Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ongrids BoB
InläggPostat: tis 19 jun 2012, 23:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har länge funderat på det här med en BoB och har tittat på en hel del lösningar. Man kommer ju rätt snart fram till att det finns hundratals olika lösningar för olika scenarion och behov. I mitt fall så är behovet till viss del styrt av att jag har två barn, och att min BoB ska ta mig från huset till lämplig plats för säkert boende. Dom platser jag har inom närområdet som kan tjäna som SHTF-boende finns inom ett avstånd på mellan två och tio mil.

Jag har börjat med en Maxpedition Falcon II med sidofickor.
I säcken har jag delat in prylarna i flera olika områden.

För sjukvård har jag lagt i några första förband, plåster, alvedon, celox, räddningssax, pincett, suturtejp och allergimedicin.

Fältarbetsmässigt har jag utrustat väskan med en Kabar kniv, ett Victorinox Swiss tool med bitshållare, en rulle paracord, najtråd

För matlagning har jag ett litet Primus TiLite kök och en 230 grams gasoltub, två vattenflaskor och frystorkad mat för två dygn, energybars, lite godis, vattenreningstabletter och en spork.

Eld löser jag genom att ha med mig tändkuddar, eldstål och stormtändare.

Ljus fixar jag med en Streamlight Sidewinder samt en 4Sevens Quark AA2 Turbo och några kemljus.

Kommunikation ordnas genom en Yaesu FT270R med förbättrad antenn och fack för alkaliska batterier.

Navigation löser jag genom att ha kartunderlag för dom närmsta 20 milen i alla riktningar, samt en Silva spegelkompass.

Möjligheterna till transport dikterar ju till stor del vilken BoL man väljer, och om man är hänvisad till fotvandring så är nog den närmaste stugan att föredra eftersom barnen inte orkar så långt. Om man å andra sidan kan köra efter vägarna så har jag en Peugeot 3008 Crossover med extra jeepdunkar med diesel, som har en räckvidd på omkring 140 mil... så då kan jag ju ta mig till Danmark eller motsvarande om det kniper :mrgreen:
Vintertid vid katastrof som lämnar vägarna ofarbara är jag tyvärr hänvisad till skotern, vilket begränsar räckvidden till omkring 20 mil.


Har jag glömt nåt avgörande, eller kan man tänka lite annorlunda om mitt behov?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: tis 19 jun 2012, 23:55 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Ongrid skrev:
Har jag glömt nåt avgörande, eller kan man tänka lite annorlunda om mitt behov?

Vi har alla olika behov och förutsättningar så att ge förslag som gör det bättre för dig är kanske lite svårt men två tankar dök upp i mitt huvud:

- Gas fungerar sämre när det är kallt. Vad har du för alternativa sätt att värma vatten på vintern? Brasa?

- I de olika BoB:ar jag har haft har det alltid funnits med utrustning för att kunna sova utomhus; liggunderlag, sovsäck och tält/tarp. Om du behöver ta dig tio mil till fots blir det två nätter utomhus kan vara bra att ha saker för det. Då räcker inte en Falcon till.

Jag skulle även lägga till en CPR mask, motsv. i sjv-utrustningen.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: ons 20 jun 2012, 00:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har väl inte tänkt att min BoB ska räcka till övernattning, eftersom jag då i princip får släpa på en fyrmannaförläggning. Dom prylarna får istället ligga i en lite stadigare väska som jag kan slänga in i bilen vid behov.

Vad gäller gasen så har jag inte haft några större problem med blandgasen ens när det varit under tio grader kallt, men om det skulle vara blåkallt har jag ett trangia med t-spritsbrännare, men det är ju lite större och stjäl utrymme från resten av packningen.

När det gäller CPR-masken så har jag prioriterat bort den, då jag är HLR-utbildad på både barn och vuxna så tycker jag att det funkar utan också. Men visst är den smidig om man har plats i packningen. En annan sak jag glömde ta upp är att jag har några par latexhandskar i packningen också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: tis 17 jul 2012, 13:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Bytte ut min KaBar mot en Zero Tolerance 0200 fällkniv och en SOG Fasthawk tomahawk... Kompletterade också med en hopfällbar bågsåg med tre olika blad (finns på Biltema för 299 spänn)
Tanken med fällisen är att den inte är så iögonfallande som en KaBar om jag måste använda den bland folk, och tomahawken göms undan i ett bakre fack i ryggan och syns inte alls. Sågen tog jag med eftersom jag tycker det är så svårt att kapa större träd med dom normala fällsågarna.
Har funderat lite på vilka vattenflaskor som skulle kunna vara aktuella, och kommit fram till att Clean Canteen verkar vara det bästa valet eftersom dom är rostfria och kan användas i andra sammanhang också. Vilka flaskor har ni?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: tis 17 jul 2012, 19:55 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Ongrid skrev:
När det gäller CPR-masken så har jag prioriterat bort den, då jag är HLR-utbildad på både barn och vuxna så tycker jag att det funkar utan också.


Jo, återupplivningsmask är väl mest till för att användas på främmande personer (sällan är det en Ken eller Barbie som drabbas av sjukdomsattack). Har själv övat på Laerdals Annedocka och även övningsdockor i både barn- och babyformat (rekommenderar detta starkt f.ö. åt de som har barn här på forumet, lika bra att kunna om ens barn sätter något i halsen en vacker dag som om man är ute i en elak situation efter apokalypsen eller något åt det hållet).

Gissar att du har två VHF handradion ifall gruppen delar på sig, eller har du någon att prata med i näromgivningen?

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: tis 17 jul 2012, 20:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Njae, huvudorsaken till att jag brukar ha mask i bilarna är att man slipper kräks och annat som folk hivar ur sig när dom håller på att dö... Det är äckligt oavsett om det handlar om en nära släkting eller en främling. Sen är ju förståss smittorisken lägre om man tänker på främlingar med presumtiva sjukdomar.
Jag brukar tycka att Ambu facemask är en av dom bättre, då den kan vändas så att den täcker hela ansiktet på en baby.... och som du säger, dom som inte gått HLR-kurs bör göra det snarast.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 23:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Gissar att du har två VHF handradion ifall gruppen delar på sig, eller har du någon att prata med i näromgivningen?


Jag har flera, men här uppe är det nerlusat med älgjägare som har 155MHz radios, så jag pratar nog med i stort sett alla mina polare inom en fyramils radie.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 23:48 
Är man 2-3 stycken man måste inte ha lika många sovsäckar. Jag räknar med att sova i skift och då kanske 2-3 timmar per gång. Räcker att man blir lite utvilad o alltid någon som är vakt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: tor 19 jul 2012, 00:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det funkar ju om man är flera vuxna, men barn är ju inte så benägna att hålla vakt ;)
Fördelen med barn är ju att dom kan krypa ner i samma sovsäck som mamma och pappa.... men mina börjar bli lite för stora för att det ska funka sådär kanon :(
Jag är rädd att jag kommer att behöva en komplett fyramanna förläggning för såna lägen. Har funderat på det, och det får bli en låda för bilen, med en helsport tältkåta med kamin, fyra sovsäckar och hopfällbara tältsängar, liggunderlag, fotogenlykta, nån vedsäck... Blir lagom att slänga på släpkärran för att ha när man måste åka lite längre och inte kan garanteras sovplats hos nån vänlig själ längs vägen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: tis 04 dec 2012, 11:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Tog lite BOB-porrbilder idag eftersom jag är hemma med sjukt barn :mrgreen:

Min Maxpedition Falcon II med 12x5 bottleholders på sidorna.
Bild

Här har jag plockat ur prylarna
Med, från höger till vänster:
Sog Fasthawk
Dasspapper
Nalgene 1 liter flaska
Optimus Titanspork
Lång sked för att röra om i frystorkpåsar
Stöd för gasolköket
Liten extrakompass
8 st Energizer Lithium AA
Tre röda lightsticks
Två påsar med vardera tre rätter frystorkat
Paracord
Gaskök med titankärl
Gasoltub 220 gram
Streamlight Sidewinder military
Primus stormtändare
Rite in the rain block
Kompass, Silva
Försvarsmaktens visselpipa
Katadyn Vario vattenrenare
Sjukvårdsficka
Yaesu FT270R
På ryggsäckens vänstra bärrem syns en Fällkniven G1 i customkydex... Den märks nästan inte! :mrgreen:
Lite prylar fattas, men dom ligger i ett skåp ute i förrådet
Bild

Det som inte finns på bilden är en fällbar såg från Fiskars, en näve buntband, najtråd, arbetshandskar, tändstål, en större kniv... Med ovanstående räknar jag med att kunna ta familjen till en säkrare plats i händelse av osäkerheter, maten räcker ett par dagar om man minimerar intaget, och vattnet kan jag fylla på vartefter med vattenfiltret. Jag kan röja mindre hinder och ta mig in på stängda ställen med dom verktyg jag förfogar över, och jag har möjlighet att orientera mig till den plats jag anser säker.

Funderar också på att skaffa mig en vevgenerator för att öka energimöjligheterna till telefoner och annat... och har en Quark Mini AA i titanium på ingång i posten, som nog antagligen hamnar i min BOB. Tilläggas ska att ryggan bara är halvfull med dessa saker i, så jag lär kunna klämma i ytterligare lite käk om det skulle krisa :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: ons 05 dec 2012, 00:21 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Ser bra ut, men jag undrar över hur du har tänkt med förstärknings och ombyteskläder? Regnplagg, värmeplagg, strumpor och dyl. Om du hade tänkt ha denna väska som komplement till VB-BOB (Vehicle Borne Bug Out Bag) (undrar just om jag nu hittat på en ny flashig förkortning:) ) så skulle en tarp kanske inte vara helt fel, ifall regnet öser ner och du/ni ska rasta och/eller laga mat, det är ju alltid skönt att ha ett regn/vindskydd att kunna slänga upp lite snabbt och snärtigt, samt att tarpen funkar som regnskydd för en rysssäcksgömma så slipper man trängas i ev. medförda tält med packningar.

I övrigt så ett par nödfiltar, samt lite imodium för magen ifall någon av er skulle bli lite risig så kan man fortsätta i reducerat tempo, när ni nu är fyra personer varav två barn så är kanske ett vattenrenings-system att tänka på så här i jule-tider :)

Skavsårsplåster, stödbandage och fot-tejp är ju heller inte att förakta:) Allt för mobilitetens skull MVH Bushnut

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: ons 05 dec 2012, 00:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Helt klart tänkvärda saker... kläder och sovutrustning har jag i förläggningsväskan som ligger i bilen. Det blir för mycket att släpa på tält och sovsäckar för fyra personer i en BOB. en tarp vore ju inte fel, men har inte riktigt tänkt klart där. Det är ju en balansgång mellan att ha tillräckligt med förläggningsmateriel men ändå vara mobil. Förläggningsväskan är för tung för att bäras nån längre bit, men å andra sidan så bor vi nog rätt komfortabelt om vi kommer oss till bilen.
En nödförläggning bör nog inkluderas i BOBen, i form av nödfiltar och tarp.
När det gäller Imodium så har jag det i sjukvårdsväskan, och där finns även skavsårshjälp och annat smått och gott.
Vattenrening finns ju redan packat på bilden ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: ons 05 dec 2012, 00:48 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Släng iallafall med ett par extra strumpor, så man kan byta vid behov. Om ni nu måste lämna bilen, bilen är trasig, vägen är ofarbar, punka på två eller fler hjul, har du nån nödplan för det? En tanke som hoppade upp och slog mig var skrinda eller skrindor med skaklar och dragsele eller dragbälte, eller en cykelvagn med motsvarande, om man kunde få en sån som är nermonterbar så kan den åka i en takbox till exempel, och då får ni nog med er allt ni behöver till fots, lösa funderingar från min sida jag vet, men all input is good input eller? :)

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: ons 05 dec 2012, 00:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jojomän, all input är bra :)
Skrinda känns jobbigt i en BOB, men jag har tittat igenom möjligheter till en liten kärra som man kan dra packningar på om man måste gå till fots eller ta cykel. Men som sagt, det är inget jag har i en BOB.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: ons 05 dec 2012, 01:06 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Du missförstår mig, jag tänkte att skrindan skulle bo, nermonterad, med allt som krävs för att montera den, i bilen, till exempel en takbox, och användas i nödfall, tänk ett mobilitets första förband, så om ditt primära BOV ger upp livslusten under en bug out så har du en sekundär, sen när du kommer fram till BOL så kan den ju vara behjälplig vid vedinsamling eller motsvarande sysslor som kräver att man transporterar tunga och/eller otympliga saker längre än säg 500 m...

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet