Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 18:11 
Makaroner, 2 dl.
1/2 burk (4 st, totalt 120 g) ICA konserverad korv.
Ketchup
Folköl
1 muiltivitamin med mineraler.

Kokade makaronerna med salt och slängde i korvarna i slutet så de fick koka upp + 1 minut, lite vitpeppar och olja efter att vattnet hällts av.

Smakade helt ok även ICA-korven smakade helt ok med endast mild burksmak.
Förhållandevis mycket makaroner och har man jobbat hårt behövs nog 3 dl.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 18:47 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Vita bönor, vita bönor och...vita bönor... :D
De sista gångerna lyxat till det litet genom att värma och salta litet... några minuter i micron (eller annan värmekälla, hemma använder jag alltid stekpannan eller gjutjärnsgryta) + Litet salt och peppar gjorde susen!
Äter nästan aldrig vita bönor annars (inte för att jag inte tycker om det men blir liksom sällan tillfälle när de passar)

Har dessutom slarvat bort min enda fungerande konservöppnare här så har gått igenom olika alternativ tex, Slö mora från verkstadsbänken, funkade dåligt, Huggmejsel och snickarhammare, funkade hyfsat men stänkte en massa, enorm rörskärare från rörmockarbänken, funkade i ca 30% av testtillfällena, de resterande 70% gjorde den mos av hela burken... Kombinerat med huggmejsel och gummiklubba, funkade sådär men burken gick i allafall upp... Slägga och verkstadsmejsel, klart godkänt, bäst i test! Får la se vad det blir nästa gång... Lade en trasa om locket på burken innan jag satte mejseln i den så att man slipper få vita bönor över exakt hela lokalen... :D :D

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: lör 22 nov 2014, 00:56 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jag har provsmakat Felix chilli con carne på burk (560 gram). Inget vidare...

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: fre 28 nov 2014, 01:46 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 10:05
Inlägg: 79
Har testat al wadis hummus i konservburk. Tummen upp för den. Proteinvara med bra smak, fungerar som komplement till det mesta. Hoppas mataffären tar in fler, för nu köpte jag de sista exemplaren..

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: lör 29 nov 2014, 02:53 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Mizzarrogh skrev:
Vita bönor, vita bönor och...vita bönor... :D
De sista gångerna lyxat till det litet genom att värma och salta litet... några minuter i micron (eller annan värmekälla, hemma använder jag alltid stekpannan eller gjutjärnsgryta) + Litet salt och peppar gjorde susen!
Äter nästan aldrig vita bönor annars (inte för att jag inte tycker om det men blir liksom sällan tillfälle när de passar)

Har dessutom slarvat bort min enda fungerande konservöppnare här så har gått igenom olika alternativ tex, Slö mora från verkstadsbänken, funkade dåligt, Huggmejsel och snickarhammare, funkade hyfsat men stänkte en massa, enorm rörskärare från rörmockarbänken, funkade i ca 30% av testtillfällena, de resterande 70% gjorde den mos av hela burken... Kombinerat med huggmejsel och gummiklubba, funkade sådär men burken gick i allafall upp... Slägga och verkstadsmejsel, klart godkänt, bäst i test! Får la se vad det blir nästa gång... Lade en trasa om locket på burken innan jag satte mejseln i den så att man slipper få vita bönor över exakt hela lokalen... :D :D



Visst är det roligt att prova alternativa metoder, men alla har väl ett multitool eller en schweizisk armekniv? Annars kan du ju prova med ett betonggolv (youtub "lifehack"). På rak arm har jag 9st konservbrytare, både i köket och på olika knivar mm. Ett måste om man vill laga konserver.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: lör 29 nov 2014, 19:15 
provat icas motsvarighet till bullens pilsnerkorv, visst kan det varit 86% kött, men bara 10% smak
ska prova någon burk till, men med senap ketchup och korvbröd med
dom borde ha saltat den minst 3 gånger mera, suck


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: lör 29 nov 2014, 20:08 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
FCR2 skrev:

Visst är det roligt att prova alternativa metoder, men alla har väl ett multitool eller en schweizisk armekniv? Annars kan du ju prova med ett betonggolv (youtub "lifehack"). På rak arm har jag 9st konservbrytare, både i köket och på olika knivar mm. Ett måste om man vill laga konserver.


Jo, har flera, men hade bara en mora där just då...
ser det som utmärkt övning att improvisera.
Går ju för visso att få upp den ändå (handkraft eller betonggolv (har inte sett just den, måste se den nu...), etc), men då hade det nog sett ut som i "Gaston" serien med bönsås sprutat över halva lokalen... :D

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: sön 30 nov 2014, 15:24 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Provsmakat vatten som varit lagrat i ett år, ingen märklig smak och ingen beläggning.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: sön 30 nov 2014, 15:34 
Ulv i fårakläder skrev:
Provsmakat vatten som varit lagrat i ett år, ingen märklig smak och ingen beläggning.


Provade nyligen vatten som jag lagrat sen jag började lagra. Vet inte exakt tidpunkt men mer än ett år. Närmare två skulle jag tro. Inget konstigt alls, direkt ur dunken. Kanske inte av nåt större intresse men det känns tryggt att veta att man inte behöver rotera laget så ofta. Kan annars kännas besvärligt om man har mycket lagrat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 00:03 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
Köpte sojafärs (torkad) härom dagen och gjorde taco på den. Tillsammans med en väldigt stark tacokrydda, sås och grönsaker så gick det att äta. Men kryddan var för stark för, så mildare till nästa gång. Jag köpte även sojastrimlor och tänker prova det tillsammans med en Blå Band kryddblandning Chili con Carne.

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 09:59 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Jag provsmakade en burk med soldatens ärtsoppa och en burk med felix gulashsoppa. Ärtsoppan var helt ok, men den andra sörjan... Kan ju vara bra att ha något att göra bytesaffärer med kanske 8)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 18:08 
:surprised: Felix Gulasch är en av mina favoriter, den åt vi rätt ofta t.o.m. innan jag började preppa. :-) Lite väl salt men annars gillar jag att den innehåller en del kött.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 18:47 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Några år gammal burk leverpastej utan bäst före. Lika bra som alltid.

Konservbrytare har jag överallt, nyckelknippan, multiverktygen, jackfickor, köket, garaget, gillar försvarets lilla då den kan placeras tamigfan överallt utan att ta plats.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: fre 02 jan 2015, 18:03 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Åkte till lidl och köpte några burkar pork gulash som jag såg ett tips om här på forumet. Blandade en burk med coop ärtor & morötter med lite majonäs och åt till gulashen. Det var riktigt okej. Hyfsat med protein och fett, men inte så jättemycket kolhydrater. Med någon färsk grönsak till för c-vitaminerna så skulle det bli perfekt. Tumme upp för den gulashen :up:
Det blir till att fylla på lagret lite ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har du provsmakat den här veckan?
InläggPostat: lör 03 jan 2015, 03:39 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tor 21 okt 2010, 16:15
Inlägg: 61
Testade en ny amerikansk MRE. Inom datum angivelsen och med kontrollmärket godk.
Sloppy joe var det visst. Aldrig mått så dåligt som efter den middagen och då drack jag ändå rejält med vatten till precis som man ska för att undvika förstoppning.

Det smakade inte illa på något sätt men jag sket inte på 2 dygn och sedan vattenpelare i ytterliggare 2 dagar. Inte något som jag rekomenderar någon. Har tidigare ätit minst 7 st av samma låda utan problem.

Köpte även hem en låda franska MRE: s och käkade en av dom.
Om någon vill ha tips på var ni kan köpa dom så hittade jag en väldigt reko kille via ebay som var villig att sälja hela lådor. Blev en del strul med fraktbolaget han använde men dom kom fram och trots hans google translate engelska så har jag nog aldrig haft en trevligare mail konversation :) Kan ta det via PM om någon är intresserad.

Dessa var helt gudomliga jämfört med de amerikanska och hade gärna käkat dessa mer. Men de får ligga och gosa i lagret tills de behövs :)

Största skillnaden är att de franska har helkonserver. Smaken var också avsevärt mycket bättre och biff grytan som jag testade smakade precis som ett billigare lunch ställe.
Men piffade man till den lite med salt och peppar och korrekt tillagning
(inte bränna botten för mycket på den) så var det riktigt bra.

Säger inte att den matchar en egengjord boeuf bourguignon såklart men helt klart bra.

Om någon annan är sugen på att ge sig in i MRE träsket så titta gärna på min favorit Kiwi dude på youtube :)

https://www.youtube.com/user/KiwiDudeMRE


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet