Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: ons 17 aug 2011, 20:31 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Idag fick jag mina konserver från conserva.de och blev nyfiken på energiinnehållet per krona.
I livsmedelsverkets databas http://www7.slv.se/Naringssok/ kan man söka näringsinnehållet för alla möjliga typer av livsmedel. Om man söker på t ex konserver så får man en lång lång lista. Sen kan man göra ett urval och där få fram en jämförelsetabell med näringsinnehåll som kan exporteras till excel.

Den räkneövning som jag tänkte mig var att undersöka var man får mest kcal/kr. NU UPPDATERAD

Bild

Jag valde kr/2000 kcal eftersom det är ungefär ett dagsbehov för en vuxen person.

Då kan man konstatera att det franska konserverade smöret toppar listan med råge och längst ner på listan kommer krossade tomater.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Senast redigerad av Rakkuraj tor 18 aug 2011, 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: ons 17 aug 2011, 22:13 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Klart intressant, men tror du att du kan ta en lite större bild? Den syns så dåligt på min lille laptop :)

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: ons 17 aug 2011, 22:14 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Märkligt, ibland är den stor, ibland inte? Hmm

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 07:42 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
jojjenda skrev:
Klart intressant, men tror du att du kan ta en lite större bild? Den syns så dåligt på min lille laptop :)


Du kan förstora bilden genom att hålla nere ctrl-tangenten och trycka på + samtidigt. Eller om du har scroll på musen så håller du nere ctrl och rullar med scrollen.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 08:16 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Brukar relativt konsekvent välja den burk som innehåller mest kalorier. T ex skall man inte köpa burksoppa, mest vatten i det och alltså väldigt dåligt med kalorier. Bättre att satsa på saker med kött i sås, t ex Felix köttfärssås eller Felix köttbullekonserver. Fördel där är att man enkelt kompletterar med lagringsbara kolhydrater som pasta eller potatis.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 10:20 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
En sak som man dock bör ha klart för sig är att näringsvärdet i en konserv minskar över tiden. Jag vet att det ganska nyligen var något reportage om försvarets konserver från 60-70-talen som såldes av någon mindre nogräknad handlare. Dessa konserver saknade tydligen i princip helt näringsvärde, även om de fortfarande gick att äta.

Intressant vore dock att veta hur snabbt en konserv förlorar sitt näringsvärde. Troligen så behåller ju de flesta konserver mycket av sitt näringsvärde långt efter det att bäst-före datum gått ut.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 10:43 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
TheRoad skrev:
En sak som man dock bör ha klart för sig är att näringsvärdet i en konserv minskar över tiden. Jag vet att det ganska nyligen var något reportage om försvarets konserver från 60-70-talen som såldes av någon mindre nogräknad handlare. Dessa konserver saknade tydligen i princip helt näringsvärde, även om de fortfarande gick att äta.

Intressant vore dock att veta hur snabbt en konserv förlorar sitt näringsvärde. Troligen så behåller ju de flesta konserver mycket av sitt näringsvärde långt efter det att bäst-före datum gått ut.


Mjae, har du kvar den artikeln? Det beror på vad man menar med näringsvärde iof. Micronutriner påverkas mer än macro, dvs vitaminerna har minskat, mineralerna bör vara detsamma dock. Macronutrinerna som fett protein och kolhydrat bör inte ha ändrats allt för mycket, fettet utsätts för oxidation villket kan minska biotillgängligheten antar jag, men kolhydraterna och proteinet borde vara ok.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 11:25 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Citera:
Mjae, har du kvar den artikeln?


Såg det på tv, vill jag minnas. Gällde för övrigt köttkonserver, om jag nu minns rätt. Men som sagt, jag har letat lite på nätet nu utan att hitta något som stödjer detta, så det kan ju mycket väl vara fel. Men att lagra konserver i 20-30 år är väl i vilket fall kanske knappast aktuellt...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 11:36 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
TheRoad skrev:
Citera:
Mjae, har du kvar den artikeln?


Såg det på tv, vill jag minnas. Gällde för övrigt köttkonserver, om jag nu minns rätt. Men som sagt, jag har letat lite på nätet nu utan att hitta något som stödjer detta, så det kan ju mycket väl vara fel. Men att lagra konserver i 20-30 år är väl i vilket fall kanske knappast aktuellt...


Inte om man slipper, men helkonserv som lagrats temperaturstabilt är antagligen helt ok även efter så lång tid, förutsatt att steriliseringen var korrekt och att fettinnehållet är skapligt lågt.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 13:46 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
TheRoad skrev:
Citera:
Mjae, har du kvar den artikeln?


Såg det på tv, vill jag minnas. Gällde för övrigt köttkonserver, om jag nu minns rätt. Men som sagt, jag har letat lite på nätet nu utan att hitta något som stödjer detta, så det kan ju mycket väl vara fel. Men att lagra konserver i 20-30 år är väl i vilket fall kanske knappast aktuellt...


Det var från civilförsvarslager, från tidigt åttiotal och hade sålts som djurmat ifrån staten. Köparen hade sedan sålt det vidare och det hade hamnat hos mindre nogräknade resturangägare i polen eller baltikum. Näringsvärdet var dåligt och det pratades om att köttet var halvruttet.
Den mest negativa följden av det här är att guldburkar slutade förekomma i överskottshandeln i Sverige.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 16:34 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Citera:
Det var från civilförsvarslager, från tidigt åttiotal och hade sålts som djurmat ifrån staten. Köparen hade sedan sålt det vidare och det hade hamnat hos mindre nogräknade resturangägare i polen eller baltikum. Näringsvärdet var dåligt och det pratades om att köttet var halvruttet.
Den mest negativa följden av det här är att guldburkar slutade förekomma i överskottshandeln i Sverige.


Ja så var det ju. Då mindes jag ju inte helt tokigt i alla fall. Jag undrar dock fortfarande om det var något särskilt med dessa konserver eller om detta med dåligt näringsvärde gäller mera generellt för långtidslagring av konserver?

Jag hittade inte något som direkt pekar på det när jag sökte runt lite på nätet.

Personligen så tror jag dock i vilket fall att konserver som köps in idag kommer att "gå åt" långt innan de hinner uppleva sin 30-årsdag eller 20-ens årsdag heller för den delen. Jag lutar nog faktiskt åt att det kanske inte ens behöver dröja tio år innan det kommer att vara dags att ta fram konservöppnaren...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 18:30 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Jag har gjort ett excelblad där jag skriver in det jag har i förrådet, och räknar ner dels energiinnehåll,
dels proteinmängd. Tänker att dessa två är viktigast.

Men så funderar jag... Ingår proteinet i den energi som är uppgiven? Det som väl kan hända då är att om man har
sparsamt tilltagna ransoner, så går proteinerna åt till energin och så får man mycket mindre protein än behovet.

Har man alltså räknat dubbelt? Och på vilket sätt skulle man i så fall ta hänsyn till detta? Ju mer proteinrikt desto
knepigare. Tankar kring detta?

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 22:10 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Uppdaterad tabell. Även första inlägget är ändrat.

Bild

Jag valde kr/2000 kcal eftersom det är ungefär ett dagsbehov för en vuxen person.

Då kan man konstatera att det franska konserverade smöret toppar listan med råge och längst ner på listan kommer krossade tomater.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 22:30 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Tomahawk skrev:
Jag har gjort ett excelblad där jag skriver in det jag har i förrådet, och räknar ner dels energiinnehåll,
dels proteinmängd. Tänker att dessa två är viktigast.

Men så funderar jag... Ingår proteinet i den energi som är uppgiven? Det som väl kan hända då är att om man har
sparsamt tilltagna ransoner, så går proteinerna åt till energin och så får man mycket mindre protein än behovet.

Har man alltså räknat dubbelt? Och på vilket sätt skulle man i så fall ta hänsyn till detta? Ju mer proteinrikt desto
knepigare. Tankar kring detta?


Livsmedelsverket har en bra hemsida med mycket fakta runt mat och näringsvärden. Bland annat kan man hitta detta där

Hur mycket energi ger de olika näringsämnena?
De näringsämnen som ger energi är protein, kolhydrater, fett, alkohol och kostfibrer. Tidigare räknade man inte med att kostfibrer gav någon energi, men eftersom de bryts ner delvis i tjocktarmen räknar man numera med att de ger ungefär hälften så mycket energi som andra kolhydrater.
1 gram protein 4 kcal 17 kJ
1 gram kolhydrater* 4 kcal 17 kJ
1 gram kostfibrer 2 kcal 8 kJ
1 gram fett 9 kcal 37 kJ
1 gram alkohol 7 kcal 29 kJ

Och svaret på din undran är att proteinet är med i energiinnehållet som finns angivet på livsmedlet. Kroppen behöver proteinet för att få i sig de essentiella aminosyrorna.
Kolla även http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Protein/. När man slutar äta och går in i svält så sparar kroppen på fettet och förbränner hellre proteinet i musklerna än fettet som finns lagrat (enkelt beskrivet). Kan man få i sig en miniminivå av energi, runt 500 kcal/dygn om jag minns rätt, tar kroppen istället hellre av fettdepåerna istället för av proteinet i musklerna. Finns bl a att läsa i Försvarets "Handbok Överlevnad" (som jag förövrigt skulle vilja ha en riktig bok av istället för en PDF).

En annan bra skrift att läsa för oss preppers är http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/Kris%20och%20beredskap/livsmedelsforsorjning_i_ett_krisperspektiv_Livsmedelsverket_2011.pdf då den behandlar livsmedelsförsörjning ur ett krisperspektiv. Lite tabeller med näringsinnehåll kan ju också vara bra att ha http://www.bodytech.se/PDF/Livsmedelstabell.pdf

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Energiinnehåll per krona i konserver - räkneövning
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 23:44 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Mycket intressant info fanns att läsa i "ivsmedelsförsörjning ur ett krisperspektiv". Tack för den länken.

Bland annat så är tydligen Sverige idag alltså att betrakta som självförsörjande på livsmedel. (enl tabell 9 på sidan 22 med tillhörande text). Möjligen kan det bli lite ont om ost och nötkött, men annars ser det väldigt bra ut.

Dock kan man ju fundera på hur mycket fossil energi som åtgår för att hålla igång dagens jordbruk med dagens produktionsvolym. Jag antar att om man en dag inte får tillgång till denna fossila energi så ser läget inte heller lika ljust ut på livsmedelsfronten...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet