Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: sön 08 jul 2018, 17:52 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 22 apr 2018, 22:47
Inlägg: 20
Hej.

Jag kommer under nästa vecka äta mat som jag kanske kommer att ha som överlevnadsmat senare. Efter att ha tittat runt lite på detta forum och annat har jag kommit fram till att ris och röda linser + buljong kan vara ett alternativ. Det går att tillaga direkt och förvara länge.

Så jag kommer att nästa vecka äta endast ris och röda linser. Jag kommer att ha en konserv fruksallad som jaag kan ta någon gång under veckan. Jag kommer att göra fysiska saker varje dag, långa promenader träningspass, etc. Under denna vecka kommer jag hålla koll på:

*Hur mycket kcal jag får i mig och hur mycket det behövs för ev vecka. Jag väger mig ikväll och nästa söndag kväll.
*Hur jag mår (magen, hummöret, etc).
*Hur trött jag blir.
*Hur moralhöjande en konserv fruksallad är.

Återkommer med uppdateringar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 11:53 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
:up: Ska bli kul att följa.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 14:49 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 22 apr 2018, 22:47
Inlägg: 20
Såhär är det tänkt:

3 portioner om dagen, med 0,75 dl ris och 1,5 dl röda linser, kokade med buljongtärning. En portion är nästan 600 gram och äver 700 kcal, med 30+ gram protein. Totalt 2100 kcal, vilket man kan klara sig på.

https://imgur.com/S786BNK

Åt första i morse och skall äta andra nu. Var proppmätt fram till 14 och frågan är nu: Går det att få i sig 3 portioner om dagen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 15:08 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Intressant experiment!
Bara en fråga. Är det fettfri buljongtärning?

Om det blir för mycket ”bulk” , kan du ju minska på linserna och lägga till en msk raps/solrosolja (som du väl också har i lagret) för att behålla kaloriintaget..
Alla essentiella aminosyror har du kvar i bra proportioner i alla fall.

http://ww2.proteinkvalitet.se/#

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 16:25 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 22 apr 2018, 22:47
Inlägg: 20
reboot skrev:
Intressant experiment!
Bara en fråga. Är det fettfri buljongtärning?

Om det blir för mycket ”bulk” , kan du ju minska på linserna och lägga till en msk raps/solrosolja (som du väl också har i lagret) för att behålla kaloriintaget..
Alla essentiella aminosyror har du kvar i bra proportioner i alla fall.

http://ww2.proteinkvalitet.se/#


Det är en vanlig buljontärning av märket coop, det står 4% fett. Ska nog prova att röra ned lite olja när jag värmer upp andra halvan av portionen när jag blir hungrig. Mängden bulk verkar kunna bli ett problem för att få i sig tillräckligt mycket ckal, då är jag andå en stor karl som utan problem kan äta stora portioner. Det var nämligen tänkt att man kan piffa till med det man har. Om vi fångar en fisk, kommer över en konserv eller vad det nu är.

Kommer kanske att tweaka receptet med olja imorgon, beroende på hur get går idag. Tänker annars att lösningen kanske är mindre bulk och att dricka saft/iste för kcal, men här skulla jag också testa för "food fatigue".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 16:30 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Mycket intressant!

Men varför begränsar du dig så hårt? Det finns så mycket mer än ris och röda linser som passar sig väl som prepperkäk.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 17:13 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 22 apr 2018, 22:47
Inlägg: 20
Lurker skrev:
Mycket intressant!

Men varför begränsar du dig så hårt? Det finns så mycket mer än ris och röda linser som passar sig väl som prepperkäk.


Jag ville ha sådant som går att långtidsförvara (20+ år i mylar med syreabsorbenter), som ger ordentligt med näring och som inte behöver blötläggas eller prepareras på annat sätt än att kokas. Jag tror också att man förr eler senare kommer till någon period av ensidig mat och jag ville se om jag skulle tappa humöret eller orken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 17:33 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Simon Syndaren skrev:
reboot skrev:
Intressant experiment!
Bara en fråga. Är det fettfri buljongtärning?

Om det blir för mycket ”bulk” , kan du ju minska på linserna och lägga till en msk raps/solrosolja (som du väl också har i lagret) för att behålla kaloriintaget..
Alla essentiella aminosyror har du kvar i bra proportioner i alla fall.

http://ww2.proteinkvalitet.se/#


Det är en vanlig buljontärning av märket coop, det står 4% fett. Ska nog prova att röra ned lite olja när jag värmer upp andra halvan av portionen när jag blir hungrig. Mängden bulk verkar kunna bli ett problem för att få i sig tillräckligt mycket ckal, då är jag andå en stor karl som utan problem kan äta stora portioner. Det var nämligen tänkt att man kan piffa till med det man har. Om vi fångar en fisk, kommer över en konserv eller vad det nu är.

Kommer kanske att tweaka receptet med olja imorgon, beroende på hur get går idag. Tänker annars att lösningen kanske är mindre bulk och att dricka saft/iste för kcal, men här skulla jag också testa för "food fatigue".


OK. Det där med rapsolja är ju också för att få i dig de essentiella fettsyrorna, omega3 & 6, som är mycket viktiga för att överleva i längden.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... ch-omega-6
Om magen krånglar med så mycket linser, går det att öka riset och minska linserna ner till 10-15% av riset utan att äventyra balansen av aminosyrorna.
Se och prova i proteinkvalitelänken ovan!

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 18:52 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Ett annat enkelt tips för lite guldkant med maten är att grodda linserna istället för att bara koka dem. Eller att steka "biffar" med hoprörda groddade linser...

https://www.ica.se/buffe/artikel/groddar-skott/

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: tis 10 jul 2018, 06:50 
Simon Syndaren skrev:
Lurker skrev:
Mycket intressant!

Men varför begränsar du dig så hårt? Det finns så mycket mer än ris och röda linser som passar sig väl som prepperkäk.


Jag ville ha sådant som går att långtidsförvara (20+ år i mylar med syreabsorbenter), som ger ordentligt med näring och som inte behöver blötläggas eller prepareras på annat sätt än att kokas. Jag tror också att man förr eler senare kommer till någon period av ensidig mat och jag ville se om jag skulle tappa humöret eller orken.


Det är inget fel att testa, absolut inte, men är det inte troligt- alla olika scenarier till trots- att det sker en stegvis övergång från välfärdsmat till mer påtvingad ensidig tristess? Jag undrar om denna kost skulle få dig att tappa humöret eller orken, väl inne i det kulinariska mörkret.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: tis 10 jul 2018, 07:41 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 22 apr 2018, 22:47
Inlägg: 20
Dag 2.

Igår fick jag i mig 1500 kcal. Jag kunde vara aktiv utan att bli tröttare än vanligt, men jag har också lite fettdepåer att ta av. Idag skall jag prova 50/50 med linser och ris, röra i lite rapsolja och kanske 4 omgångar. vi får se hur det går.

Varje portion kommer vara omkring 500 kcal med 20 gram prrotein.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: tis 10 jul 2018, 13:02 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Mycket spännande test
Följer

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: tis 10 jul 2018, 17:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Spagetti uppfyller väl också kriterierna även om den får packas med litet mer omsorg.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: ons 11 jul 2018, 03:17 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Zombie skrev:
Spagetti uppfyller väl också kriterierna även om den får packas med litet mer omsorg.


Spagetti går att lagra jättelänge, men innehåller, jämfört med ris, lägre nivå (c:a 60% vs ris) av den essentiella aminosyran lysin och fodrar därmed högre procenttal av linser/ärtor för att balansera proteinet, så att kroppen kan tillgodogöra sig 100% av det.
I vanliga recept så kompletteras spagetti/makaroner med kött/mjölk/ost/ägg- protein och ger då 100% proteinupptag. Välj ett fabrikat av det hårda durumvetet, så höller det länge

Så med lite kråk-, mås- eller duvfärs, vitlök och tomatpure blir det en läcker näringsriktig bolognese.....

Har nyligen införskaffat en gammal Huskvarna No8 manuell köttkvarn i nyskick för det......
Gamla kråkor är nog lite sega, så får nog malas 2 ggr på finskivan!

Det finns risnudlar i asiatiska affärer som är platta och kan packas mycket komakt i mylarpåsar. Såna man gör Pad Thai på efter blötläggninh

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: ons 11 jul 2018, 09:36 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Zombie skrev:
Spagetti uppfyller väl också kriterierna även om den får packas med litet mer omsorg.

Ibland säljs whisky, t.ex. Famous Grouse, i runda plåtrör som är som gjorda för spaghetti. Ser snyggt ut att ha en på köksbänken också. De övriga kan ju bo i källaren så att inte folk undrar. :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet