Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BOL i bilder!
InläggPostat: ons 06 jul 2011, 10:21 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

Hur ser er BOL ut? Skulle vilja få se lite bilder, länkar och inspiration inför mitt kommande bygge eller köp.

Har inte bestämt mig hur stort. Det finns för och nackdelar med för stort respektive för litet eller om boendet ska vara under jord.

En relativt stor totalbudget finns. Hjälp mig sätta sprätt på pengarna! :oops:

Bild

Bilden från TV-serien Lost

Inläggsrubrik: Re: BOL i bilder!
InläggPostat: ons 06 jul 2011, 13:08 
Chefen

Jag äger ingen egen BOL. mina tre BOL är i ingen prioriteringsordning:
* Sommarstuga, byggd som sommarstuga på 40-50 talet, elektrifierad och alla förelektrifierade resurser utom öppen spis borttagna. Drygt 50+10 kvadratmeter boyta. Mitt i stort sommarstugeområde och 1 meter över havsytan. 5000 kvadratmeter tomt. I Forsmarks kärnkraftverks inre riskområde (mindre än tio km fågelvägen från verket). Utmärkt tillflykt för lokala SHTF i hemstaden, inte förstahandsvalet vid TEOTWAWKI. Borrad brunn med elektrisk pump. Finns ett antal handpumpade brunnar med bra vatten i området.

* Trettiotals villa i trä med dubbelgarage i betong. Huset 140 kvadrat plus 70 kvadrat källare. tomt 1600 kvadrat. Huset värms med ved, hygglig värmefördelning utan cirkulationspump, jag skall köpa omvandlare till cirkulationspumpen så att den kan drivas från bilbatterier vid kortare elbortfall vintertid. Vedkamin med kokplatta i ett rum, förberedd skorstenspipa för kamin eller spis i köket. Gott om äpplen och rabarber, i övrigt inte odlat på närmare tio år. Mitt i mindre brukssamhälle. Familjen etablerad på orten sedan 33 år.

* Hos släkting utanför större brukssamhälle. borrad brunn, jag tror det finns en äldre brunn på gården. jordkällare. Boningshus på över 200 kvadratmeter plus lägenhet i uthus. Huset vedvärmt plus vedspis i köket plus kakelugn i salongen. Bra uthus, 8-10 hektar åker och hagar. köps snart upp ytterligare lika mycket mark. Dessvärre lite eller ingen skog. Ved för två till tre år alltid på plats. Hyggligt men inte väl fyllda matförråd. kommer jag dit med bil så för jag med mig mer mat än jag behöver för ett år och blir alltså en matmässig tillgång snarare än belastning. Hushållet väl etablerat i lokalsamhället och har tillgång till egna och goda grannars jordbruksredskap och kompetens för uppodling av markerna. Travhästarna knappast idealiska för att dra jordbruksredskap när farmartankarna är tömda, men bättre än inget.
Platsen sannolik tillflykt för åtskilliga andra ur släkten vilket ger fördelar och nackdelar förknippade med en grupp på 10-20 personer.
Husets Herre har grundläggande vapengarderob. Jag kommer att ha med min likaledes grundläggande vapengarderob så jakt och skadedjurshantering kommer att kunna skötas tämligen väl (problem med Gäss, men gäss platsar fint i grytan efter att ha sänkts med en .222, en 6,5 eller en svärm hagel). Utmärkt tillflykt såväl vid SHTF som vid TEOTWAWKI.

En typ av tillflykt jag gärna vill ha, men kanske inte ända uppe i Ånge, hellre då i gästrikland eller södra dalarna är enligt nedan.

http://www.rekonstruktion.com/berg/

Den förberedde överlever.

InläggPostat: ons 06 jul 2011, 13:13 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Her er et av mine. Langt fra bilvei, og nærmeste bebyggelse. Bildet er tatt nå i helgen. Øvet meg på å fyre petromax ++ :

Det går inte att lägga in bilder direkt på forumet, de måste läggas på annan plats och länkas till. Sprithitler /Mod

InläggPostat: ons 06 jul 2011, 20:57 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Bild

Glemmer hvordan jeg gjør dette med lenker hver gang :roll:
Her kommer bildet:

InläggPostat: ons 06 jul 2011, 22:16 
Omega man
Användarvisningsbild

Bild

Jag har redan lämnat lägenheten i staden och stuckit iväg till min BOL.

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 22:13 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

Tack för bilder och info.

Idag har familjen några hus spridda i mellansverige och Stockholms skärgård. Flera är bra eller dugliga som BOL, men kan bli väldigt dåliga beroende på vad som händer och när i världen och Sverige. Därför har jag en fundering om med ett nybygge av ett hus med en dold källare som ska fungera som större bunker. Avskiljt och med mycket mark. Fördelen med ett hus är att jag kan få med mig flickvännen till "landet" och då samtidigt ha lite användning av huset. Dessutom är det en investering. Bygger eller köper man något riktigt extremt kan det kanske vara svårare att sälja. Men inte helt otänkbart ändå. Kanske något enkelt, men extremt - då är det inte lika kinkigt ekonomiskt. Har också kikat på lite olika containerlösningar. Funderar vidare...

Har även tittat på att köpa ett ställe utrikes. Med det är känns för instabilt och svårkalkylerat. Det som verkar bra idag kanske blir en omöjlighet att ta sig till när det stökat till sig. Den dagen det blir aktuellt får man se vart man kan och vill åka.

Har även kikat på den stora atombombssäkra bunkern i länken tidigare i tråden, men även om jag tar ut de ekonomiska svängarna rejält. Blir det nog rätt dyrt att göra i ordning, hålla stället igång och uppvärmt. Sen känns det lite "overkill" med 800 kvm. Dessutom välkänt över hela Internet och inte så mycket mark jag önskar. Gissar att min flickvän blir min ex-flickvän i samma sekund jag köper bunkern. :nono:

Men att göra affärsidé av A-bunkern och sälja "överlevnadsandelar". Nä... Det får någon annan driftig entreprenör göra. Någon här på forumet kanske?
(Exempel 150 personer som betalar 200 000 SEK ger 30 miljoner. Det borde gå att sälja in som idé...)

InläggPostat: sön 09 okt 2011, 21:40 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Är man inte inne på forumet så ofta så kanske man får kommentera på gamla trådar...Utah shelter system var nyligen på the survival podcast och pratade om skyddsrum.
De hade en del förbehåll för det här med begravda containers.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ]