att släppa en Beta till några på forumet för test, kanske är en bra idé?

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 08:58 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det är nog rimligast med ett par separata appar. Det är nog ingen större poäng med en stor app som kan allt, men tar lång tid att få ut. Lättare med små avgränsade appar för en specifik uppgift som kan släppas efterhand.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkät gällande utveckling av en prepper-app
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 10:37 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Finns redan en tråd om olika appar som håller ordning på matlagret.

program-for-inventering-av-varor-t1993.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet