Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fukt
InläggPostat: sön 09 sep 2018, 23:50 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Om man packar exempelvis havregryn i mylarpåsar under vintern då det råder låg luftfuktighet och sen lagrar den, säg utomhus, så när sommaren kommer, kommer luftfuktigheten påverkas inuti tät påse ändå? Kanske t o m bilda kondens?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 10 sep 2018, 01:14 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Nja, det bildas inte mer kondens om förpackningen är luft och vattentät men det finns alltid ett vist mått av fukt i havregrynen. Just havregryn är ganska hållbara om man om de förvaras rätt i vanligt skafferi. Huruvida man förlänger hållbarheten handlar väldigt mycket om hur mycket syre som finns i förpackningen. Vakuumförpacka och experimentera dig fram. Det finns säkert de på detta forum som har erfarenheter och bra koll på detta.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 10 sep 2018, 01:59 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Relativa luftfuktigheten mätt i % sänks om luften värms upp. Alltså samma mängd vatten/m3 ger lägre relativ luftfuktighet vid ökande temperatur, så ingen kondens bildas i ditt exempel. Bara om luften kyls ner ytterigare kan kondens eller iskristaller bildas.

Men det gäller då enbart luften i påsen utan gryn.

Fuktigheten i själva havregrynen har enormt mycket större betydelse i ditt exempel.
Om du har 1Kg havregryn/ris eller annat med en realistisk fuktighet på 5%, så är det 50g vatten jämfört med några mikrogram vatten i luften i påsen, så luftens fuktighet och temperatur när du packar har alltså ingen betydelse i sammanhanget.

Fuktigheten i havregrynen/riset kan du kolla genom att först väga upp t.ex 100g på en noggran våg och sedan torka grynen några timmar i en ugn på 60-70 grader och väga igen.
Har vikten då minskat t.ex. 5gram så var fuktigheten i grynen då 5% från början.

Vilken fuktighet som rekommenderas att inte gå över i grynen vid långlagring kan jag inte svara på, utan rådfrågar andra medlemmar här. Lagrar man mycket, så är det bäst att kolla upp det innan du packar.

Just havregryn innehåller väl lite fett och då är det säkrast att lägga i en lämplig syreätare och vacuumpacka mylarpåsarna, så att inte fettet härsknar eller förändrar smak så snabbt med tiden. Finns mer om i andra trådar.

Edit: har kollat lite i mina gamla böcker (Jack A Spigarelli 1984) När du köper havregryn i affären håller det 12-13% fuktighet. Går att lagra i 2-3 år i påsen
Torkar du den till under 10% och vacuumpackar med syreätare 5-7 och upp till 10år

Samma gäller för vetemjöl....m.fl. spannmålsmjöl.
Vitt polerat ris (basmati eller jasmin) under 14% fukt 10 år utan syreätare och 20+år vid 10-12% utan syreätare.

Allt under förutsättning att temperaturen inte blir för hög. Max 25 men gärna jämn runt 21 grader som i en torr källare.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 10 sep 2018, 10:53 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Tack för värdefulla svar. Min långtidsförvaring måste vara på vinden så att värmen spikar ibland på sommaren får jag leva med. Denna sommar har såklart varit extra bekymmersam, men frågan är ändå hur mycket temporära temperaturhöjningar påverkar. Nåväl, jag nyttjar syraätare till det mesta jag förpackar i mylarpåsar och havregryn är en av dessa ting. Om det alltså gör avsevärd skillnad i lagringsbeständighet genom att först torka grynen i ugn så gör jag gärna det. Några tips om hur länge på vilken temperatur och hur det kan tänkas påverka näringsvärdet?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 10 sep 2018, 13:50 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det är fördelaktigt att packa torra livsmedel under riktigt kalla delar av vintern (minusgrader) eftersom uppvärmda väl ventilerade utrymmen då typiskt då håller mycket låg luftfuktighet. Det förutsätter att livsmedlen har fått "torka upp" i den torra luften genom förvaring öppet eller i pappersäck eller genomblåst eller liknande.

Om förpackningen sedan verkligen är gastät så spelar det ingen roll om den blir varmare. Det påverkar inte fukthalten i förpackningen nämnvärt. Möjligen att förpackningen expanderar en aning, det är det enda.

Om förpackningen kyls ner kan det hända att eventuell fukt i förpackningen kondenserar ut. Med problem som följd. Mögel och annat elände. Om det sker beror på hur mycket fukt det var i förpackningen från början. Torr uppvärmd vinterluft vid packningen minskar sannolikheten.

Ett knep är att packa vintertid och dessutom packa in ett paket salt i pappersförpackning, som fått stå i ugnen i 100 grader över natten. Det suger upp extra fukt bra. Salt är alltid bra att ha på lager...

Om du inte packar gastätt kan vattenånga diffundera in och ut. Det kan vara helt OK vid långsamma temperaturändringar om relativa luftfuktigheten hela tiden är låg. Tänk förvaring i ett skåp i köket. Men om det diffunderar långsamt kan snabba temperatursänkningar leda till kondens.

Ett speciellt problem är ifall det du lagrar är i ett uppvärmt utrymme men ligger mot en kall vägg. Eller tvärtom i ett kallt utrymme men ligger mot en varm vägg. Det kan då ske en fukttransport från den varma sidan till den kalla inne i den täta förpackningen. Det är riktigt lömskt! Det undviker du genom att se till att lagra med luft och/eller extra isolering runt om, inklusive mot golvet. Exempelvis i en trälåda eller på en pall.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 10 sep 2018, 14:07 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
I sammanhanget: vad anses vara långsam respektive snabb temperaturförändring?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 10 sep 2018, 14:13 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Här flnns mängder av information.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan ... 98-05H.HTM

Den ” magiska” vattenhalten som mögel inte kan växa i är under 14%. Den grynpåse du köper ska (enligt Saltåkvarn) innehålla 12-13%.
Torkar du själv ner vattenhalten till under 10% så du får en viktminskning av den köpte varan med 3-4%, så är du på den säkra sidan för långtidsförvaring.
Temperaturer och torkmetoder finns i länken, men max 80 för gryn och vitt ris. Lägre för spannmål som senare ska gro.

Annan länk med lite nyttig info om spannmål:

https://www.lantmannenlantbruk.se/Documents/Spannmål/Säker%20spannmål/Affischer%202007.pdf

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 10 sep 2018, 16:54 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Grym info, reboot. Tack.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 10 sep 2018, 21:39 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
snabb eller långsam är om det som är i påsen klarar att hantera så det inte blir kondens, utan att materialet i sig kan absorvera fukten

en del saker ändrar sig om det blir fuktändringscykler
ex ska krut inte ha stora variationer för lång lagring

den som funderar på detta så rekomenderar jag mollierdiagram, helst utskrivet och att man lär sig annvända den , åtminstånde för luft/fukt

det är ganska intressanta saker i praktiken

men som sagts ovan att torka innan, ha torrt när man paketerar, eller byta luften till torr luft eller kväve är vettiga metoder att minska syre och fukt

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: sön 14 okt 2018, 23:22 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag ugnsvärmde tre påsar havregryn idag på ca 60 grader i 4 timmar. Jag vägde innehållet för 1 påse efteråt och det landade på 1448 gram. Om man litar på att innehållet verkligen vägde 1500 gram från början (vilket jag bedömer sannolikt) så tappades närmare 3,5% av vikten. Sen mylarpckade jag med syreabsorbenter. Tänker låta dom ligga i 15 år nu och sen öppnar jag en påse.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 15 okt 2018, 01:24 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
somvanligt skrev:
Jag ugnsvärmde tre påsar havregryn idag på ca 60 grader i 4 timmar. Jag vägde innehållet för 1 påse efteråt och det landade på 1448 gram. Om man litar på att innehållet verkligen vägde 1500 gram från början (vilket jag bedömer sannolikt) så tappades närmare 3,5% av vikten. Sen mylarpckade jag med syreabsorbenter. Tänker låta dom ligga i 15 år nu och sen öppnar jag en påse.


Snyggt jobbat! :up:
Men 15 år låter mycket. Skulle vänta 10år för att kolla att det inte finns någon bismak.
Havre är ju lite speciellt, då fetthalten är högre än andra sädesslag, så ditt val med syreätare är nog extra bra här!
Enligt mina uppgifter från min gamla amerikanska survivalbok ”Crisis Preparedness Handbook” av Jack A. Spigarelli (ISBN 0-936348-00-3) från 1983 säger dom 4-5+ år på just havregryn.
Bild

edit: Såg att det kom en 2:a uppdaterad upplaga 2002, som också är billigare och finns även på eBay. ISBN 9780936348070

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: mån 15 okt 2018, 04:54 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
somvanligt skrev:
Jag ugnsvärmde tre påsar havregryn idag på ca 60 grader i 4 timmar. Jag vägde innehållet för 1 påse efteråt och det landade på 1448 gram. Om man litar på att innehållet verkligen vägde 1500 gram från början (vilket jag bedömer sannolikt) så tappades närmare 3,5% av vikten. Sen mylarpckade jag med syreabsorbenter. Tänker låta dom ligga i 15 år nu och sen öppnar jag en påse.

Jag ser det som ytterst osannolikt att det INTE är exakt 1500.0 g i påsen. Två nollor där betyder två gällande siffror, så det skulle i praktiken diffa så mycket som 50 g från vad det står. Diffar antagligen inte så mycket, men ser inte alls 10g som osannolikt. Sen har du systematiska mätfel i utrustningen etc, så du behöver väga före och efter för att överhuvudtaget kunna konstatera en skillnad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukt
InläggPostat: ons 17 okt 2018, 01:36 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
somvanligt får ta med sin våg till affären och väga upp några påsar, så kan dimmorna kring mysteriet skingras....... :hm:

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet