Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 13:42 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
Det första jag kommit på är nötter. Nötter som förvaras svalt, torrt o mörkt borde väl kunna hålla sig i 10 år?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 13:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
saker-som-gick-att-lagra-jattelange-t6708.html

;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 14:26 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
Tack, jo jag har sett den tråden. Men det här är en lite annan frågeställning. Alltså, att diskutera vad som borde gå att lagra länge utan att man har provat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 15:26 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Tja i så fall.
Honung och Vete har man hittat i pyramiderna, som var ätbar respektive grobar. Så med konstant temperatur kan du nog ha ett par tusen år hylltid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 10:14 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
Jag funderade på alkohol, Cognac, Whisky, vin? Kan lagras i många år och skall ju "innehålla många kalorier". Men har man någon nytta av ett glas Cognac varje kväll vid matbrist?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 10:31 
Nötter är, tror jag, svårt att lagra länge. Dels härsknar fettet i dem och dels bildas det intressanta gifter när de börjar mögla men innan det märks. http://www.livsmedelsverket.se/livsmede ... gelgifter/

Vad som händer om man lagrar dem i vakuum vet jag inte men med tanke på den långa hanteringskedjan och att det finns en del intressanta bakterier som trivs i syrefattig miljö är jag tveksam. Konserverade och saltade nötter från t.ex. Pitjes har jag lagrat länge och sedan ätit men det blir dyyyrt.

Kan du få spriten att inte dunsta håller den sig nog men jag tror att den ur näringsperspektiv är rätt kass, det är lite jobbigt för kroppen att hantera alkoholens restprodukter. Bättre lagra socker och matolja i så fall. Matoljan i glasflaska som förvaras mörkt och svalt håller minst ett år över BF-datum.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 13:13 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Beror väl på vad du menar med "riktigt länge", men jag tog av ett paket spagetti (Kungsörnen, angiven koktid 7-8 min) igår som hade bästföre-datum i april 2013. Absolut inget fel på den spagettin.

Spagetti har ju redan om man tittar på bästföre-datum 2-3 års hållbarhet, så här pratar vi om åtminstone fem år utan problem och utan någon speciell hantering alls (bara oöppnad påse i mörkt skafferi). Är det länge nog för att kvala in på din lista?

Alla former av helkonserver brukar ju också hålla långt efter (redan väl tilltagna) bästföre-datum så länge burken inte är skadad. Icas egen makrillfilé i tomatsås hör till de som jag gärna plockar på mig en eller två extra uppsättningar av när jag handlar, och också de har jag tagit av långt efter bästföre-datum utan några som helst problem när jag upptäckt att jag missat att rotera in burkar. (Och då pratar vi ändå om fem års "bäst före" från början.) Just det går dessutom utmärkt att ha till det mesta, så redan med de här två så kan man snart sätta ihop en hel måltid om det kniper... Inga problem alls att få ihop ~1000 kcal.

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 17:53 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
Ja, det är ju en 5 - 10 år cirka jag har tänkt. Jag är praktisk. Vet redan på förväg att köpa på mig ett reservlager med livsmedel som håller sig 1 - 2 år inte kommer att funka. Jag kommer inte att få till det här med rotationen såsom min livssituation ser ut idag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 23:40 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Några väldigt allmänt hållna spekulationer från min sida...

Torrvaror (förvarat torrt då). Helkonserver. Välförpackade pulvervaror kanske, återigen med torr förvaring så inte luftfuktighet letar sig in i onödan.

Kan tipsa om att öppnad förpackning Ekströms nyponsoppa pulver bör användas, hittade en kartong som hade stått öppnad lite för länge i skafferiet och den hade fått, ska vi säga, svåridentifierade extra tillbehör... Tror jag har några gamla oöppnade också, ska bli intressant att se vid tillfälle hur de har klarat sig.

Känns som att om det är antingen hermetiskt förslutet i en ren miljö (dvs helkonserv enligt konstens alla regler), eller torrt och kan hållas torrt (helst i tätslutande förpackning), så borde det klara sig länge. Fuktiga eller våta produkter skulle jag vara mycket mer skeptisk till att det ska klara sig många år helt oavsett vad bästföre-datumet anger.

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 00:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Socker och sirap. Inte mycket till livsmedel, men gott om kalorier.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 00:07 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
När jag låg i lumpen (på 80-talet) så fanns en hel massa med rejält gammalt livsmedel som vi konsumerade. Chokladkakor (typ 20 år gamla), leverpastej, pansarkex, konserver mm. Finns sådant att få tag på idag?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 08:05 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Salt, ättika, ris


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 22:26 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 15:33
Inlägg: 21
Här listar GP 8 varor som har evig hållbarhet!
Ris är lätt och lagra och kan användas som bytesvara vid SHTF

http://www.gp.se/nyheter/zappat/lista-8-varor-som-aldrig-beh%C3%B6ver-sl%C3%A4ngas-1.3720687


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: tor 01 sep 2016, 14:30 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Upptäckte häromdagen "stor brun kandi" som är karamelliserade sockerklumpar. Så goda! Har börjat lägga upp ett lager för att kunna ha till barnen i framtiden. Och eftersom det är rent socker håller det ju för alltid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat som går att lagra riktigt länge
InläggPostat: tis 06 sep 2016, 20:37 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Det kan ju ibland vara svårt att hinna rotera sina förråd. Ett sätt är ju att "överbunkra" livsmedel med oändlig eller extra lång hållbarhet för att kunna ha att byta mot annat. Socker, salt (med jod), honung och jasminris kan man ju lägga upp i stora mängder.
12% ättiksprit och äppelcidervinäger borde ju också ha ett stort antal års hållbarhet liksom bakpulver. Vacuumförpackat kaffe håller ju också i ett par år.
Det gemensamma målet som alla har med prepping är ju överlevnad.
Total självförsörjning är ju svårt och kräver mycket förberedelser och kunskapsinhämtning. Överbunkring och någon slags konstruktiv grannsamverkan kan ju vara en alternativ linje.

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet