Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: mån 31 dec 2018, 17:24 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Vill inte bryta mig in mer i Tanks tråd men det var den som inspirerade mig att starta denna.
Bakgrund hittas i tanks tråd http://swedishsurvivalist.egetforum.se/bug-out-test-med-det-jag-verkligen-vill-ha-med-mig-t13375.html
Drar igång ett litet projekt att bygga ihop en Super Ultralight BOB.
Har sen tidigare en ganska välbyggd BOB/INCH på +20kg och denna skall komplettera istället för att ersätta den.
Avsedd för att klara 48 timmar under förflyttning och skall vara minimalistisk och lätt på bekostnad av tålighet.
Målvikt 5kg plus vatten

Startat lite lätt nu med själva ryggsäcken den skall packas i.
Blev en Osprey Talon 18 i svart och som namnet antyder har den 18l volym. Vikt 700g

I den monteras Osprey Hydraulics Vätskesystem. 2-liters vattenblåsa med sugslang. Vikt 210g (utan vatten)
Kompletterat med Osprey magnetkit för att hålla bitmunstycke. Vikt? ca 10g gissar jag

1st Osprey Ultralight DrySack 6l för torrförvaring Vikt 30g

Skall få plats med UL tält, liggunderlag, sovsäck, kök, mat osv
Fortsättning följer... Som vanligt så kommer jag nog tyvärr att nörda ner mig i detaljer :smack:

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: mån 31 dec 2018, 17:55 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Druid skrev:
Vill inte bryta mig in mer i Tanks tråd men det var den som inspirerade mig att starta denna.
Bakgrund hittas i tanks tråd http://swedishsurvivalist.egetforum.se/bug-out-test-med-det-jag-verkligen-vill-ha-med-mig-t13375.html
Drar igång ett litet projekt att bygga ihop en Super Ultralight BOB.
Har sen tidigare en ganska välbyggd BOB/INCH på +20kg och denna skall komplettera istället för att ersätta den.
Avsedd för att klara 48 timmar under förflyttning och skall vara minimalistisk och lätt på bekostnad av tålighet.
Målvikt 5kg plus vatten

Startat lite lätt nu med själva ryggsäcken den skall packas i.
Blev en Osprey Talon 18 i svart och som namnet antyder har den 18l volym. Vikt 700g

I den monteras Osprey Hydraulics Vätskesystem. 2-liters vattenblåsa med sugslang. Vikt 210g (utan vatten)
Kompletterat med Osprey magnetkit för att hålla bitmunstycke. Vikt? ca 10g gissar jag

1st Osprey Ultralight DrySack 6l för torrförvaring Vikt 30g

Skall få plats med UL tält, liggunderlag, sovsäck, kök, mat osv
Fortsättning följer... Som vanligt så kommer jag nog tyvärr att nörda ner mig i detaljer :smack:


Intressant, kommer du att försöka köra 3 för 3? Tält, sovgrejor, rygga?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: mån 31 dec 2018, 19:46 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Tank skrev:
Intressant, kommer du att försöka köra 3 för 3? Tält, sovgrejor, rygga?
//Tank


Inte riktigt funderat på det om ska vara ärlig men frågan är intressant och utmanande
Rygga med vattensystem klarar kilot
Tältet som är påtänkt och jag har klarar det inte. Ligger på 1,1-1,2kg beroende på hur jag kittar det
Sovgrejor är öppet just nu. Liggunderlag hamnar mellan 0,5-0,7kg beroende på storlek och R-värde. Sovsäck oklart

Så snarare 1,1+1,2+1. Hmm behöver hålla igen mer ser jag

Tänkt kök med 100g gastub 360g+200g. Mat ca 900g. Marginalerna är små. Behöver fundera och prioritera
Känns ändå rätt med bärsystemet som start

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tis 01 jan 2019, 15:45 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
mycket spännande initativ återkom med tester vikter och packlista

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tis 01 jan 2019, 17:41 
Väldigt intressant tråd. Varför 48 timmar? Med några få bars/te/kaffe/varma koppen och vattenfilter/tabletter klarar du minst en vecka utan problem.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tis 01 jan 2019, 17:41 
Väldigt intressant tråd. Varför 48 timmar? Med några få bars/te/kaffe/varma koppen och vattenfilter/tabletter klarar du minst en vecka utan problem.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tis 01 jan 2019, 18:41 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
öTzi skrev:
Väldigt intressant tråd. Varför 48 timmar? Med några få bars/te/kaffe/varma koppen och vattenfilter/tabletter klarar du minst en vecka utan problem.


Tja... jo medveten man klarar några dagar utan mat. Samtidigt underlättar varm mat både psykiskt och fysiskt när det är
kall snöglop och världen runt dig rasar. Så jag ser på det men alltid olika åsikter om man behöver näring i en BOB

Basen är 48h med marginal för Murphy och hans bror. Befintlig BOB/INCH hopplockad för 10 dygn. (med helt annan vikt)
Varma koppen utesluts absolut inte men gärna någon frystorkad rätt också om jag ändå skall släpa med ett kök för kaffe / varma koppen.

Man kan köra med öppen eld såklart men mindre grey man och lite onödig press på hitta tändved i brunt läge.
Gas funkar även inne i tält om det krisar och en tub kokar ca 12l vatten
Gastuben till en 100g tub väger tyvärr lika mycket som innehållet... :(
Finns alternativ med tex mini trangia men med sprit blir det ungefär samma vikt plus längre koktid.
ESBIT-kök finns små men tveksamt om man vinner något direkt viktmässigt lite beroende på hur många värmningar man planerar för.

Vad hade du lagt i en sån här typ av BOB? Öppen för input
Ska man tex släpa med ett tält eller bara ombyte eller alternativt tarp eller yttertält
Samma med sovsäck och liggunderlag. Granris funkar ju också men lite kallare.
Finns extremsovsäckar under 400g för komfort +9-10 men lite ömtåliga och kräver i stort sett tält
Jag har absolut inte svaren ännu utan något jag får värka fram.

Började med rygga och satte därigenom volymen så lågt jag såg rimligt. Vatten tror jag vi alla tycker man behöver

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tis 01 jan 2019, 20:06 
Jag är paranoid och trivs inte med sovsäck vid SHTF. Kör med Poncho liner från Snugpak tillsammans med Fjällduk; men det är jag det och detta är Druid’s SULBOB ;-).

Kg’s förpackning av frystorkat, bars (när man inte kan koka vatten), varma koppen, osv ger dig isf kalorier för minst tre dagar.
Esbit har jag i olika former men lyckats inte med. UL Titanium spritbrännare med Trangia mini är det jag kör med; allternativet är någon form av liten Kelly Kettle eller mKettle som jag har positiva erfarenheter av.

Men väldigt svårt att komma med objektiva förslag när man är så färgad av egna subjektiva erfarenheter. Sen blir vi bombarderade av alla experter som antingen försöker sälja kunskap eller produkter men oftast både och. Vad är bäst? Så klart det man testade och klarade sig med...

Lättare isf att komma ut med egna väskan och dokumentera varför/hur har man tänkt ;-). Hursomhelst följer tråden med stort intresse :-).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 01:56 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Det som gett mig mest huvudbry är delen för väderskydd.
Ursprungligen var tanken att ta med ett Vaude Power Lizard 1-2p tält som väger in runt 1,2kg och packas skapligt kompakt

Har dock mer svängt över mot Bivy och läst runt allt vad jag kan hitta om tester osv.
Bivy generellt har ju större problem med kondens än tält.
Sen finns det ju olika typer Goretex osv men dom är generellt för tunga och otympliga.
Går man ner på ultralight finns det lite olika. Allt från rena survival som i princip är en Al-laminerad påse men är helt täta.
Funkar iof men förutsätter huvud utanför om inte skall fyllas helt med kundens. Mycket lätta och kompakta runt 120g
https://www.ebay.co.uk/itm/AMK-Adventure-Medical-Kits-SOL-Emergency-SURVIVAL-Heatsheet-Bivvy-Shelter-DofE-/221702492784

Sen finns det en variant av dessa med värmereflekterande folie men som kan andas bra men den tål då inte ligga i direkt blöta utan lär kräva ett tyvek ground sheet eller liknande. http://bikepacker.com/sol-escape-bivvy/. Väger in runt 240g
Ser fördelen här med värmereflekterande skikt med tanke på att jag kommer köra med lätt sovsäck

Går man sen upp till ett mer "riktigt" Bivy med vattentät botten och andningsbar botten kan man även få med myggnät osv.
Ett intressant alternativ där känns Outdoor Research Helium som väger ca 510g
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/tents-shelters-c25/bivvy-bags-c41/helium-bivy-p2803
Fördel med myggnät och lite luftighet med tältpinnen men samtidigt inte lika varmt som en kokong där ansiktet sticker fram

Bivyalternativen vill jag troligen komplettera med en mindre tarp 1,5x2,8 som väger runt 280g med peggar
https://www.backpackinglight.co.uk/tarps-and-bivy-bags/WE116.html

Inte färdig-funderat på vart jag vill gå med detta ännu.
Med bivy kan jag komma ner till ca 0,8kg för väderskydd mot tänkta tältets 1,2kg

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 08:27 
Gamla sanningen ”travel light freeze at night” gäller som vanligt men oftast är kondensen större problem i teorin än i praktiken och väldigt individuellt. Tarp är bra att ha alltid. Vill du ha rymlig goretex bivy leta efter engelska militärens begagnade på EBay.co.uk; funkar bra för mig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 11:58 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
öTzi skrev:
Gamla sanningen ”travel light freeze at night” gäller som vanligt men oftast är kondensen större problem i teorin än i praktiken och väldigt individuellt. Tarp är bra att ha alltid. Vill du ha rymlig goretex bivy leta efter engelska militärens begagnade på EBay.co.uk; funkar bra för mig.



Jo kylan är definitivt något att tänka på. Jag är inte en person som fryser lätt men ändå vill man ju kunna sova rimligt varmt.
Allt hör lite ihop med tält/bivy kontra liggunderlag och sovsäck. Spara på det ena får man lägga mer på det andra för det ska fungera.
Försöker hitta en kompromiss där men vill därför inte bestämma slutgiltigt någon av dessa före jag kommit fram till alla delar.

Liggunderlag är något jag kommer vilja lägga lite mer vikt på.
Finns ju extremvarianter runt 200-250g men då är ju också isoleringsförmågan väldigt låg mer R-värde runt 1,3 och det är att gå för långt för mig.
https://www.ebay.co.uk/p/Klymit-Inertia-X-Frame-Ultra-Light-Camping-Mat/2255919247?1

Tittar på ett par huvudalternativ med lite mer isoleringsförmåga. Bra liggunderlag är ett vikteffektivt sätt att öka komforten.
Klymit Insulated Static V Lite eller Extralite varianten. Bägge med R-värde på 4,4 och väger in på 0,45-0,55kg. Skiljer bredd och vävtjocklek.
https://www.ebay.co.uk/itm/Klymit-Insulated-Static-V-Lite-ultra-light-camping-mat/223306979596?
Thermarest alternativet jag tittat på är Neoair Xlite med R-värde på 3,2 och en vikt på 0,35kg

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 13:25 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
öTzi skrev:
Väldigt intressant tråd. Varför 48 timmar? Med några få bars/te/kaffe/varma koppen och vattenfilter/tabletter klarar du minst en vecka utan problem.

*harklar sig* Plus att vi på detta forum är allmänt överens att man klarar 48 timmar sittandes på en stubbe i morgonrocken.

öTzi skrev:
Gamla sanningen ”travel light freeze at night” gäller som vanligt

För ett tag sen dök en snubbe upp på våran SÖF med värmejacka istället för sovsäck för att han skulle färdas lätt. Vi har ingen värmekälla utan ligger på backen bara ska tilläggas. Det gick inte så bra hörde jag. Han försvann sen från kompaniet.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 13:35 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
somvanligt skrev:
*harklar sig* Plus att vi på detta forum är allmänt överens att man klarar 48 timmar sittandes på en stubbe i morgonrocken.


Skrattar :up: Så sant så sant en gammal sanning på forumet, men inte med din rosa silkesmorgonrock och Hello Kitty tofflor när det är snöblandat och 10m/s

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 15:11 
...tillbaka till Druid; jag har testat och klarar mig väldigt bra med den här:
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk ... g-mat-p661
Priset är helt OK och frakten ingår, iom den är inte tillräckligt lång så använder jag av mig min ryggsäck under benen. Den har Tog value på 4,02 vilket kan sägas motsvara R värdet 2,3.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 20:14 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Vi är alla olika, men jag kan säga att jag inte hade tummat mycket på att tåla kyla. Är ute just nu, och det är minus två men känns som minus 15. Glad att jag ligger i min minus 5 sovsäck och liggunderlag med R-värden på totalt runt 4.5 :shock:

I will not freeze at night... :lol:

Skall bli intressant att se vad du kommer fram till.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet