Jag äger ingen egen BOL. mina tre BOL är i ingen prioriteringsordning:
* Sommarstuga, byggd som sommarstuga på 40-50 talet, elektrifierad och alla förelektrifierade resurser utom öppen spis borttagna. Drygt 50+10 kvadratmeter boyta. Mitt i stort sommarstugeområde och 1 meter över havsytan. 5000 kvadratmeter tomt. I Forsmarks kärnkraftverks inre riskområde (mindre än tio km fågelvägen från verket). Utmärkt tillflykt för lokala SHTF i hemstaden, inte förstahandsvalet vid TEOTWAWKI. Borrad brunn med elektrisk pump. Finns ett antal handpumpade brunnar med bra vatten i området.
* Trettiotals villa i trä med dubbelgarage i betong. Huset 140 kvadrat plus 70 kvadrat källare. tomt 1600 kvadrat. Huset värms med ved, hygglig värmefördelning utan cirkulationspump, jag skall köpa omvandlare till cirkulationspumpen så att den kan drivas från bilbatterier vid kortare elbortfall vintertid. Vedkamin med kokplatta i ett rum, förberedd skorstenspipa för kamin eller spis i köket. Gott om äpplen och rabarber, i övrigt inte odlat på närmare tio år. Mitt i mindre brukssamhälle. Familjen etablerad på orten sedan 33 år.
* Hos släkting utanför större brukssamhälle. borrad brunn, jag tror det finns en äldre brunn på gården. jordkällare. Boningshus på över 200 kvadratmeter plus lägenhet i uthus. Huset vedvärmt plus vedspis i köket plus kakelugn i salongen. Bra uthus, 8-10 hektar åker och hagar. köps snart upp ytterligare lika mycket mark. Dessvärre lite eller ingen skog. Ved för två till tre år alltid på plats. Hyggligt men inte väl fyllda matförråd. kommer jag dit med bil så för jag med mig mer mat än jag behöver för ett år och blir alltså en matmässig tillgång snarare än belastning. Hushållet väl etablerat i lokalsamhället och har tillgång till egna och goda grannars jordbruksredskap och kompetens för uppodling av markerna. Travhästarna knappast idealiska för att dra jordbruksredskap när farmartankarna är tömda, men bättre än inget.
Platsen sannolik tillflykt för åtskilliga andra ur släkten vilket ger fördelar och nackdelar förknippade med en grupp på 10-20 personer.
Husets Herre har grundläggande vapengarderob. Jag kommer att ha med min likaledes grundläggande vapengarderob så jakt och skadedjurshantering kommer att kunna skötas tämligen väl (problem med Gäss, men gäss platsar fint i grytan efter att ha sänkts med en .222, en 6,5 eller en svärm hagel). Utmärkt tillflykt såväl vid SHTF som vid TEOTWAWKI.
En typ av tillflykt jag gärna vill ha, men kanske inte ända uppe i Ånge, hellre då i gästrikland eller södra dalarna är enligt nedan.
http://www.rekonstruktion.com/berg/