Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ägg + äggkläckare
InläggPostat: fre 20 maj 2016, 10:32 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
Vad tror ni om att skaffa sig en relativt stor äggkläckare (ca 50 ägg) och sen alltid ha ett rejält gäng ägg hemma samt lagra några säckar höns-/kycklingfoder. Helst ska äggen vara köpta utav någon bonde eller liknande som har sina hönor med tupp och i drömscenarioet någon sorts lantras. Alternativt ekologiska ägg som har som krav att det går med tuppar med hönorna om jag förstått det rätt, jag har i alla fall läst om folk som kört eko-ägg i kläckare med skapligt resultat. Sen om SHTF så kör man en full laddning i äggkläckaren och "vips" har man höns. En kläckare med 50 ägg borde ge tillräckligt för att man ska vara på banan med tupp och hönor.

Detta bygger på att man har el att driva äggkläckaren 3 veckor och sen möjlighet värma kycklingarna (enklast med el men går nog lösa ändå om det krisar). Jag har kikat lite på nätet och det verkar finnas äggkläckare som går på 12volt, då är det ju inte lika komplicerat ge den el i 3 veckor. I vilket fall så verkar kläckarna vara reltivt energisnåla så borde gå lösa skapligt med batterier och elverk. Detta upplägg borde passa de som har en BOL där de skulle kunna ha höns men det inte går praktiskt idag alternativt de som inte vill ha det dagliga med höns idag men kan ha det om SHTF. Kan ju även vara med bra en rejäl kläckare om man har höns idag men skulle vilja skala upp fort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ägg + äggkläckare
InläggPostat: fre 20 maj 2016, 12:13 
Du tänker att du inte har tid eller lust att ha höns nu men om SHTF är du hemma och kläcker höns? :)
Låter ju inte dumt. Enda jag kan komma på är att om du inte haft höns innan och det blir någon sorts kris kan det bli jobbigt att lära sig bli hönsfarmare samtidigt som allt annat händer.

Du kanske kunde skaffa några höns att ha under sommaren och äta upp dem till hösten? Om du köper någon speciell ras kan du ju spara äggen att ha till kläckningsmaskinen i framtiden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ägg + äggkläckare
InläggPostat: fre 20 maj 2016, 13:15 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Ha ett gäng ägg hemma? Äggen ska ju vara befruktade och det är ju inte alla. Sen är det ju inte så att du kan ha befruktade ägg på hyllan i väntan på shtf.


For good or ill my iron will.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ägg + äggkläckare
InläggPostat: fre 20 maj 2016, 14:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ägg är känsliga för stötar, och köper man kläckägg som skickats med posten så får man räkna med sämre kläckprocent än om man hämtar på plats i hönshuset . Avelsägg kostar uppåt 300 kronor för 20 styck med om man beställer .

Tar man ägg från ICA så får man räkna ännu sämre kläckprocent då de inte har hanterats rätt från start .

De ägg man ska kläcka ska vändas dagligen fram till att de stoppas i kläckaren och lagertempen ska hållas vid ca 10 grader , kylskåpet eller kylen på ICA håller lägre temp .

Och nån hobby-hönsägare som kan avvara 50 ägg då och då kan bli svår att hitta .

Det kan också vara svårt att få alla kycklingar att växa upp med, nån brukar stryka med . Och får man in sjukdom så kan alla dö . Vuxna höns är lättare att få att överleva och speciellt om det börjar bli kris runt om i världen med så att allt ställs på ända

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ägg + äggkläckare
InläggPostat: fre 20 maj 2016, 14:21 
Jag tror att det är bättre att bli polare med en hönsägare, kanske nära BOL, och skaffa kycklingar den vägen vid behov.

Bygg ett litet hönshus och träna genom att hyra några höns av din polare under sommaren. Fråga/säg till i god tid i föväg så han/hon kan se till att ha lite extra höns att hyra ut.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ägg + äggkläckare
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 10:08 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
Tror med att du kommer tjäna på att lära dig lite om dem innan de behövs. Har haft flertalet olika raser höns och även gäss och ankor och de är individer även om de finns mängder att läsa om skötsel osv så är de bästa sättet att förbereda sig, som alltid, att öva skarpt. Köp några hönor av ett hönseri, brukar inte kosta mer än nån 50lapp styck. :-)

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ägg + äggkläckare
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 13:58 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
Jag har redan höns sen knappa 10 år tillbaka. Men en möjlighet till snabb utökning vore fint. Den snabba utökningen var min personliga trigger på detta, men tyckte ide'en var tillräckligt bra för att dela med mig av. Ruva fram fler är ju inte skitenkelt har jag lärt mig...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ägg + äggkläckare
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 17:38 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Hur länge kan ett ägg ligga på vänt innan man varmhåller och sedan kläcker det? Inga planer på att lägga äggen på hyllan får nya varje dag från mina höns.


For good or ill my iron will.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet