Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Handla smart
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 17:41 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om man köper saker för att lagerställa dem betyder priset en hel del. Ibland kan man tjäna pengar på att handla under rätt tid.

Själv har jag köpt blockljus i "fel" färg billigt efter halloween och jul. Någon skrev om pepparkakor i plåtburk för halva priset nu i slutet av januari.

Skor och kläder reas ju vid "fel" årstid.

I fråga om mat är det ju risk för att det är nära bäst-föredatum om det reas, men det finns ju lockpriser också. Där får man nog ta ställning från fall till fall. Eller har någon några pålitliga och bra tips?

Något annat man kan räkna med? Tankar? Idéer? Tips?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handla smart
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 18:20 
s¨å gott det går, julmust är gott långt efter bäst före o.s.v


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handla smart
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 19:01 
Vinterkläder/skor brukar reas ut på våren. Köpte enklare vinterkängor förra våren, nedsatta med 80%.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handla smart
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 19:39 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
Hej, kanske inte helt hör till ämnet i tråden, men jag vill dela med mig av följande tips!

Jag brukar plocka på mig vantar, handskar, mössor och halsdukar som jag hittar på bussen.

Vi har även en "upphittad-låda" på jobbet som jag brukar gå genom och plocka från (innan jag slänger det som finns där i - som en del av mitt jobb som vaktmästare). I den har jag hittat, förutom ovan nämnda saker, även termosmuggar, solglasögon och paraplyer, biocheckar, hörlurar, laddare till mobilen - allt som någon har glömt kvar och inte efterfrågat på ett år. För vid varje årsskifte så slänger jag det gamla och börjar om igen. Hittar vi saker som uppenbart har en ägare (plånbok) eller är lätt att spåra en ägare (telefon) så försöker vi givetvis hitta ägaren.

Jag håller även utskick efter bra-att-ha-saker när jag hjälper vänner och bekanta med att exempelvis flytta eller städa ut garaget (vilket alla vet om att jag hjälper till med, så jag brukar få frågan). Så på den vägen kan det hända att jag får saker som jag har användning av i mitt preppande - följande är exempel på saker jag har fått på detta sätt: gasolkamin, fotogenkamin, spritkök, fotogenlampa, kartong med stearinljus, fickradio, knivar och andra verktyg, papperstallrikar, vattendunkar, förvaringslådor, liggunderlag, ryggsäckar och en hel del andra saker som kan vara bra att ha.

Jag uppskattar att ungefär hälften av mitt preppande kommer från detta :)

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handla smart
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 22:33 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Att få prylar i natura vid flytthjälp är smart. Då blir båda parter glada :-).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handla smart
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 15:14 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 07 jan 2017, 20:43
Inlägg: 6
Jag handlar väldigt medvetet efter vad som är på deal i de olika affärerna.
Funderar på att lägga upp en egen tråd där jag sammanfattar veckans tips, (för prepp så klart) eftersom jag alltid lusläst alla reklambladen inför veckans handling :)

Smakprov:

City Gross denna vecka har Gulaschsoppa, Felix för 20.95kr. (inte superbilligt men normalt pris ligger på uppåt 30 kr så hyggligt)

ICA kvantum har rapsolja, Ica för 13 kr (1 liter)

_________________
May the odds be ever in your favor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handla smart
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 18:23 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
härmskrikan skrev:
Jag handlar väldigt medvetet efter vad som är på deal i de olika affärerna.
Funderar på att lägga upp en egen tråd där jag sammanfattar veckans tips, (för prepp så klart) eftersom jag alltid lusläst alla reklambladen inför veckans handling :)

Smakprov:

City Gross denna vecka har Gulaschsoppa, Felix för 20.95kr. (inte superbilligt men normalt pris ligger på uppåt 30 kr så hyggligt)

ICA kvantum har rapsolja, Ica för 13 kr (1 liter)


:up: För Gulaschsoppan. Min favorit vad det gäller konserver!
Bra tanke ang veckans tips. Det enda kan ju vara att det skiljer var i landet man bor?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handla smart
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 20:51 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 07 jan 2017, 20:43
Inlägg: 6
Urd - dessa priser gäller alla deras butiker. Du kan gå in på kampanjveckan.se där många butikers extrapris ligger, gällande i hela landet.

Sen finns det såklart ofta ännu bättre klipp att göra i dina lokala butiker då de flesta har några utvalda lockvaror varje vecka dessutom.

_________________
May the odds be ever in your favor.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet