Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 22:55 
Nu har jag äntligen kommit ifatt flesta av mina prioriteringar som har hållit mig undan från min favorit sysselsättning; som är att hänga på denna beroendeframkallande forum, både under fri- och arbetstid :lol: ...
Tänkte posta lite för att visa att jag är fortfarande "live 'n kickin"..


Såg nyligen på en Amerikansk hemsida ett projekt med en färdigpackad Pelican case med mat och köksutrustning. Pelican case är underbara produkter men lite för dyra för flesta av oss som bor på denna sidan av Atlanten. Tänkte lite och bestämde mig att starta ett projekt där jag skulle försöka plocka ihop en likadan väska och se hur skulle den kunna se ut och vad skulle den kosta:

1. Väskan skulle ha varit en Pelicase men priset är ganska så avskräckande och jag läste på diverse fotoforum väldigt positiva recensioner om Class Ohlson's plastväskor. Priset är 599 kronor + frakt för den största modellen.
http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4ska/Pr314142000
Bild

Kan bara instämma med att med tanke på priset det är en riktigt bra väska som känns robust och lagom storlek.

2. Två stycken MDF skivor sågades i passande längd och fungerar som avdelare som delar väskan i tre. Längst till vänster har jag min Primus Eta Solo med totalt tre gasolflaskor (pris cirka 700 kronor med gasol).

3. I mitten har jag chokladdryck just nu men det som tillkommer är fyra stycken plastkåsor från Biltema, fyra stycken skedar, portionsförpackad snabbkaffe, tändare, vattenreningstabletter och kryddor. (cirka 250 kronor)

4. Längst till höger har jag pressat ihop frystorkat mat. Jag fick plats med 13 påsar men misstänker att det går att packa 15 påsar. Några är dock dubbla portioner. ( cirka 1200 kronor)
Hittills har väskan kostat mig cirka 2850 kronor.
Bild

Jag funderar också att köpa en 1 liters Platypus flaska med för att rengöra vattnet med hjälp av tabletter och på så sätt spara på gasolen.
Nästa steget blir att färga MDF skivorna med svart färg, kommer nog att se bättre ut men även öka fuktmotståndet (tror jag iaf).
Bild

Några förslag om vad mer skulle jag kunna ha i? Jag har funderat att packa ner min Katadyn Hiker Pro+ men den får ingen plats så jag får nästan välja mellan mindre kaffe och den.
Tips?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 23:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Roligt att se att du lever! :D
Färdigpackade lådor är ju smidigt, och du har ju käk för familjen under några dygn där i alla fall. Det där med vattenfilter är ju trevligt, men jag skulle satsa på tabletter av den enkla anledningen att dom tar mindre plats i en sån där evakueringsväska. Om du vill ha långsiktig möjlighet att ordna dricksvatten, med pump, filter och flaskor/blåsa, så är det nog bättre att göra en annan och dedikerad "vattenväska" till det, eftersom det kommer att ta en hel del plats.
Är påsarna med mat möjliga att äta direkt ur? eller måste du kunna diska kärlet? Isåfall kan ju en disksvamp och en liiiten behållare med diskmedel vara en trevlig sak att ha med i väskan.
Sen skulle jag nog försöka ha med nån form av snabba kolhydrater också, det är inte alltid man hinner stanna och äta varm mat, utan man kanske bara hinner trycka i sig en packe med druvsocker eller liknande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: tor 12 dec 2013, 09:16 
@ongrid: jag väljer också tabletter pga plats och vikt istället för vattenfilter (dock en separat väska för vattenrening har jag inte tänkt på och inser att det är riktigt bra förslag som jag ska fundera på). Maten ska ätas ur påsar och därför har jag inte fixat svamp/diskmedel men vist det skadar ju inte.
Angående snabba kolhydrater så återkommer jag snart med en annan, lite mindre väska, som är primärt tänkt för att ätas kalt och består av lämpliga produkter...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: tor 12 dec 2013, 22:49 
För att få bort grövre föroreningar, innan jag slänger i reningstabletterna, har jag lagt ett tiotal vanliga bryggkaffefilter i en av mina paniklådor. De tar nästan ingen plats och det är väldigt skönt att slippa massa saker :-g i vattnet, även när det är renat. Finns ju som flergångsfilter också, en ring med en konisk nylonpåse under.

Välkommen tillbaka! :)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: tor 12 dec 2013, 23:29 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: fre 13 dec 2013, 07:48 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: lör 14 dec 2013, 09:43 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 01 dec 2013, 18:55
Inlägg: 86
Då du ska ha ytterligare vattenväska så kanske du kompleterar detta, men jag skulle lägga ned en mjuk vattenflaska i bra storlek. Dessa "plastpåsar" är någonting som jag brukar ha med mig i skog och mark och är riktigt imponerad över.
Tomma tar de ingen onödig plats.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Pr ... ?id=109107


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: lör 14 dec 2013, 13:19 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Välkommen tillbaka gamle vän!
Härlig väska du har plockat ihop

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: lör 14 dec 2013, 15:17 
Ja, välkommen tillbaka!

Jag har några av de mindre väskorna för hemapoteket, kameror och ljudinspelning, batterier och batteriladdaren och liknande "kit". Blir klart sugen att göra något med de större väskorna. :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: lör 14 dec 2013, 17:05 
MulenDag, Skogsbonde, Svehank och andra, tackar och roligt att se att ni kör lika hårt som vanligt :D ....

Xsive har redan hittat samtliga mått på hemsidan så jag behöver inte mätta.

Vätskepåsen är bra tips...har haft en halvliters Platypus och denna verkar t.o.m. billigare...får köpa och lägga in den i väskan.

Måste instämma att väskan (trots priset) är riktigt bra att samla ihop allt i en väldigt tålig låda som man kan både ha organiserat hemma men även lätt att slänga in i bilen och köra iväg. Jag har några andra projekt i huvudet så jag ska dokumentera och recensera samtidigt som jag postar med bilder och frågor här...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: tis 11 feb 2014, 20:48 
Nu är väskan nästan komplett, väntar bara på en liters Platypus flaska som ska i. Det som är i väskan nu är:

* Frystorkat mat
* Varm choklad
* Tre olika sorter tepåsar
* Socker
* Gasolkok och tre flaskor gasol
* Micropour vattenreningstabletter
* Fyra plastkåsor
* Fyra lexanskedar
* Vätskeersättning pulver
* Bic tändare

Bild

Projektet är klar :D !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: tis 11 feb 2014, 21:20 
Snyggt!

Kanske slänga med några engångsförpackningar Salt, peppar och ketchup från någon snabbmatskedja också?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 16:34 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Väskan som länkats ovan kostar mindre idag för kännedom.
Jag undrar över vilka fler lösningar eller uppdateringar som gjort hos er som har denna väskan eller om ni kan tipsa om smarta lösningar i den.
Har själv en väska som gapar tom efter att jag såld mina NVG och är motiverad att göra om den. Endast inrikes ingen flytt/transport utanför rikes gränser. I bilen/landet eller som present till far kanske.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 16:38 
deadrabbit skrev:
Väskan som länkats ovan kostar mindre idag för kännedom.
Jag undrar över vilka fler lösningar eller uppdateringar som gjort hos er som har denna väskan eller om ni kan tipsa om smarta lösningar i den.
Har själv en väska som gapar tom efter att jag såld mina NVG och är motiverad att göra om den. Endast inrikes ingen flytt/transport utanför rikes gränser. I bilen/landet eller som present till far kanske.


Väskan är ännu dyrare idag och kostar 699 kronor...dvs detta är deras största väska.
Är det kanske rea någonstans? Skulle köpa minst fyra till isf.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Survivalistens strandväska
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 16:45 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Aah my bad. Din länk visade den lilla vilket är den jag tror jag har. Tankar på vad göra men en sån här låda?

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet