Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 16:32 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 22:38
Inlägg: 20
Ort: väster
Jag har länge varit intresserad av en ultimat BOL och tittat på de flesta
lösningar, allt från vanliga fastigheter till bergrum.
Men då denna typ av fastighet ska stå emot alla typer av scenarier har det endast
varit bergrum som uppfyllt mina kriterier. Har dock efter en hel del efterforskningar
kommit fram till att detta är en omöjlig BOL. Dels på grund av den enorma kostnaden
för ett bergrum och dels på grund av att Försvarsmakten (alternativt Ryssland)
högst troligt kommer beslagta denna typ av fastigheter vid ett fullskaligt krig.
Så det alternativet som kvarstog var att konstruera en egen BOL och jag tittade på lite olika lösningar.

Var länge inne på att köpa ett par 40 fots containrar och svetsa ihop till en större modul
för att sedan täckas med cement. Detta alternativet föll dock när jag insåg att denna stålkonstruktion
är extremt skör och rostar sönder efter ett par år i marken.
La helt dessa planer på is tills jag läste om Bahnhofs nya serverhall i pansarstål
(http://www.nyteknik.se/bygg/bergrum-ers ... er-6419587)

Dessa moduler är byggda av vad SSAB kallar världens starkaste pansar. här är en liten film på hur
dom ser ut inuti http://mdcstockholm.se/filestorage/BMDC.mp4
Då en sån här lösning går att beställa från SSAB utan själva serverfuktionen ( fläktar, inredning osv )
och utan luftslussdörren ( kan bli jobbigt om elen går ) så ser jag det som en perfekt BOL.
SSAB påstår att dessa ska vara billigare än ett bergrum och bergrum går för runt 1000kr/kvm ( Antar att dom räknar så)
då bör ju 2st 40 fots inte bli så extremt dyrt ?
Sen springer väl priset iväg om man ska ha nån konstruktion med stege ner till den och självklart en nödutgång.
Kan tänka mig att priset går ner om man är några stycken som går ihop och beställer flera.

Ser framför mig att denna typ av anläggning grävs ner hyfsat nära en sjö (obegränsad tillgång till vatten)
och med inkoppling av vattenfilter,ventilation,avlopp,solceller, generator och diverse annat så bör den
kunna vara hyfsat självförsörjade Om man räknar bort förnödenheter.
En ide är att man skulle kunna sätta en vanlig begagnad container på markplan som underlättar för solceller,
ventilation osv. Men först ska man väl hitta billig mark (runt 100tkr) där grundvattennivån är
tillräckligt låg.
Är vvs montör och har hyfsad kunskap inom el och ventilation så all installation kan jag
sköta själv. Min gissning är att detta projekt lär landa kring 200-240tkr.
så vad tror ni är detta genomförbart ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 17:27 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Tycker dock att du inte skall räkna bort idéen med att gräva ner containers allt för snabbt.
De klarar inte att du lägger cement direkt på dem men om du bygger ett bärande lager (utifrån kantstolparna) uppåt och åt sidorna så är det inget problem alls att gräva ner och täcka över dem.
Klarar du av att svetsa ihop containers så kan du själv bygga den bärande konstruktionen och behöver inte ta in folk för att lösa det åt dig.
Dessutom är sjötransporter bra mycket sämre klimat än ett hål i marken för en container. Saltvatten får det mesta att rosta mycket snabbt.
Problemet med rost löser man enkelt genom att installera offeranoder av magnesium, kostar inte allt för mycket och kan hämtas hos företag som sysslar med containervård.


Funderingen på bygge med pansarplåt är klart genomförbar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 18:24 
Hej Mrupert och välkommen till forumet.

Tack för länken som ser ut riktigt bra. Med tanke på att den är konstruerad av pansarplåt så är den bästa lösningen att ha den delvis ovan marken och bygga BOL runtom den och denne skulle fungera som skyddsrum eller rentav Panic Room. Enligt mig synd att gräva ner den.

När man gräver ner och inte räknar med direktträff så är jorden ovanför och hur djupt nere man är viktigare än att ha pansarplåt. Flesta färdiga system som säljs i USA är närmast att beskriva som korrugerat plåt i form av rör.

Lite tips för den som är intresserad av ämnet, verkar vara någon typ av teknisk manual som finns att ladda ner från nättet:
https://bayanbox.ir/view/81231753767701 ... 170549.pdf


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 19:45 
Läste om texten och uppskattningen att bergrum går för runt 1000 kr för kvm? Här hos oss så kostar bostadsrätter cirka 15k per kvm. Den siffran är väldigt fel och tror att någon här på forumet kan informera oss bättre om kostnaden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 19:57 
dom där var gjorda i 6mm armox, jag skulle kalla det splitterskyddat, men tål inte ens en förlupen kula från älgjakten

för ens koll på priset kan man börja räkna, men enklast är ungefär priserna på nya containrar, det är nästan som materialkostnaden här

för 25kkr får man 14.4 kvadrat, säg 1800 kr per kvadratmeter

vill man ha rostskyddat kan man kolla lite på ren cortenplåt med, eller tunn rostfri

problemen med allt sådant är att jordtrycker är in från sidorna med, men en container tål mycket ovanifrån och en del från sidorn tack vare strukturen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 20:16 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 22:38
Inlägg: 20
Ort: väster
Priset har jag baserat på dom två bergrum som finns här http://www.fortv.se/sv/till-salu/Salda-objekt1/. tål inte ens en förlupen kula från älgjakten ? SSAB påstår att den ska klara angrepp från skjutvapen, sprängämnen och skärbrännare ? fast skjutvapen kan ju betyda vilken kaliber som helst.
Ja en bostadsrätt hos mig kostar 60k /kvm men kanske kostar 200 kr /kvm att bygga. blir en väldigt konstig jämförelse, jag var inne på en vanlig sjöcontainer men dom är väldigt tunna och är endast konstruerade att stå emot rost ett par år, tror standarden ligger på 36 månader.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 20:49 
mrupert skrev:
Priset har jag baserat på dom två bergrum som finns här http://www.fortv.se/sv/till-salu/Salda-objekt1/. tål inte ens en förlupen kula från älgjakten ? SSAB påstår att den ska klara angrepp från skjutvapen, sprängämnen och skärbrännare ? fast skjutvapen kan ju betyda vilken kaliber som helst.
Ja en bostadsrätt hos mig kostar 60k /kvm men kanske kostar 200 kr /kvm att bygga. blir en väldigt konstig jämförelse, jag var inne på en vanlig sjöcontainer men dom är väldigt tunna och är endast konstruerade att stå emot rost ett par år, tror standarden ligger på 36 månader.


Det blir svårt att räkna så kanske iom oftast ingår mark runtom. Men skulle man säga att det är bara fastigheten som kostar 3750000 och den har 800 kvm så skulle man betala lite runt 4600 kr per kvm.
Men det blir helt fel iom plötsligt det betyder att mindre bergrum runt 300 kvm skulle kosta 300000 kronor och det finns helt enkelt inte idag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 20:53 
Kan säga att jag har ihop med Grym och några andra testat olika pansarplåt och vi har det svart på vitt vad olika plåt klarar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 21:39 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 22:38
Inlägg: 20
Ort: väster
Jag kan mycket väl tänka mig att 6mm pansar inte klarar nån tyngre kaliber men det är väl inte det jag är ute efter i första hand. Mer korrisionsskyddet vilket
jag iofs bara antar är bra mycket bättre än vanligt stål ? Har även sett dom amerikanska lösningarna med tunn plåt tub och det ser livsfarligt ut i mina ögon.
Plast skulle ju vara en lösning vad gäller rost med då tappar du helt skydd mot allt annat. Ni som har testat lite olika pansar kanske har koll på kilopriset ?
så kan man få en uppskattning om var priset för en container kan landa på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 22:21 
ska man ner i backen är skyddet marken runt om, det är det bästa man kan ha

om man tar container kan man om marken är vettig, läs torr, och dränerad, så kan man ha en vanlig container och man gör som på en källare ex platonmatta


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 10:40 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Jag hörde häromdagen en prisuppgift i annat sammanhang att det kostar ca 3000 kr / kubik berg man tar ut.
Så om 3 meter högt blir det ca 10 kkr / m2 att spränga ut. Och då talar vi nog om du spränger ca 100 m2 och mer.

Cement har högt pH och skyddar plåt från korrosion. Så en stålcontainer som är helt inbäddad från alla hörn i ett lager cement
bör klara sig mycket bättre än vad det skulle utan. Jag tror man kan sätta upp ordentliga träbalkar på insidan av en container för att stärka upp den.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 17:53 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 22:38
Inlägg: 20
Ort: väster
Jag tror inte bahnhof hade några planer på att bygga ett bergrum, alternativet var nog att köpa så vi pratar 1000 kr/kvm.
Såg ett pris på 12 300 kr/ton hos SSAB.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 17:58 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 22:38
Inlägg: 20
Ort: väster
En container ska väga 8 ton så då pratar vi lite drygt 100 000kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 18:09 
http://www.containerhandel.com/standardcontainrar/sjocontainer.html

2.2 och 3.9 ton för 20 fot och 40 fot's


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 18:12 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Varför pansarplåt och containrar? Det använder man väl om ditt skydd ska vara transportabelt!

En armerad, typ betongbunker byggd som en vanlig källarvåning och sen övertäckt med fyllnadsmassa.
Då kan du ha dränering och isolera bottenplattan och väggarna/taket, som när man bygger en vanlig källarvåning under jord. Ventilation, reservutgångar, rökrör mm ska sen till.
Lite lättare och framför allt trevligare att vistas ioch att planera om du gör så.

Jag tror att du inte väcker så mycket uppmärksamhet från omgivningen heller om du gör så.....

Googla "skyddsrum ritning" så får du många bra tips.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet