Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 00:05 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 03 feb 2017, 15:12
Inlägg: 31
Mitt första inlägg här..

Jag vill tipsa om att lagra ost. Det går utmärkt att lagra ost långt utanför utgångsdatum. Min far lagrar hushållsost i 6 månader i källargaraget, det håller 15-20 grader året om. Han har 12 kg som hela tiden byts ut mot ny var månad. Det är bara att ställa dom på hyllan i originalförpackningen och vända på dom var 14:e dag och låta dom stå där i 6 mån. Fördelen är att smaken blir så väldigt mycket bättre med lagrad hushållsost.

Själv har jag lagrat cheddarost i 12-18 månader på det viset och smaken är helt fantastisk. Jag har ca 10st cheddarhalvor på lager, dvs en halv stor cheddar, ca 1,4kg.

Preppinglager som gör maten godare, det är inte helt fel..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 00:30 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Supercoolt förta inlägg med bra tips. Tror vi är många som stirrar oss blinda på bäst-före-datum.
Välkommen hit,
ÖS

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 00:50 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Intressant tips!
I vilken form är osten, är den inplastad när den står på hyllan så som man köper den?

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 01:07 
Tackar! Börjar testa i morgon. Fast det låter för bra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 08:56 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Det går alldeles utmärkt. Om det är varmare så går det fortare givetvis. Så man lagra osten i ett köksskåp. Men ju svalare det är desto långsammare går det såklart. Och en väldigt bra idé med 12 kg som cirkuleras. Att lagra 12 kg ost kan ju annars vara svårt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 10:49 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 03 feb 2017, 15:12
Inlägg: 31
Östra Svealand skrev:
Supercoolt förta inlägg med bra tips. Tror vi är många som stirrar oss blinda på bäst-före-datum.
Välkommen hit,
ÖS


Tackar, jag har lagrat ost ett tag för smakens skull. Cheddarn jag äter av nu är köpt sep-15, och då var den lagrad 6 mån. Nu är den ca 24 månader och jättegod. Jag blev förvånad att ingen skrivit om det tidigare här.

Smaland skrev:
Intressant tips!
I vilken form är osten, är den inplastad när den står på hyllan så som man köper den?


Ja det är bara att ställa in dom som som är. Se bara till att inte skada plasten. Det kan vara bra att skriva på etiketten för texten bleknar bort ibland så man ser inte hur gammal den är.
En hel vaxad cheddarstubbe är förstås det bästa att lagra, inga öppna ytor som kan mögla.

Maka skrev:
Det går alldeles utmärkt. Om det är varmare så går det fortare givetvis. Så man lagra osten i ett köksskåp. Men ju svalare det är desto långsammare går det såklart. Och en väldigt bra idé med 12 kg som cirkuleras. Att lagra 12 kg ost kan ju annars vara svårt.


Han noterade att han gjorde av med 2kg ost i månaden så det fick bli 12 kg på hyllan, inköpa efter hand. Ja,ju kallare desto långsammare går lagringsprocessen. Jag hade mina i garaget och där stack tempen upp till 23 grader i somras och då började hushållsosten avge vätska och svälla upp. Så det är för varmt. Jag åt av den senare men den var inte god.

Det som händer med ostarna är att de blir smakrikare och godare. Nackdelen är att de bli lite smuliga så skivorna inte håller ihop så bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 11:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Att osten började att svälla upp på det där viset visar på bakterier . En sån ost bör inte ätas alls .

Här finns det lite om ostmognad en bit på sidan post144973.html?hilit=ostar#p144973

Sedan finns det en tråd om saker/mat som gick att lagra länge där ost nämns och vissa som lagrar sina ostar uppåt året i kylskåp

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 14:04 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
En ytterligare fördel är ju då att man kan köpa billigare ost, eftersom den godaste = vällagrade alltid är dyrare. Exempelvis köpa herrgård lagrad 6 eller 12 månader istället för 18 och låta den ligga 6-12 månader. Ganska stor prisskillnad om man konsumerar mycket ost.

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 14:50 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 03 feb 2017, 15:12
Inlägg: 31
Herrgård och andra ostar som är delade i trekanter löper större risk att mögla och bli dåliga eftersom de har blivit delade och har stor ovaxad yta. Men man kan ju prova. Men ingen av mina 10 cheddarhalvor har möglat fast de är delade.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 19:16 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag äter mycket ost och köper helst på extrapris. Men det har hänt att det blir mögel i oöppnad förpackning i kylskåp, och det har knappast stått där i över en månad.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 20:38 
Tack för inlägget!
Det ska vi prova!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 17:39 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Äter också mycket ost och funderar på om man kan förvara den på ett hållbart sätt när man är på vandring under de varma månaderna. Någon som har kunskap om det, är det möjligt över huvud taget?

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 20:04 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 02 jan 2016, 17:24
Inlägg: 65
Zombie skrev:
Jag äter mycket ost och köper helst på extrapris. Men det har hänt att det blir mögel i oöppnad förpackning i kylskåp, och det har knappast stått där i över en månad.


Jag delar alltid den ost jag köper i mindre bitar, och fryser in vid - 25 Grader.
Osten håller sig i ett år utan vidare, men vissa ostar vill smula sig efter att ha tinats upp.

_________________
Någonstans ute i skogen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 00:01 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag stoppar den mesta osten i originalförpacking i frysen och det håller hur länge som helst. Jag tinar i rumstemperatur, det ska hjälpa mot grynigheten. Men frysen är ju inte direkt preppermässig...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra ost
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 01:47 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 03 jul 2009, 02:52
Inlägg: 172
Välkommen!
Jag lagrar i kylskåpet (i brist på kallkällare) och köper alltid vacuumpackade ostar för lagring. Har aldrig haft problem med mögel då...
Kan tipsa om att lagra edamer 6-8 månader över bäst-före-datum! Det blir riktigt bra! Lika så hushållsost som ju redan nämnts...
Jag har även testat att lagra billig herrgårdsost (ICA), men den blev inget kul alls... Tror att det kan ha varit lite för osalt ost från början.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet