Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 00:57 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
NaCl, detta underbara, och nödvändiga livsmedel. Detta tror jag kommer bli värt nära nog guld om bajset träffar fläkten ordentligt. Jag tror att det både kan bli en handelsvara och nödvändigt för min egen överlevnad. Salt är ju utmärkt att konservera med. För egen del bedömer jag att det kommer bli rätt svårt för mig att framställa om behov uppstår, alltså måste jag bunkra.

Dessutom har det andra bra egenskaper, rent salt blir inte gammalt, det är en stabil mineral som inte sönderfaller, härsknar eller på något sätt förvandlas över tid, förutsatt att det hålls torrt. Men även om det blir blött så återgår det till sin saltform när det torkar.

Utöver detta så har vi idag drivor av det, något som gör att priset är riktigt lågt. Jag har fram till idag haft ca 10kg salt på lager, 5kg grovsalt och 5kg "bordssalt med jod"

Inköpspris någonstans runt 6-7kr kilot, galet billigt. Problemet är att det tar plats, även om man inte behöver omsätta det så måste man ju lagra det. Och jag vill ha större mängder och behöver utrymmet till annat.

Så, nu är det dags att ta klivet från nervös hobbyprepper till helgalen "end of the world" survivalist :oops:

Sagt och gjort. Nu har jag gjort slag i saken, jag har införskaffat ett ~200L oljefat, som inte haft olja i sig utan etanol, den är med andra ord jävligt ren och fin :) Jag har fyllt den med 5kg's påsar med både grovsalt och fint salt.

Jag har pysslat med det här projektet ett tag nu, tunnan har jag grävt ned på ca 3m djup, den står på en rejäl singel och grusbotten, tunnan är invirad i tjock industriplast som värms dit så den krymper på plats. Locket är förseglat med silikon och sedan krympplastat.

Det har tagit mig några veckor att gräva gropen, köpa och transportera saltet samt försegla tunnan, men bortsett från tidsinvesteringen så var det en ekonomiskt billig sak att göra. Om jag ska vara ärlig så har jag tappat koll på hur mycket salt jag köpt och stoppat i. Men vanligt bordssalt har en densitet på lite över 1,3g/cm2 så en bit över 200kg, kanske 225kg har jag kånkat ut i skogen 8)

Oljefat, plast och silikon kostade mig ett par bärs till en god vän. Saltet runt 1000-1200sek. Någonstans runt 5-6kr kg har jag betalat för det.

Platsen är ostörd, avlägsen, obebodd och det är nära kilometern till närmsta farbara väg (ja det blev ett antal uppfriskande promenader med tung ryggsäck.) Jag har både GPS koordinat samt stegat i kompassriktning från ett gigantiskt stenblock (flyttblock) så jag hittar tillbaka efter en katastrof.

Det finns säkert bättre sätt att lösa det på, men nu har jag en liten saltgömma som gör att jag sover lite bättre om natten :D

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 01:16 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
jojjenda skrev:
Jag har både GPS koordinat samt stegat i kompassriktning från ett gigantiskt stenblock (flyttblock) så jag hittar tillbaka efter en katastrof.

Är du helt säkert på att du hittar?

Vore det inte smart att ha en fysisk markör av något slag som går att hitta på något annat sätt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 02:42 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Underbar ide!!

Är tunnan och allt annat metallfritt eller finns det rikligt med metall i din konstruktion?

Du har alltså GPS-koordinaterna samt avstånd (antal steg) och kompassriktningen från en stor sten som de enda yttre positionshjälpmedlen samt eventuellt en möjlighet att söka upp din guldtunna med metalldetektor. Har jag fattat korrekt?

Är avståndet mer än 15-20 steg från stora stenen så skulle jag nog starkt fundera på att markera ytterligere med en eller 2 stenar. Har du grävt 3 meter djupt så har du alltså ca 2 meter "osäker grävning" innan du kan förvänta dig tunnkontakt med spaden. Korrekt? Surt att gräva hål i onödan om man råkar missa lite... Nu är det förmodligen du som gräver upp tunnan om X antal år, men tänk om det är någon annan som skall både finna och gräva åt dig av en eller annan anledning!?

Jag har provat att gräva efter annans karta & anvisningar och... ja det e djävulens påfund med skattkartor ibland... haha.

De ytterligare stenarna behöver ju inte väga flera ton. En 20-40 kilos sten ligger nog stadigt nog, kanske inte PÅ tunnans exakta position men så att du kan triangulera in den exakta positionen med ett snöre eller motsvarande.

Har du gjort en simulering av att finna tunnan med GPSen som ENDA hjälp?
Har du stegat "blint" efter kompassen för att försöka simulera att det har gått 15 år och inga buskar eller annat på platsen är sig likt/skogsbrand härjat?

Underbart initsiativ o coolt att du genomfört det med!
mvh PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 03:09 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
Som sagt, det är en sak att gräva ner något och upprätta en karta, och en annan sak att hitta det med hjälp av kartan. Just det här med att gräva ner saker är en klassisk grej som många gör för olika typer av förberedelser, och det är tyvärr inte särskilt ovanligt att folk inte hittar sina grejer igen. Jag gissar på att fatet är i plast, annars kommer det antagligen att rosta sönder såvida det inte finns något mer skydd än den där krympplasten (i synnerhet med tanke på innehållet).

Jag tycker personligen att skyddet verkar en smula överarbetat, men alla har vi olika böjelser. ;)

Just det, en sak till med GPS, blir det världsomspännande oroligheter av den typ att det där saltet behövs så kommer endast amerikanska militära användare att ha tillgång till en korrekt positionsangivelse. GPS skulle jag aldrig lita på. :?


Senast redigerad av Läderlappen fre 20 aug 2010, 03:12, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 03:11 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Tunnan är av metall så jag skulle kunna hitta den med metalldetektor om så krävs. Nästan vad som än händer med terrengen så kommer jag kunna lokalisera den, stenen är stor som en lada, och har en tydlig kil jag måttat från. Även om det skulle ha brunnit och någon har bulldozrat en meter av landmassan så kan jag hitta den. Tunnan är mindre än 25 meter från stenen. Jag har mätt upp avståndet mellan platsen och stenen, så i värsta fall kan jag mäta ett snöre med hjälp av min egen kroppslängd, eller tumstock eller liknande och bara sträcka ut och komma rakt på.

Och i allra värsta fall får jag gräva ett par dar innan jag träffar rätt. Jag tror inte tidsbrist kommer vara mitt stora problem efter den stora smällen :) Saltet hämtas tidigast ett halvår eller så efter katastrofen, jag har ju mina andra förråd som skall räcka länge innan man når den punkten.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 03:14 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Läderlappen skrev:
Som sagt, det är en sak att gräva ner något och upprätta en karta, och en annan sak att hitta det med hjälp av kartan. Just det här med att gräva ner saker är en klassisk grej som många gör för olika typer av förberedelser, och det är tyvärr inte särskilt ovanligt att folk inte hittar sina grejer igen. Jag gissar på att fatet är i plast, annars kommer det antagligen att rosta sönder såvida det inte finns något mer skydd än den där krympplasten (i synnerhet med tanke på innehållet).

Jag tycker personligen att skyddet verkar en smula överarbetat, men alla har vi olika böjelser. ;)


Överarbetat ja, svårt att hitta tillbaka till, nej, jag har bra lokalkännedom, bra riktmärken och antagligen gott om tid.

Det är en metalltunna, och inplastningen är av industristandard, det är inte gladpack vi pratar om :D Den kommer överleva min livstid i alla fall :)

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 03:17 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
jojjenda skrev:
Tunnan är av metall så jag skulle kunna hitta den med metalldetektor om så krävs.

En detektor som hittar tunnan är dock långt ifrån gratis.

jojjenda skrev:
inplastningen är av industristandard

Hur täta är skarvarna då?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 03:21 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Läderlappen skrev:
jojjenda skrev:
Tunnan är av metall så jag skulle kunna hitta den med metalldetektor om så krävs.

En detektor som hittar tunnan är dock långt ifrån gratis.

jojjenda skrev:
inplastningen är av industristandard

Hur täta är skarvarna då?


Det är en enda stor hylsa till locket, och locket är tätat med silikon och sedan en hätta av krympplast. jag skulle kunna sänka den i en sjö utan problem.

Bara tunnan i sig är samma sort som de jag har använt som pontoner på en flytbrygga, de har inte rostat sönder eller börjat ta in vatten på närmare 20 år i sjön, och det utan inplastning :)

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 03:25 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
jojjenda skrev:
Bara tunnan i sig är samma sort som de jag har använt som pontoner på en flytbrygga, de har inte rostat sönder eller börjat ta in vatten på närmare 20 år i sjön, och det utan inplastning :)

Se där, du har ju massa data! :mrgreen:

Mycket intressant. Men, hur har du tänkt göra om du behöver hämta salt? Gräva/fylla igen ett stort hål (det tog hur länge, med handverktyg?) ta med dig så mycket du orkar bära, lägga igen locket, hålet... eller ska du ta upp hela tunnan på en gång?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 03:29 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Läderlappen skrev:
jojjenda skrev:
Bara tunnan i sig är samma sort som de jag har använt som pontoner på en flytbrygga, de har inte rostat sönder eller börjat ta in vatten på närmare 20 år i sjön, och det utan inplastning :)

Se där, du har ju massa data! :mrgreen:

Mycket intressant. Men, hur har du tänkt göra om du behöver hämta salt? Gräva/fylla igen ett stort hål (det tog hur länge, med handverktyg?) ta med dig så mycket du orkar bära, lägga igen locket, hålet... eller ska du ta upp hela tunnan på en gång?


Det får vi se, det beror på mina behov, typ av katastrof, och hur samhället ser ut.
Samt vilket skick jag är i och mina transportmöjligeter. Det finns hundratals scenarion, men jag har gott om salt i alla :P

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 03:35 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
Det är en lysande idé, det här med saltet.

Jag har en liknande idé om dasspapper. :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 06:46 
Läderlappen skrev:
Jag har en liknande idé om dasspapper. :mrgreen:


Gräv ner det i en mosse. Då gör det inte så mycket om du inte hittar det. ;)

När jag började med geo-caching så använde jag ingen gps. Det gick rätt hyfsat ändå. Så skriver man ner koordinaterna så att det går att hitta positionen med hjälp av en helt vanlig karta så borde det inte vara några problem. Att geo-cacha utan gps kan vara ett bra tips för att träna sig på att arbeta med karta och kompass. Men det är inte helt enkelt ibland ...

En sak jag funderar på är vem som äger marken där saltet ligger? Är det skogsmark kan det kanske bli problem i samband med avverkning och markberedning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 14:45 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
skogsbonde skrev:
En sak jag funderar på är vem som äger marken där saltet ligger? Är det skogsmark kan det kanske bli problem i samband med avverkning och markberedning.

Inte om tunnan ligger tre meter under jord. Visst kanske det ligger under två eller fyra meter jord efteråt, men det ligger nog kvar på samma plats. Och om flytblocket är så stort som jojjenda beskrev så kommer det inte heller att påverkas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 17:21 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Ojojoj jag tänkte att nu har han bunkrat upp med massor av salt i källaren men sanningen var så mycket bättre :lol:. Mäkta imponerad, inte alla som har en tunna med salt nergrävd i skogen. En riktig överlevare!

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt
InläggPostat: tis 24 aug 2010, 16:52 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
jojjenda skrev:
Så, nu är det dags att ta klivet från nervös hobbyprepper till helgalen "end of the world" survivalist :oops:


Ibland så älskar man bara att vara på detta underbara forum... Keep the good work up...

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet