Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 14:48 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 11 maj 2016, 14:44
Inlägg: 1
Man känner ju att någonting är fel runt om i samhället och människor är stressade och oroliga av sig. Tror att många verksamheter kommer att kollapsa snart, väldigt orolig stämning överallt och känns inte längre tryggt.

Jag har alltid varit sådan som tar dagen som den kommer och planerar inte matinköp i förväg då man alltid tror att mat finns det alltid och för oss västerlänningar tar vi nog maten förgivet, den ska bara finnas där.

Efter att varit ensam mycket länge och har ingen vidare social kontakt med människor och trivs så. Har därför haft mycket tid till att grunna på olika saker, bland annat har jag fått seriösa tankar att börja bunkra mat för en 2- 3-årsperiod.

Undrar lite var man ska börja och hur man startar. Jag bor i en etta vars sovalkov är ett rum i sig, så två rum kan man säga plus kök. Jag lever ensam, äter inte kött (nöt, gris, lamm, kyckling) men äter all sorts fisk (förutom surströmming trots att det är en bra burkprodukt :lol: ) och allt annat.

Men var startar jag och vilken typ av konserver, grönsaker, rotfrukter, fisk, drycker osv är bra nybörjarkonserver att bunkra upp med?
Tänkte äta hela tiden efter datum på maten och när man handlar köper man samma produkt och ställer underst osv så man alltid har samma mängd i matförrådet. Tack på förhand..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 17:10 
Det första knepet är att börja med det du redan äter och har i skåpen. Köp ett extra paket och förvara det bakom det paket du har öppnat. Det brukar gå bra i de flesta skåp. Det verkar som att du redan gör så?

Vatten är egentligen viktigare än mat. Tänk 3-regeln: Du överlever 3 minuter utan luft, 3 dagar utan vatten och 3 månader utan mat. Därför är det bra att ha en eller ett par dunkar vatten i lager, bra även för att kunna hämta från tankbil eller liknande. Komplettera gärna med ett litet vattenfilter typ Sawyer Mini, så kanske du slipper koka kranvatten som innehåller småkryp typ bakterier eller parasiter.

Du kan sedan bulka upp lagret med hållbar mat som ris, pasta, helsäd, torkade bönor, nötter, matolja, salt, smaksättningar pulversoppor, pulvermos osv, efter hur du har plats. Helst sådant du redan äter, så att du kan rotera maten och slipper slänga sådant som blir gammalt. Annars får du ställa om dina matvanor lite. Ett grundknep är ju att lagra sådant du äter och att äta sådant du lagrar... ;)

Konserver är smidigt men innehåller rätt lite näring i förhållande till priset. Bättre med torra bulkvaror, tycker jag. Konserver kan dock ge lite guldkant. Groddning är ett knep för att få färsk mat med vitaminer.

Fundera sedan på hur du lagar till maten. Ett litet gasolkök är smidigt och effektivt tillsammans med en mattermos eller koklåda. Då räcker det att koka upp och sedan låta färdigkokas på eftervärmen.

Komplettera med sopsäckar och engångsgrejer ifall du inte vill slösa på vatten genom att diska.

Sedan tillkommer ju sådant som hur du håller värmen och klarar hygienen, men det passar kanske bättre på annan plats.

Vill man ha flera års uthållighet så bör man nog även börja fundera på flöden. Alltså hur du kan fylla på ditt lager med rotsaker och annat på hösten och odla färska örter och grönsaker på sommarhalvåret. Kanske torka egenodlat eller konservera på annat sätt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 19:51 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Känns spontant som aty du kommer att få det trångt i en etta tillsammans med mat för 2-3år. Några vänner behöver du inte oroa dig för att dra på dig då de flesta lär tycka att du e rätt knepig med dessa mängder tugg i studentlyan.


For good or ill my iron will.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 20:16 
Tror oxå det blir oerhört svårt få plats med 2-3 års mat i en 1a. Sen ska du även ha stora volymer vatten som tar ganska mycket plats.
Börja i mindre skala, bygg upp ett litet matförråd för eget bruk, med sånt du använder. Sjukt smidigt att allt ha hemma. Sen bara bygga vidare med annat du använder, sen utöka mängden av varje artikel osv så ger det sig nog hur mycket du får plats med.
Men 3 mån lager och du lär ha mer än 98.8 % av övriga Sverige så det är en bra start :)

Edit. Som redan påpekats, köp ett par sawyer filter med en gång. Köpte mina 2 för 350kr på ebay från USA inkl frakt. Perfekt att ha, kan du dricka vatten från vattendrag eller sjöar osv utan att oroa dig. De ska enligt labbtester prestera son utlovat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 21:08 
Tror TS kommit på att det är en "bra idé" att ha mat hemma för 2-3 år. Vilket det som idé ju är bra, men svårt i pratiken att ordna på ett sådant lite utrymme.
Och man glömmer lätt att det går en jädrans massa mer vatten och bränsle än mat för att hålla sig varm, ren och mätt.
Att ha 1 års mat hemma innebär också man behöver ett års bränsle och ett års vattenförbrukning för att det ska vara mödan värt för SHTF-situation.
Skulle vara om det blev ransonering vid krig då det kunde löna sig eller vid personlig kris att ha mycket mat hemma.

Mitt tips är att börja med en veckas vatten, bränsle (gas/t-sprit/ved) och mat och ta det därifrån med planering av förråd och förnödenheter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 22:18 
Du har alltid plats för ett lager fröer i en skrivbordslåda t.ex. Gärna bönor. Näringsrikt och lättodlat. Försök att finna sådana som har några års hållbarhet. I ett taskigt läge blir det hårdvaluta och du får avgöra om du ska knalla i väg till någon tant med tomt och göra en deal, sälja/ byta det eller försöka hitta ett eget ställe att odla på.

100 kg mjöl kan du nog trycka in i en Billy-bokhylla. Än mindre problem om du inte har folk som tittar förbi.

Lite OT men kniv och yxa ska man alltid ha tillgängligt. Också i en studentlya. En spade är inte dumt det heller.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 22:35 
Jag håller inte med skogsbonde om att man klarar tre månader utan mat, men det håller nog inte skogsbonde heller med om, han menade tre veckor. Ok, tre minuter utan luft, tre timmar utan värme, tre dagar utan vatten, tre veckor utan mat. Sen kanske man klarar tre månader utan sällskap... Efter de tiderna får man, eller riskerar att få, allvarliga och bestående skador.

Bra idé att lagra för 2-3 år? Jovisst, men var och hur? Som jag ser det är enda sättet att köpa på sig rejäla mängder frystorkat och konserver för annars kommer du inte hinna rotera det. Det blir dyrt och det tar plats. Mitt motförslag är att du förvarar mellan 1 och 6 månader i lägenheten. Skaffa såna lådor du kan skjuta in under sängen och fyll dem, det som får plats är det lager du har - förutom skafferi, skåp, kyl och frys. Jag tvivlar starkt på att du får plats med 6 månader ens. Så, fyll på med så mycket du kan och sen väljer du att nöja dig eller snacka ihop dig med nån så du kan få ställa resten hos honom/henne.

Men allvarligt, lagra för 3 år. Det blir myyyyycket käk. Kanske fundera på frön som nån sa, lagra för ett år och ha frön för att odla och en plats att göra det på. Det är, även inom den här kretsen, ganska extremt att lagra för 2+ år. Vad är det du tänker dig för scenario som kräver det? Kanske läge att fundera över andra lösningar än lagring om du är ute efter 2+ års beredskap?

Men visst, vill du ha 2+ år i lager så är det ganska hardcore men jag tror inte att du grejar det i din 1:a med sovalkov utan att bli en "outsider" och en hel del pengar.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 09:12 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jag tror trådrubriken har ett stavfel. Kanske det ska stå "bunkra". Allt annat vore olämpligt.

Mitt tips är att försöka lagra mer av det du äter varje dag, men tänk efter vad som går ihop och vad som går att lagra.
Det är ingen idé att lagra 100kg vetemjöl om jäst och fett saknas. Om hållbarhet på tex. jäst och fett är 1 år så är det ingen större idé att lagra vetemjöl för mer än ett år.
Samma sak med tex. majsflingor. De äts oftast tillsammans med mjölk. Hållbarheten på färskmjölk från butiken är kanske fem dagar, UHT-behandlad mjölk kanske tre månader. Om planen är att äta majsflingor med UHT-mjölk så är det ingen vits med att ha majsflingor för mer än tre månader, och mjölklagret behöver roteras på löpande band. Mjölkpulver håller sej längre, men majsflingor smakar kanske inte så bra med mjölkpulver, det behöver provas.
Bara som exempel alltså.

Så, bunkra det som äts varje dag, ersätt färskvaror med annat och prova om kombinationen går att äta.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 09:35 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Ang kommentarerna att man med 3 års mat även behöver 3 års bränsle och vatten så håller jag inte med.
Bränsle är, beroende på hur man bor ett mindre problem. I sverige är det sällan långt till en bränslekälla, i alla fall inte under första tiden. Medan andra letar efter mat (vilket du då redan har) så kan du koncentrera dig på vatten och bränsle. Du kommer trligen inte ha mycket konkurrens de första månaderna när det gäller bränsle alltså.
Ang vatten så tror jag det är bättre att koncentrera sig på ett bra reningssystem och tex förbereda dig för att koppla upp lägenheten på takavvattningn till huset du bor i så att du lätt kan samla in regnvatten i tex en tunna vid fönstret. Självklart ska du ha ett vattenlager men att lagra för år är inte rimligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 12:04 
Jaakko skrev:
Det är ingen idé att lagra 100kg vetemjöl om jäst och fett saknas.


Det håller jag inte med om. Miljoner människor lagar t.ex. chapati dagligen i länder som Nepal och Indien och det är det jag tänker på om jag inte kan baka i vanlig ordning och det är lätt att tillaga. Man kan kombinera det med mycket och blanda i allt möjligt i degen, allt efter tillgång och fantasi som t.ex. nässlor eller annat ätbart från skogen eller skafferiet. Har ätit det blandat med groblad och hästhov (hästhov är dock lite omtvistat hur bra det är att konsumera). Häromhelgen var jag ute med ungarna i skogen och vi kokade korv och lagade chapati på gasolköket och snodde ihop en slags tunnbrödsrulle. Givetvis behöver man salt, en självklarhet i lagringssammanhang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chapati

Apropå majsflingor så vill jag passa på att rekommendera majsmjöl eller polenta. Det har t.ex. varit, och är delvis fortfarande, basföda för bönderna i Rumänien och är inte dum att fylla buken med. Roligare ju mer man har att blanda den med, men kan också lagas som ett slags bröd. Helt ok preppmåltid att t.ex. äta polenta med en burk krossade tomater.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mamaliga


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 12:47 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
James Bonde skrev:
Det håller jag inte med om. Miljoner människor lagar t.ex. chapati dagligen i länder som Nepal och Indien...

Ja, och vi kan äta vetemjöl som det är också.
Du missar min poäng, och jag tror du gör det medvetet.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 12:56 
jag hadde börjat med att lusläsa forumet :notme: ;)

och lagrat en betydande mängd med sådant som kan hålla sig i många år, ris salt, bönor majs

och sedan ökat lagret av vad man äter i normala fall


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 14:14 
Jaakko skrev:
James Bonde skrev:
Det håller jag inte med om. Miljoner människor lagar t.ex. chapati dagligen i länder som Nepal och Indien...

Ja, och vi kan äta vetemjöl som det är också.
Du missar min poäng, och jag tror du gör det medvetet.


Nej, jag missade din poäng och jag har inte det minsta intresse att skapa någon polemik medvetet. Jag uppfattade det som att du tycker att det är dumt att lagra 100 kg vetemjöl, som jag föreslog, och därför förklarade jag vad jag menar. Jag tipsade om några lättlagade tillredningsrecept och du kontrar med att man kan äta det som det är också, vilket jag också tycker är tämligen kontraproduktivt i sammanhanget.

Jag har tyvärr bara mat för oss sex här hemma för kanske tre-fyra månader om man ska äta hyggligt varierat och näringsrikt, men jobbar på att utöka förrådet. När det gäller mjöl så lär det räcka för kanske ett år, beroende på förstås om det går att dryga ut med något från odlande, om jag kommer igång med kaniner och höns i ett taskigt läge m.m.

Jag menar inte att man bara ska lagra typ 100 kilo vetemjöl, utan ser det som ett förslag bland flera som redan nämnts. Jag ser ingen poäng med att absolut upprepa bra förslag som redan lyfts fram. Sedan är det upp till var och en att tänka igenom vad hen tycker verkar vettigt och genomförbart.

Peace


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 22:13 
MacGyver skrev:
Ang kommentarerna att man med 3 års mat även behöver 3 års bränsle och vatten så håller jag inte med.
Bränsle är, beroende på hur man bor ett mindre problem. I sverige är det sällan långt till en bränslekälla, i alla fall inte under första tiden. Medan andra letar efter mat (vilket du då redan har) så kan du koncentrera dig på vatten och bränsle. Du kommer trligen inte ha mycket konkurrens de första månaderna när det gäller bränsle alltså.
Ang vatten så tror jag det är bättre att koncentrera sig på ett bra reningssystem och tex förbereda dig för att koppla upp lägenheten på takavvattningn till huset du bor i så att du lätt kan samla in regnvatten i tex en tunna vid fönstret. Självklart ska du ha ett vattenlager men att lagra för år är inte rimligt.


Då pratar vi om att preppa kunskap istället för prylar om man ska lära sig samla regnvatten, införskaffa tunnor, bygga vattenfilter, plocka och torka ved och bygga rocket stove. allt på balkongen i ettan.
Menade att som nybörjare behöver man tänka över balansen och inte bara köpa en pall konsverver och tro man klarar sig i ett år.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att börja bunka som nybörjare?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 22:54 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Nikenik skrev:
Menade att som nybörjare behöver man tänka över balansen och inte bara köpa en pall konsverver och tro man klarar sig i ett år.


Håller med, hygienen nämndes här ovan med och att bo i en lägenhet, särskilt i de nedre planen kommer att ge en obehaglig upplevelse vid ett strömavbrott som slår ut avloppspumpar. Att stanna kvar när materialet som träffar fläkten flödar in blir svårt så då skapas funderingen på vart man tar vägen då osv osv, välkommen till grubblarna... ;)

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet