Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 21:52 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 11 jan 2017, 21:22
Inlägg: 12
Vad är det för skillnad på äggpulver och äggprotein?

Äggpulver är ju så mycket dyrare än äggprotein, så det måste ju bero på något.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 21:56 
Jag tror att äggpulver är hela ägg (det vet jag) medan äggprotein (här kommer tron) är bara vitan eller utvunnet ur vitan. Vitan består ju mest av protein medan gulan består av fett och massa annat gojs.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 22:14 
Äggprotein hittar man för cirka 270 kr per kg.
Äggpulver från Kronägg kan jag köpa via mina kontakter för 145 kr kg men då måste jag köpa 20 kg.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 22:33 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 11 jan 2017, 21:22
Inlägg: 12
MulenDag skrev:
Jag tror att äggpulver är hela ägg (det vet jag) medan äggprotein (här kommer tron) är bara vitan eller utvunnet ur vitan. Vitan består ju mest av protein medan gulan består av fett och massa annat gojs.

/MD

Ja det finns äggprotein med bara vitan men det finns även äggprotein på hela ägg och på bara gulan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 22:39 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 11 jan 2017, 21:22
Inlägg: 12
T-72 skrev:
Äggprotein hittar man för cirka 270 kr per kg.
Äggpulver från Kronägg kan jag köpa via mina kontakter för 145 kr kg men då måste jag köpa 20 kg.

Jag har hittat äggprotein för 179:-kg på myprotein.se
Men det var ju väldigt billigt kilopris på mastrodonförpackningen, 20 kilo. För mig som är singel så tar det 2 år att äta upp det. Synd att man inte kan köpa mindre förpackningar på 5 kilo t ex.

Men jag undrar vilken skillnaden är på äggproteinpulver och äggpulver. Kanske det är samma sak när allt kommer omkring.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 09:12 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
annkristin skrev:
T-72 skrev:
Äggprotein hittar man för cirka 270 kr per kg.
Äggpulver från Kronägg kan jag köpa via mina kontakter för 145 kr kg men då måste jag köpa 20 kg.

Jag har hittat äggprotein för 179:-kg på myprotein.se
Men det var ju väldigt billigt kilopris på mastrodonförpackningen, 20 kilo. För mig som är singel så tar det 2 år att äta upp det. Synd att man inte kan köpa mindre förpackningar på 5 kilo t ex.

Men jag undrar vilken skillnaden är på äggproteinpulver och äggpulver. Kanske det är samma sak när allt kommer omkring.


(Tack för länken. Jordnöttsmör 55kr/kg är taget)

Får för mig att "Äggprotein" är mer en träningsprodukt och säkert avfettat eller liknande medans äggpulver mer är en konditoriprodukt.

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 11:26 
För mig med stor familj tar nog två månader att äta upp det. Vi hade just nu proteinrik frukost med omelet på 15 ägg :lol: ...pojkarna växer och tränar hårt.

179 kr kg är bra pris om man inte behöver packa om och tänka på kontamineringen. Det hade jag satsat på.

Äggprotein är onödig dyr och extremprodukt för några få som behöver det. Vid SHTF vill man ha både proteinet och fettet. Nej, ägg verkar inte öka kolesterol värdena utom hos någon liten del av befolkningen och då har man ändå större problem än kolesterol.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 13:15 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 11 jan 2017, 21:22
Inlägg: 12
(Tack för länken. Jordnöttsmör 55kr/kg är taget)

Får för mig att "Äggprotein" är mer en träningsprodukt och säkert avfettat eller liknande medans äggpulver mer är en konditoriprodukt.[/quote]

Ja det stämmer nog. Jag tänker att proteinpulvret i så fall är mer hållbart. Man kan ju lägga till kokosfett när man ska äta det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 13:22 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 11 jan 2017, 21:22
Inlägg: 12
T-72 skrev:
För mig med stor familj tar nog två månader att äta upp det. Vi hade just nu proteinrik frukost med omelet på 15 ägg :lol: ...pojkarna växer och tränar hårt.

179 kr kg är bra pris om man inte behöver packa om och tänka på kontamineringen. Det hade jag satsat på.

Äggprotein är onödig dyr och extremprodukt för några få som behöver det. Vid SHTF vill man ha både proteinet och fettet. Nej, ägg verkar inte öka kolesterol värdena utom hos någon liten del av befolkningen och då har man ändå större problem än kolesterol.


Jag äter ju nu tre ägg varje dag så jag tänker satsa på pulver, kanske pröva också att torka eget. Jag tror nog att äggpulver ger mer värdefull näring än äggproteinpulvret. Men köper man kilovis äggpulver så blir det för dyrt. Jag får väl komplettera med kokosfett.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 15:59 
Heläggpulver Näringsdeklaration per 100 gram: protein 48 g, fett 41 g, kolhydrat 3,5 g. Energi per 100 gram: 2450 kJ / 585 kcal

Innehållet i produkter som kallas "Äggprotein" kan variera. I vissa fall är fetthalten mycket låg och innehåller nästan uteslutande protein. I andra fall är det nästan som äggpulver och ibland även tillsatt diverse tillsatser för smak färg och hållbarhet. Mer processat mao. Och innehållet kan variera vilt mellan tillverkare.

Priserna varierar också vilt, så det är svårt att säga vilken produkt som ger mest protein per krona.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: äggprotein kontra äggpulver
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 17:52 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 11 jan 2017, 21:22
Inlägg: 12
Skogsbonde skrev:
Heläggpulver Näringsdeklaration per 100 gram: protein 48 g, fett 41 g, kolhydrat 3,5 g. Energi per 100 gram: 2450 kJ / 585 kcal

Innehållet i produkter som kallas "Äggprotein" kan variera. I vissa fall är fetthalten mycket låg och innehåller nästan uteslutande protein. I andra fall är det nästan som äggpulver och ibland även tillsatt diverse tillsatser för smak färg och hållbarhet. Mer processat mao. Och innehållet kan variera vilt mellan tillverkare.

Priserna varierar också vilt, så det är svårt att säga vilken produkt som ger mest protein per krona.


Det verkar som att den näringsdeklarationen som du redovisar här stämmer bra överens med innehållet i proteinpulvret på helt ägg hos myprotein.se som ser ut så här:

Per 30g:
Energi: 174.0kcal
Energi: 724.5kJ
Protein (befintlig form): 14.4g
Fett: 11.4g
Kolhydrater: 1.1g

Det avgör saken. jag fortsätter med det billiga pulvret. :P


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet