Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förådsställa utrustning
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 21:59 
Tränar vakthöns

Hur förvarar ni och förrådsställer ni era verktyg och utrustning?

Vi pratar spadar, spett, grepar (handhållna verktyg) liar mm och hur de förvaras och snarare förvarats i lador mm.

Tråden vänder sig inte till de som har en fiskarsspade av nyare modell i ett väluppvärmt utrymme under vintern och sköljer av den efter att den grävts med i 5 minuter utan verktyg som har klarat sig i kanske 200 år ute i någon lada och att de har fått bekänna färg efter det att smeden har satt sina initialer på verktygen.

Vad oljar ni in stålet med och vad oljar ni in skaftet med? OCH vad oljar man in tex ett skaft till en slägga som inte har varit inoljad och förvarats i en lada i 100 år med ytrost och lite torrt skaft med. jag menar, grejerna har legat i princip ute i 100 år men funktionen är slående om man säger så :D

Hur fördärvar rosten och ev gravrosten hårdheten i stålet? jag skulle säga som glad amatör inte ett skit efter mina erfarenheter med vissa yxor men ni som vet får gärna återkomma.

Sen var det bättre stål förr?

Inläggsrubrik: Re: Förådsställa utrustning
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 22:13 
svårt

om jag skulle välja att ställa undan saker så hadde värmt på tjära på järndelarna och annvänt olja på trä
frågan är vilken olja som är bäst, linolja är välbeprovat och jag hadde troligen gått på det

eller kinaolja
har provat valnötsolja med med hyggligt resultat, men inget är långsiktigt provat
sedan kanske vaxa träet med

gamalt trä har jag oljat med linolja med gott resultat

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 22:22 
Tränar vakthöns

Nu handla det inte liksom om att ställa undan och gulla utan mer om att rädda grejerna.

Sen om de har utsatts för väder och vind utan omtanke i 100år ska man då börja olja och greja eller bara fixa till och slipa?

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 22:33 
The grey man

Antar att även vissa verktyg som bla yxor o andra verktyg med lösa huvuden glappar pga torka o ålder. Kan behöva kilas om så att inte skallen lossar vid användning :mrgreen: !!

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 22:36 
roterande stålborst på vinkelslip, och då SKA man ha skyddsglasögon och supensoar 8|

är träet för tort så hadde jag haft det i lagom fuktig miljö i ett par månader
ute under tak eller liknande

och det inte varit inne på vind så hadde jag köpt kinaolja på biltema och blaskat på
stryk på, vänta en kvart torka av
upprepa en gång per dag i en vecka
sedan en gång i veckan i en månad
sedan en gång i månaden i ett år
och sedan en gång per år

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 23:42 
Tränar vakthöns

torrt ute nu, skämtar du? var bor då? är väl inte ens torrt i trollkontoret nu? :D jävla sommar.

det sjuka är i kråksången att jag provade en av yxona som skulle kallas fet (eller fetare) amerikanski fällyxa med fet långt skaft och hon levererade och var inte ens slapp i .. handgjord med stämplar med antagligen stackars smedens namn mm efter år degandes på mark.

en annan yxa var skaftet mer eller mindre "använt"(legat i jord i minst en mansålder) och det blev såg och borr för att få ur det men stålet var skithård, min lilla fil från ett tyskt företag kommer att reklameras på gubbdagis, finns inga filgrejer kvar allt försvann och slippappren och roterade stålborstar fick bekänna färg. Konstig form med smedens namn stämplat. Ska skaftas om. så himla härdat att det inte gick att få rimlig slip på den med manskraft och fler slippapper (+5st) och filar och roterande stålborste mm. vad är hårdare än modernt tyskt stål?

jag kan förstå att man inte vill köpa vanliga grejor när det finns grejer tillverkade av smeder som stämplar in sitt namn och varför ska man handla nytt när man kan handla sk begagnat. Även om man hittar det i fränders lador eller på loppmarkander men är det så att vi måste ställa om så kommer det finnas en marknad för föremålen.

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 23:59 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Restaurera? Byt ut trädelarna som inte går att rädda och fräscha upp metallen.
Youtube har rätt bra info videos för de som inte vet...

InläggPostat: tis 28 jul 2015, 09:19 
beror ju på

fick yxa som legat på vinden i en ladugård i , tja, minst 50 år, den var torrrr

men jag gjorde inget utan putsade och oljade in den och den är fullt funkis nu, måste komma ihåg att olja in skaften på dom saker igen, man glömmer lätt bort den årliga servicen :oops:

InläggPostat: tis 28 jul 2015, 17:20 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Stålborste och ett tunt lager mineralolja på metalldelarna. All rost behöver inte avlägsnas, bara det som lossnar. Efter användning, borsta med borste eller torka med trasa och smörj in igen. Trädelarna stryks med rå linolja en gång per år eller så, helst på våren då temperaturen ännu är låg och träet torkat under vintern. Låt träet dra i sej linoljan och torka sen bort överflödet med trasa. Bränn trasan efter användning, linolja i bomull kan självantända.

InläggPostat: ons 29 jul 2015, 22:13 
Tränar vakthöns

Hur förvarar ni era grejer. Hänger de snyggt på väggen i dedär gummigrejerna hållarna i det uppvärmda dubbelgaraget eller ligger de kvar ute i ladan?

vad man än säger men lite ytrost på grejerna efter 100år och fullt funkis, varför köpa nytt?

InläggPostat: tor 30 jul 2015, 08:20 
en del av det so inte annvänds ofta är på garagevinden

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]