Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 10:22 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 28 nov 2016, 09:57
Inlägg: 11
Efter att ha löst tråden i erfarenheter om 3åringen med hjärnblödning så tänker jag rätt snabbt skapa en bob till familjen jag tror man kan ha nytta av relativt ofta.

Den skall vara till för om man snabbt behöver till sjukhusett med någon i familjen eller snabbt lämna barnen hos svärföräldrarna etc.

Först och främst även inspirerat av tråden var att hämma ha namn, personnummer adress och vägbeskrivning på printer om något händer och man är stressad. Även en kopia av detta i boben.

Men vad skall man ha i en sådan liten väska?

Följande är vad jag tror.

Underkläder 2-3 dagar. Alla familjemedlemmar.
Hygien artiklar - alla medlemmar.
Lista över alla aktiva mediciner någon går på.
1 ombyte per medlem.
Laddare telefoner.
Lite kontanter.
Någon bok/leksak.
Lite snacks. Lidl 100g mörk choklad. 5kr st. Kolla hållbarhet. Ofta över 1 år kvar och sen brukar hålla längre.

Detta tänkte jag för att slippa stress om man plötsligtbehöver ge sig av vid ett medicinskt nödfall bör göra livet lite enklare och inte vara för klumpigt.
Några mer förslag ni tycker man skall ha med?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 11:33 
Dricka till barnen typ Mer eller Smakis.

Sen får man nästan allt på sjukhuset, särskilt när man är där med barn. Handlar mest om komfort osv...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 11:46 
En billig mobiltelefon kanske?

Beroende på hur man bor och så kan det vara bra att ha något att signalera med för ambulansen, antingen om någon går ut till vägen med en blinkande lampa så ambulansen inte kör fel eller något liknande att ställa i fönstret om man bor i lägenhetskomplex.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 12:54 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 28 nov 2016, 09:57
Inlägg: 11
T-72 skrev:
Dricka till barnen typ Mer eller Smakis.

Sen får man nästan allt på sjukhuset, särskilt när man är där med barn. Handlar mest om komfort osv...



Dricka är bra. Även om det handlar om lite extra komfort så händer det något så att man stressatlämnar är det en lite extra trygghet i att just bara behöva ta väskan och sticka vilket kan hjälpa dra ner stressen.

Även om det inte är livsfara så behöver man lämna hemmet och en förälder sova över så har man ju grundläggande hygienartiklar med sig så att man i te behöver åka tillbaka ellerliknande.

Framförallt om man har en längre sticka dit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 14:18 
Borealfam skrev:
T-72 skrev:
Dricka till barnen typ Mer eller Smakis.

Sen får man nästan allt på sjukhuset, särskilt när man är där med barn. Handlar mest om komfort osv...



Dricka är bra. Även om det handlar om lite extra komfort så händer det något så att man stressatlämnar är det en lite extra trygghet i att just bara behöva ta väskan och sticka vilket kan hjälpa dra ner stressen.

Även om det inte är livsfara så behöver man lämna hemmet och en förälder sova över så har man ju grundläggande hygienartiklar med sig så att man i te behöver åka tillbaka ellerliknande.

Framförallt om man har en längre sticka dit.


Jag älskar väskor, alla typer av väskor och är förmodligen den forumisten som har flest typer av olika av väskor färdigpackade.
Har hamnat några gånger akut med barnen på sjukhuset och utom underkläder och egna mediciner så har jag aldrig behövt något annat. Vi fick även tandborste med tandkräm där så jag kommer verkligen inte på något annat jag hade packat med mig.
En gång hade jag egen andningslarm med mig och då tyckte personalen att jag var lite konstig. Men då var frugan som var patienten och nyfödde bebisen bara följde med pga amning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 15:06 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
När en släkting skickades oväntat från vårdcentralen till sjukhuset för ett dygns observation, så var det hon saknade mest en bok att läsa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 17:44 
Papper & Penna samt en korsordsbok.
Ibland blir väntan länge och man vill skriva av sig eller få tiden att gå med korsord.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 19:42 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Har hastigt fått åka in på sjukan i utlandet en gång och blev liggandes där under två dygn, och då menar jag ett eget rum med likbleka väggar, rond en gång i timmen och starkt ljus. under andra dygnet så kunde jag nästan på minuten veta när sköterskan skulle ta i handtaget då det inte fanns något annat att göra än att stirra upp i taket och räkna tiden. det jag saknade mest då var rena strumpor, något att läsa och en mp3spelare/radio.
Personalen var underbar och ordnade fram det mesta som behövdes och brydde sig verkligen, jag vill tro att det är liknande här i Sverige.
Min sambo som jobbar på ett utav de störta sjukhusen i Sverige har ett flertal gånger gått ner till närmsta pressbyrån och köpt diverse saker som de inlagda har bett om. hur detta är standard eller ej kunde hon själv inte svara på, men de flesta utav hennes arbetskamrater gjorde detta i mån om tid.

Något som numera är standard i min jackficka är mobilladdare, hörlurar och tuggummi. listan kan göras lång på saker som är bra att ha i nödfall, men det mesta går faktiskt att ordna fram med tiden.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 20:58 
Konstigt att alla skriver "saknade något att läsa". Vet att alla sjukhus i regionen och även diverse små vårdcentraler med äldreboende har något form av bibliotek. Brukar vara rätt gamla tråkiga böcker som "riktiga biblioteket" ställer dit, men finns alltid deckare, Vilhelm Moberg och någon memoar.
Vissa avdelningar på sjukhusen har även donationsbokhyllor i väntrummen där folk kan lämna böcker och vem som helst kan läsa.

Men jag har aldrig legat inne på sjukhus, man kanske måste vara frisk nog att ta sig dit själv för att låna någon bok?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 21:33 
Kortlek, kortspel typ Löjliga familjen, Yatzy, Kasta gris, Memory, resespel som Fia, Mastermind och liknande, plockepinn. Kanske ha det nerpackat i en skokartong.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 22:02 
Kortspel, böcker, tidningar, dvd filmer, leksaker, små kojor, liten piratbåt, saft,...allt det här och mycket mera finns på barnavdelningen här hos oss. Ta bara underkläder, om det är något särskilt du vil läsa, laddare till mobilen och barnens favoritleksak med. Även godis, läsk, choklad osv går att köpa från varuautomaten dygnet runt.
Har någon av er varit på sjukhuset på sistone? Dvs varit själva inlagda eller någon anhörig som har varit det? Tro mig mycket har hänt sen sist ni var där...
Det finns även wi-fi för patienter att kunna surfa utan extra kostnad...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 02:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det är ett bra tag sedan jag var inlagd. Det brukar nog finnas biblioteks- och kioskvagnar, men det är ju inte sagt att de kommer precis när man behöver dem. Och om man är i dåligt skick orkar man inte gå långa vägar själv. Däremot fanns det TV och sängradio. Men sist hade jag mp3-spelare med talböcker med mig, och en samling gratistidningar och kanske någon bok också. Talböcker är väldigt praktiskt. Numera finns det ju surfplattor vilket är användbart, men å andra sidan känns det inte trevligt att ha med sig något stöldbegärligt. Speciellt inte om man håller till i sängen så att den kan dråsa i golvet om man somnar ifrån den.

Fast mitt intryck är att det ideligen sprang vårdfolk där så man fick inte mycket lugn och ro, speciellt inte om det var någon snacksalig medpatient där. När jag var nyopererad var det en som lyste med ficklampa på mig på nätterna också.

Nikenik skrev:
Konstigt att alla skriver "saknade något att läsa". Vet att alla sjukhus i regionen och även diverse små vårdcentraler med äldreboende har något form av bibliotek. Brukar vara rätt gamla tråkiga böcker som "riktiga biblioteket" ställer dit, men finns alltid deckare, Vilhelm Moberg och någon memoar.
Vissa avdelningar på sjukhusen har även donationsbokhyllor i väntrummen där folk kan lämna böcker och vem som helst kan läsa.

Men jag har aldrig legat inne på sjukhus, man kanske måste vara frisk nog att ta sig dit själv för att låna någon bok?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 04:41 
T-72 skrev:
Kortspel, böcker, tidningar, dvd filmer, leksaker, små kojor, liten piratbåt, saft,...allt det här och mycket mera finns på barnavdelningen här hos oss. Ta bara underkläder, om det är något särskilt du vil läsa, laddare till mobilen och barnens favoritleksak med. Även godis, läsk, choklad osv går att köpa från varuautomaten dygnet runt.
Har någon av er varit på sjukhuset på sistone? Dvs varit själva inlagda eller någon anhörig som har varit det? Tro mig mycket har hänt sen sist ni var där...
Det finns även wi-fi för patienter att kunna surfa utan extra kostnad...


Jag tänkte främst på TS andra meningshalva: "eller snabbt lämna barnen hos svärföräldrarna etc". Nu kan ju svärföräldrarna ha världens mest välfyllda lekstuga, men små förströelsegrejer kan alltid vara bra att ha till hands, "etc" kanske inte har denna lekstuga.

Som prepper har man väl inte all sin tillit att varuautomaten alltid funkar eller är välfylld. ;).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 08:12 
Gäller det svärföräldrar osv det är så klart helt annan aspekt det. Jag skrev mest för att lugna ner småbarnsföräldrar som någon med erfarenhet att flera gånger blivit tvungen sova över på sjukhuset med småbarn. Allt vi redan nämnt finns där och även betydligt mer...jag och frugan, hon jobbar själv inom sjukvården, blir varje gång överraskade av någon liten detalj vi inte hade räknat med. Det kan tex vara en liten Svensk flaga som står på brickan man får första måltiden efter förlossningen. Sådan är detaljrikedomen och utbudet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bob för sjukhusvistelse
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 05:06 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Hörselskydd, proppar. Jag är en lättstörd typ.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet