Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 21:49 
Björnes inlägg om samtalet med en kompis fick mig att fundera på om jag skulle ta och ställa lite käk hos en eller ett par bekanta där jag har löfte om att stanna om det skiter sig och min BOL blir obrukbar. Då är frågan vad man ställer dit? Det kan tyckas att det är samma fråga som vanliga matfrågor och att den besvaras med "Lagra det du äter och ät det du lagrar." men det funkar inte riktigt när det ska stå hos en bekanting, det är för långt att åka och rotera det och det får gärna vara billigt eftersom det blir ett rejält inköp när jag ska ställa undan för fyra personer.

Skulle förstås vilja ställa dit för 3 månader men med fyra pers blir det rätt mastigt så vi kan väl börja med en månad åt fyra personer, eller med andra ord, fyra månadsransoner. Kom med förslag på vad som ska ställas dit. Det ska ha åtminstone några års lagringsbeständighet, det ska vara någorlunda billigt, inte för skrymmande men måste inte vara smaskigt. Vi snackar överlevnad, inte behaglig tillvaro.

Jag börjar själv med några givna:
* Makrill eller sardiner på burk, proteiner - håller länge.
* Corned beef, proteiner - håller länge.
* Havregryn i dunkar, fibrer och kolhydrater - billigt nog att fodra djur med vid rotation.
* Ris och pasta i dunkar, kolhydrater - billigt nog att fodra djur med vid rotation.
* Rapsolja i glasflaskor, fett - håller länge.
* Vitamintabletter, vitaminer och mineraler - håller länge.

10 burkar makrill, 10 burkar sardiner och 10 burkar corned beef kostar ca 500 kr.
3 l havregryn kostar ca 30 kr
3 l ris kostar ca 100 kr
3 l makaroner kostar ca 50 kr
3 l rapsolja kostar ca 100 kr
30 vitamintabletter kostar ca 30 kr
Summa ca 810 kr för en person i en månad, ca 10 papp för 4 pers i 3 månader, inte så gott men man överlever.

Hur packar jag det så det blir smidigt att ställa hos kompisen? Det måste vara mustätt. Tveksam om smartstore fukttåliga håller mössen ute, risk att de gnager sig igenom. Tjockare plast eller metall behövs nog.

Tankar på ovanstående?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 22:07 
Har tyvärr ingen bättre idé vad gäller förvaringen, mussäker förvaring är dyrt, mina smartstore har mössen inte varit på iaf. Kanske fixa en "blåtunna" att lägga allt i?

Sedan hade jag nog köpt en tub tomatpuré (delikatesskryddad, smakar som ketchup) och en tub med senap för variationen.

Har din bekant egen brunn? Annars kan ju ett par vattendunkar vara bra, dom behöver ju inte vara fyllda.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 22:24 
jag hadde gått på billigt och lång hållbarhet

socker, mycket energi, oändligt hållbarhet
salt
ris
sedan lagt till lite som behöver roteras
räkna med att du ändå tar med dig lite vartifrån du än kommer
kanske omalen spannmål, som rätt förvarad håller mycket länge
billig i inköp med
ordna enkel malningsutrusting, tid lär ni ha då med


några galltvålar, lite hygienartiklar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 23:03 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 02 jan 2016, 17:24
Inlägg: 65
Skall du ställa matvaror hos en bekant, så måste den personen verkligen gå att lita på.
Jag har själv haft om inte mat, så andra förbrukningsvaror hos bekanta och anhöriga, som jag trodde att jag kunde lita på.
När jag skulle hämta av förråden, visade de sig vara tömda :smack:
En nära anhörig hade börjat plocka och använda själv, och det blev en ond cirkel, och sen var det tomt i hyllorna.
Jag blev naturligtvis mycket besviken och förbannad över tilltaget.
Det lärde mej att aldrig lita på någon mer, inte ens inom familjen/släkt o vänner.

_________________
Någonstans ute i skogen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 23:10 
Man kan kanske fylla några bra resväskor med lås och säga att det är gamla fotoalbum och liknande.

Man kanske också ska lägga undan lite material för att snabbt kunna köra igång kaninuppfödning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 23:36 
:P Plockas det ur förråden så vet jag åtminstone var jag har den personen och då blir de inte påfyllda och det blir inte ett ställe att dra till för att bugga ut. Kanske värt det att få veta att man inte kan lita på en person. Hellre nu än efter SHTF.

I övrigt bra tankar! Hygiengrejer, salt och socker, noterat. Kaninprylar, eller i alla fall lite frön kanske (kan man vacuumpacka kaninerna? :lol: ), noterat. Lite kryddning, ja, det får hänga med som en bonus. Grejerna kommer, i just mitt fall, att stå i ett uthus så det fryser om vintern och värms om sommaren.

Man kan förstås peta i lite annat i lådan också, bra att ha-grejer av olika slag. Kanske ett par tunna sovsäckar, ett ombyte, något av värde för byte, ett vattenfilter - men han har egen brunn samt promenadavstånd till sötvatten.

Han vet vad det är jag ställer dit så det är ingen idé att försöka dölja något. :P

Bra staket = goda grannar, så kanske ett litet hänglås, bara för syns skull.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 00:24 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 03 jul 2009, 02:52
Inlägg: 172
Torkad sojafärs: Bra protein- och fiberinnehåll, lång hållbarhet.
Smaksatt tonfiskkonserv: lång hållbarhet, bra protein, måltidsvariation
Honung: gott (exempelvis på gröten), energirikt, (snudd på) oändlig hållbarhet
Mjöl: vacuumpacka, och det borde hålla riktigt länge
Torrjäst
Peppar och några andra "nödvändiga" kryddor. Lång hållbarhet, tar lite plats, kan göra all skillnad i världen när allt känns riktigt pissigt!

(Edit: med "kryddor" menade jag INTE "herb", utan helt vanliga kryddor till matlagning! :) )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 08:05 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Gula ärtor ger lite mindre energi, men mycket mer proteiner än pasta och ris. Nackdelen är den långa tillagningstiden så någon form av värmekälla i stil med en vedspis är nästan en förutsättning för att detta födoämne ska funka bra. Kompletterar man ärtorna med några burkar picknickbog och vakuumförpackad timjan så kan man få till en anständig ärtsoppa.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 14:22 
Pulvermos är smidigt.
Jag skulle även ta torra bönor, men jag vet att en del inte kan/tål att äta bönor.
Ketchup.
Choklad.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 16:52 
Om man nu kan ha några lådor mat hos bekanta, så kanske annat i preppväg kan vara bra att också tänka på. En svårighet kan vara att sätta en gräns. Ett slags survival kit eller en minimini BOL-utrustning. En fördel är förstås om de bekanta också är preppers eller i vart fall folk med bra utrustning generellt som verktyg och redskap. Ett plus är förstås om stället är hyggligt bevakat, d.v.s. att de bor där året runt.

Jag anser att det viktigaste är att försöka komma igång med den egna matförsörjningen på något sätt därav "kaniner". Tänkte då på spik och lite nät. Skulle gissa att de bekanta vill behålla sin spik t.ex. Samma för höns. En hammar tar heller ingen vidare plats.
Samtidigt ska man också kunna "köpa" eller byta till sig dessa djur med något, vad det nu kan vara. Kanske med några flaskor whisky ? De tar ju inte heller någon vidare plats i vart fall. Fröer har nämnts och kan kanske också vara ett bra "betalningssätt" förutom den egna försörjningen förstås.
Medicin och sjukvårdsutrustning är också något man kan tänka på. Sådan kan ju också användas i byteshandel om man har hyggligt av det och måste prioritera. Har de vapenskåp och lite plats där kan ammunition vara något att lagra som betalningsmedel.
Viktig litteratur kan man ju hoppas att de bekanta har, men om jag skulle satsa på att lägga ner ett par- tre böcker skulle i vart fall en vara "The Encyclopedia of Country Living" av Carla Emery som en kompromiss av allt inom självförsörjning. Minst en bok skulle röra sig om sjukvård, men har ingen på rak arm att föreslå.

Jag tänker mig ett taskigt utgångsläge där man i stort sett kommer tomhänt och kanske har fått ta sig fram till fots, i vart fall den sista biten. Då behövs också kläder.

Utöver matfrågan, kanske vi kan storma mer vad man skulle kunna ha i en extra låda eller två. Och ett lyxigare scenario där man kanske har tillgång till t.ex. fem kubikmeter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 20:55 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Til trådens tema: noen kg honning er nok aldri feil, det med tanke på energiinnhold, smak og lagringstid.

Forøverig er jeg helt på linje med det James Bonde skriver. Det er et tema jeg forsøkte å gå inn på i tråden om "høga klackar". Det å ha kunnskap og planer om hvordan man skal klare seg under en krise, et ikke nok om man mangler ressursene man trenger ellers. Det blir litt ot, siden jeg ser på mat hos en kompis som kanskje plan 4 eller 5, etter bug inn, bob, bov og bol :shock: Et sted må man kanskje sette grensen for forberedelse :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: tor 28 apr 2016, 22:39 
Finns det gott om plats hos polaren är väl en utrangerad frysbox ganska lämplig som mussäker förvaring. Ännu bättre ett kassaskåp på 1500kg så grejerna finns kvar när du kommer dit (väldigt mussäkert).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 06:35 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Gargamek skrev:
Finns det gott om plats hos polaren är väl en utrangerad frysbox ganska lämplig som mussäker förvaring.


Du det där var en toppenidé :up:

allt "ditt" koncentrrerat på ett ställe, mus-säkert ganska lätt att komma åt saker i, och dessutom kommer det ju att minska temperaturvariationerna mellan sommar och vinter. Packa frysboxen, med konserver i botten, lite torrvaror, socker, salt och dylikt ovanpå, och överst kläder, sovsäckar, medicin och hygienartiklar, som du antagligen vill ha direkt då du kommer fram. I med någon typ av fuktätare och igen med locket.

Själv skulle jag nog även stoppa i en flaska whisky och en kortlek, kan ju behöva bonda lite med polaren när man kommer dit efter :shtf:

Tips på krydda som håller skitlänge, är dryg och förhöjer smaken ordentligt: Stoppa med en hel muskotnöt, du har säkert en fil på din leatherman, så det behövs ju inget litet fjantigt rivjärn :rambo:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: lör 30 apr 2016, 16:39 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Jag hade satsat på typ polska köttkonserver tillsammans med några kilo ris och lite couscous, piffat upp kaloriintaget med 3l olivolja. köttkonserver har en livslång hållbarhet och de senaste åren även ätbara, även om datummärkningen är 3-10år på burkarna. riset och couscousen byts ut årsvis för att rotationens skull, olivoljan kan däremot stå något år eller två längre.
choklad i överflöd är aldrig fel, köp ett kilo per person om du har råd och anser dig behöva. salt och övriga kryddor höjer alltid smakupplevelsen, och där kan man efter eget smak och tycke kunna plocka ihop några burkar som passar.

- Protein - Kolhydrater -
De två viktigare beståndsdelarna för att fungera normalt. sen så kan man fylla på efter behov och listan kan göras lång med allt vad det innebär i matväg.

Om krisen väl knackar på dörren så är det inga lyxmåltider som skall konsumeras i överflöd. det skall dock vara gott, och det blir de av automatiken när man är hungrig!


Sammanfattningen blir då:
*Konserver med kött/fisk (protein)
*Ris, couscous, pasta, quinoa, canihua, mexikansk chiasalvia osv. (kolhydrater)
*Choklad (fetter, socker och mättnadsbehov) ökar även dopaminet och serotonin.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa mat hos en kompis, vad?
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 08:18 
den här tråden gjorde att jag startade den här
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/torkad-potatis-t10492.html

potatis är billigt och skulle man kunna ha det som bas så skulle man kunna ha ett hyggligt lager som inte kostar så mycket men som man överlever på hyggligt bra


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet