Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: butikstips
InläggPostat: ons 25 maj 2011, 18:18 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi kan tipsa varandra om olika butiker som inte är internetbaserade, främst för mat och dyl. kanske har din lokala ica handlare råkat beställa 3 ton bullens för mycket och därför säljer ut för två kronor st? Jag tänker mig att man skriver vilken stad och ungefärlig vägbeskrivning/adress till butiken och ifall det är ett särskilt tidsbegränsat erbjudande även till vilket datum det gäller.

jag börjar:

Butik: Kista grossen
Stad: Stockholm
Adress/vägbeskrivning: mitt emot Max utanför gallerian.
beskrivning/erbjudande: Det är en så kallad "etnisk affär" som säljer diverse matvaror från fjärran länder, ofta ganska märkliga grejer, alltid billigt. Jag var där i förra veckan, ett par exempel på priser var 5 l fontana olivolja extra virgin för 229 kr, 120 g gojibär för 23kr (i hälsokostbutiken så kostar det 3-4 ggr så mkt). rekommenderas starkt till stockholmare eller er som har vägarna förbi och en kvart att slå ihjäl!

Inläggsrubrik: Re: butikstips
InläggPostat: lör 12 nov 2011, 03:12 
Strömavbrott? Hjälp!

Rekommenderar (till alla som har eget företag), att fixa kort på martin ohlsson. De säljer till resturanger, kiosker osv :P där kan du köpa de feta grejerna! typ 5 kg dunkar med konserver, 1 liters burkar med origano(för den store pizza älskaren). Sedan har de mycket bra priser på läsk och mat allmänt för vanligt syfte :)

http://www.martinolsson.se/wps/wcm/conn ... rn/koncern

Inläggsrubrik: Indiska MRE 12,50 kr/st
InläggPostat: ons 11 jan 2012, 14:43 
Redneck survivalist

Var inne på Kistagrossen igår och de hade flera olika sorters indiska vegetariska MRE. 25 spänn för två st. Vet inte om det innebär 250 för 20... Hållbarhet till okt 2012 men förvarar man kallt kanske det blir längre? Jag köpte ett par men har inte provat om de är goda. Men om det kommer till att välja mellan dem eller svälta så gör nog smaken detsamma. Det verkar schysst iaf - tillverkat med modern standard, bara riktiga råvaror och inga skumma tillsatser. Stockholmare kan gott ta en tur ut till Kista och köpa en låda...

Bild

Bild

(Jag har större högupplösta bilder om nån vill ha mer detaljerad info om ingredienser och näringsinnehåll.)

Inläggsrubrik: Re: Indiska MRE 12,50 kr/st
InläggPostat: ons 11 jan 2012, 15:47 
Armchair survivalist

Jamson skrev:
Var inne på Kistagrossen igår och de hade flera olika sorters indiska vegetariska MRE. 25 spänn för två st. Vet inte om det innebär 250 för 20... Hållbarhet till okt 2012 men förvarar man kallt kanske det blir längre? Jag köpte ett par men har inte provat om de är goda. Men om det kommer till att välja mellan dem eller svälta så gör nog smaken detsamma. Det verkar schysst iaf - tillverkat med modern standard, bara riktiga råvaror och inga skumma tillsatser. Stockholmare kan gott ta en tur ut till Kista och köpa en låda...

Bild

Bild

(Jag har större högupplösta bilder om nån vill ha mer detaljerad info om ingredienser och näringsinnehåll.)

Är det dessa: http://www.theasiancookshop.co.uk/indian-food-ready-meals-152-c.asp

InläggPostat: ons 11 jan 2012, 19:47 
Redneck survivalist

nesiloP skrev:

Ja, de finns visst där också. Det var billisch med 15 kr plus frakt! Man kanske skulle beställa ett par lådor...

InläggPostat: ons 11 jan 2012, 19:51 
Armchair survivalist

Jamson skrev:
nesiloP skrev:

Ja, de finns visst där också. Det var billisch med 15 kr plus frakt! Man kanske skulle beställa ett par lådor...

Ja det är lockande! Ska nog dock först upp till ÖoB och kolla deras sortiment av Burkmat med hög kcal innehåll och kanske se om de har frystorkad mat ( Tveksamt )

InläggPostat: mån 16 jan 2012, 21:23 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Jamson skrev:

Bild

Bild

Tarm parasiterna får man på köpet! :D

InläggPostat: mån 16 jan 2012, 23:21 
Fredag

Har testat några sådana Indiska MRE, smakar riktigt bra men kan vara riktigt kryddade. Medium är mycket starkare än många här i Sverige klarar, men några rätter som skulle var Hot var inte så farliga att äta.

Att köpa storpack från Martin Olsson är att köpa dyra storpack där priset per kg blir många gånger dyrare än om man köper samma varor från lokala butiken. Enda gången M.Olsson är billig är när du är med i någon kedja som har avtalat lägre priser. Den som inte tror mig får gärna ringa efter och jämföra.

Får man verkligen maskar/parasiter med på köpet om man handlar i utländska butiker? Så länge jag inte behöver betala extra för det man bör vara tacksam för extra proteiner :D !

InläggPostat: mån 16 jan 2012, 23:50 
Redneck survivalist

Förvisso vanligt att västerländska backpackers och hippies under Indienvistelsen får obehagliga parasiter i tarmarna som i värsta fall kan ge livslånga problem. Det är egentligen huvudanledningen till att jag inte riktigt har lust att åka ner dit en sväng trots att jag gärna vill uppleva Indien. Men de här MRE tillverkas ju under väldig hög temperatur och förhoppningsvis hög hygienstandard så det borde inte vara något problem.

InläggPostat: tis 17 jan 2012, 00:01 
Fredag

Jamson skrev:
Förvisso vanligt att västerländska backpackers och hippies under Indienvistelsen får obehagliga parasiter i tarmarna som i värsta fall kan ge livslånga problem. Det är egentligen huvudanledningen till att jag inte riktigt har lust att åka ner dit en sväng trots att jag gärna vill uppleva Indien. Men de här MRE tillverkas ju under väldig hög temperatur och förhoppningsvis hög hygienstandard så det borde inte vara något problem.

Dessa MRE är tillverkade enligt konstens alla regler. Bara köpa och testa...

Jag älskar Indisk mat och Windaloo är det bästa jag vet, sen är det Tikka Masala som kommer på andra platsen tillsammans med Patak's Mango Pickles. :D

Men jag skulle aldrig i livet tänka mig att åka till Indien eller Afrika. :smack:

Man ska dock inte undvika dessa utländska butiker där massor med Survivalist mat finns att köpa till riktigt lågt pris.
Natrium bikarbonat är också billigt där och kan användas till mycket.

InläggPostat: tis 17 jan 2012, 07:17 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Jag var i Indien för nåt år sen och visst fick jag med mig en liten souvenir där ifrån men tror inte att det skall vara några problem att käka Indiska MRE´s..
Jag skojade lite bara :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]