Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 15:33 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Vad har du för kök i din BOB?

Själv har jag ett välanvänt Minitrangia som brukar hänga med lite överallt när turen blir längre, vid fiske, jakt och svampplockning.

Bild

Köket är packat i en grön Tactical Tailor zippered utility pouch tillsammans med 3 dl rödsprit i kronans gamla lilla flaska köpt på ÖB. I ytterfickan ligger alltid ett extra eldstål somär utmärkt att tända Trangiabrännaren med. Köket är faktiskt så litet att det kan bäras i BOB.


Senast redigerad av smuggas mån 16 aug 2010, 18:23, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 17:00 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Själv kör jag med en sämre Trangiaklon, men ska ersätta den med en vanlig Trangia. Har en liter Rödsprit med mig, kan vara lite väl att släpa på, men å andra sidan så kan en SHTF situation vara långvarig och med en liter klarar jag mig länge.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 17:33 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Trangiaklonerna är helt ok, har testat ett par stycken billigare varianter med mycket gott resultat! Jag har dessutom ett litet förråd av bränsle som åker med vid behov, vid vanliga utflykter är det den lilla flaskan som gäller. Minitrangia kostar ungefär 200:- på de flesta ställen, visst har den sina brister men för en person räcker den gott, och är man bekant med utrustningen är det inga problem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 20:35 
Varken sprit eller multifuel. Småpinnar!

Har tidigare använt ett trangia, men ser numera min lilla kelly-kettle och en mattermos som mitt kök. Behöver inget bränsle med mig då, utan kokar upp vatten med ett par nävar torra småpinnar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 22:11 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 31 aug 2008, 21:51
Inlägg: 215
En Kelly Kettle är ju helt j***a underbar. Jag har en Kelly-klon som manövreras med en Trangialiknande tamoj. Tyvärr måste man ha svetsvantar när man kör den. Tamojen styr undan elden rakt upp i handen.

Jag lattjade med min och kokade upp en liter vatten på fyra Solstickans Braständare.

Jag var ute i skogen och gick igår. Efter att de röjt så finns det bränsle till en Kelly Kettle till år 2318 eller så.
Jag får ta och köpa mig en riktig KK, eller Ghillie Kettle (som uppenbarligen fortfarande skall tillverkas lokalt).

http://www.shopcreator.com/mall/ghilliekettlecoukshop/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 23:03 
Sedan kan jag inte låta bli att köpa diverse fotogenkök / bensinkök på loppisar. Har en liten samling nu. Vem vet, en dag kanske jag kollar om några av dem funkar... Kan annars slakta för att bygga ett par fungerande. Men ett par av dem är helt OK.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Trianga och Optimus Multifuel
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 01:54 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Jag har både sprit & multifuel.

Men av bränsleekonomiska skäll använder jag oftast min Optimus NOVA
multifuel brännare med fotogen. Jag tycker att den är mera effektiv än
mitt vanliga spritkök. flaskan i mitt KIT räcker väldigt länge...

Annars vill jag ju slå ett slag för den bästa och i samanhanget mest
bortglömda varianten...

Öppen eld....

Ger värme trivselfaktor och ljus ...

Vildmarksteven är här för att stanna... :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 02:01 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 05 sep 2008, 19:11
Inlägg: 22
Ort: Falun
Jag har börjat experimentera med olika hembyggda (spritköks-)varianter som jag gör av öl-/läsk-/konservburkar. En fördel är att de har låg vikt. Idéer och instruktioner har jag hittat på nätet. Jag har ännu inte testat dem under fältmässiga förhållanden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Hemmabyggda brännare
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 02:05 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Hemmabyggda brännare

Fungerar enligt Zentlik mycket bra...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 02:19 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Elden är nog inte särskilt bortglömd i sammanhanget, saken är den att man inte alltid kan göra upp en eld och där kommer köken in i bilden.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 04:45 
Den öppna elden är en slösaktig lyx, om allt man vill är att ha i sig lite varm mat. Men den är ju dessutom moralstärkande och iunderhållande. Fast den kan även vara farlig och signalerande via ljus och lukt...

Skall man elda en hel natt så har man att göra med att hitta ved... Finns kanske bättre saker att lägga sin energi på?

Men helt klart är det under lugna förhållanden väldigt trevligt med en liten öppen eld.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 12:05 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jul 2008, 17:30
Inlägg: 71
Ort: J
Tenol är det bästa bränslet för din brännare, sotar minimalt och är lättantändligt.
Det är en blandning av metanol och etanol. Hamnar på många campar sidor när man googlar lite :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 13:11 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
skogsbonde skrev:
Den öppna elden är en slösaktig lyx, om allt man vill är att ha i sig lite varm mat. Men den är ju dessutom moralstärkande och iunderhållande. Fast den kan även vara farlig och signalerande via ljus och lukt...

Skall man elda en hel natt så har man att göra med att hitta ved... Finns kanske bättre saker att lägga sin energi på?

Men helt klart är det under lugna förhållanden väldigt trevligt med en liten öppen eld.


Medhåll i alla delar. Vill man trots allt elda en hel natt så bör man definitivt välja lägerplats utifrån det, kanske slå läger en timme tidigare än tänkt om man hittar en bra vedresurs (i lumpen fällde mina grabbar en torrfura och släpade till lägerplatsen, medelst en bågsåg, en yxa och en kil (huvudet från en yxa med brustet skaft) gav den oss bra värme i en natt vid tillfället, en natt vid en senare övning och kvarlämnad ved för framtida upphittare) som innebär att man slipper samla ved i timmar för en natts värme.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 15:26 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 02 sep 2008, 19:42
Inlägg: 353
Kör nu med vanligt trangia med optimus gasbrännare i. Gasen beror helt på årstiden, men har märkt att tyska märket markrill (tror ja dt stavas) har fungerat bäst vintertid förmig än andra märken som primus, jetboil mm... Ska bli en optimus omnifuel vid senare tillfälle, just för att kunna ha ett mer fungerande bränsle när gasen inte längre vill fungera vid kallare temperaturer samt på hög höjd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 sep 2008, 19:45 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Har några varianter. Ett tablett-kök från ett norskt företag ("Eagle" har jag för mig) hittade jag för en hundring. Funkar bra för att värma en konservburk till en person, men jag är en familjekarl, så den är bara kul att ha...

Ett traditionellt trangia-kök. Tungt men pålitligt, särskilt vid storkok i skogen.

En Pocket Rocket till gastub. Ultra-kompakt, lättanvänt, och får plats i fickan! Rekommenderas skarpt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet