Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: lör 04 maj 2013, 18:39 
Havregryn ska inte vara så bra att lagra. Tänkte jag skulle testa.

Skaffade en 5 l-dunk med vid öppning och lite havre samt en kemisk handvärmare.
Bild

När jag fått ned havren (gick i ca 2,5 kg i en 5 l-dunk när jag dunkat dunken i golvet några gånger och vickat på den) stoppade jag i en handvärmare.
Bild

Sen skruvade jag på locket nästan hela vägen, tryckte ut så mycket luft jag kunde ur dunken, och skruvade dit locket ordentligt. Till sist ned med dunken i jordkällaren.

Minns jag tråden så tänkte jag nästa sommar ta fram dunken och göra mig lite gröt. Återkommer med en smakrecension i så fall.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: lör 04 maj 2013, 18:45 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Stiligt.

Ska bli intressant. Sätter en påminnelse till juni 2014.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: lör 04 maj 2013, 19:04 
Kemiska värmare innehåller lite fukt för att sätta fart på den kemiska reaktionen. Vet inte om det stämmer. Det är en av sakerna jag tänkte skulle visa sig - om havren möglar eller inte.

Sen är jag inte säker på att det som finns i handvärmaren är giftfritt. Det verkar så om man läser här http://www.mnn.com/health/fitness-well- ... mers-toxic eller här http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18787994 och det enda jag är osäker på är "vermiculite" http://en.wikipedia.org/wiki/Vermiculite som dock verkar lugnt enligt tidigare länkar.

Handvärmaren innehåller
* Järn
* Vattten
* Vermiculite
* Aktivt kol
* Salt

Anledningen att jag stoppar i en sån är att den förbrukar syre ur förpackningen. Vet inte om det räcker med en handvärmare till 5 l men det är väl en del av experimentet. :roll: Genom att ta bort (delar av) syret hoppas jag minska risken för att havregrynen härsknar.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: lör 04 maj 2013, 19:13 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 dec 2012, 22:09
Inlägg: 215
Ort: Stockholm
Intressant experiment. Kan tillföra att jag den senaste veckan har jag gjort gröt på fiberhavregryn som jag råkat lagra ett år över utsatt hållbarhet i en öppen påse och vanligt skafferi. Har inte känt någon smak skillnad eller blivit sjuk.

_________________
"A furore Normannorum libera nos, Domine"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: lör 04 maj 2013, 19:23 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 05 jan 2013, 23:56
Inlägg: 16
Jag har svårt att tänka mig att vermikulit skulle vara giftigt. Det är ett lätt och poröst mineral med vulkaniskt ursprung om jag minns rätt, och det används främst som jordförbättringsmedel. Blanda det i såjord så håller jorden fukten bättre. Finns att köpa hos välsorterade blomsterhandlare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: sön 05 maj 2013, 07:08 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 22 jan 2013, 17:54
Inlägg: 106
MulenDag skrev:
Havregryn ska inte vara så bra att lagra. Tänkte jag skulle testa.

/MulenDag




Hoppas det blir bra :). Själv har jag bunkrat, tro det eller ej, 25 kg havregryn, fast med mylar och syreätare. :)

MVH


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: lör 15 jun 2013, 18:32 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Kommer inte plastdunken att knycklas ihop? Eller håller den formen?

Jag åt havregryn som passerat BF datum med ett år, som förvarants i plastdunk (dock utan syreätare)
för ett tag sedan. Och där var det smakföändring, det smakade unket om havregrynen.

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 21:06 
Ok, nu har det gått tre år och tre månader. Enligt förpackningen hade grynen BF-datum under första halvan av 2014. Jag packade dem i dunk med syreätare i form av en handvärmare för drygt tre år sedan och idag har jag ätit gröt av gamla havregryn.

Så här ser grynen ut.
Bild

Så här ser innehållet i handvärmaren ut.
Bild
Det är aldeles brunt, jag gissar att har att göra med att syret ätits upp men jag vet inte hur det ser ut när det är nytt och oanvänt. Hursom fungerade handvärmaren inte som värmekälla. Jag knådade den, hällde på lite vatten och knådade mer men ingen värme kom. Det som skulle alstra värmen var alltså slut och därmed antar jag att det slukat en del av det syre som fanns i förpackningen.

Doften från grynen var helt normal.
Smaken på gröten var helt normal, jag tog hjälp av hustrun som också tyckte att det var helt ok, liksom doggen som glatt smaskade i sig en klick av gröten - men å andra sidan äter hon hästskit ibland... :lol:

Till gröten åt jag lingonsylt som var 6 månader efter BF-datum och dessutom stått öppnad i kylen i minst en månad, smakade finfint den också.

Slutsats:
AXA havregryn kan lagras i dunk i åtminstone tre år när man lägger ned syreätare/värmare.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 21:24 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Lingonsylt innehåller pektin och är det bra kvalitet (dvs mycket lingon och inte mest bara äppelos och socker) borde det hålla väldigt bra. Min mor kokade på hälften lingon och hälften socker, och det höll väl några år i källaren.

Min moster gjorde vattlingon långt efter frysboxens intåg. (Fick leta litet innan jag hittade ett recept där de kokar vattnet. För det ska vara kokt, och jag tror det måste täcka lingonen.)
https://skullalundstunder.wordpress.com/2012/09/08/vattlingon/

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 21:43 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Med anledning av den här tråden letade jag rätt på en ask med glutenfria havregryn som hade bäst före datum 30 09 14, och jämförde dem med betydligt färskare havregryn. Jag kunde inte känna någon skillnad i smak.
När det gäller lingonsylt så har jag aldrig varit med om att den sylt jag kokat har blivit dålig. Jag skulle bli mycket förvånad ifall den inte höll i mer än 10 år.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 22:58 
Zombie skrev:
Lingonsylt innehåller pektin och är det bra kvalitet (dvs mycket lingon och inte mest bara äppelos och socker) borde det hålla väldigt bra. Min mor kokade på hälften lingon och hälften socker, och det höll väl några år i källaren.


Det som gör lingonsylt så hållbar är inte pektinet utan naturligt förekommande natriumbensoat (E211). Därför kan man använda lingon som konserveringsmedel i andra livsmedel.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: mån 29 aug 2016, 08:53 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Har en påse havregryn i skafferiet som hade BF 2013. Smakar havregryn. Påsen varit öppen sedan den köptes.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: mån 29 aug 2016, 09:16 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Min erfarenhet är att havregryn är väldigt känsligt och blir sunkigt i smak några månader efter bästföre. Det kanske är syreätare som nyckeln till längre förvaring. Ska prova jag också vid tillfälle. Kul test och att du återkom efter ett tag med! :)




Saxat från SorbentSystems:

Q:
hand warmers are the same as oxygen absorbers.” (From a forum post at http://www.prepperforums.net/forum/gene ... rbers.html

A:
While certainly no Oxygen Absorber distributor would tell you this, there are literally hundreds of videos, articles and forum posts online that make this claim. While hand warmers may indeed have an oxygen absorption effect, they also contain inedible substances such as vermiculite, which by itself is not necessarily harmful, but often contains impurities such as asbestos.

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: mån 29 aug 2016, 11:41 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
MulenDag skrev:
Havregryn ska inte vara så bra att lagra. Tänkte jag skulle testa.

Skaffade en 5 l-dunk med vid öppning och lite havre samt en kemisk handvärmare.
Bild

När jag fått ned havren (gick i ca 2,5 kg i en 5 l-dunk när jag dunkat dunken i golvet några gånger och vickat på den) stoppade jag i en handvärmare.
Bild

Sen skruvade jag på locket nästan hela vägen, tryckte ut så mycket luft jag kunde ur dunken, och skruvade dit locket ordentligt. Till sist ned med dunken i jordkällaren.

Minns jag tråden så tänkte jag nästa sommar ta fram dunken och göra mig lite gröt. Återkommer med en smakrecension i så fall.

/MulenDag




Kan man inte stoppa i några korkar från Treo rör el. liknande?

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testar att lagra havregryn...
InläggPostat: mån 29 aug 2016, 14:40 
Rent allmänt så är problemet med 5-litersdunkar att dom egentligen bara är vattentäta och inte är gastäta.
All plast med mjukgörare släpper igenom syre även om det går långsamt.
Naturen vill alltid utjämna.
Gör att syreätare fungerar bara till en viss gräns men kommer att förbrukas efter en viss tid.
Krävs gastät förpackning såsom svetsade aluminiumlaminatpåsar men just för havregryn börjar det bli
tveksamt då påsarna kostar mer än innehållet.
Nog bättre man får räkna med att det kommer brytas ned över tid och man får byta ut det efter några år.
Lagrar själv 50 liter havregryn i 10-liters plastburkar.
Nu står dom tort och tempererat men över tiden kommer havregrynen börja brytas ned


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet