Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "bäst"
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 22:33 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ska man ändå bara ett par pet flaskor med sig med vatten, i syfte att dricka under en bug out, så kan man ju lika gärna ha något med salter och liknande i.

Någon som har koll på vilket mineralvatten (eller annan färdigblandad lösning) som är "bäst" att ha med sig?

Enda önskemålet jag har utöver ovan är att det ska vara icke kolsyrat och gärna finnas på halvliters förpackning.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 22:53 
Jag kör med Isostar. Får man föreslå att utöver färdiga flaskor att du kompletterar även med portionspackade pulver? Kör själv med det i mina väskor och har alltid med mig uppe i fjällen?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 23:07 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Är inte det lite 90 tal? Isostar strictly for the winner? :D

Nej, allvarligt inte helt fel att trycka i någon form av vätskeersättning tex resorb, isostar eller annat pulver i fjällvattnet. Placeboeffekt effekten och ev socker chocken ska man inte förringa.

Vissa grejer gillar inte kolsyra dock.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 23:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Sannolikheten för att verkligen skall behöva salterna under en bugout är väl inte så stor, man lär behöva vattnet mer... Jag menar att det inte finns något direkt anledning att ha vätskeersättning eller annat med sig just i en bugout ur rent överlevnadshänseende.

Detta till trots har jag lagrat lite olika drycker på plats i BOL och hemma och en del av dessa har jag tänkt ha som belöning till familjen och utan tvekan kan det ju vara vettigt att suga i sig en del energi i flytande form under en bugout.

Det jag har lagrat, förutom coca-cola (som då går under "belöning") är:

* Aloes Aloe Vera-dryck (egentligen är det bara socker som det är gott om i denna) av framför allt kokossmaktypen - lagret innehåller totalt 30 flaskor hemma och 30 i BOL. Denna kan jag tänka mig att ta med som rent energitillskott.

* Vitamin Well - innehåller tillsatta mineraler av olika slag, koffein och frukstocker (beroende på typ) - uppiggande och lätt energigivande och goda. Även här finns 30 av varje (blandade sorter) i BOL och hem.

Jag inser att du kanske söker mer vetenskapligt belagda drycker, men för just en bugout, som jag föreställer mig inte bör ta mer än 3-4 dagar (du kan knappt bära mer än vad som krävs för längre tid) är sannolikt tillskottet av energi och uppmuntran ("belöning") är viktigare än just mineralinnehållet.

Jag har dock olika vätskeersättningar lagrade också och det finns faktiskt också nedpackat i BOBarna, så jag lever inte riktigt som jag lär... Hmmm. Det jag har lagrat är några rör med Resorb brustabletter och sedan har jag även ett antal förpackningar med Sempers vätskeersättning och Sempers vätskeersättning med bakteriekultur. Dessa är främst avsedda förr de fall någon i familjen drabbas av illamående/diarré, men kan naturligtvis användas som tillskott vid hård belastning/uttorkning också.

Fick för mig att kontrollera vad jag hade lagrat och kan konstatera att en del av det lagrade är bra nära sina bäst-före-datum. Blir till att testa lite vätskeersättning för att rotera lite lager :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 10:34 
kör med Isostar pulver med citronsmak, mmmm det e grejor det :-9. Lätt att bära, och gör renat men äckligt vatten roligare att dricka.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 11:37 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tor 17 jul 2014, 15:42
Inlägg: 131
Vill bara fästa uppmärksamheten på att de dryckerna innehåller mycket syra, så mycket att tandläkare har avrått från dem pga frätskaderisken. Framför allt ska man inte borsta tänderna på några timmar efter att man druckit dem; emaljen blir porös av syran och man borstar lätt sönder den. Jag vet av egen erfarenhet, har tunn emalj från barnsben... Just Vitamin Well är den värsta ur den aspekten. Kan gräva efter artiklar om det, om ngn vill. Det finns en del på nätet.

Enklare och billigare är att göra sin egen sportdryck av socker, salt o bikarbonat, evt med finfördelade torkade bär som smakgivare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 13:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Gruff - Det kan vara ett problem med en del drycker, det är sant, men det är knappast ett problem under en bugout kan jag tycka, utan först vid långvarig konsumtion. Dessutom, vad gäller just Vitamin Well, kan jag inte påminna mig att det ingår emaljskadande syror (det finns olika vitaminer som är syror, men inte i sådana mängder att det borde skada emaljen på något sätt). Om du har någon artikel om det att länka skulle jag uppskatta det (mest för att kunna argumentera med den yngre generationen hemma :D ).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 14:25 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tor 17 jul 2014, 15:42
Inlägg: 131
Här kommer ett par länkar med lite mer allmänt innehåll om dryckers tandpåverkan, så ska jag leta vidare efter de andra lite djupare länkarna.

Och, nej - det finns nog mycket annat att tänka på i en bug out situation, men när skiten riktigt hamnat i fläkten tror jag tandläkare är sällsynta och deras behandlingsutrustning är helt elberoende, så visst kan problemen komma snabbt i ett sånt läge. Kanske finns en trampborr på museum, men dagens vattenkylda höghastighetsborrar är svåra att ersätta. Jag vet ju hur kul jag varit för omgivningen när jag haft tandvärk, Godzilla skulle gå en omväg... :roll:

http://www.lvn.se/PageFiles/1693/Faktab ... sioner.pdf
http://svenska.yle.fi/artikel/2012/01/0 ... de-drycker
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=514&tem=2
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sport ... 568890.svd
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tran ... andhalsan/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 14:46 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Kanske inte direkt ämnet men läs detta blogginlägg om att dricka mycket vatten http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/10/myten-om-atta-glas-vatten.html.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 14:51 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 23 okt 2014, 13:00
Inlägg: 66
Det här är min ödmjuka åsikt.

Jag tycker att om du ska lagra vatten så ska du göra det i en rostfri behållare. Jag har inget faktaunderlag på att plasten i petflaskor faktiskt skulle fälla någonting i vattnet och jag tänker inte googla åt dig då jag tänker att du är fullt kapabel till det själv. Men iallafall jag tycker det blir äckligt och smakar apa, som jag faktiskt smakat en gång, men det är en helt annan historia.
Jag har ett par Kleen Kanteen rostfria flaskor som såhär i efterhand var ett ganska dumt inköp då där finns gott om rostfria flaskor och behållare utan märkesnamn som kostar betydligt mindre. Där kan jag lämna vatten i dagar (antagligen längre, men jag dricker det ju) i bilen utan att det börjar smaka underligt.

Vatten från brunnen duger bra. Dock skulle jag personligen inte använda stadsvatten som jag också tycker smakar underligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 14:56 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
PET-flaskor är väl undersökta och godkända för livsmedelsbruk så jag ser inte varför det skulle vara ett problem med sådana flaskor sålänge de är väl rengjorda.

Något man bör vara uppmärksam på för alla flaskor man återanvänder är om de får beläggning eller "mögel" på ytor som kanske är svårare att komma åt när man diskar dem. Glöm inte korken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 15:07 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 23 okt 2014, 13:00
Inlägg: 66
En annan fördel med rostfritt är ju att du kan koka i dem. Ok, jag såg Bear Grylls koka i en PET-flaska på TV. Jag har också sett honom dricka sitt eget urin och sova i buken på ett ruttnande djur, så, tja, det funkar nog, men helst inte, för min del.

Vid närmare eftertanke skulle jag nog koka brunnsvattnet innan jag hällde upp det på rostfria behållare också om jag skulle långtidsförvara det.

Edit: Insåg att det inte alls var det som trådskaparen efterfrågade. Förlåt. Jag tror Bon Aqua är bra. Vatten från Huddinge där jag aldrig hört att någon skulle ha farit illa av vattnet, blandat med en mineralmix from Coca Cola Company som blir skärskådade efter fel och brister hela tiden så det är nog bakteriefritt och bra. Att det sedan fått sitt namn från en Hälsokälla i Frankrike gör nog varken från eller till.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 17:41 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
T-72 skrev:
Jag kör med Isostar. Får man föreslå att utöver färdiga flaskor att du kompletterar även med portionspackade pulver? Kör själv med det i mina väskor och har alltid med mig uppe i fjällen?


Jag har inget emot att ha pulver med, det går ju snabbt att hälla på. :)

skogsstjärnan skrev:
Är inte det lite 90 tal? Isostar strictly for the winner? :D

Nej, allvarligt inte helt fel att trycka i någon form av vätskeersättning tex resorb, isostar eller annat pulver i fjällvattnet. Placeboeffekt effekten och ev socker chocken ska man inte förringa.

Vissa grejer gillar inte kolsyra dock.


90 tal? Placebo? jag kan tycka att jag har ett rejält saltsug när jag jobbat hårt fysiskt någon dag men jag är ingen näringsfysiolog så ingen aning? Tanken är bara att det vatten jag har idag är helt vanligt rent vatten och det skulle ju lika gärna vara något med salter och ev elektrolyter i.
Kolsyra går dock bort, det är kasst att dricka snabbt.

Xamuce skrev:
Sannolikheten för att verkligen skall behöva salterna under en bugout är väl inte så stor, man lär behöva vattnet mer... Jag menar att det inte finns något direkt anledning att ha vätskeersättning eller annat med sig just i en bugout ur rent överlevnadshänseende.


Se ovan, känns som att det vore bra men jag är inte rätt person att svara på om det är det?

lantnolla skrev:
Edit: Insåg att det inte alls var det som trådskaparen efterfrågade. Förlåt. Jag tror Bon Aqua är bra. Vatten från Huddinge där jag aldrig hört att någon skulle ha farit illa av vattnet, blandat med en mineralmix from Coca Cola Company som blir skärskådade efter fel och brister hela tiden så det är nog bakteriefritt och bra. Att det sedan fått sitt namn från en Hälsokälla i Frankrike gör nog varken från eller till.


Tackar, något sådant är exakt vad jag söker efter, färdigt, redan sterilt förslutet i (om man skulle behöva) återfyllningsbar PET osv. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 18:08 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Enda orsaken jag kommer på att ha helt rent vatten som "flaskvatten" är att man kan använda det med tvål också.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket flaskvatten/mineralvatten/väteskeersättning är "b
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 20:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Nej, jag VET inte heller, men jag har många gånger jobbat synnerligen hårt under långa marscher i relativt hög värme och visst kan man känna sug efter salt, men först och främst vatten och åter vatten. Däremot, om prestationen drar ut på tiden, så har jag flera gånger varit med om att folk runt mig däckat på grund av vätskebrist och, enligt läkaren vi hade med oss, saltbrist. Lite vätskeersättning gjorde dem dock pigga igen... Så visst finns det användning för det, men jag menar att det är mindre sannolikt att det behövs ett par dagars bugout.

Som sagt, jag släpar med mig det ändå... Man vet ju aldrig. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet