Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hästfoder på Granngården, ätbart eller?
InläggPostat: ons 27 sep 2017, 20:52 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 27 sep 2017, 11:51
Inlägg: 4
Sitter och klurar lite på var man hittar billigt protein, löste i en bok om att använda soya-protein, och googlade lite, och såg att Granngården säljer 25 kg säck för runt 280:-, som protein förstärkning till hästar. Sota ska ju gå att lagra länge, borde väl gå att stoppa i sig eller?

Sent from my SM-G800F using Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästfoder på Granngården, ätbart eller?
InläggPostat: ons 27 sep 2017, 23:26 
Hur tänker du? Ska du sitta i lägenheten med 100kg hästfoder och rida ut apokalypsen?
Eller har du bränt alla pengar på en bunker och inte har något kvar till mat?

Om jag var ute efter billig mat hade jag åkt och köpt hel havre ifrån någon bonde för 2kr/kg. 13% protein. Iofs inte fullvärdigt... Men borde räcka att komplettera med ett paket torrmjölk/proteinpulver och en köttkonserv i veckan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästfoder på Granngården, ätbart eller?
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 06:36 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 27 sep 2017, 11:51
Inlägg: 4
Nikenik skrev:
Hur tänker du? Ska du sitta i lägenheten med 100kg hästfoder och rida ut apokalypsen?
Eller har du bränt alla pengar på en bunker och inte har något kvar till mat?

Om jag var ute efter billig mat hade jag åkt och köpt hel havre ifrån någon bonde för 2kr/kg. 13% protein. Iofs inte fullvärdigt... Men borde räcka att komplettera med ett paket torrmjölk/proteinpulver och en köttkonserv i veckan.


Gnägg.. Nä tänkte snarare på att jag har i ett flertal amerikanska böcker läst om vad dom kallar för TVP, Textured vegetable protein som köttersättning i soppor, stuvningar etc. Långtidslagras väl, och om man nu kan köpa det för strax över en krona kilot så kanske det är en smart idé att äta som en häst.. D.v.s det är proteinpulver i storförpackning. Hel havre direkt från bonde är inga problem, har 500m till närmaste dylik, men jag har också förstått att man kan få men en hel del skräp från bonden som förstör. Och jag tror inte jag betalade 2 spänn kilot när jag hade häst för tio år sedan, snarare 3.50, så nu får nog öka prislappen lite. Men jag kan minnas fel. Så måste man ju skaffa en kvarn och har man ingen el tar det en evighet att få ihop till något.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästfoder på Granngården, ätbart eller?
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 07:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
TVP och hästarnas sojaprotein är inte samma sak .
Allt djurfoder håller lägre kvalite än vår mat , människan får först och djuren tar det som blir över sas . Dessutom är gränsvärdena lägre i djurfodret så man tillåter högre halter av bakterier , , mögel mm i det som blir djurfoder .

Du kan själv göra TVP av vetemjöl Seitan http://www.awesomevegandad.com/2017/01/ ... -vetemjol/

http://www.vegania.net/recept/seitan.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästfoder på Granngården, ätbart eller?
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 10:19 
VanGroks skrev:
Hel havre direkt från bonde är inga problem, har 500m till närmaste dylik, men jag har också förstått att man kan få men en hel del skräp från bonden som förstör. Och jag tror inte jag betalade 2 spänn kilot när jag hade häst för tio år sedan, snarare 3.50, så nu får nog öka prislappen lite. Men jag kan minnas fel. Så måste man ju skaffa en kvarn och har man ingen el tar det en evighet att få ihop till något.


Bönderna får runt 1,3kr/kg för spannmålet när dom säljer det. Men 3,5kr/kg är ju inte så farligt det heller, beror väl på hur bra kompis man är, sist fick jag mina säckar gratis om jag hjälpte till att sopa lite. :)
Du behöver ingen kvarn. Du kan koka hel vete eller grodda den. Och annat spannmål också.

Många amerikanska preppingböcker har enligt mig lite skev inställning. Det ska köpas så mycket billig och sunkig mat som möjligt och sedan läggas minst $3000 på guns&ammo. Hört om folk som köpt hundmat till lagret...

Själv så köper jag i princip bara mat som jag äter till vardags och roterar. Ris, bönor, vetemjöl, feta-ost/halluomi, kikärtor, linser, pasta, inlagda grönsaker och helt spannmål (främst till hönsen). Har lite köttkonserver också, mest ärtsoppa/gulash, men äter det sällan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästfoder på Granngården, ätbart eller?
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 10:22 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Dweomer skrev:
TVP och hästarnas sojaprotein är inte samma sak .
Allt djurfoder håller lägre kvalite än vår mat , människan får först och djuren tar det som blir över sas . Dessutom är gränsvärdena lägre i djurfodret så man tillåter högre halter av bakterier , , mögel mm i det som blir djurfoder .

Du kan själv göra TVP av vetemjöl Seitan http://www.awesomevegandad.com/2017/01/ ... -vetemjol/

http://www.vegania.net/recept/seitan.html


Men säg att man vill göra 20kg?
Man tvättar bort minst hälften, när jag gjort seitan har jag fått ungefär 500g seitan av ett kilo mjöl, och torkar man det antar jag att det är ännu mindre.
Det är dyrt och väldigt arbetsintensivt. Så som alternativ till att köpa större mängder har jag svårt att se det.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästfoder på Granngården, ätbart eller?
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 11:39 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 27 sep 2017, 11:51
Inlägg: 4
Dweomer skrev:
TVP och hästarnas sojaprotein är inte samma sak .
Allt djurfoder håller lägre kvalite än vår mat , människan får först och djuren tar det som blir över sas . Dessutom är gränsvärdena lägre i djurfodret så man tillåter högre halter av bakterier , , mögel mm i det som blir djurfoder .

Du kan själv göra TVP av vetemjöl Seitan http://www.awesomevegandad.com/2017/01/ ... -vetemjol/

http://www.vegania.net/recept/seitan.html


Hm, TVP (som för övrigt är ett varumärke har jag justs lärt mig) tillverkas genom att extrudera upphettat sojamjöl. Proteinets struktur förändras till något som påminner om kött. Jag kan inte hitta något som styrker att det du köper till hästen skulle vara sämre än något annat. Jag köper inte riktigt resonemanget med högre halter av bakterier och mögel. Är det något en häst är känslig för så är det mögel. Det skulle nog inte gå att sälja om inte Granngården var hyfsat säkra på att det INTE är en massa elände i säcken. Därmed inte sagt att det bara är att kasta sig iväg och handla.

Jag är mest nyfiken och spanar runt lite, klurar och funderar...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet