Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: ons 28 sep 2016, 14:41 
ett mindre misstag med en provpåse på en stol resulterade i fragmenterade torkade äppelbitar

funderingen kom, om man medvetet skulle krossa eller till och mala torkade äpplen för att få ner volymen?

kanske köra en sista hårdtorkning och in i mylarpåsar med kväve för långtidslagring


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: ons 28 sep 2016, 15:01 
dvs du får liksom äppelpulver? Frågan är om man kunde tex använda det att göra någon form av varm saft?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: ons 28 sep 2016, 16:28 
något soppaktigt borde funka, är det bara mindre bitar kan man ju tugga det likväl som dom större bitarna

ska fan prova, det dignar av äpplen i träden så det är ingen större förlust att göra fel


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: ons 28 sep 2016, 16:33 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Intressant tanke. Fast tappar man inte lite av krispigheten?

Jag använder äpplena till barnens aktiviteter så de piggnar till lite efter skolan och innan träningen. Som pulver tas det kanske upp ännu snabbare i kroppen. :)

Tog lite paus i torkandet då jag inser att vi inte hunnit äta fjolårets äpplen. Men kanske skall köra några batchar till ändå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: ons 28 sep 2016, 16:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det går nog bättre att baka på småbitar eller pulver. Det borde bli saftigare bröd också. Och lättare att blöta upp äpplena om man vill det. Fast mindre plocka-och-ät-vänligt.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 01:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg krossar/knuser svært mye av det jeg dehydrerer, ut fra tanken om volum. Løk, jordskokk, potet, tomat, sopp, bær, frukter, rødbet, +++.

Når det gjelder bruk så kan jeg nevne en favoritt blandt barna: "shit hits the fan cakes", som er pannekaker hvor 1/3 av melet er byttet mot bananpulver. Resten er tørrmelk, egg fra våre høns og vann. De må vendes før de er halvstekte, blir litt svidde i kantene og serveres med hjemmelaget syltetøy. Ikke bare er det en favoritt blandt gutta, men også noe de vil at vi skal servere når det er venner på besøk :lol:

Pulveret kan også benyttes som smakstilsetting, gjevning i sauser og gryter, eller smygspises med skje for å få en skikkelig smaksorgasme. Jordskokk pulver smaker intenst om du tar litt på en skje og spiser som det er.

Det viktigste er dog volum og pris. Vi henter mye frukt og grønnsaker i vår lokal butikk og dyrker og sanket mye selv. Siden vi har begrenset volum på matlageret så er all plass sparing velkommen. Jeg er sikker på at 15 kg tomater får plass i et glass på 1l når det er i pulverform.

Siden vi får tak i råvarer så billig, eller gratis, så bekymrer det meg lite om ikke vi har god nok rotasjon på pulveret. Så lenge det er tørt, mørkt og relativt oksygen fritt, så regner jeg med at holdbarheten er tett oppunder uendelig (eller mange år da).

Selvsagt vil næringsstoffer bli ødelagt over tid, men uansett så kan det brukes til å smakssette lav, tang, bark og annet man kanskje må spise om det er krisetider.

Lett å lage, lett å lagre og om det er rett tørket fullt av næring.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 13:46 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tis 15 mar 2016, 12:59
Inlägg: 22
Testade det där av misstag för något år sen (satte mig på påsen). Om du har torkat det ordentligt från början behöver du nog inte torka igen, jag använde mitt årsgamla till bak för någon vecka sen och det var inget fel på det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 17:36 
:lol:
då är inte jag ensam om försmulningstekniken ;)

vore intressant med torkat äppelpulver då det blir betydligt kompaktare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 07:09 
Det man får tänka på är att det är lättare att ge varm äpplesaft gjord av pulver till någon som är gamal eller sjuk än att försöka knapra torkade frukter. Lägger man lite rosa Himalaya salt i så hjälper man återhämtningen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 19:23 
japp, men pulver funkar med, ska prova att göra pulver nu, hadde en liten omgång i torken sedan igår och den skall jag misshandla för att få ner volymen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 07:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
En äldre man här i trakten med ganska svår diabetes använder äpplen istället för socker när han bakar kaffebröd . Använder det i fyllningen .

Under ww2 så använde man äpplen till sötningsmedel i sylt då sockret var ransonerat .

Varma koppens fruktsoppa har inte stora äppelbitar i sig så även pulver borde funka bra till soppa , går ju att grovkrossa nån skiva om man vill ha nåt att bita i eller lägga i plommon och aprikoser mm som det är i de påsarna med torkad frukt man köper .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 08:20 
få se om dom är torra nog snart, haft en olla i i botten i dubbla omgångar nu, samlade ihop så man hadde en olla lagom full och sedan satte nästa omgång på tork ovanför


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: sön 02 okt 2016, 12:19 
hadde inte mortel som passade så stort, och ville inte krabba så jag våldade i en kastrull

volymen blev ca en tredjedel och då var det gott om kvadratcentimerar stora bitar kvar

men, pulvret som blev i botten, var gott :surprised:
torkade äpplen är ätbart men segt och inte så gott, men det där pulvret smakade mera godis än mat :oops:

så det lär fungera

ska kolla hur man kan krossa på ett bättre sätt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: sön 02 okt 2016, 15:02 
någon som har en högvarvig mixer som kan prova om det funkar?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: krossa torkade äpplen?
InläggPostat: sön 02 okt 2016, 15:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En rymlig plastpåse och en rejäl brödkavel borde fungera om det är ordentligt torkat och sprött. Så får man ströbröd.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet