Swedish Survivalist
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/

Torkade baljväxter mm
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/torkade-baljvaxter-mm-t221.html
Sida 1 av 1

Författare:  Jacob Creutzfeldt [ sön 12 okt 2008, 17:10 ]
Inläggsrubrik:  Torkade baljväxter mm

Jag tänkte slå ett slag för baljväxter och liknande. Bönor, linser osv.
Tyvärr har den här typen av mat ibland ett lite flummigt rykte, men jag (re)kommenderar :wink: er att prova.

Fördelar:
+ proteinrika
+ mättande
+ billiga
+ hållbara
+ anses allmänt nyttiga

Nackdelar:
- kan ge gasbildning (men magen vänjer sig efterhand)
- kräver ofta blötläggning.
- kräver ofta lång koktid.

Som jag nämnde i en annan tråd är proteinet från baljväxter inte fullvärdigt. Det krävs någon annan proteinkälla som har "för mycket" av vad baljväxterna har "för lite av". Ris är ett bra sådant komplement. Sojabönor behöer inte kompletteras. Quinoa är ett liknande livsmedel. Det är ett frö, men man hittar det nog på ungefär samma ställe i butiken. Det skall dock vara fullvärdigt protein.

De flesta bönor kräver blötläggning på 8-12h, sedan kokning i ca 1h. Blötläggningen är väl hanterbar, men att koka i en timme förbrukar en del bränsle. "Termoskokning" kan kanske lösa en del av problemet. Linser kokar dock på kortare tid (10 min för röda linser), och kan kompletteras med ris som skall koka lika länge (går bra i samma kastrull). Frebaco har ett råris som skall koka 10 min. Undvik snabbris, råris är generellt sett bättre.

Mungbönor kräver dock en kort koktid, 12 min (efter blötläggning 8h).

Näringsinnehåll: Protein - kolhydrat - fett (100g)
Quinoa: 21 - 62 - 1
Röda linser: 25 - 50 - 2
Mungbönor 24 - 62 - 1

En portion räknas som ungefär 70g. Den låga fetthalten gör att de håller sig länge utan att härskna (men man kanske får komplettera med annat fett för att få i sig mer fett). Pris ligger på 20-50 kr/kg.
Gogreen är ett prisvärt märke. Näringsinnehåll och annan info finns på siten.

Linser är det som är enklast och kräver minst tillvänjning, så prova att t.ex. göra en linsgryta nån dag.

Smaklig måltid. :D

Författare:  Skogsbonde [ sön 12 okt 2008, 18:16 ]
Inläggsrubrik: 

Bönor och linser är gott och nyttigt.

Linser ihop med ett riskok låter som en bra idé. Skall testa samma sak med dinkel/spelt.

Hur fungerar det att lagra torkade bönor och linser. Hur länge håller de sig? Finns det skillnader på olika sorter i det avseendet?

Författare:  Jacob Creutzfeldt [ sön 12 okt 2008, 18:51 ]
Inläggsrubrik: 

"Bäst före"-datum verkar ligga 1-2 år framåt. Förvarar man dem torrt, mörkt och svalt borde det inte vara några problem att förvara dem mycket längre än så. Sojabönor har hög fetthalt, så de borde ha kortast hållbarhet.

2 år tills "bäst före" är en lång hållbarhet för något man köper i en vanlig butik. Konserver verkar vara stämplade 3-5 år framåt. Honung bara 2 år!

Och så skall man ju komma ihåg att "bäst före"-datumet är tilltaget rejält i underkant. Ingen handlare vill ju att du skall köpa skämda produkter, hellre att du kastar prima mat och köper nytt bara för att datumet passerats.

Just det: det går ju att köpa konserverade bönor också. Färdiglagat och hållbart, men inte så billigt, och inte så gott. Och tyngre.

Författare:  Jacob Creutzfeldt [ sön 12 okt 2008, 20:15 ]
Inläggsrubrik: 

Jag rotade runt lite mer i skafferiet. Salt har ett bäst före-datum ungefär 2 år framåt i tiden! :shock:

Det enda med "evig hållbarhet" (om det förvaras torrt) är socker.

Författare:  Storm [ sön 12 okt 2008, 22:55 ]
Inläggsrubrik: 

Jag vet inte om det här stämmer men jag har hört att den längsta bästföredatum man får märka livsmedel med är 5 år.

Hursomhelst kan man nog ta datummärkningen med en stor nypa salt.
Även med ett minimum av sunt förnuft klarar man ju av att avgöra ifall något är oätligt eller inte. Vi har ju trots allt överlevt x antal miljoner år utan datummärkning.

Författare:  Jacob Creutzfeldt [ mån 13 okt 2008, 07:00 ]
Inläggsrubrik: 

Lite info om datummärkning:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.as ... anguage=SV

På en del amerikanska siter så är de mer avancerade, med mylarpåsar och olika sätt att få bort syret ur påsarna innan de försluts.

Byter man ut pappersförpackningarna mot något tätare så kan man nog räkna med längre hållbarhet (och enklare att hålla torrt).

Författare:  Jacob Creutzfeldt [ mån 13 okt 2008, 17:51 ]
Inläggsrubrik: 

Jag kom på att jag bör nämna något om kokningen.

Bönor är ju kända för att skapa viss ehhmm...gasbildning. :oops:

För att minska denna så mycket som möjligt börjar man med blötläggning av bönorna 8-1h timmar.
Detta vatten hälls ut efter blötläggningen.
Sedan kokas de ca 10-15 minuter varpå detta vatten också hälls bort.
Nytt vatten tillförs och sen kokas de tills de är klara.

Det går åt en del vatten och bränsle, långkok lämpar sig bäst för en stationär situation. Men det är en svårslagen proteinkälla när det gäller pris, vikt och lagringstålighet.

Men börja som sagt med linserna, de är inte gasbildande och de går snabbt att tillaga.

Författare:  Skogsbonde [ mån 13 okt 2008, 17:59 ]
Inläggsrubrik: 

Gasbildningen.

Om jag förstår rätt så beror den på att bönor innehåller sockerarter som vi inte kan ta hand om. Äter vi bönorna utan att blötlägga dem först så börjar sockret jäsa i magen. Precis som när man gör vin. :lol:

Vid blötlöggningen löses sockret upp i vattnet. Sedan häller man bort vattnet och blir av med de konstiga sockerarterna.

Författare:  Jacob Creutzfeldt [ ons 22 okt 2008, 19:58 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, då var det dags att lägga ärtorna i blöt för att koka ärtsoppa imorgon. :D

Författare:  Skogsbonde [ ons 22 okt 2008, 20:49 ]
Inläggsrubrik: 

Har gott om djupfrysta färdigkokta kikärtor. Kokar en massa åt gången. Men jag skall nog ta ut en påse till imorgon em.

Gottigottgott med ett halvt paket hackad stekt bacon, fräst ihop med en lök. Och ett äpple skuret i bitar. Liten aning vinäger och ett sprut ketchup...

(Blir ärtsoppa på jobbet... ) 8)

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/