Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 19:12 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hej,

Håller på att undersöka vilken rygga jag skall ha som nästa och har då stött på denna ryggan.
http://www.friluftsland.se/vandring/osprey-xenith-75

Någon som har erfarenhet av den med Pros och Cons?

Jag söker en säck på 70+liter som klarar att bära 25+kg utan problem och som inte kostar över 3000SEK.

Tackar

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 19:18 
Nej nej Tank.
Du behöver faktiskt inte fler ryggor just nu...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 19:29 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Exodus skrev:
Nej nej Tank.
Du behöver faktiskt inte fler ryggor just nu...


Jamenvafaaan :oops: Har du talat med min fru, eller?!
Man måste få ha minst 12st... Jag har nog bara 9 :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 19:48 
Tank skrev:
Jamenvafaaan :oops: Har du talat med min fru, eller?!
Man måste få ha minst 12st... Jag har nog bara 9 :hm:

//Tank


Jag försöker bara bespara dig från den där märkliga tryckta stämningen det blir mellan dig och din fru när du packar upp ytterligare en rygga hemma om någon vecka.
Om inte jag påminner dig så kommer din fru garanterat påminna :twisted: :twisted: att det är mindre än 6 månader sen du köpte förra säcken i slutet Juli :roll:
Du måste komma upp med en bra story för den i så fall annars går det neråt med WAF. Lycka till..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 19:53 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Har haft en Xenith ett par år, den är nice som fan faktiskt. Det är en lätt "storsäck" som är fördjävla bekväm men bärsystemet är inte gjort för TUNGA laster. Med det menar jag att när man börkar komma över 20kg i buren vikt så börjar man behöva tänka noga på hur man lastat säcken och mer än 30kg trivs inte jag att bära med den. Avbärarbältet är grymt bra, det går att forma (permanent) efter kroppen.

Detta är också något att tänka på (med alla säckar)

Bild
http://www.aarnpacks.com/pivoting-balance-pockets

Kolla på hur kroppen upplever lasten med olika konfigurationer ovan.

Dvs. använd med fördel bodypack principen och ha en mindre RYGG säck och en balanserande väska på magen om du ska bära tungt. (se länken ovan)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 20:35 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Haglöfs Alaska eller liknande ramryggsäck hade jag rekommenderat. Osprey är förvisso det absolut största märket på andra sidan atlanten, men få ryggsäckar klarar så tunga vikter. ryggen kommer att säcka ihop efter bara någon kilometer...

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 20:37 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Exodus skrev:
Tank skrev:
Jamenvafaaan :oops: Har du talat med min fru, eller?!
Man måste få ha minst 12st... Jag har nog bara 9 :hm:

//Tank


Jag försöker bara bespara dig från den där märkliga tryckta stämningen det blir mellan dig och din fru när du packar upp ytterligare en rygga hemma om någon vecka.
Om inte jag påminner dig så kommer din fru garanterat påminna :twisted: :twisted: att det är mindre än 6 månader sen du köpte förra säcken i slutet Juli :roll:
Du måste komma upp med en bra story för den i så fall annars går det neråt med WAF. Lycka till..


Hehe... Jag kan ha ett annat skillset här... Hon vet att jag, eh, behöver en ny säck och snart fyller jag år... :notme:
Men tack för omtanken ;)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 20:41 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Okay, jag är med er.
Min normala vikt just nu ligger på ca 25kg, så det måste den, och jag, klara.
Xenith har fått många :up: för att den tål lite mera vikt i förhållande till egenvikten.
Har annars ett öga på Norrönas Recon, men den är i grund tyngre. :hm: och dyrare

Sen finns det massor av andra bra säckar.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: ons 04 jan 2017, 20:17 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
cartaq skrev:
Haglöfs Alaska eller liknande ramryggsäck hade jag rekommenderat. Osprey är förvisso det absolut största märket på andra sidan atlanten, men få ryggsäckar klarar så tunga vikter. ryggen kommer att säcka ihop efter bara någon kilometer...


Osprey Xenith är en ramryggsäck, ramen är bara intern, den belastar inte axlar och rygg nämnvärt om du inte själv bestämmer att den ska göra det.

Har en byggt ihop en hybrid av en modernare gyro och delar från lite andra säckar, bla alaska och det är en utmärkt säck men Xenith är såpass bra att det ska väldigt mycket till innan denna ännu stabilare ram åker fram.

Bägge har samma problem i grunden vilket de delar med 99% av alla ryggsäckar på marknaden, de saknar ett ledat avbärarbälte och det blir jobbigt med riktigt tung vikt. Eftersom inte höften kan röra sig "fritt" så jobbar man mot vikten i varje steg.

Norröna Syncroflex är en säck jag velat köpa i många år men då jag redan har två bra storsäckar samt bär tungt extremt sällan så har jag inte kunnat motivera kostnaden.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: ons 04 jan 2017, 20:48 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Derzu Uzala skrev:
cartaq skrev:
Haglöfs Alaska eller liknande ramryggsäck hade jag rekommenderat. Osprey är förvisso det absolut största märket på andra sidan atlanten, men få ryggsäckar klarar så tunga vikter. ryggen kommer att säcka ihop efter bara någon kilometer...


Osprey Xenith är en ramryggsäck, ramen är bara intern, den belastar inte axlar och rygg nämnvärt om du inte själv bestämmer att den ska göra det.

Har en byggt ihop en hybrid av en modernare gyro och delar från lite andra säckar, bla alaska och det är en utmärkt säck men Xenith är såpass bra att det ska väldigt mycket till innan denna ännu stabilare ram åker fram.

Bägge har samma problem i grunden vilket de delar med 99% av alla ryggsäckar på marknaden, de saknar ett ledat avbärarbälte och det blir jobbigt med riktigt tung vikt. Eftersom inte höften kan röra sig "fritt" så jobbar man mot vikten i varje steg.

Norröna Syncroflex är en säck jag velat köpa i många år men då jag redan har två bra storsäckar samt bär tungt extremt sällan så har jag inte kunnat motivera kostnaden.


Självklart har den en intern ram, det är ju deras flaggskepp och värstingmodell för vandring. det jag menade var att det går inte att jämföra med en extern ram som tex alaskan har. har själv två Osprey men skulle inte lasta dem högre än 17-18 kilo, jag är mycket nöjd med båda två om man håller sig under 15kg på långvandringar.

Syncroflexen är fin, men kostar en hel del. Bergans Finnmark däremot är något som jag kommer att satsa på snart, inget trams och inget lull lull. det skall bara fungera och hålla.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: ons 04 jan 2017, 21:27 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Bra kommentarer.

Jag kanske skall säga att jag har en ramryggsäck som absolut tar 35 kg utan problem.
Det är mera att jag inte gillar den.... Vill ha en bekvämare säck helt enkelt, därav frågan.
Har även kollat på FR och Berghaus varianter (nä, grönt är inte nödvändigt, men absolut en diskret färg är ett måste)
Norrönan, som jag fick prova lagom lastad, kändes som 5kg lättare än min Trapper 75 :surprised: bärsystemet är A och O

Får kanske kolla vidare, samt ha tålamod för klippet :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tor 05 jan 2017, 16:42 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
cartaq skrev:
Självklart har den en intern ram, det är ju deras flaggskepp och värstingmodell för vandring. det jag menade var att det går inte att jämföra med en extern ram som tex alaskan har. har själv två Osprey men skulle inte lasta dem högre än 17-18 kilo, jag är mycket nöjd med båda två om man håller sig under 15kg på långvandringar.


Men vad har du för Osprey säckar?

Själv så funderar jag inte ens på att använda Xenith innan jag börjar närma mig 20kg i packningsvikt såvida inte omfånget på packningen kräver det, ex stora vintersäcken. Tycker att det krävs lite vikt i ett bärsystem innan det "sitter rätt" beroende på hur det är konstruerat. Att En Xenith skulle krångla redan på 18kg kan jag inte alls känna igen.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tor 05 jan 2017, 23:06 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Derzu Uzala skrev:
cartaq skrev:
Självklart har den en intern ram, det är ju deras flaggskepp och värstingmodell för vandring. det jag menade var att det går inte att jämföra med en extern ram som tex alaskan har. har själv två Osprey men skulle inte lasta dem högre än 17-18 kilo, jag är mycket nöjd med båda två om man håller sig under 15kg på långvandringar.


Men vad har du för Osprey säckar?

Själv så funderar jag inte ens på att använda Xenith innan jag börjar närma mig 20kg i packningsvikt såvida inte omfånget på packningen kräver det, ex stora vintersäcken. Tycker att det krävs lite vikt i ett bärsystem innan det "sitter rätt" beroende på hur det är konstruerat. Att En Xenith skulle krångla redan på 18kg kan jag inte alls känna igen.


Jag har Kestrel 68 och Exos 58, om så är fallet att Xenith skiljer sig avsevärt i ramkonstruktion vet jag inte då jag inte personligen har burit just den modellen packad.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: fre 06 jan 2017, 04:33 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
cartaq skrev:
Jag har Kestrel 68 och Exos 58, om så är fallet att Xenith skiljer sig avsevärt i ramkonstruktion vet jag inte då jag inte personligen har burit just den modellen packad.


Då är jag med på vad du menar, det är helt olika konstruktion, bägge säckarna du äger har ju bägge ett sorts komforthöjjande förhöjt och lätt sviktande "nätgolv" mellan ryggen och säcken för fri ventilation men som även begränsar deras lastbarhet. De säckar som har den konstruktionen är som du säger, inte tillräckligt stabila vid tyngre laster.

Xeniths ryggpanel är traditionell och prioriterar bärförmåga före ventilation. Ramen är även riktigt bra för att vara inbyggd. Säcken sitter skönt vid 30kg men alla säckar med fast avbärarbälte är obekväma att ta steg med om den är TUNGT lastad och bältet inte kan röra sig. Xenithen är dock marknadsmässigt, alltså jämfört med konkurrenterna, helt utmärkt även i denna konstruktion. Visst stegflex finns då bältets fästpunkt i ryggsäcken har "smal midja". (se bild på bärsystemet). Men den är inte "bäst". http://www.ospreyeurope.com/se_sv/backp ... /xenith-88 Varför jag använder min större ramsäck för riktigt tunga laster är inte för att den bär bättre utan för att den är hållbarare i materialen. Xenith är en stor lättviktare och har tunnare tyger. Ju tyngre packad desto större risk att man ofrivilligt skadar en säck.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Osprey Xenith - erfarenheter?
InläggPostat: tis 10 jan 2017, 00:09 
Tank skrev:
Norrönan, som jag fick prova lagom lastad, kändes som 5kg lättare än min Trapper 75 :surprised: bärsystemet är A och O

Får kanske kolla vidare, samt ha tålamod för klippet :hm:

//Tank


XXL har fortfarande Norrönan för 2699 så under 3000kr
https://www.xxl.se/norrona-recon-synkroflex-125-l-fjallryggsack/p/1049834_1_style


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet