Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Leva smått och gott
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 15:50 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Nu ska jag snart börja mitt nästa stora projekt, att renovera ett fallfärdigt ruckel som varit obebott sedan slutet av 60-talet.
Egentligen skulle det nog vara bättre att riva ner allt och bygga nytt men där är vi inte överens jag och resten av familjen och då får det bli så här.
Bild
Det är 46 kvm per plan men en smart planlösning som är värd att bevara. Jag gillar smarta lösningar för en kompakt livsstil. Ett litet hus är lättare att värma upp och går fortare att värma upp. Skulle tro att det kommer att ta en så där 1500 timmar innan det blir klart :hm:
Finns mycket inspiration att hämta inom "Tiny House" rörelsen, t ex http://www.countryliving.com/homes/real-estate/tiny-house#slide-1 och då är ju det här ett jättehus i jämförelse.
Första funderingen rör uppvärmningen. Det finns vattenburen värme som installerades under 50-talet men som jag tänkte kasta ut till förmån till kaminer och luftvärmeväxlare (så länge det finns el). Tanken är minsta möjliga krångel och största möjliga flexibilitet och uthållighet.

Nu vill jag ha glada tillrop och förslag!! :mrgreen:

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 15:57 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Här är planritningen och alkoven på ritningen finns inte utan allt är ett stort kök.
Bild

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 16:37 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
Prio 1 är taket. Håller taket tätt håller dessa hus i en evighet. Omvänt gäller - har taket läckt länge är det tveksamt om renovering är försvarbar. Veranda/farstutaket är också lämpligt att ta tidigt eftersom det kan läcka in vid dörren.

Köp en Speedheater (IR-värmare) om du skall renovera fönstren, det spar en massa tid och rutor. Virket i gamla fönster brukar hålla mycket länge till skillnad från skiten (balsa?) som de stoppar in i moderna... Glasa ur, skarva i ev rötskadade delar, olja in och måla med alkydolja (ingen vattenbaserad skit...).

Hugg ned träden närmast huset. Blir bara skit i hängrännor, mossa på taket, risk för stormfällning, mm.

Sätt in flexrör i skorstenen så slipper du oroa dig för brand när det skall eldas mycket. Kostar typ 15k.

Öppna upp ventilationshål i torpargrunden. Om det har ruttnat nedifrån får du bryta upp alla golv och lägga in nytt.

Lycka till!

PS. 1500 h är nog en första delbetalning... :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 16:41 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
ser ju klockrent ut.. :D är det en större tomt? ser ju ut att finnas en del ved.. storleken är nog inga bekymmer alls. hur många är ni i familjen? två rum på övervåningen?

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 17:55 
Glatt tillrop!!

Sen undrar jag över alkoven. Varför? Sovställen placerar du väl uppe och om alkoven ska vara till något annat än skafferi ser jag ingen anledning. Ett stort kök är alltid bra, det är (bland mina bekanta) ändå alltid där man samlas.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 18:14 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Skitbra hustyp! Grattis :-)

Skulle också behålla vattenburen värme, fint som fan med vattenmantlad vedspis och ackumulatortankar.
I ett SHTF läge där systemet är uttjänt så är det bara att koppla ur vattnet.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 19:31 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Där kan du få byta en eller två stockar nertill, bygga nytt tak, bygga nytt golv i nedervåningen, räta upp väggarna, tilläggsisolera och renovera alla fönster. Sen sitter du med en kåk som behöver dubbelt så mycket energi att hålla varm jämfört med en ny, men är dubbelt trivsammare.
Grattis!

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 22:21 
såg riktigt trevligt ut
en sådan men med moderna isolering är vad jag vill ha
speciellt om man vintertid kan ha överbvåningen halvkall

om radiatorerna är ok så hadde jag behållt dom

men allt beror på hur mycket renovering du tänkt göra, om det går så lågt att du gör om allt, med isolering, tätskickt och
rubbet hadde jag velat ha både kaminer och golvvärme, då med glykol i slingorna


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 11:40 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 23 apr 2011, 23:28
Inlägg: 126
Ort: södra Sverige
Jag tycker det ser ut som ett ruckel. Du kommer att ha att göra under en lång tid, underskatta inte tiden att renovera huset. Hoppas inte det finns så mycket mögel och ruttna plankor.
Ser ut som en fin hustyp dock.

_________________
Blessed is he who expects something, since he will be prepared.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 14:03 
man får nog gå ordentelig hussyn, med kniv och känna efter, men om taket klarat sig så kan ett gammalt hus ha verkligen gott virke i sig och då klara mer än vad man tror


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 19:42 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Taket har klarat sig mycket bra. Det är bara runt skorstenen som det är lite skadat. I övrigt är det så pass bra att det inte är nåt som behöver göras akut. Jag kommer ändå att ta tag i det rätt tidigt och sätta nytt underlagstak och göra det ordentligt.

Mest akut är det runt farstukvisten där taket har rasat in och jag tänker riva bort alltihop och se hur mycket som behöver bytas av syllstocken.

Huset står på torr pinnmo och det lutar bort från huset åt alla håll, även om det inte syns så tydligt på bilden. Vi ska ta bort golvet och gräva ur, isolera och gjuta en platta istället. Jag funderar lite på hur jag ska göra med anslutningen mot befintlig torpargrund så att det inte blir några problem med det på sikt. Och ja jag funderar på lägga vattenburen golvvärme.

Fönstren är i hyfsat bra skick och virket är senväxt norrländsk fura vilket gör att det lönar sig att renovera dem. Ytterpanelen är också i förvånansvärt bra skick. Det är bara en hackspett som har varit där och hackat upp ett par hål. Jag vet inte hur jag ska göra med tilläggsisolering än för väggarna är bara 5".

Skorstenen är ett okänt kapitel så det återstår att besikta.

Det finns en matkällare som idag är fylld med bråte men det är ju bara att skotta ur och fixa till.

Vi har varit inne i huset flera gånger och det luktar friskt och torrt därinne och det är ett gott tecken.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 20:19 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 16:16
Inlägg: 92
Vi har som BOL och tidsvis boende 3 hus. Ett vi hyr ut som är nyrenoverat och en gäststuga från 70 talet som är den modernaste.

Familjen bor då i ett hus som enligt kyrkoböckerna byggdes runt 1700 talet. I det huset finns en öppen kamin. Men det som drar bort mest värme är ju fönstren. Tar bort ca 40% då det endast är 1 rutiga (inte dubbla som är standard idag) och golvet som är av trä som inte är helt tämpt vilket gör att kall luft kommer in. Så det viktagaste är en redig kamin och täta fönster,golv,tak!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 23:18 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Rakkuraj skrev:
Taket har klarat sig mycket bra. Det är bara runt skorstenen som det är lite skadat. I övrigt är det så pass bra att det inte är nåt som behöver göras akut. Jag kommer ändå att ta tag i det rätt tidigt och sätta nytt underlagstak och göra det ordentligt.

Mest akut är det runt farstukvisten där taket har rasat in och jag tänker riva bort alltihop och se hur mycket som behöver bytas av syllstocken.

Huset står på torr pinnmo och det lutar bort från huset åt alla håll, även om det inte syns så tydligt på bilden. Vi ska ta bort golvet och gräva ur, isolera och gjuta en platta istället. Jag funderar lite på hur jag ska göra med anslutningen mot befintlig torpargrund så att det inte blir några problem med det på sikt. Och ja jag funderar på lägga vattenburen golvvärme.

Fönstren är i hyfsat bra skick och virket är senväxt norrländsk fura vilket gör att det lönar sig att renovera dem. Ytterpanelen är också i förvånansvärt bra skick. Det är bara en hackspett som har varit där och hackat upp ett par hål. Jag vet inte hur jag ska göra med tilläggsisolering än för väggarna är bara 5".

Skorstenen är ett okänt kapitel så det återstår att besikta.

Det finns en matkällare som idag är fylld med bråte men det är ju bara att skotta ur och fixa till.

Vi har varit inne i huset flera gånger och det luktar friskt och torrt därinne och det är ett gott tecken.


Låter kanonbra!

Ang plattan, vet inte om jag förstod exakt hur du menade men var ytterst försiktig med att förändra basförutsättningarna för husets funktion om du inte har örnkoll på vad du gör.

Ang tilläggsisolering så är det där riktigt stökigt. Huset är byggt för att ha en ångpunkt/daggpunkt på ett visst djup och isolering förändrar detta radikalt ihop med att du nu har material som faktiskt klarar att bufra fukt nya material gör inte det. I princip så kan man säga att om du tilläggsisolerar med något modernt material så bör du även tillse att du har undertryck i huset via mekanisk frånluft ihop med ångbroms på insidan. Vilket inte kommer fungera om du tappar suget från frånluftsfläkten... i det läget börjar det "regna" inne i väggen. Återstår då att använda material som kan buffra fukt, tex någon variant på cellulosafiber/papperskross. Dessa behöver dock ett utmärkt klimatskydd om de placeras på utsidan.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: fre 02 jan 2015, 09:27 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Derzu Uzala skrev:
Ang tilläggsisolering så är det där riktigt stökigt. Huset är byggt för att ha en ångpunkt/daggpunkt på ett visst djup och isolering förändrar detta radikalt ihop med att du nu har material som faktiskt klarar att bufra fukt nya material gör inte det. I princip så kan man säga att om du tilläggsisolerar med något modernt material så bör du även tillse att du har undertryck i huset via mekanisk frånluft ihop med ångbroms på insidan. Vilket inte kommer fungera om du tappar suget från frånluftsfläkten... i det läget börjar det "regna" inne i väggen. Återstår då att använda material som kan buffra fukt, tex någon variant på cellulosafiber/papperskross. Dessa behöver dock ett utmärkt klimatskydd om de placeras på utsidan.

Tex. 50mm vindskyddskiva på utsidan. 22x100 liggande och 50x50 stående på insidan, våtsprutad cellull och 13mm gipsskiva. Nya rör för el kan dras i reglingen på insidan. Ingen ångspärr.
Cellullen andas och borsyran skyddar både isolering och kringliggande trä mot röta. Frånluftsfläkt behövs.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: fre 02 jan 2015, 23:06 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Är det inte tänkt som permanentboende hade jag varit försiktig med förändringar. Huset är gammalt och byggt som en enhet med beprövade metoder, vilket bevisligen fått det att klara sig länge. Finns vattenburen värme så behåll denna och koppla till en modern kökspanna. Värmdrördimensionen är förmodligen grov på 50-talsvis och klarar lite mer än dagens rörsystem, kanske är det till och med självcirkulation? Lägg pengarna som du tänkt isolera för på ved istället, det kan bli billigare på sikt när huset inte ruttnar innifrån.

Behåll men renovera grunden så att du återställer originalfunktion, tex med mullbänkar, det finns bra böcker om detta. Ska du absolut modernisera tycker jag du ska strunta i att gjuta utan ta bort golvet, skyffla ut jord, på med duk och sedan makadam som du kompakterar med maskin. På detta isolering och sedan reglar och golv.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet