Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 10:21 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/mp ... 118091.svd
Den som tror på evig tillväxt på en planet har väl inte alla hästar hemma.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 10:34 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 14:04
Inlägg: 29
Vad fan, jag vill inte bli sammankopplad med MP.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 10:45 
Det som är lustig med artikeln är att han verkar blanda ihop tillväxt, utveckling och innovation. Innovation som genom hållbar utveckling ger oss tillväxt men med mindre resurser och mindre miljöpåverkan är ingen sci-fi. Vi kan göra mycket mer med betydligt mindre och även ha högre BNP trots det. Känner flera forskare som arbetar med det och lustigt nog var argumentet jag hörde från en av dem var att genom deras forskning gör vi oss mindre beroende av bla olja och andra typer av importerade råvaror som gör Sverige mindre känslig för olika typer av kriser.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 10:51 
Nej hemska tanke :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 11:46 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 13:17
Inlägg: 144
Att bli ihopblandad med nuvarande MP känns som ett slag under bältet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 11:52 
kan bara hålla med om att en på något sättbli ihopblandade med miljöpartiet är ungefär som att bli sparkad på pungen

den krönikören blandar ihop massa saker som han inte har koll på

det är i och för sig självklart att vi inte kan bli 90 miljarder personer på klotet med den tekniska utvecklignen vi har nu

att begränsa befolkningen har inget att göra med att den tekniska utvecklingen skall fortsätta

miljöpartiet däremot är genuint korkade och har ingen som helst förståelse för tekniskt utveckling


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 12:02 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Tycker inte han attackerar oss, snarare attackerar han miljöpartiet och menar att de enda som kommer klara sig väl om de får som de vill är just vi som redan är förberedda på ett liv utan tillförsel av yttre resurser, tex nespressobryggare från knina.... vilket han metaforiskt verkar likställa med att bo i en grotta... skitdåligt skriven artikel dock, man kan inte direkt säga att han för fram sina poänger med nån sorts klarhet...! :)

Sen har han ju helt klart som sagts, blandat ihop eller kopplat innovation på tok för hårt till tillväxt.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 12:12 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Men dom kan ju tänka lite på vad dom skriver.

"Det är nu inget fel att förbereda sig för klimatkatastrof, kärnvapenkrig, solstorm, pandemi, ekonomisk kollaps eller zombieapokalyps"

:lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 13:47 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Håller med honom om hans resonemang ang. Miljöpartiet. Men inte i övrigt.
MP är det parti som mest kommer att sänka oss ner i avgrunden, var så säkra!

Vad preppers är för något har han uppenbarligen ingen koll på.
Preppning håller man ju på med just för att slippa leva stenåldersliv i en grotta om SHTF inträffar!
Så långt från det som det är möjligt i alla fall.

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 14:29 
MacGyver skrev:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/mps-nolltillvaxt-kostar-manniskoliv_4118091.svd
Den som tror på evig tillväxt på en planet har väl inte alla hästar hemma.


Helt klart!

Sedan finns det inte heller en tydlig anledning till att slut på tillväxt skulle behöva innebära slut på utveckling eller en tillbakagång till 1700-talet. Men hur ett bra och modernt samhälle utan tillväxt, i balans med förnyelsebara resurser, skall se ut vet ingen. Kanske ingen någonsin kommer att få veta det heller? Det tycker jag vore synd.

Däremot är det ganska tydligt att en fortsatt tillväxt med mer eller mindre tvingande nödvändighet kommer att innebära en kollaps som just innebär slut på utveckling och en drastisk tillbakagång kombinerat med enormt mänskligt lidande.

Faktiskt är det normala för människan att leva i ett tillstånd av mycket låg tillväxt lokalt, men samtidigt expansion. Eller rättare av snabbt omväxlande tillväxt och kollaps med i stort sett +/- tillväxt av befolkningstätheten över tid men samtidig spridning över yta. I samband med jordbrukets intåg och bofasthet skedde det dock en mycket drastisk ökning av populationstätheten.

Det är så vi människor levt under huvuddelen av vår existens. Det är först den senaste tiden med jordbruk, fossila bränslen, effektiva transporter, mekanisering av jordbruket och framsteg inom hygien, avfallshantering och medicin, som det skett en explosion av befolkningen, befolkningstäthet, resursanvändning och även av bieffekter som miljöförstöring, utrotning av andra arter och snabb klimatförändring. Och det finns nu begränsat med utrymme för expansion...

Frågan är om vi själva kan begränsa vår tillväxt eller om vi låter det ske "av sig självt". Jag är pessimistisk...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 17:38 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Seriöst eller ej, men inget kan få mig att tro att något blivit bättre ekonomiskt/arbete/sjukvård/vaddunuvill sedan 80 talet... I så fall, vad? Jag kommer seriöst inte på en enda grej. Allt annat är bara tomt substanslöst spel för kulisserna, erbjuda skådespel och billigt bröd åt folket.
Det är väl snarare så att eskalerande nöd och fattigdom driver på uppfinningsrikedomen.

Det var efter att jag blev medveten om vad 80 talet (dvs i början av 90 talet) var jag seriöst började "preppa" för en reell undergång av det slaget från att i princip enbart levt scoutliv i skogen.


Håller med Grym, han har som vanlig redan sagt allt jag vill säga men gjort det bättre. :up:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 17:46 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Mizzarrogh skrev:
Seriöst eller ej, men inget kan få mig att tro att något blivit bättre ekonomiskt/arbete/sjukvård/vaddunuvill sedan 80 talet... I så fall, vad? Jag kommer seriöst inte på en enda grej. Allt annat är bara tomt substanslöst spel för kulisserna, erbjuda skådespel och billigt bröd åt folket.
Det är väl snarare så att eskalerande nöd och fattigdom driver på uppfinningsrikedomen.

Det var efter att jag blev medveten om vad 80 talet (dvs i början av 90 talet) var jag seriöst började "preppa" för en reell undergång av det slaget från att i princip enbart levt scoutliv i skogen.


Håller med Grym, han har som vanlig redan sagt allt jag vill säga men gjort det bättre. :up:


Högre levnadsstandard för majoriteten, större utbud i affärer, fler kanaler på tvn..., internet, billigare produkter, godare maträtter, enklare handel , snålare förbrukning i bilarna etc är väl några snabba saker som blivit bättre sen 80-talet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 17:51 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 14:04
Inlägg: 29
kronblom skrev:
Men dom kan ju tänka lite på vad dom skriver.

"Det är nu inget fel att förbereda sig för klimatkatastrof, kärnvapenkrig, solstorm, pandemi, ekonomisk kollaps eller zombieapokalyps"

:lol:


Jag tror nog att ganska många (icke-preppers) anser att risken för zombier och kärnvapenkrig är lika stor/liten. Dessutom kan jag tänka mig att om du förklarar det extra skalskydd du gett dit hus med att du vill vara skydda dig mot plundrare så anses du vara paranoid, hänvisar du i stället till zombier så anses du vara en ironisk skämtare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 19:04 
Skogsbonde skrev:
MacGyver skrev:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/mps-nolltillvaxt-kostar-manniskoliv_4118091.svd
Den som tror på evig tillväxt på en planet har väl inte alla hästar hemma.


Helt klart!

Sedan finns det inte heller en tydlig anledning till att slut på tillväxt skulle behöva innebära slut på utveckling eller en tillbakagång till 1700-talet. Men hur ett bra och modernt samhälle utan tillväxt, i balans med förnyelsebara resurser, skall se ut vet ingen. Kanske ingen någonsin kommer att få veta det heller? Det tycker jag vore synd.

Däremot är det ganska tydligt att en fortsatt tillväxt med mer eller mindre tvingande nödvändighet kommer att innebära en kollaps som just innebär slut på utveckling och en drastisk tillbakagång kombinerat med enormt mänskligt lidande.

Faktiskt är det normala för människan att leva i ett tillstånd av mycket låg tillväxt lokalt, men samtidigt expansion. Eller rättare av snabbt omväxlande tillväxt och kollaps med i stort sett +/- tillväxt av befolkningstätheten över tid men samtidig spridning över yta. I samband med jordbrukets intåg och bofasthet skedde det dock en mycket drastisk ökning av populationstätheten. Skogsbonde for president :D jag håller med om allt du sa!

Det är så vi människor levt under huvuddelen av vår existens. Det är först den senaste tiden med jordbruk, fossila bränslen, effektiva transporter, mekanisering av jordbruket och framsteg inom hygien, avfallshantering och medicin, som det skett en explosion av befolkningen, befolkningstäthet, resursanvändning och även av bieffekter som miljöförstöring, utrotning av andra arter och snabb klimatförändring. Och det finns nu begränsat med utrymme för expansion...

Frågan är om vi själva kan begränsa vår tillväxt eller om vi låter det ske "av sig självt". Jag är pessimistisk...



Skogsbonde for president :) håller med dig till punkt pricka..


Senast redigerad av wesslan74a tor 20 nov 2014, 20:01, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SvD attackerar oss en aning
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 19:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
takiman skrev:
Mizzarrogh skrev:
Seriöst eller ej, men inget kan få mig att tro att något blivit bättre ekonomiskt/arbete/sjukvård/vaddunuvill sedan 80 talet... I så fall, vad? Jag kommer seriöst inte på en enda grej. Allt annat är bara tomt substanslöst spel för kulisserna, erbjuda skådespel och billigt bröd åt folket.
Det är väl snarare så att eskalerande nöd och fattigdom driver på uppfinningsrikedomen.

Det var efter att jag blev medveten om vad 80 talet (dvs i början av 90 talet) var jag seriöst började "preppa" för en reell undergång av det slaget från att i princip enbart levt scoutliv i skogen.


Håller med Grym, han har som vanlig redan sagt allt jag vill säga men gjort det bättre. :up:


Högre levnadsstandard för majoriteten, större utbud i affärer, fler kanaler på tvn..., internet, billigare produkter, godare maträtter, enklare handel , snålare förbrukning i bilarna etc är väl några snabba saker som blivit bättre sen 80-talet


Lyx blir man inte mätt på . Inte blir jag mätt av en god middag på krogen ? Det du räknar upp har inget med min överlevnad att göra .
Vi har inget fungerande nät för telefoni längre . Våra beredskapslager finns inte längre . Inte ens butikerna har egna lager så de klarar sig från ena dagen till den andra . Skolan blir sämre och sämre och det ska kompenseras med att ungarna får gå kvar längre inte genom att öka kvaliten på utbildningen .
I det stora hela så har vi sämre chanser att klara en kris i landet idag .
Och för mig så räknas det högre än om jag har ett snabbt internet . Det går snart inte att köpa riktiga basvaror bland grönsakerna , kålrot finns men ser ut som miniatyrer , rotselleri och palsternacka vet de inte vad det är . Lyxvaror från andra länder kan snabbt försvinna om gränserna stängs och vad finns det då kvar ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet