grym skrev:
en bil av idag är nerlusad med skitelektronik, inget jag litar på
Det där kan man ju vända på och säga att för dagens prepper är det lättare att ha en bil att lita på. De bilar jag haft som tillverkats efter 2000 har samtliga varit väldigt driftsäkra. Visst har det dykt upp elektronikspök i fönsterhissar, bakluckelås, färddator, blinkers, släpkontakt etc. men alla har startat snällt och gått som de skulle. En enda gång har jag fått byta elektronikbox men importören tog det som goodwill.
Gamla bilar med gammalt tändsystem och gamla förgasare hade jag ofta problem med. Amazonen skulle rundsmörjas (!) och jag vet inte allt som behövde underhållas. En modern bil funkar (tills (N)EMPen kommer) om man servar den med slitdelar och oljebyten. Så jag skulle säga att bilar blivit bättre. (Möjligen med undantag för dieslar där en gammal MB med förkammardiesel (om jag minns rätt) och mekaniskt insprut är svårslagen i tillförlitlighet.)
I övrigt har jag inget att tillföra som inte redan tagits upp. LEDarna är fantastiska, mycket ljus med låg effekt. Billiga kommunikationsradio är också en grej som blivit mycket bättre sen jag var barn på 70-talet. Det var då när "Made in Japan" borgade för dålig kvalité och "solid state" betydde att det snart skulle gå sönder. Tror jag fick spara min veckopeng i ett år för att köpa mina första walkie-talkies som hade 0,1 W på en 27 MHz kanal och funkade sämre och var ömtåligare än ett par PMR för 300 kr från Jula.
Att en del saker blivit sämre vet vi och det är OT så jag ska inte ondgöra mig här.
/MD