Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Väderstreck o gamla hus
InläggPostat: sön 18 nov 2018, 22:04 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Är ingen ny uppenbarelse för mig men fascineras ändå över hur genomtänkt man resonerade när man förr slog ned bopålarna. Tänkesättet lever nog kvar i mångt o mkt även idag. Men nu handlar det nog mest om att fånga så mkt sol som möjligt på altanen. Med dagens ofta trånga tomter så är det nog inte alltid så lätt o finna optimala placeringar.

Gamla hus som ligger i Nord/sydlig riktning känns ofta genomtänkta med större fönster mot syd. Ofta kallskafferier mot norr. Har även stött på äldre större hus där det funnits sommar o vinterkök.

Är novis på ämnet så ge mig gärna mer kött på bena! :mrgreen: Dvs snappar gärna upp gammal livsvisdom o kunskap! Finns det fler fördelar eller var det bara något man gjorde av hävd?

Finns naturligtvis massor med hus som inte stämmer med mina tankar kanske pga sjöglimt/utsikt osv.....

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Väderstreck o gamla hus
InläggPostat: ons 21 nov 2018, 00:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag håller med om att det är intressant och fascinerande vilken kunskap man besatt förr. Bara en sådan sak som "Dalaknuten" en knuttimringsteknink som gjorde att huset blev stadigare och tätare ju mer timret torkade och "drog ihop sig" Husens placering präglades mycket av markens beskaffenhet. Hus och byggnader byggdes alltid på den del av marken som var "sämst" i den bemärkelsen att marken inte gick att använda för någon ekonomisk vinning. Att bygga på odlingsbar mark, var ett mycket stort "NO NO" förr i tiden (idag tyvärr praxis) Husets placering blev oftast på platser där berget gick i dagen eller på mycket mager jord.

I norr så byggdes hus och byar om möjligt uppe på höjder för att det blev fortare varmare där, än nere i dalsänkorna. I norra Sverige och i Finland är efterleden -vaara vanliga i ortsnamnen och detta betyder just "höjd" I Jämtland finns efterleden -kälen som också betyder höjd.

Även hela städer anlades med samma genomtänkta logik. Göteborg anlades på sankmark som inte gick att använda varken som betesmark eller odling. Samma sak med Östersund som är byggd på ett sluttande myrområde, något som i dag har börjat märkas, då en del byggnader har satt sig. Ett bra exempel är sjukhusets "höghusdel" där det redan för 30 år sedan, upptäcktes sprickor i väggarna upp till decimetern i storlek. På grund av detta, kan man ej längre använda helikopterplattan på taket då vibrationerna från rotorerna kan orsaka att sprickorna vidgas och sprider sig. I dag kanske man skulle fundera lite i samma banor som man gjorde förr. Det är mycket klokskap som försvunnit.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Väderstreck o gamla hus
InläggPostat: ons 21 nov 2018, 11:06 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Man byggde både bra och dåliga hus förr! Trivsamma och otrivsamma hus! Med bra tanke på väderstreck och dålig tanke på väderstreck. Jag skulle faktiskt tro att de flesta husen var ganska dåliga och otrivsamma med dagens mått mätt.

Men de gamla hus som finns kvar idag är i första hand bra och trivsamma hus. Dels är det de husen som hållit bra och dels var/är de husen attraktiva, kanske med bra lägen, och de har därför underhållits bra.

Om man tittar sig omkring idag och ser en massa gamla bra och attraktiva hus, så är det lätt att få för sig att man visste bättre hur man byggde hus förr. Men det är inte alls säkert. Det är nog snarare så att de flesta dåliga husen är borta och nästan bara de bra husen är kvar.

Eftersom det är de bra och mest attraktiva husen som finns kvar från förr kan det definitivt vara intressant att titta på dem för att se varför de var/är bra.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Väderstreck o gamla hus
InläggPostat: tor 22 nov 2018, 07:35 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jag har bott i tre hus i glesbygden som varit över 100 år gamla. Vad de har gemensamt är
- gavlar mot öster och väster
- dörr mot söder
- skorsten mitt i huset och genom takåsen
- byggda på mark som är högre upp än närliggande mark
- storstuga och kök i väster, sovkammare i öster

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet