Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: mån 09 sep 2013, 21:00 
Kod:
Att bröd möglar och mjölk ruttnar vet vi. Berätta här om saker du lagrat längre än bäst-före-datum som kanske kunde förväntas vara ok men inte var det.

Jag öppnade idag en burk Dijonsenap av märket Gray poupon som gick ut i oktober 2010...
Bild
...mycket märklig och inte helt trevlig smak. Såpass märklig att jag efter en inte så god macka slängde senapen.

Så, Gray poupon dijonsenap lagrad tre år över tiden i rumstemperatur blir, vad ska jag säga, osmaklig kanske - och då har jag inte överdrivit.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: mån 09 sep 2013, 21:14 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Borde inte hända så mycket med den starka (och goda) senapen, känns som hjärnan smälter av den vid höga doser....
Inget levande borde överleva i den miljön men den kanske fermenteras eller så och ändrar smak.. :roll:

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: fre 13 sep 2013, 17:35 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Mjölk och mjukbröd, blir förstört innan man hinner blinka ibland ibland håller mjölken månader , varför?
(förvarat i kylskåp)

Fryser numera alltid allt köpt mjukbröd om man måste lämna det flera dagar, möglar omedelbart annars om man glömmer det någon dag i påsen.
Har inte alls samma problem med det hembakta trots att det helt saknar artificiella konserveringsmedel. Skummt. (antagligen något med att fukt kondenseras efter frysförvaringen på butiken eller något tror jag). Inte heller med bake off bröden, men de är ju oas oätliga av andra orsaker... Antagligen mer konserveringsmedel i dem gissar jag, hårda som sten blir de dock (tre gånger hårdare än det hembakta).

Bananer, men de går ju att torka...
Kanske inte helt seriöst i sammanhanget, men jag råkade ut för en gammal klassiker förut, glömde bort detdär med just bananer, fredag var de gröna och benhårda, måndag var de stadda i förfall...
Kylskåp, nicht... bruna blev de men tjänliga... ha ha!

Smör är också en sådandär grej som kan hålla fruktansvärt länge ur tjänlighets synpunkt men härsknar efter en tid om man inte fryser det.

Ägg likaså, doppar man dem i tex vattenglas lär de hålla i princip för evigt.
Annars kan de faktiskt hålla över en månad i kylskåp med litet tur.

Oliver och sådant läste jag någonstans att det är bakterier och svampar från fingrarna som gör att de blir förstörda, ger man bara tusan i att doppa fingrarna i burken håller de väldigt länge, riktigt gjorda olivinläggningar kan mycket väl hålla i flera år.



.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: fre 13 sep 2013, 17:52 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
MulenDag skrev:
Kod:
Att bröd möglar och mjölk ruttnar vet vi. Berätta här om saker du lagrat längre än bäst-före-datum som kanske kunde förväntas vara ok men inte var det.

Jag öppnade idag en burk Dijonsenap av märket Gray poupon som gick ut i oktober 2010...
[img.]https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTnIVHcPpY5GKSSHCQsV6AtfX2otj8TELOqLctlxayVwxM6gXFfXA[/img]
...mycket märklig och inte helt trevlig smak. Såpass märklig att jag efter en inte så god macka slängde senapen.

Så, Gray poupon dijonsenap lagrad tre år över tiden i rumstemperatur blir, vad ska jag säga, osmaklig kanske - och då har jag inte överdrivit.

/MulenDag

Senapspulver borde hålla sig mycket längre. Sen kan man blanda och göra sin egen senap eller bara använda senapspulvret.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: fre 13 sep 2013, 18:03 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Enbart pulver (Engelskt senapspulver) håller i princip för evigt, har haft en gammal burk här förut som måste ha varit från 70 talet...
Enda är att det kan tappa i smak med tiden, men jag kan ju ha missat något väsentligt.

Hade iaf använt av det med gott resultat och jag lever än vad det verkar... :-g

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: lör 14 sep 2013, 14:27 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:53
Inlägg: 249
Ort: T-town, West Side!
Mizzarrogh skrev:
Enbart pulver (Engelskt senapspulver) håller i princip för evigt, har haft en gammal burk här förut som måste ha varit från 70 talet...
Enda är att det kan tappa i smak med tiden, men jag kan ju ha missat något väsentligt.

Hade iaf använt av det med gott resultat och jag lever än vad det verkar... :-g

Jag kör hårt med sånt, är senapsfreak av stora mått! Normalt har jag sån omsättning att jag inte behöver bry mig om datum, men har testat sån som passerat bästföre-dag med uppåt 6 år. Funkade hur bra som helst.
Nån som vet hur det ligger till med soya? Inte bönor utan sås, typ Mrs Cheng. Inbillar mig att det borde vara stabilt men jag vet inte alls.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: lör 14 sep 2013, 17:14 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Har haft en flaska "svampsoya" ståendes i flera år och jag märkte ingen särskild smakskillnad utom möjligen att den blir kan bli något saltare pga indunstning misstänker jag.

Men, som sagt har jag ingen aning om hur produkter av detta slag påverkas rent kemiskt/tekniskt av lagringen.

Äkta senap gör man ju annars traditionellt med ett järnklot i en skål och krossar senapsfrön genom att rotera klotet efter fatets väggar med en handrörelse så att det tvingas utåt av centrifugalkraften (Edit, man vickar på skålen alltså, inte klotet), var vanligt i militären förr i tiden att man gjorde så långt in i modern tid.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: tor 31 okt 2013, 17:36 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
En grej jag kom på när jag läste en annan tråd här som INTE gick att spara så länge var (ät/block) choklad, den blev vit och grynig och smakade unket, inte alls god.
Inte ens kronans var supergod när den legat en tid även om den höll mycket längre (och blev uppäten ändå... :mrgreen: ) Kronans chokladkaka är för litet annorlunda såtillvida att den är ett kombinationslivsmedel man kan använda på många sätt, dels det primära syftet som godis för att tillföra kolhydrater, dels kan man ju koka dryck på den (även om det blir litet grynigt i jämförelse med vanlig drickchoklad kokad på pulver), dels kan man använda den i matlagningen osv.

Så, summan är att det inget gör att nästan alla här som försökt bunkra chokladkakor verkar ha misslyckats, de går ändå inte att bunkra länge... :mrgreen:






.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: sön 03 nov 2013, 18:12 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Jag hittade idag en burk Eldorado vita bönor i tomatsås i mitt lager.
Bild
Utgångsdatumet var 10 mars 2012, eftersom burken hade börjat expandera lite smått så ville jag ogärna öppna och smaka på den. :-g

Kan ju ha varit en engångsföretelse, att jag haft oturen att köpa en dålig burk (den var i övrigt inte skadad eller tillknycklad på något vis) men jag känner mej nu lite smått oroad för att köpa märket Eldorado för lagerhållning.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: sön 03 nov 2013, 20:20 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Ragnarök skrev:
Jag hittade idag en burk Eldorado vita bönor i tomatsås i mitt lager.
Bild
Utgångsdatumet var 10 mars 2012, eftersom burken hade börjat expandera lite smått så ville jag ogärna öppna och smaka på den. :-g

Kan ju ha varit en engångsföretelse, att jag haft oturen att köpa en dålig burk (den var i övrigt inte skadad eller tillknycklad på något vis) men jag känner mej nu lite smått oroad för att köpa märket Eldorado för lagerhållning.



Måste ju ha börjat jäsa eller nått....

Jag har själv ett gäng sådana på lager :roll:

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 00:21 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Jo förmodligen.
Det var plåten på kortändorna som hade börjat bukta svagt uppåt.

Jag hade dock förhoppningar om att det skulle gå att lagra ett tag till efter utgångsdatumet. :lol:
Men men, det var sista burken ur förra roteringen, så ingen jätteförlust.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: fre 18 apr 2014, 22:54 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: sön 09 mar 2014, 06:09
Inlägg: 26
Ort: Snapphanebygd
Ett litet tips när ni köper konserver. Jag vet genom mitt tidigare yrke på ett burktillverkningsföretag, att på åtminstone läskedrycksburkar så är där en tunn film på insidan som ska förhindra att metallen reagerar/korrigerar med innehållet. En liten buckla kan enkelt spräckra denna film och då börjar nerbrytningen direkt. Det kan gå så illa att burken spricker ochbörjar läcka, varvid det skadade innehållet rinner ner över de andra friska burkarna och skadar även dessa.

Detta har hänt exempelvis på Faxe bryggeri där ett gäng burkar undslapp kontrollen.

Så, endast buckelfria burkar! Läskedryck som mat; inga undantag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som INTE gick att lagra jättelänge...
InläggPostat: lör 19 apr 2014, 16:38 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
[quote="Woodsman"]Ett litet tips när ni köper konserver. Jag vet genom mitt tidigare yrke på ett burktillverkningsföretag, att på åtminstone läskedrycksburkar så är där en tunn film på insidan som ska förhindra att metallen reagerar/korrigerar med innehållet. En liten buckla kan enkelt spräckra denna film och då börjar nerbrytningen direkt. Det kan gå så illa att burken spricker ochbörjar läcka, varvid det skadade innehållet rinner ner över de andra friska burkarna och skadar även dessa. [quote]

Bra tips! Såg en burk Coca-Cola som passerat bäst-före för ett par år sedan, det "frätte" hål och en vacker dag var det cola i hela halva skafferiet.

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bamyl brustabletter
InläggPostat: mån 30 jun 2014, 14:49 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 13 dec 2008, 01:16
Inlägg: 106
Provade en Bamyl Brustablett med sista förbrukningsdag Juli 2012 den luktade lite konstigt, smaken dito och löstes inte upp den borde. jag trodde att värktabletter hade nästan obegränsad lagringstid med detta gäller tydligen inte brustabletter, kanske för att de är mer porösa och därför mer utsatta för syre och de innehåller något som får dem att lösas upp i vatten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bamyl brustabletter
InläggPostat: mån 30 jun 2014, 20:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Mr T skrev:
Provade en Bamyl Brustablett med sista förbrukningsdag Juli 2012 den luktade lite konstigt, smaken dito och löstes inte upp den borde. jag trodde att värktabletter hade nästan obegränsad lagringstid med detta gäller tydligen inte brustabletter, kanske för att de är mer porösa och därför mer utsatta för syre och de innehåller något som får dem att lösas upp i vatten.


Just brustabletter är känsliga eftersom de är synnerligen känsliga för framför allt fukt. Dock har jag ett ansenligt lager av just olika brustabletter och hittills har ingen av de jag öppnat och som passerat sista förbrukningsdagen med mer än två år uppfört sig nämnvärt annorlunda än andra (talar om Alvedon brus, Treo och Magnecyl Brus). De har fungerat bra. Dessa har dock alltid varit obrutna och alltså inte öppnats förrän de skulle förbrukas (jag har lite svårt att rotera alla mediciner så en del kommer väl så småningom att bli alltför gamla trots allt).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet