Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 09:14 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Tips på framtidsmat/prepp/survival/MRE substitut osv
Själv provat detta genom annan medlem på forumet helt klart godkänd.
Inget samarbete
https://www.swejoy.se/produktor/alla-ar ... shake.html
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2 ... 8160_n.jpg

Plenny Shake
60 SEK
1 Påse = 3 Måltider (2112 Kalorier) = ditt fulla dagsbehov.
1 Måltid innehåller 1/3 av ditt dagsbehov och kostar 20 SEK (60 SEK per påse, billigare vid större köp)

MÄNGDRABATT
0-9= 60 SEK / Påse
10-30 = 55 SEK / Påse
30+ = 50 SEK / Påse

Vid intresse finns rabattkod just nu på 10% ange nedan
shurdasquad

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 11:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Intressant, även om man ruttnar på pulver i långa loppet kan ett lagom stort lager vara av intresse. Vet du vad hållbarheten är på dessa produkter?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 11:38 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
runt året i tillverkat till bäst före plus minus

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 12:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ok, det var ju, i mina ögon, ingen strålande lagringstid. Ett mindre lager för att klara någon dag kan man ju hålla sig med då kanske, men inte mycket mer om man inte älskar pulvermat (tänker rotation).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 12:29 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
1 Påse = 3 Måltider (2112 Kalorier) = ditt fulla dagsbehov.
Mm, kanske om man väger strax under 70kg och är inaktiv i sin vardag.
Jag ligger i energibalans och är viktstabil på ca 3000 kcal. Jag kan tänka mig att i ett scenario där jag skulle behöva leva på pulverpåsar kommer mitt energibehov antagligen vara ännu högre.

För mig blir standard MRE bättre.

"Each MRE provides an average of 1,250 calories (13% protein, 36% fat, and 51% carbohydrates) and 1/3 of the Military Recommended Daily Allowance of vitamins and minerals. A full day’s worth of meals would consist of three MREs."

ca 3750kcal om dagen.


Detta i faq:n fick mig att fnissa lite
"Skapade ni olika sorter Plenny Shake för män och kvinnor?

Nej, absolut inte! Det skulle ju vara sexistiskt och vi vill absolut inte skapa några demonstrationer. Ens dagliga behov är mest beroende på aktivitet och inte kön. "

Mm, bara det att resten av världen inser att energibehovet skiljer sig mellan genomsnittsmän och genomsnittskvinnor.

Jag kollar standardnormer för energiberäkning som används vid sjukhusen.

Man, 31-60 år aktiv, 2964 kcal
Kvinna 31-60 aktiv 2366 kcal
en diff på 598 kcal.
Sedan kan man komma närmare genom att räkna mer på hur pass stor aktiviteten är och ålder samt kroppsvikt.

Men att tro att män och kvinnor har samma behov och att en normalvuxen aktiv man går runt på 2112 kcal är bara fånigt.

Det närmaste den siffran jag kommer är normen för flickor 10-13 år på 2055 kcal. Pojkar i samma ålder landar på 2223 kcal och skulle således inte täcka sitt energibehov.

Kontentan är, om du är en flicka under 14, får du energi så du klarar dig på 1 påse...

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 12:31 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Xamuce skrev:
Intressant, även om man ruttnar på pulver i långa loppet kan ett lagom stort lager vara av intresse. Vet du vad hållbarheten är på dessa produkter?


Enligt deras FAQ:

Hur förvarar jag mina produkter?

Vi rekommenderar att man har sina produkter i rumstemperatur där det är torrt, man kan förbereda sin shaker på kvällen innan man går och lägger sig och ha den i kylen. Dock rekommenderar vi inte ha den i kylen längre än 12 timmar.
En oöppnad påse håller runt sex månader.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 13:46 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Detta verkar vara typ joylent/soylent. Jag har testat det. Jag har inga problem av det, men de flesta jag låtit testa det tycker att det är vidrigt, någon tycker att det är värre än försvarsmaktens frystorkade.

Jag trycker att det smakar mjöl. Ingen kulinarisk sensation, men det funkar och jag blir inte dålig i magen, vilket det sägs att vissa blir.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 17:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ur preppersynpunkt är väl en lagringstid på sex månader rätt magert och, som påpekats här, lite drygt 2000 kalorier är i ett krisläge rätt magert, men det råder man ju lätt bot på genom att öka dosen lite. Jag inbillade mig att ett pulver av detta slag borde ha några års lagringstid, men tji fick jag... :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 18:00 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Frågan är när sista förbrukningsdagen infinner sig?
Produktens förråd ställning förmåga är förmodligen mycket bättre än så.
Bäst före datum tar jag med en nypa salt.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 01:15 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Jag har några som är ett gäng månader för gamla. Jag borde testa dem, men jag kan ju dock inte avgöra näringsinnehållet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 08:11 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
näringsvärdet rent energimässigt brukar inte förändras så länge påsen är försluten och det inte kommer in syre. Det som försämras vid långitda förvaring är oftast eventuella vitaminer. Så bunkrar du även en burk multivitaminer är det nog inget problem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 09:25 
Väldigt intresserad och sugen på testa. Efter många år med olika proteinpulver jag har blivit känslig och magen gillar inte dessa längre utom låglaktos whey 100.

Köpte Amborinte som hade prova på erbjudande, där skriver man också att det är tre måltider per påse men varje måltid är 169 kcal. Inte ens Somalias hälsovårdsmyndighet skulle anse 507 kcal vara dagsbehovet. Utöver det så smakar det hemskt och jag klarar ganska mycket när det gäller mat.

Tråkigt med korta BF datumet iom det känns idealiskt för att ha med sig i någon av väskorna.

Skillnaden mellan dessa pulver och MRE? Främst vikten och tiden. JimmyJoy ger dig 2947 kcal och påsen väger 525 gram. MRE ger dig cirka 1200-1300 kcal per förpackning (oftast väldigt äckliga Kalorier som är baserade på massor med vanlig socker och fett; deras drycker och shakes har så många konstiga tillsatser att håret reser sig när man läser innehållsförteckningen).
Tiden: öppna förpackningen av MRE, gör dig bekväm och påbörja din måltid, hoppas att du sitter bekvämt eftersom det kommer att ta sin tid innan du klämt i dig alla 1300 kcal. Du ska bre din chillicheese på din cracker och tugga din tuggummi om du ska få i dig alla kalorierna. Missförstå mig rätt, älskar MRE och har förmodligen ätit mer än flesta här på forumet. Mina lager håller på att ta slut men har nog lite över 80 påsar kvar. MRE passar bäst för korta utflykter där USA militären förflyttas med sina fordon, soldaten har en eller två påsar i sin stridsäck och några kvar i fordonet. Allternativt om du är stationär och behöver stora lager av mat som håller länge men är onyttig och kommer inte bidra till din hälsa.

Nu har jag inte provat Swejoy än, väntar på min leverans och funderar på testa en galen idé. Det får bli separat tråd det.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/jimm ... 200def.pdf

Edit: det är lite fel i mina beräkningar, någon kan tycka, men jag använde mig av moderbolagets hemsida och deras tabeller. Får lista ut varför Svenska leverantören har andra värden för vikten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 23:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om det i verkligheten är mest socker så kan man väl köpa några sockerpaket och förpacka mindre portioner vattentätt för att komma upp i kaloribehovet om man ska leva på magert grönfoder. Socker är visserligen onyttigt men effektivt, mycket billigare och har lysande hållbarhet.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 09:30 
Citera:
Forums - T NationLog In






Military MREs - your opinions please?
Bodybuilding
1 / 22


juicedoc
Feb '04
Hey fellas (and ladies) - am doing some analysis of the military MRE - am curious to hear some reactions to the 'nutritional strategy' (cough) of the military for 'high performance' of the soldier. I include a breakdown of calories and 'suspect' ingredients - please let me know what you think. Too much sugar? Not enough fat? Certainly not enough protein (and they use soy protein as well). Anything you'd add? Tyrosine? BCAAs? Would you eat this if your life depended on it?!

MRE Composition ?Grilled Chicken Breast?

Grape Jelly: 70 cals, 12 grams sugar ? corn syrup, water, high fructose corn syrup, sugar

Cocoa: 20 grams sugar, 2 grams protein, 5 grams fat 190 cals ? sugar, corn syrup solids, partially hydrogenated vegetable oil, dextrose

Fudge Brownie ? sugar, bleached flour, partially hydrogenated soybean/cottonseed oil, 29 grams sugar, 4 grams protein, 18 grams fat 330 cals

Wheat Snack Bread ? 180 cals, 2 grams sugar, 5 grams fat, 3 grams protein. Bleached flour, partially hydrogenated soybean oil, soy flour

Iced Tea mix ? sugar, 15 grams, 60 cals

Spiced Cider ? 21 grams sugar

Grilled Chicken Breast Fillet with Rib Meat ? corn syrup solids, hydrolyzed soy protein, 13 grams protein, 4 grams fat, 1 gram sugar 90 cals

Skittles ? 240 calories, 2.5 grams fat, 45 grams sugar ? sugar, corn syrup, partially hydrogenated soybean oil, dextrose

Minestrone Stew ? 150 cals 6 grams sugar, 5 grams fiber, 7 grams protein, 2 grams fat ? monosodium glutamate

Totals:
Cals - 1394
Sugars ? 151 grams (x4 = 604)
Protein ? 29 grams (x4 = 116)
Fat ? 16 grams (x9 = 54)
Sugar makes up 45% of the caloric value of this MRE.
Protein is less than 10%.
Fat is about 4%.
Other 40% of calories is ?complex carbohydrates? ? generally maltodextrin.
https://forums.t-nation.com/t/military- ... ease/33706



Jag orkar inte recensera mina MRE men det som står uppe motsvarar verkligen sanningen om MRE.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swejoy / plenny shake / jimmy joy
InläggPostat: lör 19 aug 2017, 10:07 
om man nu skulle klara att äta dom utan att få kräkkänslor så skulle ett antal för slö/nöd mat vara ok, ger åtminstånde några dagars frist som man inte behöver ha så mycket mera per dag

den korta hållbarheten verkar vara ett litet bekymmer, men rotera går om man annvänder dom åtminstånde per månad

hur smakar dom?


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet