Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hållbarhet?
InläggPostat: lör 28 mar 2009, 14:07 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:21
Inlägg: 155
Ort: Dalarna
Har letat runt lite nu för att hitta nån tråd om hållbarhet på maten man lagrar, men hittar ingen översikt. Finns det ingen?

Ok, att det står på förpackningarna, men dom markeringarna är väl oftast lite säkerhetsmarginal på från tillverkarna? Helkonserver borde väl hålla i princip i evigheter? Och vad kan egentligen hända med salt, potatismjöl och andra torrvaror - förutom att dom blir fuktiga?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 28 mar 2009, 15:48 
Genitos har en sådan tråd på tillväxt. Tror jag...

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... .php?t=528

Bidra med exempel på mat som kan vara lämplig att lagra. Så småningom kan det bli precis en sådan sammanställning du efterlyser. Hoppas jag...


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 21:59 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Vet att det finns lite kemister och andra intresserade på hushållsbakterier som säkert kan ge bra svar på det där. Vanligt ris och couscous är bekräftat att det går att äta 5 år efter inköp utan problem så länge man håller fukten borta, pasta håller säkert ännu längre skulle jag säga rent spontant. Alla typer av konserver om de är korrekt gjorde borde väl hålla 10 år minst... eller vad säger ni andra?

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 02 apr 2009, 17:35 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tor 12 mar 2009, 21:41
Inlägg: 93
Ort: V
På försvarets konserver så fanns det tidigare inget bäst före datum men efter någon lag så fick de sätta dit det. På sidan står det dock fortfarande torrt "Hållbarhet: Helkonserv"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 jul 2009, 15:47 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Hur fungerar det med tuber med till exempel kaviar eller mjukost. Är de att räkna som helkonserv?

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 jul 2009, 21:58 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
qazwsxedcrf skrev:
Hur fungerar det med tuber med till exempel kaviar eller mjukost. Är de att räkna som helkonserv?

De har i alla fall jämförbar hållbarhet. Jag har några tuber mjukost i mitt förråd som går ut 2011.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: mån 31 maj 2010, 21:32 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: ons 17 mar 2010, 19:43
Inlägg: 70
Har så smått börjat bunkra, har som första mål att ha mat för två veckor för fyra personer. Tveksamt om jag kommer lyckas rotera lagret och har därför funderingar på konservburkars hållbarhet.

En burk bönor, bästföredatum juli 2013, förvarat något under rumstemperatur. Ungefär hur länge håller sig bönorna ätbara i praktiken?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: mån 31 maj 2010, 21:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Konservburk. Den kommer att hålla sig ätbar till 3013. Om du inte bucklar den. Och luktar så den inte blivit dålig.

Kommer du att äta det om det krisar sig, du är stressad, ungarna skriker, du har inte fått sova på 24 timmar om du inte kan äta det den 24 en vanlig månad?
Men nu har vi lämnat hållbarhetsdiskussionen.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: mån 31 maj 2010, 21:49 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: ons 17 mar 2010, 19:43
Inlägg: 70
Gäller detta alla konserver. Även kött, frukt, etc?


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gamla ... 572641.svd

"Jordbruksverket erkänner att man brustit i kontrollen när 27 år gammalt kött hamnat på polska förskolebarns tallrikar." Köttet ska tydligen ha varit härsket.

Å andra sidan så är 27 år rätt lång tid. Och vid TEOTWAWKI och utan fin-konserver kanske man får ta att maten inte är perfekt. ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: mån 31 maj 2010, 22:22 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 17 feb 2010, 18:34
Inlägg: 41
wops skrev:
Gäller detta alla konserver. Även kött, frukt, etc?


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gamla ... 572641.svd

"Jordbruksverket erkänner att man brustit i kontrollen när 27 år gammalt kött hamnat på polska förskolebarns tallrikar." Köttet ska tydligen ha varit härsket.

Å andra sidan så är 27 år rätt lång tid. Och vid TEOTWAWKI och utan fin-konserver kanske man får ta att maten inte är perfekt. ;)

Feta varor klarar sig sämre då fettet härsknar med tiden. Så länge burken är oskadd, både på ut- och insidan, och innehållet luktar och smakar som det ska så är det säkert att äta. Givetvis förutsatt att maten var bra redan innan den konserverades.
Vissa burkar är numera plastade på insidan för att minska risken att innehållet reagerar med metallen.

Generellt sett så är bäst före-datum rätt snålt tilltagna. Tillverkarnas mål är att så gott som alla förpackningar ska vara lika bra som när de var nya fram till bäst före-datumet. Som privatperson har man råd med lite mera spill, det är ingen katastrof om var tionde syltburk blir dålig efter fem år om tillverkaren garanterar ett års hållbarhet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: mån 31 maj 2010, 22:47 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: ons 17 mar 2010, 19:43
Inlägg: 70
Tack för svaren!!

RRGriffon skrev:
Feta varor klarar sig sämre då fettet härsknar med tiden. Så länge burken är oskadd, både på ut- och insidan, och innehållet luktar och smakar som det ska så är det säkert att äta. Givetvis förutsatt att maten var bra redan innan den konserverades.


Lukt och smak är väl bästa testen antar jag. Du skriver säkert... vad är worst case scenario här..magsjuka?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: mån 31 maj 2010, 23:10 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
wops skrev:
Tack för svaren!!

RRGriffon skrev:
Feta varor klarar sig sämre då fettet härsknar med tiden. Så länge burken är oskadd, både på ut- och insidan, och innehållet luktar och smakar som det ska så är det säkert att äta. Givetvis förutsatt att maten var bra redan innan den konserverades.


Lukt och smak är väl bästa testen antar jag. Du skriver säkert... vad är worst case scenario här..magsjuka?


Worst case? En från början dålig burk med botulinumtillväxt, Kan mycket väl leda till döden.
Dessbättre är den typen av dåliga burkar något som i praktiken inte inträffar idag.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: mån 31 maj 2010, 23:51 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
Jag har två stora konservburkar med svenska försvarets VA-mat i vilka det ligger vardera 12 portioner frystorkad mat, alltså både frystorkat och "konserverat", har de två som yttersta nödmat och räknar med att de håller sig ätbara i all evighet :).

Utöver det så tror jag på helkonserver och kolhydrater i form av torrvaror som ris, bulgur, matvete, pasta, socker, havregryn och så vidare lagrat torrt och mörkt.

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: tis 01 jun 2010, 07:31 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
RRGriffon skrev:
Generellt sett så är bäst före-datum rätt snålt tilltagna. Tillverkarnas mål är att så gott som alla förpackningar ska vara lika bra som när de var nya fram till bäst före-datumet. Som privatperson har man råd med lite mera spill, det är ingen katastrof om var tionde syltburk blir dålig efter fem år om tillverkaren garanterar ett års hållbarhet.

Tänk också på hur din matbutik hanterar konservburkar. En stor hög i en trådkorg så att de flesta bucklas. Skall du köpa konserver bör du nästan be om att få köpa ett inplastat flak.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: sön 02 jan 2011, 01:00 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 14:09
Inlägg: 25
Ort: Norra Västmanland
Vad räknas som hel och halvkonserv?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet