Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Val av ryggsäck för bug out och takedown vapen
InläggPostat: ons 17 apr 2019, 20:26 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 17 nov 2015, 17:26
Inlägg: 3
Jag söker lite tips och råd kring val av ryggsäck för en bug out bag med det tillägget att den ska vara lämplig att ha ett delat takedown vapen typ ruger 10/22 eller liknande i. Jag tänker mig att den har två fullånga vadderade fack som är ca 55-60 cm långa vardera så man i den ena kan förvara kolv och låda med tillhörande kikarsikte och i den andra pipan med förstock.

Har ni några förslag på lämpliga ryggsäckar, tänker mig att den är 50-80L stor så man vid behov kan fylla upp med mer prylar. Men även större ryggsäckar är intressanta så tipsa gärna om sådana också. Jag ser gärna att ryggsäcken är diskret och ser ut som en vanlig ryggsäck och inte någon taktisk militär ryggsäck osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av ryggsäck för bug out och takedown vapen
InläggPostat: ons 17 apr 2019, 22:00 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
arwid skrev:
Jag söker lite tips och råd kring val av ryggsäck för en bug out bag med det tillägget att den ska vara lämplig att ha ett delat takedown vapen typ ruger 10/22 eller liknande i. Jag tänker mig att den har två fullånga vadderade fack som är ca 55-60 cm långa vardera så man i den ena kan förvara kolv och låda med tillhörande kikarsikte och i den andra pipan med förstock.

Har ni några förslag på lämpliga ryggsäckar, tänker mig att den är 50-80L stor så man vid behov kan fylla upp med mer prylar. Men även större ryggsäckar är intressanta så tipsa gärna om sådana också. Jag ser gärna att ryggsäcken är diskret och ser ut som en vanlig ryggsäck och inte någon taktisk militär ryggsäck osv.



Beror ju lite vilken kolv man har på Rugern.
Med en MAGPUL Hunter X-22 BackPacker kolv får du utan kikarsikte en sammanhållen enhet på ca 49,5 x 14 x 4,5 cm.
Går ner komplett i ena sidofickan på en Norröna Recon Syncroflex. Ok lite större rygga än du nämnt med sina totalt 125l
En sidoficka på den är 51,5 x 15 x 8 cm när jag mätte den nu
Har inte provat men måttmässigt skall det fungera
https://www.norrona.com/sv-SE/produkter/recon/recon-synkroflex-pack-125l/?color=3315

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av ryggsäck för bug out och takedown vapen
InläggPostat: ons 17 apr 2019, 22:25 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Till 10/22TD finns den här trevliga stocken https://www.magpul.com/products/x-22-ba ... olor=VO343 som gör det lättare att få med den även i en något mindre rygga.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av ryggsäck för bug out och takedown vapen
InläggPostat: tor 18 apr 2019, 05:19 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Jag köpte denna ryggsäck när XXL hade rea efter nyår. Gav stax över 3000:- då.


XXL har så att Danmark och Norge också har rea. Dock kan vissa av dessa ligga före Sverige.

Så jag ringde när det var rea i Danmark, och då sa han att den skulle komma på snart i Sverige.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av ryggsäck för bug out och takedown vapen
InläggPostat: tor 18 apr 2019, 06:12 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 17 nov 2015, 17:26
Inlägg: 3
Druid skrev:
arwid skrev:
Jag söker lite tips och råd kring val av ryggsäck för en bug out bag med det tillägget att den ska vara lämplig att ha ett delat takedown vapen typ ruger 10/22 eller liknande i. Jag tänker mig att den har två fullånga vadderade fack som är ca 55-60 cm långa vardera så man i den ena kan förvara kolv och låda med tillhörande kikarsikte och i den andra pipan med förstock.

Har ni några förslag på lämpliga ryggsäckar, tänker mig att den är 50-80L stor så man vid behov kan fylla upp med mer prylar. Men även större ryggsäckar är intressanta så tipsa gärna om sådana också. Jag ser gärna att ryggsäcken är diskret och ser ut som en vanlig ryggsäck och inte någon taktisk militär ryggsäck osv.



Beror ju lite vilken kolv man har på Rugern.
Med en MAGPUL Hunter X-22 BackPacker kolv får du utan kikarsikte en sammanhållen enhet på ca 49,5 x 14 x 4,5 cm.
Går ner komplett i ena sidofickan på en Norröna Recon Syncroflex. Ok lite större rygga än du nämnt med sina totalt 125l
En sidoficka på den är 51,5 x 15 x 8 cm när jag mätte den nu
Har inte provat men måttmässigt skall det fungera
https://www.norrona.com/sv-SE/produkter/recon/recon-synkroflex-pack-125l/?color=3315


Den ryggsäcken är helt klart intressant, frågan är om Bergans Alpinist sidofickor är ungefär lika stora, ska kolla vad som finns i sportbutikerna i närområdet och vad de har hemma. Även Magpulstocken är intressant ska titta lite närmare på den.

Om man ser efter mindre ryggsäckar på 50-80L eller nåt i den stilen vilka ryggsäckar kan tänkas vara intressanta att titta vidare på då? Det borde finnas ryggsäckar med lämpliga sidofickor eller innerfickor där man kan ha vapnet delat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet