Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ännu en bunker till salu
InläggPostat: lör 28 mar 2009, 22:51 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 19 aug 2008, 18:02
Inlägg: 233
Ort: Sk
Hittade inget datum i annonsen, så jag vet inte hur färsk den är. Platsen är vid Ensillre i Ånge Kommun (Sundsvallstrakten).

http://www.rekonstruktion.com/berg/

" I Ensillre i Ånge Kommun ligger ett bergrum som byggdes 1973 som skyddsrum för kommunledningen. Skyddsrummet som är atombombssäkert ligger hundra meter in i berget. Tunneln in i berget fortsätter förbi ingången till skyddsrummet ytterligare ett
30 tal meter och fungerar som stötvågsutrymme.

I ett 800 kvm stort utrymme i berget är byggt ett fristående tvåvåningshus om 485 kvm med logement (ca 40 bäddar), utbildningsrum, kök, matsal mm. I huset finns också eget elverk som förutom ljus ger värme och ventilation samt pumpar vatten ur den egna brunnen. Dessa biutrymmen uppgår till ca 85 kvm. För drift av elverket finns en 11 kubikmeter stor oljetank, tanken innehåller idag ca 4 kubikmeter olja. I tunneln finns utsprängt ett sidoutrymme som förslagsvis kan nyttjas som bergasalens bar.

För den dagliga driften är man ansluten till elnätet med en 100 ampers säkring och man förbrukar ca: 39.000 kWh för ventilation och avfuktning. För den som funderar på att använda lokalen som servercentral så finns fibern mellan Sundsvall och Ånge i banvallen inte långt ifrån bergrummet. Andra tänkbara användningsområden är säkerhetslager, svampodling osv.

8.365 kvm tomt med en hel del skog ingår. Fastigheten heter Ånge Ensillre 6:1 och var den är belägen kan du se om du klickar på kartlänken nedan."

Om någon vill poola cash så är jag på :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 00:38 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
39000kwh/år för ventilation och avfuktning, frågan är hur mycket mer som krävs för uppvärmning, och naturligtvis vad priset för lokalen hamnar på, men 39000kwh i drift känns väl överkomligt, som sådan storkonsument går det säkert att deala ett bra pris också.
Jag skulle inte ha något emot att ha en sådan bostad, men gärna lite närmare mälardalen, som tillflykt känns dock ångetrakten rätt bra. Fylla upp tanken med olja, ställa en vindsnurra på markytan och fylla ett par torrluftade rum med Mountainhouseburkar, sen är man den utlimate bland alla ultimata yuppiesurvivalister.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 15km
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 00:50 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Ca 15 km från min BOL.. Bra läge... :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 07:43 
Kanske skulle vara en affärsidé? Göra i ordning och förbereda som den utlimata BOL:en. Sälja andelar till folk som har pengar men inte tid att förbereda sig. Arrangera lite kul aktiviteter ett par gånger om året. "Träning."


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Inte en dålig idé
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 11:27 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Inte en dålig idé

Faktum är att hålla kurser för "Överlevare" är en ganska bra inkomstkälla
kurserna kostar mellan 2-3000 kr per deltagare. Utgifterna är:

Ett par tomma ölburkar (lätt och roligt att ordna) (50 öre/st)
Ett par askar tändstickor (10-20 kr)
En billig kniv (Mora 2000 ca 150 kr)
Ett tändstål (Firesteel 79-119kr)
En kex choklad eller annat godis som belöning när de är klara (5kr/st)
Ev. mat när kursen avslutas för att de skall orka ta sig hem... (55-75kr/st)

Total kostnad för en elev är runt 300 kr...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 13:29 
Hm... Man skulle kombinera det med en web-shop som säljer överlevnadsutrustning också. Alltså kurser, försäljning av eldstål och ficklampor, andelar i lyx-BOL och långtids lagerhållning av livsmedel.

Lite paintball och kurser i odling och djurhållning och slakt också, kanske?


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 15:48 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
,,,,, och en liten skjutbana där BySmeden kan hålla kurser med lånevapen, han är faktiskt instruktör.

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en bunker till salu
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 20:35 
Longinius skrev:
Hittade inget datum i annonsen, så jag vet inte hur färsk den är. Platsen är vid Ensillre i Ånge Kommun (Sundsvallstrakten).

http://www.rekonstruktion.com/berg/

" I Ensillre i Ånge Kommun ligger ett bergrum som byggdes 1973 som skyddsrum för kommunledningen. Skyddsrummet som är atombombssäkert ligger hundra meter in i berget. Tunneln in i berget fortsätter förbi ingången till skyddsrummet ytterligare ett
30 tal meter och fungerar som stötvågsutrymme.

I ett 800 kvm stort utrymme i berget är byggt ett fristående tvåvåningshus om 485 kvm med logement (ca 40 bäddar), utbildningsrum, kök, matsal mm. I huset finns också eget elverk som förutom ljus ger värme och ventilation samt pumpar vatten ur den egna brunnen. Dessa biutrymmen uppgår till ca 85 kvm. För drift av elverket finns en 11 kubikmeter stor oljetank, tanken innehåller idag ca 4 kubikmeter olja. I tunneln finns utsprängt ett sidoutrymme som förslagsvis kan nyttjas som bergasalens bar.

För den dagliga driften är man ansluten till elnätet med en 100 ampers säkring och man förbrukar ca: 39.000 kWh för ventilation och avfuktning. För den som funderar på att använda lokalen som servercentral så finns fibern mellan Sundsvall och Ånge i banvallen inte långt ifrån bergrummet. Andra tänkbara användningsområden är säkerhetslager, svampodling osv.

8.365 kvm tomt med en hel del skog ingår. Fastigheten heter Ånge Ensillre 6:1 och var den är belägen kan du se om du klickar på kartlänken nedan."

Om någon vill poola cash så är jag på :)


Hm.... Om man hade pengar ....... :?


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 jun 2009, 23:19 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
Citera:
nte en dålig idé

Faktum är att hålla kurser för "Överlevare" är en ganska bra inkomstkälla
kurserna kostar mellan 2-3000 kr per deltagare. Utgifterna är:

Ett par tomma ölburkar (lätt och roligt att ordna) (50 öre/st)
Ett par askar tändstickor (10-20 kr)
En billig kniv (Mora 2000 ca 150 kr)
Ett tändstål (Firesteel 79-119kr)
En kex choklad eller annat godis som belöning när de är klara (5kr/st)
Ev. mat när kursen avslutas för att de skall orka ta sig hem... (55-75kr/st)

Total kostnad för en elev är runt 300 kr...


stämmer inte helt våra kurser är på 1 vecka och vi tar 3500 kr, för att kursen ska gå runt överhuvud taget så krävs det minst 6 st deltagare och inte blir de några större slantar över och då är vi en ideell förening så våra arvoden täcker inte kostnaderna man har inför kursen och under kursen om man tittar på förlorad arbetsinkomst men i gen gälld så får man en massa erfarenheter.

ursäkta urspårningen från tråden. Ska man köpa en billig mora så inte köper man en av dom sämsta knivarna dom har gjort :wink:

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 jun 2009, 00:01 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
marja skrev:
stämmer inte helt våra kurser är på 1 vecka och vi tar 3500 kr, för att kursen ska gå runt överhuvud taget så krävs det minst 6 st deltagare och inte blir de några större slantar över och då är vi en ideell förening så våra arvoden täcker inte kostnaderna man har inför kursen och under kursen om man tittar på förlorad arbetsinkomst men i gen gälld så får man en massa erfarenheter.


Men för oss andra som inte tjänar 72.000 i månaden så är det en hyfsad inkomst för en veckas jobb ändå. Men om du hade tjänat betydligt mer pengar den veckan på ditt jobb så är det bara att gratulera dig för de andra veckor på året när du jobbar och kammar hem storkosingen.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 jun 2009, 02:24 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Genithos skrev:
marja skrev:
stämmer inte helt våra kurser är på 1 vecka och vi tar 3500 kr, för att kursen ska gå runt överhuvud taget så krävs det minst 6 st deltagare och inte blir de några större slantar över och då är vi en ideell förening så våra arvoden täcker inte kostnaderna man har inför kursen och under kursen om man tittar på förlorad arbetsinkomst men i gen gälld så får man en massa erfarenheter.


Men för oss andra som inte tjänar 72.000 i månaden så är det en hyfsad inkomst för en veckas jobb ändå. Men om du hade tjänat betydligt mer pengar den veckan på ditt jobb så är det bara att gratulera dig för de andra veckor på året när du jobbar och kammar hem storkosingen.


Hur räknar du då? Att det bara är en person som arbetar med det, inte lägger någon tid före den aktuella veckan, och dessutom tar alla pengarna svart?

Staten skall ha en rätt stor slant, och det är ofta rätt mycket förarbete för att hålla en bra utbildning. Och det är sällan ett enmansjobb.
När jag konsultate lite var jag tvungen att ha en timmtaxa på runt 500kr för att ha 100kr i näven när staten tagit sitt.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 jun 2009, 10:29 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
Citera:
Men för oss andra som inte tjänar 72.000 i månaden så är det en hyfsad inkomst för en veckas jobb ändå. Men om du hade tjänat betydligt mer pengar den veckan på ditt jobb så är det bara att gratulera dig för de andra veckor på året när du jobbar och kammar hem storkosingen.

Mitt arvode som kurs chef är 900 kr + mat och husrum och då tar förplaneringen inför kursen 40 timmar + 10 dagar= 240 timmar som vi är på grundkursen, det blir ingen hög timmersättning. men jag gör inte det här för pengar utan att få glädjen att sprida överlevnadsämnet.
det som kostar på en kurs är mat för deltagarna dom första dagarna, reseersättningar till instruktörer, vissa år så har vi varit tvungna att hyra mini buss och då har vi varit tvungna att skuta till från föreningen, mark hyra, mat efter kurs, husrum för återhämtning efter genomförd kurs.
sedan går det även åt en stor del pengar till införskaffande av utbildningsmateriel samt test utrustning som t ex. provtagnings stickor, blodsocker mätare. i år har vi införskaffat temp datalogger för att kunna logga temperaturer (var 4 minut) under utedygnen i bivak och utan för.
vi är en idieel förening så vi har inga vinstintressen utan vi vill bara utveckla överlevnadsämnet

men vist kör en kurs med den budgeten som föreslogs så har ni tjänat en hacka. berätta sedan hur nöjda deltagarna var efter kursen.

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 jun 2009, 12:59 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
jojjenda skrev:
Hur räknar du då? Att det bara är en person som arbetar med det, inte lägger någon tid före den aktuella veckan, och dessutom tar alla pengarna svart?


Vilka summor man betalar skatt för är ganska orelevant, ett företag brukar räkna bruttoinkomster i sin omsättning. Som egen företagare har man stora möjligheter för avdrag och inköp på firman dessutom.

marja skrev:
10 dagar=240 timmar


I ursprungstexten stod det att 3500 kr var för en vecka, men ok. Det jag kan protestera mot är att kurserna måste bli så fasansfullt avancerade med dyra(?) husrum efter kursen samt tekniska avancerade hjälpmedel som datalogger istället för att instruktören eller andra mäter med vanligt kvicksilver.

Jojjenda som skall på överlevnadsvecka nu i augusti, som jag tyvärr var tvungen att tacka nej på på grund av nytt jobb, kan ju fundera på vad de momenten har får göra kostar. När jag gjorde den kursen för många år sedan var det granris och en rå fisk samt extremt lite mat som inte kan kostat så mycket.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 jun 2009, 14:23 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
Citera:
I ursprungstexten stod det att 3500 kr var för en vecka, men ok. Det jag kan protestera mot är att kurserna måste bli så fasansfullt avancerade med dyra(?) husrum efter kursen samt tekniska avancerade hjälpmedel som datalogger istället för att instruktören eller andra mäter med vanligt kvicksilver.

instruktörerna är där i 10 dagar

att få någon att sitta och kontrollera temperatur var 4 minut dygnet runt tror jag blir svårt.

för att tjäna pengar så får man göra som dom som har ett namn och ta 30.000 kr för en vecka. men att bara ta 3500 för en vecka kommer ingen att bli fet på, möjligt om man bara är en instruktör men då sätts säkerheten ur spel för deltagarna. Det skulle även var möjligt om man håller kursen där man bor och alla instruktörer bor i närheten.

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 jun 2009, 15:01 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
marja skrev:
Ska man köpa en billig mora så inte köper man en av dom sämsta knivarna dom har gjort :wink:


:shock: Om du ska baktala min favvokniv, snälla starta en tråd om detta.

Jag har iaf aldrig lyckats hitta något att invända mot en 2000, men om du har vore det verkligen bra att känna till...! :shock:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet